پرده سینما

بحران جدید در کانون کارگردان ها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سه تن از اعضای کانون کارگردان ها از عضویت در این کانون استعفا دادند. مهدی کرم پور، سعید سعیلی و کامبوزیا پرتوی در نامه ای استعفای خود را از عضویت در این کانون اعلام کردند. در بخشی از نامه استعفای كرم‌پور، پرتوی و سهیلی آمده است: متأسفانه به‌دلیل ضعف مدیریت، نبود انگیزه‌ قوی برای كار صنفی و غیبت‌های مكرر برخی اعضا، تشكیل جلسات كانون كارگردانان نیز مختل گشته و كانون تنها شبحی‌ست از آنی كه باید باشد.

 

از راست به چپ: سعید سهیلی، مهدی کرم پور و کامبوزیا پرتویبه گزارش فارس، این سه عضو در خصوص انتشار این نامه نوشته‌اند:

این نامه به صورت داخلی و درون ‌صنفی صبح روز سه‌شنبه 6 مهرماه به كانون كارگردانان و خانه سینما ارسال شد و ما درخواست حل ماجرا در كمال آرامش و در فضای غیر رسانه‌ای را داشتیم. اكنون با توجه به خروجی جلسه سه‌شنبه شب بر روی سایت‌ها و روزنامه‌، این نامه جهت تنویر موضوع علنی می‌شود.

امید داشته و داریم تا دوستان باقی‌مانده ما در كانون كارگردانان كه خود بیش از هر كس بر قوانین و میزان حضور خود در این 5 ماه در جلسات كانون واقفند، خردمندانه و در كمال آرامش مراتب تشكیل مجمع عمومی و مراجعه به عقل جمعی همكارانمان را فراهم كنند. بدیهی است شورای مركزی صنفی در قامت كانون كارگردانان از این پس حتی بر فرض رسمی بودن نمی‌تواند با 5 نفر مشروع باشد (كه پیش از این با عقل جمعی 11 نفر تشكیل می شد) و انتظار داشت تصمیم جمع 3 از 5 نفر بتواند بر سرنوشت كلان صنفی 300 عضو حاكم شود.

 

متن کامل نامه به شرح زیر است:

مجمع عمومی، شورای مركزی و بازرسان محترم كانون كارگردانان سینمای ایران

با سلام و احترام

آمدیم در آن فضای غبارآلود و پرسوءتفاهم برای ماندن حداقل‌هایی كه داشت از دست می‌رفت؛ خانه و صنف‌مان. حتی متلك‌ها و مصاحبه‌ها و استشهادهای دوستان و ترورهای بی‌نام‌ونشان مغرضان در سایت‌های نامربوط را هم تحمل كردیم و آمدیم و ماندیم... كه كانون بماند.

آرای بالایتان در مجمع عمومی فوق‌العاده به ما، امیدمان داد به پشتیبانی و صداقت و اعتماد متقابل و این‌كه همه می‌خواهیم كانون یك‌پارچه متحد بماند. اكنون و پس از گذشت پنج‌ماه از تشكیل شورای مركزی جدید متأسفانه به‌دلیل ضعف مدیریت، نبود انگیزه‌ قوی برای كار صنفی و غیبت‌های مكرر برخی اعضا، چنان شده كه حتی تشكیل جلسات نیز مختل گشته و كانون عملاً هیچ خروجی و موضع‌گیری شفاف و مناسبی در قبال مسائل كلان سینما در مجامع تصمیم‌گیرنده و مدیریت و پشتیبانی مؤثر از حضور نمایندگانش در مجامع صنفی و استراتژی مشخصی برای حمایت از اعضایش ندارد؛ و تنها شبحی‌ست از آنی كه باید باشد و در قلیل اقدامات و موضع‌گیری‌هایش نیز دچار خرده‌گیری‌ها و فشارهای عوامل بیرونی می‌شود كه گویی خود قیم و كانون را تیولی خود می‌دانند كه چرا منافع‌شان لحاظ نشده است.

كار بدان‌جا رسیده كه در جلسات شورای مركزی و پس از آن كسانی به خود اجازه‌ هر بی‌حرمتی و توهینی را به نمایندگان كانون می‌دهند. و این‌گونه است كه كاركرد فرهنگی و دید كلان‌نگر صنفی و قدرت اجرایی از شورای مركزی سلب می‌شود و تنها عناوین و تیترها می‌ماند برای شركت در مجامع و محافل.

به‌یاد بیاوریم كه كانون كارگردانان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین صنف مؤلف خانه‌ سینما بود و اتحاد و اقتدار كانون همواره مركزیت و سبب‌ساز وحدت و جلودار حركت‌های مؤثر سایر اصناف.

اینك كه آرامش بار دیگر برقرار شده و كانون پابرجا از آن حوادث كه همه بر آن واقفیم عبور كرده، برای جلوگیری از آن‌چه پیش از این بر صنف تهیه‌كنندگان رفت، ما چون قرار اول به صداقت و امانت كناره‌گیری خود را از شورای مركزی اعلام داشته و باتوجه به فوت مرحوم محمدرضا اعلامی و كناره‌گیری زودهنگام اصغر هاشمی در روزهای آغازین، و غیبت‌های مكرر سایر اعضای شورای مركزی كه بیش‌ازحد مجاز مصرح در اساس‌نامه‌ كانون است، پیشنهاد تشكیل مجمع عمومی فوق‌العاده جهت انتخابات مجدد و زودهنگام و برقراری فوری شورای مركزی جدید متشكل از افرادی با انگیزه‌ی قوی صنفی، هماهنگ و مستقل را داریم؛ چرا كه كیان كانون و اقتدار آن را چون همیشه مقدم بر منافع فردی و عناوین و تیترها و مصلحت‌ها می‌دانیم.

باقی بماند تا وعده‌ دیدار زودهنگام در محفل خصوصی‌مان: مجمع عمومی فوق‌العاده.

كامبوزیا پرتوی (نایب‌رئیس و عضو شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران)

مهدی كرم‌پور (سخنگو و عضو شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران)

سعید سهیلی (رئیس شورای صنفی نمایش و عضو شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران)

رونوشت این نامه به هیئت‌مدیره و بازرس خانه‌ سینما ارسال شده است.

 

  

سیروس الوندسیروس الوند: علیه شورای مركزی كانون كارگردانان كودتا شده است

 

الوند استعفای سه نفر از اعضای شورای كانون‌كارگردانان را بی‌تأثیر در سرنوشت شورا اعلام و تاكید كرد:افراد مستعفی به‌دنبال كودتا و جنجال‌سازی علیه كانون هستند. وی تاكید دارد آنها نمی‌توانند تقاضای تشكیل مجمع‌عمومی دهند.

سیروس الوند (رئیس كانون كارگردانان سینمای ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینكه نامه‌ای كه این افراد مطرح كرده‌اند نه تنها امضاء‌ ندارد بلكه جنبه‌ی استعفا نیز ندارد، گفت: نامه‌ای كه به دست ما رسیده است. فاقد امضا است. همچنین ما متن آن را به‌عنوان استعفا تلقی نكرده‌ایم. دوستانی كه قصد استعفا دارند باید با من یا بازرس كانون تماس بگیرند و استعفای خود را اطلاع دهند. ضمن آنكه استعفا باید به صورت رسمی و با امضا اعلام شود تا شورای مركزی آن را بررسی كند.

الوند درباره تقاضای اعضای استعفا داده درخصوص تشكیل مجمع عمومی و نبود اكثریت در شورای فعلی گفت: شورای مركزی همچنان در اكثریت است. ضمن آنكه اعضایی كه چنین نامه‌ای صادر كردند؛ نمی‌توانند تقاضای تشكیل مجمع عمومی بدهند بلكه این مسئله را باید بازرس كل كانون بررسی و آن را اعلام كند.

وی با اشاره به اینكه به نظر می‌رسد عده‌ای قصد كودتا علیه شورای مركزی كانون كارگردانان را دارند، گفت: مسئله بعضی از افرادی كه این نامه را نوشتند؛ شورای مركزی و كانون كارگردانان نیست. آنها دنبال جنجال‌سازی و مسائل دیگری هستند. البته مصداق سعید سهیلی از این قضیه جداست.

الوند درباره تغییر سخنگوی كانون كار گردانان گفت: افرادی كه چنین نامه‌ای داده‌اند، مدت‌هاست در جلسات شركت نمی‌كنند. كامبوزیا پرتوی نیز در میانه‌ی راه داوری آثار جشن خانه‌سینما در داوری‌ها شركت نكرد. سعید سهیلی نیز در جلسات شورای صنفی نمایش حضور پیدا نكرده است.

تاكید الوند بر اكثریت ماندن شورای مركزی كانون كارگردانان است. او اعتقاد دارد: شوار همچنان اكثریت دارد. شب گذشته نیز جلسه تشكیل شد و علیرضا امینی به‌عنوان سخنگوی شورا مطرح شد و من نیز به زودی و درصورت صلاح‌دید، تمام جریان و مسائل را مطرح خواهم كرد. اما تاكید می‌كنم كه شورای همچنان هنوز اكثریت خود را ازدست نداده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.