پرده سینما

ناقوس مرگ که را می نوازند؟ درگذشت جمشید لایق و عباس شباویز

علیرضا انتظاری

سال مرگ همچنان قربانی میگیرد

سینمای ایران از آغاز سال تا کنون چهره های نامی زیادی را از دست داده است

جمشید لایق، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، روز گذشته در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. این پیشكسوت بازیگری كه سابقه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، هزاردستان و سلطان و شبان را داشت، پس از یك ماه اقامت در بیمارستان قلب تهران، عصر  ۲۱ آبان‌ماه درگذشت. براساس این گزارش، قرار است پیكر وی، ساعت ۹ صبح روز یكشنبه ۲۴ آبان از مقابل تالار وحدت تشییع شود.
جمشید لایقجمشید لایق یكم فروردین سال 
۱۳۱۰ در یكی از محله‌های قدیمی تهران متولد شد. او بعد از گرفتن دیپلم ادبی و دیپلم هنرستان هنرپیشگی در سال ۱۳۳۲ با گروه هنر ملی آشنا شد و در سال‌های ۱۳۳۴- ۱۳۳۳ دوره بازیگری و كارگردانی را زیر نظر یك استاد تئاتر در آمریكا گذراند و در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره هنرهای دراماتیك درآمد. او در سال ۱۳۵۳برای دریافت لیسانس درام‌شناسی، كارگردانی و بازیگری از دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در پی اجراهای داخلی نمایشنامه‌هایش به خارج از كشور نیز بارها دعوت شد و در كشورهای مختلف با گروه‌های مختلفی كه كار می‌كرد به هنرنمایی پرداخت. او در كنار بازیگری و كارگردانی به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی نیز پرداخته و همچنین موفق به كسب درجه دكترای هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی هزاردستان، سلطان و شبان، سربداران، بوعلی‌سینا، روزی روزگاری، فروشگاه و مرگ در پاییز، همچنین ایفای نقش در فیلم‌هایی چون خواستگار، رگبار، شهر قصه، دایره مینا، كلاغ، كفش‌های میرزانوروز، شاید وقتی دیگر، خارج از محدوده، بازی تمام شد، مسافران، تهران روزگاری نو، سگ‌كشی و ... كارنامه هنری مرحوم جمشید لایق را تشكیل می‌دهد. جمشید لایق یکی از معدود بازیگران سینمای ایران بود که توانسته بود از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر به دریافت درجه دکترای هنری گردد.

عباس شباویز هم از میان ما پر کشید

عباس شباویز و مسعود کیمیاییپیكر عباس شباویز ۱۰ صبح یكشنبه ۲۴ آبان از مقابل ساختمان شماره ۲ خانه سینما تشییع می‌شود. شباویز كه از قدیمی‌ترین تهیه‌كنندگان سینمای ایران است، در منزل خود درگذشت و پیكر این مرحوم صبح روز یكشنبه از مقابل خانه سینما۲ به سمت قطعه هنرمندان تشییع می‌شود. بنا بر این گزارش، شباویز كه مدت‌ها از سرطان رنج می‌برد، اردیبهشت امسال به دلیل سكته مغزی در بیمارستان كسری بستری شده بود.
شباویز سال گذشته در جشن كانون كارگردانان سینمای ایران به عنوان تهیه‌كننده‌ای مؤثر مورد قدردانی قرار گرفته بود.
عباس شباویز متولد ۱۳۰۸تهران است. وی فعالیت هنری را با بازی در تئاتر آغاز كرد. او سینمای حرفه ای را سال ۱۳۳۶با فیلم مردی كه رنج می برد ساخته محمدعلی جعفری به عنوان مدیر تهیه تجربه كرد. از دیگر فعالیت‌های جنبی شباویز تأسیس استودیو «آریانا فیلم» را می‌توان نام برد.
او كه در مقام نویسنده و كارگردان نیز فعالیت كرده است، تهیه‌كننده فیلم‌هایی چون قیصر (مسعود كیمیایی) و خداحافظ رفیق (امیر نادری) بوده است.

مرگ این دو هنرمند ارزشمند در حالی صورت میگیرد که در چند ماهه اخیر سینمای ایران داغدار از دست دادن هنرمندانی همچون: مهری مهر نیا، فرخ لقا هوشمند، پروین سلیمانی، مسعود رسام، محسن آراسته، امیر قویدل و... بود. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

 


 

 


 تاريخ ارسال: 1388/8/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.