پرده سینما

نمی‌دانم با دوربینش چه كنم؛ تشیع پیكر محمد رازدشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد رازدشت. عکس از ساتیار امامی. ایسنامحمد رازدشت ـ هنرمند عكاس، گرافیست و مستندساز ـ در میان جمع دوستان عكاس و مستندسازش صبح امروز ـ 24 آبان ماه ـ از خانه هنرمندان به قطعه هنرمندان بدرقه شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ابتدا مهدی سروری ـ عكاس ـ كه اجرای برنامه را برعهده داشت، در سخنانی گفت: گویی ناگزیریم كه اس‌ام‌اس‌ها را باور كنیم. محمد رازدشت هم رفت. من این مصیبت را به همه و به خصوص خانواده‌ی او تسلیت می‌گویم، چرا كه اگر چه رازدشت برای جامعه‌ی عكاسان، گرافیست‌ها و مستندسازان یك هنرمند بود، اما برای خانواده‌اش یك عضو بود و از دست دادن یک عضو یعنی مصیبت.

در ادامه‌ محسن راستانی به نمایندگی از انجمن عكاسان، محمدحسین حیدری مدیرعامل انجمن عكاسان دفاع مقدس و كاووس صادق‌لو به نمایندگی از انجمن صنفی عكاسان مطبوعات ایران بیانیه‌های این تشكل‌های صنفی را قرائت كردند.

سپس مجتبی میرتهماسب در این مراسم به نمایندگی از انجمن مستندسازان سینمای ایران گفت: شنبه كه این اتفاق‌افتاد، برای اولین‌بار به منزل محمد رازدشت رفتم و همسر و دختران او را دیدم. واقعا باعث تاسف است كه ما در حال فراموش كردن یكدیگر هستیم. همسر محمد رازدشت در آن روز می‌گفت كه محمد مدتها چشم به در بود كه یكی بیاید و حالش را بپرسد. او یادآور شد: او می‌گفت كه محمد رازدشت مدتها كار نمی‌كرده و هیچ‌كس در این مدت به سراغ او نرفته تا علت این موضوع را بپرسد و اگر هم طی این چند وقت كاری انجام داده، مانند بسیاری از ما به دنبال حق و حقوق آن وتسویه‌حساب‌هایش بوده است. میرتهماسب گفت: شاید شرایطی كه اكنون به وجود آمده موجب شود كه ما ماهیت و كم كم موجودیت‌مان هم زیر سوال برود. ای كاش كمی نگاه‌مان به سمت یكدیگر باشد و یكدیگر را فراموش نكنیم.

سپس طاهره آصفی ـ همسر محمد رازدشت ـ در سخنانی از همه‌ی افرادی كه برای تشییع پیكر این هنرمند حضور پیدا كرده بودند،تشكر كرد و گفت: محمد یك هنرمند و هنردوست بود كه تمام زندگیش در هنر خلاصه می‌شد. او واقعا عاشق هنر و دوربین بود و من اكنون نمی‌دانم كه با دوربین او چه كنم. واقعا برایم جای سوال است كه او دوربینش را اكنون چگونه زمین گذاشته است.

در این مراسم هنرمندانی چون سیف‌الله صمدیان، محمد تهامی‌نژاد، محمدرضا مقدسیان، مهرداد زاهدیان، رضا بهرامی‌نژاد، پژمان مظاهری پور، هادی‌آفریده، مهدی قربان‌پور، مجید سعیدی، عباس میرهاشمی، محسن شاندیز، ساتیار امامی، محمد صیاد، محسن راستانی و .... حضور داشتند.

مراسم ختم این هنرمند هم روز چهارشنبه 26 آبان ماه در مسجد امیرالمومنین «مرزداران» از ساعت 14 تا 15 و30 دقیقه برگزار خواهد شد.

 

بیانیه‌هایی كه در این مراسم قرائت شد:

 

بیانیه انجمن عكاسان ایران:

محمد رازدشت. عکس از توکلی فارسانی. ایسنا«بار دیگر جامعه‌ی عكاسی ایران در آستانه‌ی روزهای تجدید حیات خود در اندوه و حسرت فقدان یكی از عزیزترین اعضاء ارشد این جامعه بزرگ هنری ایران. كوچش، خبر نابهنگامی می‌بود كه همه ما را با حجم سنگینی از سكوت و بهت روبه‌رو ساخت. فاجعه در ناباوری محض در شرایطی اتفاق می‌افتد كه جامعه عكاسی ایران نیازمند دغدغه‌های مسوولانه این عضو گرانقدر و حمایت‌های دلسوزانه‌اش بود. شجاعت و صراحت بیان وی در آشكارسازی حقایق جامعه عكاسی ایران بخش عمده‌ای از بارزترین شاخصه‌های وجودی این شخصیت فرهنگی در خاطره صنفی عكاسان ایران است. مهربانی و شفقت او در دستیای و كمك به همنوع آخرین یادگار او در یادهای ماست. انجمن ملی عكاسان ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده محترم آن شادروان بار دیگر فقدان این شخصیت گرانقدر را به آحاد فرهیخته و اندیشمند جامعه فرهنگی و هنری كشور و نیز جامعه عكاسی ایران تسلیت می‌گوید و برای روح بلند آن عزیز سفر كرده علو درجات و بخشش بی‌پایان از درگاه احدیت خواستار شد.

روحش شاد و یادش جاودانه باد»

 

بیانیه انجمن عكاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

 

«انا الله و انا الیه راجعون

مرگ نابهنگام و ناباور آن سفر كرده در شرایطی به سراغ ما می‌آید كه هنوز چشمانمان در تب و تاب دیدار آشنایان قدیمی پر می‌زند. محمد، راز دشتهای سرسبز خاطرات جوانی ماست، بوسه‌های گرم و صمیمی او در غوغای چكاچك جنگ نابرابر، هنوز گونه‌های یاران را گرم نگه داشته، لبخند ملیح و خنده‌های سراسر ذوق او خوشی‌های آن روزگار را به یاد می‌آورد. او خوشی زندگی ما بود و سكوت و خیرگی‌اش نقطه تامل و بیداری روح بزرگ آن روزگار. او كمتر به ما سر می‌زد اما همیشه با ما بود آغوش گرم او آرام و قرار آخرین بازماندگان روزهای بزرگ افتخار بود.

انجمن عكاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تسلیت به كلیه هنرمندان محترم جامعه عكاسی ایران و خانواده داغدار وی فقدان این عكاس دلاور روزهای حماسه دفاع مقدس را به محضر مبارك ولی عصر عجل الله تعالی فرجه تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات برای روح بلند آن مرحوم مسئلت دارد.

یادش در قلبها و یادها جاودان باد»

 

بیانیه انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران:

 

«بردی آن آفتاب را بردی آه ای مرگ ! كاش می‌مردی

راز دشت را می‌شناخت و راز پاییز را و به عرفان پاییز پیوست...

هم دل و هم داستان بود با ما و با زندگی

واقعیت را در قاب صمیمت و صداقت جلوه می‌داد و زندگی را روایت می‌كرد به شیرینی طلوع و به تلخی جنگ در خواب خاكی كودكان.

زندگی‌اش، زیباترین قاب مهربانی بود و همدلی و همراهی‌اش راز زیست سزاوارانه را به ما آموخت:

همدیگر را دوست بدارید در هر شرایطی و نه در شرایطی

از او بیاموزیم:

زندگی را و ماندگاری را

روحش خورشید آسمانمان باد»

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/8/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.