پرده سینما

بیانیه هیات داوران انجمن منتقدان در چهارمین جشنواره سینماحقیقت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سینمای مستند از نگاه ما آئینه اجتماع است و صدای راستین مردم و جامعه معاصر. در شرایط کنونی که سینمای اکران اوضاع بحرانی را تجربه می کند و در چنبره تکرار گرفتارآمده است، سینمای مستند با جسارت و صداقت ذاتی خود به تنها مرجعی بدل شده که می توان خلاقیت، تیزبینی و تجربه‌های جدید را در آن جستجو کرد .در چنین شرایطی برگزاری جشنواره سینما حقیقت فرصتی مغتنم است .

هیات داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران امیدوار است این جشنواره بتواند به عنوان تنها جشنواره تخصصی سینمای مستند کشور تمامی جریان های این سینما را پوشش دهد. خالی بودن جشنواره از برخی فیلم های مهم تولید شده، موجب خواهد شد تا جشنواره در بازنمایی تمامی جریان های واقعی و اصیل سینمای مستند امروز ایران توفیق كافی نیابد. نگاه های گزینشی موجب تک صدایی شدن خواهد شد و نهایتا به زیرزمینی شدن بخشی از فیلم های سینمای مستند می‌انجامد و این زنگ خطری است برای ادامه حیات سالم این سینما .

از این رو امیدواریم جشنواره سینما حقیقت هر چه زودتر به اهداف اولیه برگزاری خود بازگردد.

هیات داوران انجمن منتقدان معتقد است، فیلم های گزارشی و روایی صرف، فاقد جذابیت و جامعیت لازم برای سینما ی مستند ایده آل است و لحن و زبان این فیلم ها، آنها را از مدیوم سینما دور خواهد کرد.

توجه به عنصر جذابیت و مولفه هایی که برای جلب مخاطب، موثر واقع شود امروزه در سینمای مستند جهان مورد توجه قرار می گیرد و لازم است سینمای مستند ایران نیز به این موضوع توجه بیشتری نشان دهد.

هیات داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، با احترام به تمامی مستند سازان حاضر در جشنواره، از میان فیلم های موجود فیلمی را به عنوان "بهترین" معرفی نمی کند اما در میان فیلم های به نمایش در آمده، نکاتی ناظر بر خلاقیت و فعالیت موثر در عرصه سینمای مستند یافته است که از آنان تقدیر به عمل می آورد.

 

* تقدیر از تلاش موثر برای بازنمایی تصویری واقعگرایانه از یک چهره برجسته فرهنگی در فیلم مستند سفر ناتمام ساخته آقای حسن  فتحی.

 

* تقدیر از پژوهش دقیق و تحقیق جامع پیرامون موضوعی مرتبط با فرهنگ عامه در مستند خموشی های نمور ساخته آقای بهمن داوری.

 

* تقدیر از نگاه کالبد شکافانه و انتخاب لحن و ساختار متناسب با موضوع در مستندهای به دنبال حقیقت ساخته آقای سیاوش سرمدی و دیوار ساخته خانم الهام حسین زاده

 

محمد جعفری، رضا درمیشیان، مینا كشاورز

 


 تاريخ ارسال: 1389/8/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.