پرده سینما

طوفان در خانه سینما

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس از جامجم آنلایندر آستانه مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات به منظور تعیین هیئت مدیره جدید، طوفان جدیدی در درون خانه سینما شکل گرفته است. کمتر قابل پیش بینی بود که خانه سینما پس از یک سال جنگ سرد با معاونت سینمایی وزارت ارشاد، در آستانه سرنوشت ساز ترین انتخابات تاریخ این نهاد صنفی، با چالش های درونی این روزها مواجه شود. به نظر می رسد جنگ سردی که از اوائل امسال هیئت مدیره خانه سینما را به خود مشغول کرده بود، موجب گسست های درونی بزرگی در این نهاد صنفی شده است. «کانون کارگردانان خانه سینما»، «اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران» و «انجمن مدیران تولید سینمای ایران» انتخابات روز 21 آذر را تحریم کردند.

 

كناره‌گیری كانون كارگردانان از انتخابات خانه سینما

 

علیرضا رئیسیان معتقد است: كناره‌گیری كانون كارگردانان از انتخابات هیات مدیره خانه سینما تصمیمی درست و نشانه استقلال این كانون بوده است.

این كارگردان در پی بیانیه‌ اخیر شورای مركزی كانون كارگردانان در گفت‌وگویی با ایسنا، گفت: به شخصه تا دیروز خیلی در جریان جزئیات نبودم، اما با توجه به رای‌گیری پیش از انتخابات و اینكه اوج دیكتاتوری مدیریت خانه سینما در آن زمان مشخص شد، قطعا از یك صنف مستقل جزء این نوع برخورد انتظار دیگری نمی‌رفت و به همین دلیل این تصمیم‌گیری كاملا موجه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظرم شرایط فعلی خانه سینما احتیاج به یك بازنگری جدی و یك زیر و رو شدن واقعی دارد. چرا كه گروهی كوچك و انحصارطلب طی چند ماه گذشته خانه سینما را به خانه‌ای ویرانه تبدیل كرده‌اند و اكنون باید بابت این موضوع پاسخگو باشند. به هر حال خانه سینما یك نهاد مردمی است و وقتی چنین اتفاقی برای یك نهاد مردمی می‌افتد كاملا مغایر و مخالف روح تاسیس آن نهاد است و لازم است آنهایی كه كار را به این مرحله كشانده‌اند در مقابل تاریخ سینمای ایران پاسخگو باشند.

رئیسیان در ادامه با تایید این كه پیش‌تر نام او و به همراه 3 ـ 2 نفر دیگر هم جزو افرادی بوده كه كانون به عنوان نماینده احتمالی با آنها وارد مذاكره شده و حتی اصرار زیادی به او داشته‌اند اظهار كرد: من در جریان جزئیات این تصمیم‌گیری نبودم اما فكر می‌كنم از یك صنف مستقل غیر از نوع برخورد نمی‌توان انتظار دیگری داشت و البته در شرایط فعلی خود من هم انگیزه‌ای برای فعالیت صنفی ندارم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینكه آیا كناره‌گیری كارگردانان به عنوان یكی از اركان اساسی و مهم سینما از انتخابات خانه سینما،می‌تواند تبعات مختلفی درآینده به همراه داشته باشد، گفت: پرسش اصلی همین است كه عده‌ای خاص طی این مدت چه كرده‌اند كه اكنون خانه سینما از دو صنف اصلی یعنی تهیه كنندگان و كارگردانان تخلیه شده است. هدفی كه پشت این طراحی بوده باید برای كل سینما مشخص شود چرا كه طی دو سال گذشته مدیریت خانه سینما به گونه‌ای بوده كه اكنون انتخابات هیات مدیره حضور این اصناف را همراه ندارد.

رئیسیان در پایان خاطرنشان كرد: با توجه به رفتارهای هفته گذشته و آن رای‌گیری نمایشی، اگر كانون كارگردان به گونه‌ دیگری برخورد می‌كرد جای نگرانی داشت و اكنون این نوع تصمیم‌گیری نشانه استقلال این كانون‌ است و جای تقدیر دارد.

 

 همایون اسعدیان: من امیدوارم اعضای باقیمانده شورا در مجمع عمومی كانون كارگردانان غیر از شعار حفظ استقلال كانون، توضیحات بهتری برای اعضاء داشته باشند.

 

عکس از جام جم آنلایناسعدیان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا، در ارتباط باكناره‌گیری كانون كارگردانان از انتخابات هیات مدیره خانه سینما عنوان كرد: بیش از دو ماه قبل، سه تن از اعضای شورای مركزی كانون كارگردانان، استعفا دادند و بدین ترتیب تعداد اعضای این شورا به 6 نفر تقلیل پیدا كرد و حال طبق ماده 47 اساسنامه كارگردانان و بند 2 آئین‌نامه داخلی، جلسات شورای مركزی كانون كارگردانان با حداقل اعضا یعنی همان 6 نفر رسمیت پیدا می‌كند و تشكیل می‌شود.

وی در عین حال گفت: با توجه به اینكه اعضای شورا معمولا به دلیل مشكلات شغلی در جلسات حضور ندارند، بدیهی است كه طی این مدت برخی جلسات این شورا فاقد رسمیت خواهد بود. من نمی‌دانم چطور این دوستان پیش از این با تشكیل مجمع عمومی یا انتخابات مجدد سعی نكرده‌اند این موضوع را اصلاح كنند تا اكنون بتوانند در انتخابات خانه سینما نماینده‌ای داشته باشند كه نه از طرف شورایی نصفه نیمه بلكه از طرف شورایی، كامل تعیین شده باشد.

اسعدیان همچنین مطرح كرد:در كنار این ضعف اساسی، زمانی كه نماینده این شورا در انتخابات آزمایشی خانه سینما رای بسیار پایین می‌آورد كه به زعم من در تاریخ كانون میزان آن بی‌سابقه محسوب می‌شود، به جای شناسایی نقاط ضعف دست به فرار به جلو می‌زنند و متوسل به تئوری توطئه و برگزاری انتخابات دستوری می‌شوند.

 

 بیانیه اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم خطاب به خانه سینما

 

اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران پیرامون مجمع عمومی خانه سینما در 21 آذر امسال بیانیه‌ای را خطاب به خانه سینما صادر كرد. به گزارش فارس متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

جناب آقای محمدمهدی عسگرپور

مدیرعامل محترم خانه سینما

با سلام

احتراما نظر به اینكه براساس دعوت به عمل آمده، جلسه مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ 21/9/1389 برقرار می‌گردد، اتحادیه تهیه كنندگان و توزیع كنندگان فیلم سینمای ایران پیرامون مسائل و حواشی این مجمع عمومی نكاتی را خدمتتان عرض می‌نماید:

1- اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران به عنوان تنها صنف قانونی و عضو خانه سینما می‌باشد و تاكنون نیز بر عضویت خود پا فشرده و هیچ فردی اعم از اعضای هیات مدیره و یا بازرس حق ندارند و مجاز نمی‌باشند اتحادیه را از حقوق قانونی خود در خانه سینما محروم نمایند و در صورتی كه اقدامی انجام دهند از نافی عضویت باشد می‌باید مسئولیت آن را پذیرفته و پاسخگوی اتحادیه باشد.

2- طبق ماده 6 اساسنامه خانه سینما هر تشكل صنفی می‌بایست شرایطی را برای عضویت دارا باشد در حالیكه می‌بینیم به هیچ عنوان شورایعالی منحله؟! واجد شرایط مندرج در اساسنامه نبوده و برخلاف آن و با لابی‌های پشت پرده و فشار مدیرعامل سابق و بعضی از اعضای هیات مدیره پذیرفته شده و این در حالی است كه در موقع پذیرش نه اساسنامه‌ای دارد، نه اعضای آن معلوم است و نه اینكه اصولا نمی‌توان صفت صنف را به آن اطلاق كرد و از طرفی دیگر اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمایی ایران به هیچ عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماوجه از این موضوع با خبر نبوده و شرایط این پذیرش كاملا برخلاف می‌باشد. ضمن آنكه 50 درصد تركیب اعضای شورایعالی منحله باید نفرات اتحادیه باشند كه با انحلال و فروپاشی شورایعالی منحله! عملا این قضیه منتفی شد.

3- از تاریخ 5/10/1387 شورایعالی عملا منحل گردیده هر چند طبق نظر ما از مدت‌ها قبل منحل شده بود، لذا اصرار بر حفظ این ویرانه به دستور چه شخصی و یا فشار چه كسانی می‌باشد؟!

این جای سوال است و بارها اتحادیه تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران موضوع انحلال شورایعالی را به اطلاع مدیریت خانه سینما، مدیریت امور سینمایی و... رسانده است و اینكه در این شرایط و برهه چه حركت‌هایی صورت می‌گیرد كه شورایعالی برپا بماند، جای سوال دارد؟ شاید برای چنین روزی مفید باشند و به درد خانه سینما بخورند.

4- گزارش هیات منتخب سه نفر خانه سینما شامل آقایان علیرضا رئیسیان، فرهاد توحیدی و سیدمحسن هاشمی كه مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته و نامه آن بشماره 88.134 مورخه 9/3/1388 از سوی جنابعالی به اتحادیه تهیه كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم سینمای ایران ارسال شده است در آن پایان كار شورایعالی منحله در بند 2 اعلام گردیده است. لذا اكنون این سوال برای ما مطرح می‌باشد بعد از اعلام نظر قطعی جنابعالی چرا تاكنون بارها از این عنوان استفاده شده، همچنین در بند 2.3 صفحه 5 گزارش بازرس خانه سینما به صراحت عدم كفایت شورایعالی منحله اعلام شده ا ست.

5- طبق شنیده‌های ما در روز 15 آذرماه 89 در جلسه غیررسمی و با حضور نماینده شورایعالی منحله؟! اعضای هیات مدیره شامل آقایان:

1- «ت.م»

2- «ح.م»

3- «الف.الف»

4- «ف.ت»

5- «الف.م»

6- «م.س»

7- «م.خ»

در یك به اصطلاح شعبه رای‌گیری (چه عرض كنم)؟ این رای‌گیری است یا دیكتاتوری آشكار تعیین شدند و قرار است اسامی این افراد در روز 21/9/1389 از صندوق انتخابات خارج گردد. واقعا این دموكراسی است؟! این رای‌گیری است؟! تكلیف سایر افرادی كه از خدمتگزاران جامعه اصناف سینما می‌باشند چگونه است. آیا آنها برای پركردن سالن و تشریفات در مجمع عمومی شركت می‌نمایند و كاربرد دیگری ندارند و آیا آنها نمی‌توانند انتخاب شوند.

در خاتمه اتحادیه تهیه كنندگان اعلام می‌دارد در جلسه مورخه 89.09.21 حضور هیچ فردی به عنوان نماینده تهیه كنندگان مورد قبول نمی‌باشد و ما با این قضیه به شدت برخورد خواهیم كرد در حالیكه صنف یكپارچه تهیه كنندگان در حال شكل‌گیری می‌باشد این به این معنای مقابله خانه سینما با این جریان است و صراحتا اعلام می‌نماییم جلسه 89.09.21 به هیچ عنوان محمل قانونی نداشته امیدواریم مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و بازرس خانه سینما با این قضایا بی‌تفاوت برخورد ننایند چرا كه باید جوابگوی تخلفات آشكار خود باشند.

والسلام

 

انجمن مدیران تولید در مجمع عمومی خانه سینما حضور نخواهد یافت

 

به گزارش فارس، انجمن مدیران تولید سینمای ایران در بیانیه‌ای اعلام كرد: در آستانه به اصطلاح مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات نمایشی و از پیش تعیین شده، در محلی كه به جای حضور نمایندگان واقعی صنوف، نمایندگان تحمیلی ریاست خانه سینما به بعضی اصناف برای بقای مدیریت فعلی در آن حضور می‌یابند انجمن مدیران تولید سینمای ایران با اعتراض به عملكرد مالی و عملیاتی مدیریت خانه سینما و نحوه لابی سخیف صورت گرفته طی جلسات برگزار شده با بعضی نزدیكان و فقط به خاطر حفظ وجاهت خانه سینما كه با این انتخابات غیرموجه زیر سؤال خواهد رفت، در این مجمع حضور نخواهد یافت.بقا، سلامت و سربلندی اهالی هنر صنعت سینما و تعالی اهداف خانه سینما را از خداوند منان خواهانیم.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/9/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.