پرده سینما

17 دقیقه بریده شده از فیلم «یک ادیسه فضایی» كوبریک پیدا شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در جریان ساخت یک مستند درباره نحوه ساختن شاهکار کوبریک 2001: یک ادیسه فضایی ‌١٧ دقیقه از این فیلم که کوبریک در آخرین لحظات ‌١٩ دقیقه‌اش را از فیلم درآورده بود، در شرایط کاملاً سالم کشف شده است.

 

2001: یک ادیسه فضاییاین فیلم در نسخه اولیه كار در سال ‌١٩٦٨ میلادی اكران شد ‌١٦٠دقیقه بود و كوبریک در تدوین بعدی ‌١٩ دقیق از آن را كنار گذاشت.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اسكرین دیلی، کمپانی برادران وارنر هنوز اعلام نکرده که با این هفده دقیقه چه خواهد کرد. در فیلم کلاسیک علمی- تخیلی استنلی کوبریک، گوریل‌ها، فضانوردها و هال، یک کامپیوتر سخنگو، حضور دارند. به رغم حضور یک ماشین سخنگو در فیلم، در 2001 :ادیسه فضایی دیالوگ چندانی شنیده نمی شود. و تاکید فیلم روی جلوه‌های بصری است که بزرگنمایی شان کاملا با موسیقی فیلم متناسب است. همان طور که در مجله تایم گفته شد زمانی که فیلم اکران شد، یعنی سال ‌١٩٦٨ و پیش از فرود انسان روی ماه، کوبریک پرده سینما را به یک آسمان نما تبدیل کرد و کاری کرد که تماشاگرانش احساس کسی را داشته باشند که مخدر مصرف کرده است.

فیلم اقتباسی از یک داستان کوتاه نوشته آرتور.سی.کلارک است و موفق شد جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه را کسب کند. كوبریک در فیلم ‌٢٠٠١: یک ادیسه فضایی با نگاهی سورئالیستی نه چندان مبتنی بر ضمیرناخودآگاه و بلكه در راستای اهداف فلسفی و جامعه‌شناسانه خود مخاطره‌ای همچون رویارویی با شهاب سنگ های آسمانی را بر جان می‌خرد و در كنار یك رمان تصویری نفس‌گیر و خوش‌رنگ و لعاب یك بی‌روایت تصویری را روایت می‌كند و از سكوی پرتاب یك موشك، مخاطبش را به قعر اندیشه‌های خالص خویش می‌افكند.

سفر به درون، سفر به فضا و سفر به ذهن استنلی كوبریک، همگی از یك جنس هستند و در انتهای این مسافرت های بی‌بدیل و مرد‌افكن تولدی دوباره می‌یابیم و آرام و پرمعنی به زادگاه خویش، به زعم كوبریك زمین، به اسلاف خویش یا میمون‌های داروین و به ماهیت خویش _انسان به طور خاص و موجودی بی هویت در حالت عام_ بنگریم و تازه در بیابیم كه هنوز اول راه هستیم و از اینجا تا ابدیت راهی‌ دشوار در پیش است.

چند ماه پیش هم نگاتیوهای هراس و هوس یكی از نخستین فیلم‌های ساخته شده توسط استنلی كوبریك، نابغه سینمای جهان پیدا شد.

این فیلم كه در سال ‌١٩٥٣ توسط كوبریک ساخته شده به معنای دقیق كلمه گم نشده بود و كوبریك خود در آن زمان شخصا به نسخه‌های آن را جمع‌آوری كرد، اما یكی از آن نسخه‌های از قلم افتاده این نابغه سینما پیدا شده بود.

 

 

مشخصات كامل فیلم 2001: ادیسه فضایی عبارتست از:

كارگردان، تهیه كننده و طراح جلوه‌های ویژه: استنلی كوبریک/ فیلمنامه: آرتور سی. كلارک، استنلی كوبریک/بازیگران: كه‌یر داله‌آ (دكتر دیو بومن)، گری لاك‌وود (دكتر فرانك پول)، ویلیام سیلوستر (دكتر هیوود آر. فلوید)، داگلاس رین (هال ‌٩٠٠٠، صدا)/ موسیقی: قطعاتی از یوهان اشتراوس، ریچارد اشترواس، گریگور لیگتی/ فیلمبردای: جفری آنسوورث/ تدوین: روی لاو‌جوی/ انتخاب بازیگر: جیمز لیگات/ اجرای دكور: رابرت كارت وایت/ محصول ‌١٩٦٨ امریكا، رنگی، ‌١٤١ دقیقه (‌١٦٠ دقیقه نسخه اولیه)/ برنده یك جایزه اسكار، ‌١٠ جایزه و ‌٦ نامزدی دیگر

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/9/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.