پرده سینما

سالن اجتماعات خانه سینما به نام سیف الله داد نامگذاری شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس از علیرضا سوتکبار. ایسناصبح امروز سالن اجتماعات خانه سینما با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده‌ی زنده‌یاد سیف‌الله داد به نام این سینماگر نامگذاری شد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در این مراسم گفت:قرار بر این است كه فضاهای عمومی‌تر و حتی گالری خانه سینما را به نام اعضا نامگذاری كنیم و برای سالن اجتماعات هم از میان گزینه‌ها، بهترین گزینه، نام بزرگ سیف‌اله داد بود كه به نتیجه رسید.

وی یادآور شد: زنده‌یاد سیف اله داد سوابق زیادی در مدیریت، كارگردانی و سینما دارد و این روزها بیشتر برای او دلمان تنگ می‌شود، چرا كه گاه با موقعیت‌هایی مواجه می‌شویم كه جای خالی برخی‌ها را بیشتر احساس می‌كنیم.

عسگرپور در ادامه به اهمیت نگاه استراتژیك سیف‌اله داد اشاره كرد و افزود: این نوع نگاه ایشان اهمیت زیادی داشت، چرا كه امروز فقدان این نوع نگاه به خوبی حس می‌شود، البته این روزها با اتفاقات خوبی هم مواجه‌ایم. اما به هر حال نبود این دیدگاه استراتژیك، ما را نا‌امید می‌كند.

مدیرعامل خانه سینما همچنین عنوان كرد: من زمانی با سیف‌اله داد همكاری داشتم و در همان زمان از دیدگاه استراتژیك ایشان بهره بردم و این موارد در خاطر من محفوظ شد.

عسگرپور در پایان صحبتهایش عنوان كرد: در دوره اخیر كه سینمای ایران و جامعه اصناف با بحران مواجه است ما در اكثر مراودات خود از او یاد می‌كنیم و شاید كمتر جلسه‌ای برپا كنیم كه از او نامی بر زبان نیاید.سیف‌اله داد از مدیران و فیلمسازان موفق بود و ای كاش تمام مدیران و از جمله خود بنده به گونه‌ای عمل كنیم كه اینگونه نام نیك از ما بر جای بماند.

منوچهر محمدی تهیه‌كننده سینما هم در این مراسم گفت: از تصمیم هیات مدیره خانه سینما برای نامگذاری این سالن استقبال می‌كنیم. این سالن اگرچه سالنی كوچك است، اما محلی صمیمی است كه اتفاقات مهمی در آن رخ داده است و به همین دلیل جا دارد كه بابت این نامگذاری از خانه سینما تشكر كنیم. وی در ادامه اظهار امیدواری كرد كه نام سیف‌اله داد در فضای معنوی تالار اجتماعات خانه سینما و نوع تصمیماتی كه در این سالن گرفته می‌شود تاثیر داشته باشد و این نامگذاری سینماگران را به جایی برساند كه دیدگاه‌هایشان به شایستگی سیف‌اله داد برسد.

منوچهر محمدی. عکس از علیرضا سوتکبار. ایسنااین تهیه كننده سینما همچنین به بحث دینداری سیف‌اله داد اشاره كرد و گفت: یكی از بحثهایی كه كمتر این روزها در مورد آن صحبت می‌شود وجه مسلمانی سیف‌اله داد است، من به عنوان فردی كه بیست سال با او رفاقت كرده‌ام و شانزده تا هفده سال هم با او همكار بودم، می‌توانم نسبت به این موضوع شهادت بدهم.این مسلمانی اگرچه برای دوستان سینما و اصولا فرهنگ كشور حالت الزامی دارد، اما مسلمانی سیف‌اله داد یك لقلقه زبانی یا عنصری برای كسب منافع نبود. وی ادامه داد: شاید روشن‌ترین وجهی كه بتوانم از مسلمانی او بگویم این است كه او بر اساس احادیث و روایات كار می‌كرد و همواره منافع جمع را نسبت به منافع خود ترجیح می‌داد.

منوچهر محمدی از زمان ساخت از كرخه تا راین و همكاری سیف‌الله داد با این پروژه یاد كرد و افزود: او ترجیح داد با این پروژه كار كند تا اینكه به جای دیگری برود. همین‌طور در شرایطی سخت او قبول كرد كه مدیریت خانه سینما را بپذیرد این دو نمونه نشان می‌دهد او به منافع فردیش توجه نكرد

وی ورود سیف‌اله داد به معاونت سینمایی را از دیگر تصمیمات مهم او برشمرد و افزود: او در دوره‌ای خاص تصمیم گرفت كه به جای آنكه بر سر فیلم سلمان فارسی كه شرایط خاصی برای آن پیش آمده بود برود، به عنوان معاونت سینمایی فعالیت كند. همه ما در زندگی گاه در چنین شرایطی قرار می‌گیریم و معمولا منافع شخصی خود را لحاظ می‌كنیم اما سیف‌اله داد همیشه وجهی را كه می‌توانست برای مجموعه خیر داشته باشد، انتخاب می‌كرد.او هرگز سعی نمی‌كرد پیش‌داوری كند بلكه سعی می‌كرد حال فعلی افراد را مورد توجه قرار دهد و امكان ارتقاء و رشد سینماگران را فراهم كند، موضوعی كه اهمیت بسیار دارد و طی چندسال اخیر به نوعی لوث شده است.

محمدی همچنین عنوان كرد: تریبون دست عده‌ای است كه بسیاری موارد را نمی‌توان مطرح كرد، اما به هر حال دوره‌ی معاونت سیف‌اله داد یكی از دوره‌های ایده‌آل معاونت سینمایی بوده است. وی در عین حال به محبتی كه سیف‌اله داد نسبت به سینماگران داشته اشاره كرد و افزود: او سینما و بچه‌ها را به ذات دوست می‌داشت و احترامی كه برای فیلمسازان قائل بود دوران خاصی به وجود آورده بود.

از چپ به راست، حسین ترابی، سیروس الوند و ابراهیم مختاری. عکس از علیرضا سوتکبار. ایسنامحمدی در ادامه به ذكر خاطره‌ای از سیف‌اله داد پرداخت و افزود: او در آن زمان اولین چیزی كه در زمان همكاری به من گفت؛ این بود كه اگر احترام و شخصیت را به سینما برگردانیم دیگر نظارت تبدیل به امری فرعی خواهد شد و خود او هم تا جایی كه می‌توانست همین خط مشی را به كار می‌گرفت. سیف اله داد علاوه بر مدیریت در زندگی شخصی خود هم تمام مبانی دینی را در درون خود نهادینه كرده بود و شاید همین موضوع باشد كه دوران او را برای ما دوره‌ای خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی ساخته است.

حسین ترابی فیلمنامه‌نویس، مستندساز هم گفت: سیف‌الله داد رفت و ما هم می‌رویم. وی در ادامه به ذكر خاطره‌ای از سیف‌اله داد پرداخته و بابیان اینكه در دفتر منوچهر محمدی با او آشنا شده بود، توضیح داد: به یاد دارم كه آن زمان برای یك سریال مدت زیادی با او بحث كردم و او در نهایت به من گفت كه فرصت بحث با تو را ندارم و به همین دلیل مرا به منوچهر محمدی سپرد. من فكر می‌كردم كه او از صحبتهای من ناراحت شده است. اما مدتی بعد او با من تماس گرفت و می‌خواهد فیلمی درباره حاج عباس تربتی بسازد و به دلیل آنكه من خراسانی هستم دوست دارد كه فیلمنامه این فیلم را من بنویسم. ترابی همچنین یادآور شد: در آن زمان سیف‌اله داد به من گفت كه شما آزادانه این كار را بنویسید، چرا كه می‌خواهیم ما هنرمندان یك بار هم كه شده امر به معروف و نهی از منكر كنیم، به همین دلیل من این كار را با آزادی كامل انجام داد.

پس از صحبتهای ترابی، لوح تقدیری از طرف خانه سینما و از سوی محمدمهدی عسگرپور به همسر و پسر بزرگ سیف‌اله داد اعطاء شد. فرزند سیف‌اله داد پس از دریافت این لوح در سخنانی گفت:بدون تعارف باید بگویم كه اهالی خانه سینما اهالی بامعرفتی هستند، چرا كه طی تمام مدتی كه از درگذشت پدر عکس از علیرضا سوتکبار. ایسنامی‌گذرد، هم برای ماندن نام او تلاش كرده‌اند و هم خانواده او را تنها نگذاشته‌اند. وی با تشكر از افرادی كه در این مراسم حضور پیدا كرده بودند ادامه داد: دیشب كمی برای صحبتهای امروزم استرس داشتم و به همین دلیل با همین استرس خوابیدم و پدر را در خواب دیدم و به او گفتم كه كمی نگرانم و آیا می‌شود شما به من بگویید كه چه بگویم. پدر به من گفت كه یك قلم و كاغذ بیاور تا برایت بنویسم. البته من پیش از اینكه قلم و كاغذ را به دست پدر برسانم از خواب بیدار شدم و ایشان چیزی ننوشتند، اما به هر حال این موضوع باعث آرامش خاطر من شد.

فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما هم در ابتدای این مراسم، گفت: برای نامگذاری سالن اجتماعات خانه‌ی سینما گزینه‌های مختلفی پیشروی ما بود، اما یك گزینه‌ی دل و دین همه را برد و قرار شد تالار خانه سینما به نام سینماگر عزیز و بزرگ و مدیر باكفایت سینمای ایران نامگذاری شود، لذا از امروز به بعد این سالن تحت عنوان سیف‌الله داد تمام برنامه‌هایش را برگزار خواهد كرد.

توحیدی در ادامه با اشاره به حضور دوستان و خانواده‌ی سیف‌الله داد در مراسم نام‌گذاری این سالن از همسر و فرزند ارشد سیف‌الله داد خواست كه به عنوان اولین نفرها وارد این سالن شوند.

در این مراسم كلیپی درباره فعالیت‌های سیف‌اله داد به نمایش درآمد كه در آن سید محمد بهشتی، مهدی فخیم زاده، مرتضی شایسته، علیرضا رئیسان، منوچهر محمدی و فرشته طائرپور صحبت كردند.

در مراسم نامگذاری سالن اجتماعات خانه سینما به نام سیف‌اله داد علاوه بر خانواده او، سینماگرانی چون فرهادتوحیدی، حسین ترابی، سیروس الوند، ابراهیم مختاری، محمدرضا مقدسیان، امیر اثباتی و ... حضور داشتند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/12/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.