پرده سینما

فستیوال کن از دیدگاه سینماگران ایرانی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شمقدری: بازار فیلم كن برای سینمای ایران مهم‌تر از خود جشنواره است

سلحشور: در سفر مدیران به كن جز تفریح و گردش دستاوردی نمی‌بینم

شورجه: حضور مدیران در كن باعث می‌شود فضا به دست ضد انقلابی‌ها نیفتد

 

 

فستیوال کنجواد شمقدری معاون امور امور سینمایی درباره حضور ایران در جشنواره كن علی‌رغم عدم تغییر سیاست‌های آن جشنواره، گفت: مسئله‌ای كه خیلی از مهم‌تر از جشنواره كن است، بازار فیلم كن است. این بازار جایی برای ارائه محصولات تمام كشورهای شركت كننده و عرضه و مبادله فیلم‌ها است و معتقدم خرید و فروش فیلم در جشنواره كن مهمترین بخش آن است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه فضای تبلیغاتی فیلم‌های شركت كننده فرش قرمز و مسائلی دیگری بیشتر از این بازار، مهم به‌ نظر می‌آید.

به گزارش فارس معاون امور سینمایی در ادامه خاطرنشان كرد: سعی كرده‌ایم در بازار فیلم بهتر از سال‌های قبل شركت كنیم و فیلم‌های خودمان را در این بازار ارائه كنیم و بهترین محصولات جشنواره‌های داخلی را نیز در این بازار به معرض نمایش درآوریم.

شمقدری درباره تعداد فیلم‌های حضور یافته در بازار گفت: حدود 35 فیلم در این بازار شركت داده شده‌اند كه از طریق 3 شركت به نمایش گذاشته می‌شوند البته باید بگویم مدیران این 3 شركت نیز در جشنواره فیلم كن حضور خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: فكر می‌كنم نمایش بعضی از فیلم‌های ما در بازار جشنواره كن، حواشی خاصی را ایجاد ‌كند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، امیر اسفندیاری تصریح كرد: امسال نیز طبق روال سال های گذشته چتر سینمای ایران در بازار كن برپا می‌شود و 6 سازمان شامل بنیاد سینمایی فارابی، مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ، حوزه هنری، موسسه فیلمیران ، شركت آریا صنعت تخیل و رسانه بین المللی زندگی محصولات خود را زیر این چتر ارایه می كنند.

اسفندیاری خاطرنشان كرد: بر اساس تقاضای تهیه كنندگانی كه فرم حضور در بازار كن را پر كرده اند، فیلم های مامان بهروز منو زد (عباس مرادیان) ، بی انتها (امیر حسین جهاد دوست) ، 33 روز (جمال شورجه) ، آلزایمر (احمدرضا معتمدی)، گلچهره (وحید موسائیان) ، یكی از ما دو نفر (تهمینه میلانی) ، نخودی (جلال فاطمی) ، راه آبی ابریشم (محمد بزرگ‌نیا) ، آینه‌های رو برو (نگار آذربایجانی) ، بهشت اینجاست (حمید سلیمیان)، مهتاب روی سكو (فیما امامی)، یك حبه قند (رضا میر كریمی)، سیب و سلما (حبیب بهمنی)، ندارها (محمدرضا عرب)، دیو و دلبر (وحید نیكخواه آزاد)، سفر سرخ (حمید فرخ نژاد) ، سن پطرزبورگ (بهروز افخمی) ، گلوگاه شیطان (حمید بهمنی) ، مصائب چارلی(علیرضا سعادت‌نیا) ، پروانگی (قاسم جعفری) و جعبه سیاه 11 سپتامبر (محمدرضا اسلام لو) در سینماهای بازار كن به نمایش در می آیند.

 

سلحشور:این یك ادعاست كه «باید» در مجامع خارجی فعال باشیم... در سفر مدیران به كن جز تفریح و گردش دستاوردی نمی‌بینم

 

شهر ساحلی کنفرج‌الله سلحشور با اشاره به حضور مسئولین سینمایی كشور در جشنواره كن، گفت: این سفر تأیید سینمای مبتذل دنیا است و من در آن به جز تفریح، گردش و استراحتی چند روزه هیچ دستاوردی را نمی‌بینم ضمن آن كه این تنها یك ادعاست كه باید در جشنواره‌ها حضور مؤثر و فعال داشته باشیم.

سلحشور در گفتگو با فارس در واكنش به حضور مدیران فرهنگی كشور در جشنواره كن گفت: مسئولان فرهنگی و هنری ما باید پاسخ دهند كه در طی سی و چند سال پس از انقلاب با شركت در جشنواره‌هایی كه تنها آثار سیاه‌نمایی از ایران را مورد توجه قرار داده‌اند و جز توهین به اسلام، فرهنگ و اعتقادات اسلامی ما هیچ هدف دیگری را دنبال نمی‌كنند چه منشاء خیر و بركتی برای سینمای ایران به همراه داشته است؟ و اگر در این جشنواره‌ها شركت نمی‌كردند چه اتفاقی رخ می‌داد كه در حال حاضر نیفتاده است؟ با شركت مسئولین فرهنگی كشور در این جشنواره‌ها چه تاثیر مثبتی را تاكنون شاهد بودیم؟

وی در ادامه افزود: آقایان مسئولان فرهنگی كه مدعی هستند ما باید در جشنواره‌های خارجی حضوری فعال داشته باشیم آیا حضورشان مانع از این لجن‌پراكنی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها از جامعه ایران در جشنواره‌ها بوده است؟ اگر این افراد ملت ایران را لایق می‌دانند گزارشی از تاثیرات حضور خود در جشنواره‌های مختلف جهانی ارایه دهند و تاثیرات مثبت حضورشان در این جشنواره‌ها را اعلام كنند. هر عاقلی در این مملكت این‌را می‌داند كه رفتن به این جشنواره تا به امروز تنها تأیید این جشنواره‌ها بوده و هیچ نتیجه مثبتی برای سینمای ما به همراه نداشته است.

كارگردان یوسف پیامبر در ادامه افزود: من در این سفرها به جز تفریح، گردش و استراحتی چند روزه برای مدیران فرهنگی كشور هیچ دستاوردی را نمی‌بینم. و این تنها یك ادعاست كه باید در جشنواره‌ها حضور مؤثر و فعال داشته باشیم، اگر غیر از این است دستاوردهایی كه طی این سال‌ها با حضور در این جشنواره‌ها نصیب سینمای ما شده است را در یك گزارش اعلام كنند.

 

جمال شورجه: حضور مدیران در «كن» باعث می‌شود فضا به دست ضد انقلابی‌ها نیفتد

 

این كارگردان سینما در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌كه جشنواره كن جشنواره‌ای با رویكرد سیاسی است، ادامه داد: جشنواره كن جشنواره‌ای است كه عمدتا به فیلم‌ها و فیلمسازانی كه در سالهای گذشته به انقلاب و نظام پشت كرده‌اند توجه می‌كند. نمونه این توجه كه اكنون نیز در فرانسه زندگی می‌كند محسن مخملباف است. البته در ابتدای این گفت‌وگو باید بگویم كه من كیارستمی را از این مساله مستثنی می‌دانم چرا كه او یك فیلمساز جهانی است كه از «كن» برای كارهایش استفاده می‌كند و برای مخاطبان خاص خودش در سطح جهان فیلم می‌سازد.

وی خاظرنشان كرد:به نظرم اگر فرصت حضور در كن برای بخشی از سینماگران فراهم می‌شد كه بتوانند آثار تولیدی روز دنیا را آنجا دیده و از مباحث جنبی آن استفاده كنند، بسیار بهتر از سفر تعداد زیاد مدیران به «كن» بود.

این عضو مستعفی شورای عالی سینما با بیان این‌كه «تبیین نظرات و سیاست‌های ما توسط مدیران سینمایی در رسانه‌های خارجی می‌تواند برخی از توطئه‌های رسانه‌ای‌ غرب علیه كشورمان را خنثی كند»، گفت: در سالهای گذشته در جشنواره كن جو سازی‌هایی به سبك جوسازی‌های رسانه‌های غربی انجام شد. به عنوان مثال آن‌ها برای افرادی مانند جعفر پناهی جوسازی زیادی كردند. این مدیران سینمایی باید در برابر رسانه‌های غربی توضیح دهند كه او اكنون داخل زندان نیست و تنها مشكلش این است كه نمی‌تواند پروژه‌ای را جلوی دوربین ببرد.

شورجه در پایان این گفت‌وگو تصریح كرد: به طور كل به نظر من حضور بعضی از مسئولین در جشنواره كن خوب است و این موضوع باعث می‌شود كه فضای این جشنواره به دست ضد انقلابی‌ها نیفتد. ما باید بتوانیم حرف‌ها و مبانی خودمان را در این جشنواره مطرح نماییم.

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.