پرده سینما

اعتراض داوودنژاد به محكومیت در محكمه مالیاتی و تعطیلی شرکت «خط و موج»

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شركت سینمایی «خط و موج» تعطیل شد.

 

به اطلاع آقایان (وزیر ارشاد و رییس سازمان مالیاتی كشور) می‌رسانم كه این پرونده مربوط به 7 سال قبل است و علی رغم آنكه با كارشناسی مالیاتی زمان خود معاف از مالیات اعلام شده، معافیت آن لغو شد و بابت آنكه در آن سال‌ها مالیاتی از دستمزد بگیران كسر نكرده‌ام، امروز به پرداخت میلیون‌ها تومان جریمه محكوم شدم!

 

علیرضا داوودنژادعلیرضا داودنژاد كارگردان سینما نامه‌ای را خطاب به وزیر ارشاد و رییس سازمان مالیاتی كشور نوشت. این كارگردان سینما در این نامه كه در اختیار بخش سینمایی ایسنا،گذاشته خطاب به این دو مسوول نوشته است:« آیا قبول دارید كه هر دو نهاد، تحت مدیریت شما آقایان متعلق به یك كشور است؟ آیا قبول دارید كه اشكال، ناهماهنگی و ابهام در مناسبات شما موجب اخلال در كار مردم ‌، هنرمندان و فرهنگ كشور می‌شود؟

شما در بند «ل» از ماده‌ی 139 قوانین مالیاتی كشور اعلام كرده‌اید كه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی‌، فرهنگی‌، هنری اشخاص حقیقی یا حقوقی به موجب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مالیات معاف هستند. و بند «د» از دستورالعمل اجرای این ماده، فعالیت‌های هنری را از مجموعه‌ای از فرآیندهای خلاقیت‌، تولید‌، تكثیر‌، اجرای صحنه‌، نمایش‌، توزیع آثار سینمایی‌، سمعی و بصری‌، موسیقایی‌، هنرهای نمایشی‌، هنرهای تجسمی‌، و مرمت و بازسازی آثار تاریخی‌، فرهنگی و باستانی تعریف می‌كند. یعنی درست همان چیزهایی كه جدی نگرفتن آنها‌، ما را به آستانه شكست در مقابل نظام هنری و رسانه‌ای غرب كشانده است.

امروز بیشتر مردم منطقه و جهان‌، درپای رسانه‌های غربی نشسته‌اند و فیلم‌های آمریكایی و محصولات دیداری و شنیداری غرب و شرق را تماشا می‌كنند. و آن ملتی كه در این میان كمتر از دیگران استحقاق ندارد ما ایرانیان هستیم و آنكه سهمی نیز از این بازار ندارد، باز ما ایرانیان هستیم. هری پاتر هوش از سر صدها میلیون پیر و جوان برده است و ما حتی یك قطعه تك نوازی جهانی شده‌ روز در بازار كالاهای فرهنگی دنیا نداریم!

آیا شما قبول دارید كه مراقبت از مهارت‌، ذوق‌، سلیقه و خلاقیت‌، وظیفه یك دولت فهمیده و دور‌اندیش است؟ آیا تولید كالا با بسته بندی خوش سلیقه اولین شگرد تجارت موفق در عرصه بازار كالاهای جهانی نیست؟»

كارگردان مرهم در ادامه نوشته است:«در ماده 7 از دستورالعمل ماده 12، فهرست فعالیت‌های مشمول معافیت پیوست شده است. تامل در عناوین‌، كاربرد و پیوند ساختاری این فعالیت‌ها در ساختن یك كشور آباد‌، دانا و اخلاقی نشان دهنده‌ی این است كه قصد قانون گذار برای آینده كشور، ترسیم چشم اندازی پیشرفته بوده است: فیلم نامه نویسی، تهیه كنندگی، كارگردانی، صدا برداری ‌، صدا گذاری،‌ فیلمبرداری از همین طراحی صحنه و دكور و لباس‌، تدوین‌، تداركات‌، طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه‌، بازیگری‌، بدلكاری‌، چهره‌پردازی، خدمات لابراتوری‌، فیلم‌، عكاسی، ‌عكاسی فیلم‌، عكاسی هنری، گویندگی‌، منشی‌گری صحنه‌، مدیریت تولید فیلم ،‌ آهنگسازی‌، دوبله‌، انیمیشن‌سازی، مستندسازی‌، بازیگردانی‌، نورپردازی‌، دستیاری كارگردان‌، نمایش فیلم و پخش فروش آثار تصویری.

«مرهم» آخرین فیلم داوونژادكاملاً پیداست كه قانون كشور، قوانین مالیاتی و معافیت‌ها جهت‌گیری مشخصی دارند و آن مقاومت در مقابل هجوم كالاهای صوتی و تصویری خارجی به كشور است. روح این قانون استقلال فرهنگی را امری كلامی‌ ،ذهنی و یا مكتوب نمی‌انگارد بلكه آن را برنامه‌ای برای عمل، اشتغال و تولید حرفه‌های خلاق می‌بیند از همین رو وزارت ارشاد با بخشنامه‌ای به همه تهیه كنندگان آثار صوتی و تصویری تكلیف می‌كند كه بخشودگی مالیاتی درباره كلیه این حرفه‌ها اجرا شود و هیچ سرمایه گذاری یا تهیه كنندگی در ادامه روشهای قبلی بابت مالیات چیزی از دستمزد نیروهای ذوقی و تخصصی و خلاق كسر نكند.

امروز نمی‌دانم حضرات آقایان تا چه اندازه از جریان تلمبار شدن صدها پرونده در محاكم مالیاتی برای تهیه‌كنندگان سینما اطلاع دارند؟آیا می‌دانید جرم اكثریت قریب به اتفاق این تهیه‌كنندگان، رعایت بخشودگی مالیاتی دستمزد بگیران عرصه‌ی فرهنگ و هنر است؟آیا تعلل در حل مشكلات آنها حكایت از تغییر جهت در قانون‌گذاری دارد؟ آیا این اقدامی در جهت تجهیز و هر چه بیشتر دانایی و توانایی هنری برای مقابله با هجوم گسترده حریفان و رقیبان جهانی است؟

در شرایطی كه امواج ماهواره‌ای‌، سیلاب قاچاق ویدیوئی خانگی‌، گسترش اینترنت، بازار سیاه تاراج فیلم‌های ایرانی، از هر سو گسترده است،دولت در ارتباط با سینما چگونه باید عمل كند؟ چرا هر روز باید با تهیه كنندگانی نگران سروكار پیدا كرد كه به جای فكر تولید، دائم در اندیشه‌ی باز كردن گره‌های هستند كه روز به روز بر رشته كار آنها اضافه می‌شود؟ تهدید ساختارهای صنفی ‌، بیكاری ‌، فقر پنهان‌، رقابت‌های گلادیاتوری، باندبازی‌های جناحی‌، توزیع ناعادلانه درآمدها و حالا قیامت مالیاتی‌!

اجازه بدهید در اینجا به مشاهدات و تجربیات شخصی خودم اشاره كنم، اگر چه از ابتدا نیز همین قصد را داشتم اما گره خوردن سرنوشت شركت‌ها و بنگاه‌های كوچك به اكثریت‌های مفلوك، گاهی این مرزها را از پیش‌رو بر می‌دارد و سیل خانه‌های كوچك كنار نهر را به خس و خاشاك سیلاب بدل می‌كند.

دو، سه سالی است كه سالی چند بار با احضار محكمه مالیاتی به آنجا رفته‌ام و بابت مجوز فعالیت مورد بازپرسی قرار گرفته‌ام و عاقبت به دلیل رعایت بخشنامه ارشاد و كسر نكردن مالیات از نیروهای كه قرار بود كشور را با سلیقه و پیشرفته بسازند مورد بازخواست قرار گرفته‌ام و بخشودگی مالیاتی خودم نیز زیر سوال رفت! نمی‌دانستم چه بگویم؟

گاهی به قصه‌ی گاو پیشانی سفید برای توجیه مجوز فعالیت ‌خودم اشاره می‌كردم و گاهی از روح قانون كه ناظر به استقلال فرهنگی كشور است و به همین دلیل این بخشودگی‌ها را پیش‌بینی كرده حرف می‌زدم تا آنكه متوجه حلقه‌های مفقوده‌ای شدم كه در قالب بازی با تبصره‌ها امكان دخل و تصرف، سنگ اندازی یا ایجاد تغییر در جهت‌گیری‌های اجرایی را فراهم می‌كند.

بنده در محكمه گفتم كه وقتی اختیار كار من در دست ارشاد است و اگر بخشنامه‌ها را رعایت نكنم گرفتار می‌شوم و بنابراین چاره‌ای جز كسر نكردن مالیات دستمزد بگیران را نداشته‌ام و در واقع مشكل بیش از آنكه به من مربوط باشد به سازوكار عملیاتی دولت و روابط ارشاد و سازمان مالیاتی مربوط است، مدعی برآشفته شد و كار من به محكومیت كشید.»

علیرضا داودنژاد در بخش پایانی این نامه نوشته است:«به اطلاع آقایان (وزیر ارشاد و رییس سازمان مالیاتی كشور) می‌رسانم كه این پرونده مربوط به 7 سال قبل است و علی رغم آنكه با كارشناسی مالیاتی زمان خود معاف از مالیات اعلام شده، معافیت آن لغو شد و بابت آنكه در آن سال‌ها مالیاتی از دستمزد بگیران كسر نكرده‌ام، امروز به پرداخت میلیون‌ها تومان جریمه محكوم شدم!

 

دستمریزاد آقایان

 

داوونژاد و چند از خانواده اش سر صحنه كاش نیت فقط پول بود، متأسفانه آنچه نشانه گرفته شده است، شخصیت و اعتماد به نفس ماست. البته ما نیز چاره‌ای نداریم جز آنكه از خود دفاع كنیم، ما می‌مانیم، تولید می‌كنیم. بازارهای تاراج شده با واردات رسمی و قاچاق را پس می‌گیریم. ابتكار عمل در فضای سمعی و بصری داخل كشور را دوباره به دست می‌آوریم. وارد بازارهای منطقه می‌شویم و از آنجا كالاهای فرهنگی تولید شده در داخل كشور را به بازارهای جهانی خواهیم برد.

توصیه برادرانه من به شما این است كه با حركت برای تقویت نظام هنری در رسانه‌ای كشور همراه شوید. در شرایطی كه هنر و رسانه داخلی مخاطبان بیشتر پیدا كند، حتی تاجران و سیاستمداران هم به سود و منفعت بیشتر دست پیدا می‌كنند.

به هر حال بنده حقیر با تنگ شدن گذرگاه عافیت از مسیر خود باز نمی‌گردم، جریده می‌روم و با اعلام رسمی تعطیلی شركت سینمایی «خط و موج» كوله بار خود را سبك می‌كنم و در مسیر شخصیت حقیقی خود همچنان راه می‌سپارم؛ اما آرزو دارم بدانم، شما به كدام سو می‌روید؟! »

به گزارش ایسنا، در شركت سینمایی «خط و موج» فیلم‌های مصائب شیرین، بچه‌های بد، عاشقانه، خلع سلاح، هشت پا، هوو و مرهم و.... تولید شده است.


 تاريخ ارسال: 1390/5/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.