پرده سینما

«سایه سفید» هیچكاک پس ازنود سال پیدا شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم گمشده‌ای متعلق به آلفرد هیچكاک، كارگردان افسانه‌ای سینمای جهان پس از گذشت 9 دهه در نیوزلند پیدا شد.

 

آلفرد هیچکاک یک حلقه فیلم گمشده از آلفرد هیچكاك متعلق به سال 1920 كه اطلاعاتی درباره سبك دوران اولیه فیلم‌سازی این كارگردان نابغه را نشان می‌دهد در نیوزلند كشف شد. هیچكاک این فیلم را كه سایه سفید نام دارد، در 24 سالگی ساخته بود و نگارش فیلم‌نامه، كارگردانی و تدوین آن را خودش برعهده داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این فیلم كه برای اولین‌بار در سال 1924 اكران عمومی شده و به‌نظر اولین جرقه‌های شهرت هیچكاک در دنیای سینما را رقم زده است، در جریان اجرای پروژه حفظ فیلم‌های كلاسیك آمریكا ازسوی بنیاد میراث فرهنگی نیوزلند كشف شد.

سر آلفرد جوزف هیچكاک، فیلم‌ساز صاحب‌نام و تاثیر‌گذار انگلیسی و پیشگام تكنیك‌های بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق متولد سیزدهم اوت 1899 در لندن بود كه روز 29 آوریل 1980 در سن 81 سالگی درگذشت.

هیچكاک پس از یك دوره‌ موفق فیلم‌سازی در زادگاهش انگلستان كه هم فیلم‌های صامت و هم فیلم‌های صدادار را شامل می‌شد، به هالیوود پیوست و در سال 1956 با حفظ ملیت انگلیسی، شهروندی آمریكا را پذیرفت. او طی شش دهه فعالیت سینمایی، كه از عصر فیلم‌های صامت تا فیلم‌های ناطق‌ و فیلم‌های رنگی را شامل می‌شد، بیش از 50 فیلم بلند را كارگردانی كرد. از او هنوز به‌عنوان یكی از برترین كارگردانان تاریخ سینما یاد می‌شود.

او شهرت خود را به‌واسطه‌ تبحر مثال‌زدنی‌اش در به‌كارگیری عناصر دلهر، ترس و تعلیق به‌دست آورد، چنان‌كه از او به‌عنوان استاد تعلیق نام برده می‌شود.

این كارگردان برجسته، اولین فیلم خود را در سال 1922 در انگلیس با نام شماره 13 آغاز كرد كه البته نیمه‌تمام ماند. وی از سال 1939 عمدتا در آمریكا آثار خود را تولید و عرضه می‌كرد. در سال 1925 مایكل بالكان از شركت فیلم‌سازی گینزبورو پیكچرز این فرصت را به هیچكاک جوان داد تا اولین فیلم بلند خود را باعنوان باغ تفرج در آلمان بسازد.

هیچكاک اولین تجربه‌ ساخت فیلم‌های دلهره‌آور را با فیلم مستاجر به‌دست آورد. اكران این فیلم در انگلستان در سال 1927 با موفقیت چشمگیر و استقبال بی‌نظیری از سوی مردم و منتقدین همراه شد. همچون دیگر فیلم‌های نخستین هیچكاک، این فیلم نیز از تكنیك‌های اكسپرسیونیست تاثیر پذیرفته بود كه او آنها را مستقیما در آلمان فراگرفته بود.

در سال 1929 هیچكاك تصمیم گرفت دهمین فیلم خود را با نام حق‌السكوت بسازد و درحالی كه هنوز در مرحله تولید بود، استودیوی سازنده آن تصمیم گرفت تا آن را به اولین فیلم ناطق سینمای انگلستان بدل سازد.

پس از ساخت فیلم‌هایی چون مردی كه زیاد می‌دانست (1934) و 39 پله (1935)، هیچكاک روند موفقیت‌های خود را با ساخت فیلم خانم ناپدید می‌شود ادامه داد. عقاب كوهستان (1926)، حلقه (1927)، همسر دهقان (1928)، قتل (1930)، ماری (1931)، غریب و غنی (1931) و مامور مخفی (1936) دیگر ساخته‌های هیچكاک در این سال‌ها بودند.

او در اوج موفقیت و شهرت به هالیوود پیوست و اولین فیلم آمریكایی‌اش را در سال 1940 با نام ربكا ساخت؛ هرچند داستان این فیلم در انگلیس و اقتباس از رمانی نوشته‌ نویسنده‌ انگلیسی دافنه دو موریه اتفاق می‌افتد.

خبرنگار خارجی دومین فیلم آمریكایی هیچكاک بود كه در قالب ژانر تریلر، داستان آن در اروپا اتفاق می‌افتاد كه البته توانست در سال 1940 نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم شود. این فیلم در اولین سال وقوع جنگ اول جهانی ساخته شد و الهام گرفته از رویدادهای در حال تغییر در اروپا بود.

فیلم‌های هیچكاک در دهه‌ 40 بسیار متنوع بودند؛ از اثر كمدی رمانتیك آقا و خانم اسمیت (1941) تا درام دادگاهی پرونده‌ بهشت (1947) و اثر تاریك سایه یک شک (1943). در سال 1941 هیچكاك برای اولین‌بار در سمت تهیه‌كننده و كارگردان فیلم، سوءظن را ساخت. این فیلم جایزه‌ اسكار بهترین بازیگر زن و جایزه‌ انجمن منتقدان فیلم نیویورک را برای خوان فونتاین، بازیگر آن به‌همراه آورد.

خبرنگار خارجیهیچكاک یك سال بعد فیلم خرابكار را برای كمپانی یونیورسال ساخت و در سال 1944 فیلم قایق نجات را براساس رمانی از جان اشتاین بك برای كمپانی فوکس قرن بیستم ساخت. این فیلم از آنجایی‌كه سكانس‌هایش تنها در یك قایق گرفته شده‌اند، محدودترین فیلم این كارگردان محسوب می‌شود.

این كارگردان انگلیسی پس از آن برای دیدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در این حین دو فیلم كوتاه فرانسوی ‌زبان برای وزارت اطلاعات انگلیس ساخت. پس از بازگشت به آمریكا، وی دو فیلم طلسم‌شده (1945) و بدنام (1946) را ساخت كه در این فیلم اینگرید برگمن، بازیگر افسانه‌ای سینمای جهان نقش‌آفرینی داشت. بدنام به فروش چشم‌گیری دست یافت و یكی از موفق‌ترین آثار سینمایی هیچكاک نام گرفت.

اولین فیلم رنگی هیچكاک در سال 1948 بانام طناب به‌روی پرده سینماها رفت كه با نقش‌آفرینی جیمز استوارت همراه بود.

در سال 1950، هیچكاک فیلم وحشت در صحنه را برای كمپانی برادران وارنر ساخت. پس از آن بود كه فیلم پرفروش بیگانگان در قطار (1951) را با استفاده از تركیبی از عناصر همیشگی فیلم‌هایش در آمریكا و انگلیس ساخت. سپس در فیلم م را به نشانه مرگ بگیر (1954) از تكنیک فیلم‌برداری سه‌بعدی برای اولین‌بار استفاده كرد.

فیلم‌های پنجره‌ عقبی (1954) و دستگیری یک دزد (1955) از دیگر فیلم‌های موفق هیچكاك در دهه‌ 50 بودند. مرد عوضی (1957) آخرین فیلم هیچكاک برای كمپانی برادران وارنر بود. این فیلم سیاه و سفید، تنها نقش‌آفرینی هنری فوندا را به‌همراه داشت.

سرگیجه محصول سال 1958 با نقش‌آفرینی دوباره‌ جیمز استوارت اگرچه در گیشه چندان موفقیتی به‌دست نیاورد، اما بسیاری آن را شاهكار هیچكاک می‌دانند كه در جشنواره‌ فیلم سن‌سباستین اسپانیا، جایزه‌ صدف نقره‌ای را به‌دست آورد.

پس از سرگیجه، هیچكاك سه فیلم موفق دیگر ساخت كه هریك اعتباری كلان به كارنامه‌ سینمایی این كارگردان صاحب‌سبك افزودند. شمال از شمال‌غربی (1959)، روانی (1960) و پرندگان (1963) سه اثر ماندگار سال‌های پایانی فیلم‌سازی او بودند.

با آغاز دوران پیری و نشانه‌های بیماری در هیچكاک، جدیت او در ساخت فیلم كمرنگ شد و در دو دهه‌ پایانی عمر، او تنها چندفیلم تریلر جاسوسی از جمله پرده‌ پاره (1966) با نقش‌آفرینی پل نیومن و فیلم توپاز (1969) را ساخت.

پس از بازگشت به انگلیس، او آخرین فیلم موفق خود با نام جنون را در سال (1972) به نمایش درآورد. توطئه خانوادگی نیز آخرین فیلم ساخته‌ هیچكاك بود كه در سال (1976) ساخته شد.

آلفرد هیچكاك در سال 1980 از سوی ملكه الیزابت دوم به دریافت لقب "سر" نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسماً آن را دریافت كند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز 29 آوریل 1980 در سن 80 سالگی براثر نارسایی كلیوی در لس‌آنجلس درگذشت.

هیچكاك طی 60 سال فعالیت سینمایی، به‌واسطه‌ ساخت آثار برجسته موفق به كسب جوایز متعددی شد كه شاید مهم‌ترین آنها جایزه‌ی یادبود آكادمی اسكار در سال 1967 باشد. او پنج‌بار در سال‌های 1960 برای فیلم روانی، سال 1940 برای ربكا، سال 1944 برای قایق نجات، سال 1945 برای طلسم‌شده و سال 1954 برای پنجره عقبی نامزد جایزه‌ اسكار بهترین كارگردانی شد.

وی همچنین نامزد اسكار بهترین تهیه‌كننده برای فیلم سوء‌ظن در سال 1941 شده بود. فیلم‌های ربكا، خبرنگار خارجی و طلسم‌شده نامزد اسكار بهترین فیلم نیز بودند. شانزده فیلم ساخته‌ او نامزدی اسكار را به‌دست آوردند كه او خودش برای شش فیلم نامزد اسكار شد.

در سال 2008، چهار فیلم سرگیجه، پنجره‌ عقبی، شمال از شمال‌غربی و م را به نشانه مرگ بگیر از سوی انجمن فیلم آمریكا در فهرست 10 اثر برتر سینمای جنایی جهان قرار گرفتند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/5/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.