پرده سینما

تمبر یادبود جان فورد منتشر می‌ شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jlfv dhnf,n [hk t,vnتمبر یادبود جان فورد، كارگردان نامدار سینمای وسترن هالیوود ازسوی سرویس پستی آمریكا منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت سرویس پستی آمریكا اعلام كرد، برای تقدیر از یك عمر دستاورد سینمایی جان فورد، تمبر یادبود وی را به‌همراه دیگر سینماگران بزرگ هالیوود سال آینده منتشر خواهد شد. در این تمبر تصویری از جان فورد كه پشت زمینه آن فیلم جویندگان است دیده می‌شود.

سرویس پستی آمریكا در نظر دارد در سال 2012 یك سری تمبر یادبود كارگردانان بزرگ تاریخ سینمای این كشور را منتشر كند.

جان فورد كارگردان افسانه‌ای سینمای آمریكا و برنده چهار جایزه اسكار بهترین كارگردانی بود كه اینگمار برگمن، كارگردان سرشناس سینمای جهان در توصیف‌اش وی را «بهترین كارگردان دنیا» دانسته بود؛ فرانك كاپرا وی را «پادشاه فیلم‌سازان» لقب داده بود و اورسن ولز در پاسخ به پرسشی درباره‌ بهترین كارگردانان دنیا گفته بود: «جان فورد، جان فورد، جان‌ فورد.»

 

زندگینامه جان فورد

 

جان آلویسیوس فینی معروف به جان فورد از بزرگ‌ترین وسترن‌سازان تاریخ هالیوود متولد اول فوریه 1894 در ماین آمریكا و از خانواده‌ای ایرلندی مهاجر چشم به جهان گشود. او شهرت فراوان خود را به‌واسطه‌ ساخت فیلم‌های وسترن مانند جویندگان و دلیجان و همچنین ساخت نسخه‌های سینمایی از آثار كلاسیک برجسته‌ قرن بیستم مانند خوشه‌های خشم به‌دست آورد.

ركورد او در كسب چهار جایزه‌ اسكار بهترین كارگردانی هم‌چنان دست‌نیافتنی است. او تنها كارگردان تاریخ سینما است كه چهار اسكار بهترین كارگردانی را برده است. فرانك ‌كاپرا و ویلیام ویلر هركدام سه‌بار این جایزه‌ معتبر را كسب كرده‌اند.

سبك خاص او در فیلم‌سازی بسیار تاثیر‌گذار بود؛ به‌گونه‌ای كه اینگمار برگمن و اورسن ولز از او به‌عنوان یكی از بزرگ‌ترین كارگردانان تاریخ سینما نام می‌بردند.

جان فورد پیشگام فیلم‌برداری فضای خارج از استودیو و نماهای بسیار باز بود كه در آن شخصیت‌های فیلم در یك محیط طبیعی بسیار بزرگ قرار می‌گرفتند. او الهام‌بخش كارگردانان بزرگ سینما چون جورج لوكاس، مارتین اسكورسیزی، آكیرا كوروساوا، استیون اسپیلبرگ، كلینت ایست‌وود، ویم وندرس، دیوید لین، پیتر بوگدایوویچ و كوئنتین تارانتینو بوده است.

وی در بیشتر فیلم‌هایش اشاره مستقیم و غیرمستقیم به اصالت ایرلندی خود داشت. وی بازیگری را در سن 20 سالگی با حضور در فیلم تولد یك ملت آغاز كرد، اما دوران بازیگری‌اش چندان ‌طول نكشید و در سال 1917 بود كه اولین فیلم خود را در مقام كارگردان با نام گردباد ساخت.

جان فورد در دهه‌ 20 به سمت رییس انجمن كارگردانان آمریكا منصوب شد. از میان بازیگران هالیوود، جان وین ركوردار بازی در فیلم‌های فورد است. او در 24 فیلم به كارگردانی فورد نقش‌آفرینی داشت كه از معروف‌ترین آنها می‌توان به دلیجان (1939)، دختری با روبان زرد (1949)، جویندگان (1956) و بالهای عقاب‌ها (1957) اشاره كرد.

محبوب‌ترین لوكیشن‌ فورد برای ساخت فیلم‌هایش، دره مانیومنت در جنوب ایالت یوتا بود. او به سخت‌گیری شدید با بازیگران فیلم‌هایش و تمسخر و فریاد برسر آنان شهرت داشت. تا جایی كه جان وین را «احمق بزرگ» صدا می‌زد و به گفته‌ هنری فوندا، تنها كسی بود كه می‌توانست جان وین را به گریه بیندازد.

جان فوردبا این حال بسیاری از بازیگرانی كه سابقه كار با فورد را داشته‌اند، اذعان كرده‌اند كه شخصیت محكم و جدی او، بهترین بازی را از آنها گرفته است. او در طول جنگ دوم جهانی به‌عنوان فرمانده‌ در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت كرد. در این زمان، جان فورد دو فیلم مستند برای نیروی دریایی آمریكا ساخت و توانست برای فیلم مستند نبرد میدوی (1942) و فیلم تبلیغاتی هفتم دسامبر (1943) دو جایزه‌ اسكار به‌دست آورد.

جان فورد روز 31 اوت 1973 بر اثر سرطان معده در سن‌ 79 سالگی در كالیفرنیا درگذشت. وی در طول چند دهه فعالیت سینمایی، كارگردانی 145 فیلم را برعهده داشت كه كسب چهار جایزه‌ اسكار بهترین كارگردانی، بزرگ‌ترین افتخار كارنامه سینمایی او محسوب می‌شود.

وی در سال 1935 برای خبرچین، درسال 1940 برای خوشه‌های خشم‌‌، در سال 1941 برای دره من چه سرسبز بود و در سال 1952 برای مرد آرام موفق به كسب اسكار بهترین کارگزدانی شد.

در سال 1973، ریچارد نیكسون، رییس‌جمهور وقت آمریكا مدال آزادی ریاست‌جمهوری را به فورد اعطا كرد و در همان سال، انجمن فیلم آمریكا اولین جایزه‌ دستاورد سینمایی خود را به او اختصاص داد.

او در سال 1953 برای فیلم خورشید به روشنی می‌درخشد نامزد جایزه‌ اول جشنواره‌ كن بود. فورد چهار بار نامزد جایزه‌ بهترین فیلم از نگاه انجمن كارگردانان آمریكا بود كه یك‌بار در سال 1953 برای فیلم مرد آرام موفق به كسب آن شد.

فورد در سال 1955 جایزه‌ ویژه‌ دستاورد سینمایی را از جوایز گلدن كلوب به‌دست آورد. در سال 1948 برای فیلم كلمنتاین عزیزم جایزه‌ روبان نقره‌ای انجمن ملی روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا را كسب كرد. او دو بار سابقه‌ كسب جایزه‌ از جشنواره‌ لوكارنو جمهوری چک را دارد؛ اول در سال 1950 برای فیلم وقتی ویلی به خانه برمی‌گردد و دوم جایزه‌ بهترین كارگردانی در سال 1948 برای قلعه آپاچی.

وی در سال 1971 جایزه‌ افتخاری شیر طلایی جشنواره ونیز را كسب كرد و در سال 1952 برای فیلم مرد آرام جایزه‌ بین‌المللی این جشنواره را به‌دست آورد.

از معروف‌ترین ساخته‌های فورد می‌توان از مردی كه لیبرتی والانس را كشت، ریو گرانده، اسب آهنین، آقای لینكلن جوان، آنها قابل چشم پوشی بودند، فراری، كاروان‌سالار، دو سوار و پاییز قبیله شاین نام برد.


 تاريخ ارسال: 1390/5/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>farshid:

خیلی کامل و خوب بود.تشکر

0+0-

دوشنبه 24 مرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.