پرده سینما

شاپور قریب دیگر كسی را نمی‌شناسد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاپور قریب. عکس از مسعود نجفی. ایسناشاپور قریب كارگردانی كه در پرونده كاری‌اش فیلم هفت تیرهای چوبی به‌عنوان یكی از ماندگارترین آثار سینمای كودكان و نوجوانان باقی مانده است،این روزها در شرایط بد جسمی و مالی روزگارش را سپری می‌كند.

همسر این كارگردان درگفت‌وگویی با ایسنا، گفت:‌ از مدت‌ها پیش شاپور به بیماری آلزایمر مبتلا شد اما به صورت معجزه آسایی هنگامی كه قرار شد اپیزودی از فیلم ملاقات را بسازد در طول 15 روز فیلم‌برداری بسیار حالش خوب بود و سایرین هم از نتیجه كار راضی بودند.

وی یادآور شد: اما بعد از اتمام فیلم هر روز مشكلات اش بیشتر شد و الان حال او به حدی رسیده كه اكثر مواقع من و پسرش را نمی‌شناسد و چنان ضعیف شده كه قدرت حركت ندارد.

همسر شاپور قریب ادامه داد: تنها چیز‌هایی را از گذشته خیلی دور به خاطر می‌آورد و همه فكرش سینما است، چیزی كه عشق اش بوده و مرتب خود را بر سر صحنه می‌داند.

وی با گلایه از سینمایی كه كارگردان اش به این روز دچار می‌شود گفت: بدا به حال این محیط سینمایی كه متأسفانه آنقدر محبت و عاطفه از بین رفته كه جای همه چیز را پول و موقعیت آنی گرفته است. باید كسانی كه در حال حاضر مشغول به كار هستند، لحظه‌ای فكر كنند كه شاید این شرایط برای آن‌ها هم پیش خواهد آمد.

وی افزود:‌ شاپور قریب جوایز زیادی از ایران و خارج از كشور گرفته كه افتخار بسیاری از جوایز خارجی‌اش تنها یك بار برای ایران بوده است.اما اهل هیاهو نبود و نمی‌خواست بواسطه آن‌ها نان بخورد و تنها نیتش كار كردن بود و عاشقانه به آن پرداخت.

همسر شاپور قریب با اشاره به فیلم هفت‌ تیر‌های چوبی اظهار كرد: این فیلم به گواه بسیاری جزو موفق‌ترین تولیدات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در 32 سال اخیر است، اما باید پرسید كانون در ازای آن چه كرد؟

وی افزود: به دلیل مشكلات شدید مالی كه داشتیم، مجبور شدیم برای اجاره نشینی از تهران به كرج بیاییم و اگر وزارت ارشاد از ما حمایت نمی‌كرد امسال قادر به تمدید اجاره خانه نبودیم و باید به كنار خیابان می‌رفتیم.آیا با ماهی 180 هزار تومان طرح تكریم می‌توان زندگی سه نفر را گذراند؟ با این پول فقط زنده‌ایم، كه این وضعیت برای اسم دهان پركن و با سابقه‌ای چون شاپور قریب فاجعه است و تنها باید برای این محیط هنری و سینما تأسف خورد.

همسر شاپور قریب ادامه داد: در حال حاضر آقای انتظامی و خانم افسانه بایگان پیگیر حال ما هستند و تماس می‌گیرند و در ماه رمضان هم مدیر عامل و قائم مقام بنیاد سینمای فارابی و عباس رافعی به عیادت شاپور آمدند.

وی تأكید كرد: متأسفانه هنرمندان قدیمی زیادی هستند كه در شرایط بدی زندگی‌می‌كنند و تنها حمایتی در حد زنده ماندن می‌خواهند.

 

شاپور قریب متولد 15 آذر 1311 در تهران است و در كارنامه فیلمسازیش ساخت آثاری چون كاكو، غریبه، خروس، بت شكن، سه ماه تعطیلی، بگذار زندگی كنم، سایه‌های غم، بازگشت قهرمان، اشک و لبخند، هفت تیرهای چوبی، كفش‌های جیرجیرک دار من و اپیزودی از فیلم ملاقات به چشم می‌خورد.

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پوریا:

در شهری که مردمانش عصا از کور میدزدند من از خوش باوری محبت ارزو کردم

0+0-

پنجشنبه 31 شهريور 1390



>>>ميلياردر:

اين هم آخر وعاقبت دلبستگي به فيلم و سينما ... بريد دنبال پول و به جاي اينكه قهرمانها رو تو فيلم ها ببينيد تصميم بگيريد خودتون قهرمان داستان زندگي تون باشيد و صحنه هاي زندگيتون رو اونجور كه دوست داريد كارگرداني بكنيد كه به هيچ مجوزي هم احتياج نداشته باشيد .پس يه يا علي بگيد و شروع كنيد ...

0+0-

چهارشنبه 23 شهريوž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.