پرده سینما

كانون كارگردانان سینما خواستار قانون مدونی برای ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی شد

پرده سینما

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كانون كارگردانان سینما رفع مشكلات اكران و قانون مدون برای ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی را خواستار شده است.

 

همایون اسعدیانهمایون اسعدیان رییس كانون كارگردانان سینمای ایران پس از آخرین جلسه كانون كارگردانان در تشریح مصوبات آن گفت:‌ كانون كارگردانان سینمای ایران با جدیت تمام به دنبال پیگیری مشكلات و معضلات كارگردانان است. در این راستا به دلیل عدم وجود قانون مدون برای ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی، خواستار گفت‌وگو با مدیر كل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی برای روشن شدن این موضوع هستیم.

وی درباره مصوبات كانون كه شامگاه ‌29 شهریورماه در خانه سینما صورت گرفت، بیان كرد:‌ یكی از مصوبات این جلسه آن بود كه قرار شد از آقایان كیومرث پوراحمد و مازیار میری كه از اعضای شاخص كانون كارگردانان هستند و زحمت برگزاری پانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران را برعهده داشتند سپاسگذاری و تقدیر شود.

وی خاطرنشان كرد: اینكه اعضای كانون كارگردانان جشن سینمای ایران را با این شكل و برنامه‌ریزی خوب برگزار كنند باعث افتخار ماست.

اسعدیان در ادامه درباره‌ی سایر مصوبات كانون كارگردانان سینمای ایران اظهار كرد:‌ یكی دیگر از مصوبات جلسه شب گذشته، تصویب برگزاری مجمع عمومی فوق العاده كانون كارگردانان در روز یازدهم مهرماه است. قرار شد در مجمع عمومی فوق العاده علاوه بر قرائت گزارش شورای مركزی، اساسنامه جدید كانون كه در اختیار هیات مدیره خانه سینما قرار گرفته نیز بررسی شود.

وی از بحث پیگیری هرچه بیشتر معضلات سینماگران در جلسات مشترک با شورایعالی تهیه‌كنندگان به عنوان یكی دیگر از مباحث مطرح در جلسه شب گذشته كانون كارگردانان نام برد و گفت: ‌در این جلسه، اعضاء كانون مصوب كردند كه جلسات مشترك با شورایعالی تهیه كنندگان درباره معضلات اهالی سینما ادامه یافته و مصوبات آن جلسات پیگیری شود.

رییس كانون كارگردانان یكی از معضلات فعلی تهیه كنندگان و كارگردانان را تفویض اختیار صدور پروانه ساخت به «اتحادیه تهیه كنندگان 2» دانست و عنوان كرد:‌ ما معتقد بودیم و هستیم كه حتی واگذاری بخشی از اختیارات شورای پروانه ساخت به «اتحادیه تهیه كنندگان 2» خلاف قانون است، اما متاسفانه این كار هنوز ادامه دارد و بسیاری از تهیه كنندگان ما حاضر نیستند كه آن شورا را به رسمیت بشناسند.

اسعدیان ادامه داد: اگر چه ما قبلا گفته بودیم این تفویض اختیار غیرقانونی را از طریق اعتراض و شكایت به سازمان بازرسی كل كشور پیگیری خواهیم كرد، اما به هر حال معتقدیم كه این یكی از بزرگترین معضلاتی است كه اكنون بسیاری از تهیه كنندگان و كارگردانان با آن دست به گریبان هستند و مصرانه تلاش می‌كنیم كه این مشكل مرتفع شود.

وی در بیان سایر مشكلات سینماگران، برخورد سلیقه‌ای با فیلم‌ها برای ارسال به جشنواره‌های خارجی را یكی دیگر از معظلات دانست و با تاكید بر لزوم حل آن گفت: اكنون یكی از مشكلاتی كه بعضی از دوستان فیلم‌ساز دارند ارسال فیلم‌ها به جشنواره‌های جهانی است. از دو سال قبل معاونت سینمایی جدید قرار بود كه ضوابطی برای ارسال فیلم‌ها به جشنواره‌های خارجی تدوین كنند، اما تا آن جا كه من اطلاع دارند تاكنون نه ضوابطی مدون و نه كمیته‌ای برای این منظور اختصاص یافته است.

رییس كانون كارگردانان سینمای ایران با تاكید بر اینكه عدم تنظیم قانون مدون راه را برای برخورد‌های سلیقه‌ای باز می‌كند و احساس می‌شود كه گاه برخوردها سلیقه‌ای است، تصریح كرد: اكنون برخی از فیلم‌ها كه حتی پروانه نمایش داخلی هم دارند و جشنواره‌های خارجی خواهان حضور آنها هستند، اجازه ارسال پیدا نمی‌كنند. این مسأله مشكلات بسیاری را برای برخی از فیلم‌سازان به وجود آورده است. در واقع معضل ما این است كه كسی نمی‌داند چه نوع فیلم‌هایی به جشنواره‌ها خارجی می‌روند و چه نوع فیلم‌هایی اجازه حضور در جشنواره‌ها را نخواهند یافت.

اسعدیان در پایان این گفت‌وگو تاكید كرد: كانون كارگردانان برای رفع این مشكل، نامه‌ای را خطاب به مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی ارسال كرده و از ایشان خواسته‌ایم كه در دیداری مشترك درباره این مشكل صحبت كنیم.

 

منبع: ایسنا

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.