پرده سینما

از اظهارات سلحشور تا رودررو شدن کمیسیون فرهنگی مجلس با خانه سینما

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسته خبری تحلیلی سایت پرده سینما پیرامون اتفاقات و حواشی هفته های اخیر در سینمای ایران

 

آنجلینا جولیمعلوم نیست چرا و به کدامین دلیل دست اندرکاران و فعالان عرصه سینمای ایران به جای آن که به فکر رشد و اعتلای این هنر – صنعت باشند، تیشه برداشته و با دستان خود به ریشه های نیمه جان این ضعیف مظلوم افتاده اند و گاه و بی گاه با اظهارات، گلایه ها و تندخویی هایشان کام اهالی سینما را تلخ و تلخ تر می کنند.

گویی برخی به عمد و غیر عمد می خواهند خلاء های درونی خویشتن را با جار و جنجال های بیهوده و پوچ و سر زبان انداختن نام شان در رسانه ها خالی کنند و به یک آرامش درونی برسند، غافل از آن که این آرامش درونی باعث یک طوفان سهمگین در تمامی ارکان سینمای کشور خواهد شد.

همه چیز از آن حا شروع شد که خبری مهم در سینما به گوش رسید: آنجلینا جولی بازیگر مطرح سینمای هالیوود به دعوت یک فیلمساز ایرانی قرار است به ایران آمده و در یکی از فیلم های ایرانی به ایفای نقش بپردازد! خبر کوتاه بود اما تازگی و داغی خبر به حدی بود که طی ساعات کوتاهی بعد از انتشار خبر، حواشی مختلفی از جانب سینماگران و رسانه ها به راه افتاد، همه در مدت کوتاهی به حدس و گمانه زنی می پرداختند که آنجلینا جولی قرار است در کدام فیلم سینمایی ایرانی به ایفای نقش بپردازد؟

بسیاری بر این عقیده بودند که جولی قرار است برای بازی در جدیدترین فیلم مسعود ده نمکی به ایران بیاید.

این حدس و گمانه زنی ها همچنان ادامه داشت تا خبرگزاری دانش آموزی ایران (پانا) اقدام به انتشار مطلبی از قول فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون ایران نمود. (برای مشاهده آن اینجا را کلیک کنید.)

 

بلافاصله بعد از انتشار این خبر که در تاریخ بیست و سوم مهرماه در خبرگزاری پانا منتشر شد واکنش بسیاری از هنرمندان و دست اندرکاران سینمای ایران به ویژه سینماگران زن  نسبت به اظهارات فرج الله سلحشور برانگیخته شد و بیانیه های زیادی توسط تعداد کثیری از هنرمندان در این زمینه صادر گردید. (برای مشاهده آنها اینجا را کلیک کنید.)

بعد از این واکنش ها التهابی شدید سینمای ایران را فرا گرفت و از هر گوشه و کنار هنرمندان و هنردوستان نسبت به این امر اظهار تعجب و نگرانی کردند طی مدت کوتاهی اظهارات سلحشور و واکنش های بعد از آن به تیتر یک اغلب نشریات تخصصی سینمایی کشور و سایر رسانه های فعال در این عرصه درآمد، دبیر فرهنگی خبرگزاری پانا که این خبر را از قول سلحشور منتشر ساخته بود در روز دوشنبه بیست و پنجم مهرماه بعد از نمایش فیلم توقیف شده مرتضی احمدی هرندی در محل خبرگزاری و طی کنفرانس مطبوعاتی این فیلم اظهار داشت: ما شدیداً پیگیر این قضیه و توهین فرج الله سلحشور خواهیم بود.

 

فرج الله سلحشور که اوضاع را بر علیه خود دیده بود طی مصاحبه ای با خبرگزاری فارس از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد و با پس گرفتن حرف هایش تمامی مطالب منتشره در خبرگزاری پانا را تکذیب کرد و گفت:

من گفته‌ام که آوردن بازیگری مثل آنجلینا جولی اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است. وی در ادامه اظهار داشت: در میان بازیگران ایران، انسان‌های پاک، هنرمند و فرهیخته وجود دارد. من در آن گفت‌وگو گفتم چرا با وجود این همه بازیگر خوب ایرانی، باید یک بازیگر هرزه بین‌المللی بیاورید.منظور من این بود که آوردن یک بازیگر هرزه خارجی، پایین آوردن شأن سینمای ایران و بازیگران زن است.ممکن است در بازیگران زن ایران، افراد نابابی هم وجود داشته باشد ولی بسیاری از آن‌ها انسان‌های سالم و درستی هستند که به نظرم این اقدام اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است.

 

اما این تکذیبیه هم نتوانست سلحشور را از اتهامات مبری سازد و به همین دلیل 5 تن از بازیگران زن سرشناس سینمای ایران خانم ها: ترانه علیدوستی، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، هانیه توسلی و نگار جواهریان با انتشار نامه ای که در رسانه ها منتشر شد نسبت به اظهارات سلحشور واکنش نشان دادند. (برای مشاهده آن اینجا را کلیک کنید.)

 

همچنین مسئول ذی ربط خبرگزاری پانا در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار سایت پرده سینما بعد از تکذیبه سلحشور اظهار داشت: اگر سلحشور بخواهد بیش از این دروغ بگوید ناچار می شوم تا فایل صوتی گفتگو با وی را روی خبرگزاری گذاشته و منتشر نمایم.

 

کش و قوس ها و پرداختن به این موضع ادامه داشت تا در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که در محل مصلای تهران در حال برگزاری بود نشستی با موضوع حریم خصوصی بازیگران با حضور داوود رشیدی، فریدون جیرانی و کامبیز دیرباز برگزار شد، داوود رشیدی رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در ابتدای سخنان اش گفت:

بازیگران و کارگردانان سینما یک زندگی خصوصی و یک زندگی اجتماعی دارند. زندگی اجتماعی آن‌ها برای مردم است و زندگی خصوصی‌ آن‌ها هم به دلیل آنکه سرشناس هستند در دید مردم است. به دلیل سرشناس بودن، زندگی یک هنرمند برای مخاطب جذابیت بسیاری دارد. بازیگران باید بدانند کنجکاوی مخاطب نسبت به زندگی خانوادگی‌اش به دلیل شهرت‌ تا حدی طبیعی است. مردم نباید در زندگی خصوصی یک بازیگر کنجکاوی زیادی بکنند و رسانه‌ها نیز نباید به خاطر بالا بردن تیراژ خود، مسائل خصوصی یک بازیگر را به صورت درست یا غلط چاپ کنند.

رشیدی در ادامه صحبت هایش با اشاره به موضوع سخنان سلحشور گفت: ما وکیل گرفته و شکایت نامه‌ای از آقای سلحشور به دلیل اهانت به بازیگران تنظیم کرده‌ایم که این شکایت‌نامه در دست بررسی است.

 

بلافاصله بعد از انتشار این خبر در خبرگزاری ها و رسانه های سینمایی فرج الله سلحشور در واکنشی به سخنان رشیدی اظهار داشت:

من حرف خاصی در‌این‌باره ندارم اگر دوست دارند شکایت کنند، بروند بکنند. من از هنرمندان سالم و حرفه‌ای کشورم عذرخواهی کردم و بارها هم عذرخواهی می‌کنم، اما درباره بقیه افراد نه تنها عذرخواهی نمی‌کنم بلکه حرف‌هایم را تکرار هم می‌کنم. این تنها حرفی است که می‌توانم بگویم. شکایت آن‌ها حتماً پایه و اساسی دارد. من نمی‌توانم بروم به آن‌ها التماس کنم از من شکایت نکنند. اگر این شکایت از لحاظ قانون درست تشخیص داده شود من نیز جوابگو خواهم بود. بارها کسانی از من شکایت کرده‌اند که نادرست بوده و مجبور شدند شکایت خود را پس بگیرند. این جا همه چیز قانون دارد. چنانچه ادعای نادرستی کنند باید جوابگو باشند.

 

بعد از واکنش فرج الله سلحشور نسبت به اظهارات داوود رشیدی اتفاقی عجیب و باورنکردنی باعث شد تا این موضوع دوباره به سوژه داغی برای رسانه ها بدل شود، مسعود ده نمکی در واکنش به اظهارات سلحشور با انتشار یادداشتی در وبلاگ شخصی خود نسبت به ادبیات فرج الله سلحشور شدیداٌ موضع گرفت. (برای مشاهده یاداشت ده نمکی اینجا را کلیک کنید.)

این موضع گیری و واکنش ده نمکی به دلیل آن بود که یکی از سایت های سینمایی از قول فرج الله سلحشور مطلب تندی بر علیه ده نمکی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود:

امثال ده نمکی چون گمان می کنند مذهبی هستند وسراز کار مملکت در می آورند و جبهه وجنگ را درک کرده اند ،متاسفانه چنین خطاهایی می کنند .متاسفم آقای ده نمکی زنی را به ایران دعوت کرده که همه عالم او را به بدکارگی می شناسند و او فساد و هرزگی را را درهمه آثارش به نمایش می گذارد. آقای ده نمکی برای ساخت فیلمی دینی و اخلاقی از جولی استفاده می کند ؟این خانم سالم است ؟این خانم می تواند در سینمای دینی بازی کند؟ لابد چون آقای ده نمکی گفته، اشکال ندارد اگر کارگردانای دیگر چنین غلطی می کردند، آنها را به صلابه نمی کشیدند؟ البته آقای ده نمکی شهدا وبسیجیان مارا یک مشت لات وچاقو کش و فاسد نشان می ده. لابد چون آقای ده نمکی هستند، اشکال ندارد.

 

این حواشی و واکنش ها همچنان ادامه داشت تا در برنامه «هفت» جمعه سیزدهم آبان ماه مریلا زارعی که برای گفت و گوی تلفنی در برنامه حاضر شده بود با مقایسه‌‌ای میان اتفاقاتی که اخیرا در عرصه ورزش رخ داده و مسائل سینما با گلایه به فریدون جیرانی بگوید: 

 

مریلا زارعی در فیلم «دیگری»من تقریبا تمام برنامه‌های «هفت» را تا کنون دیده ام چون مخاطب اصلی این برنامه هستم و این فرصتی را که ضرغامی برای ما گذاشته اند را مغتنم می‌شمریم و همیشه عنوان کرده ام دو عرصه برای مردم ما جذاب است و اتفاقاتی را که در آن مرور می شود را مرور می کنند که عرصه ورزش و هنر است . برنامه نود برای فوتبال و ورزشکاران است و مسائل خودش را دارد، این برنامه شفافیت ویژه ای در بین اهالی ورزش داشته که متاسفانه در برنامه «هفت» دیده نمی شود و نمونه آن اتفاقی است که هر دو عرصه را تهدید کرده است.

اتفاقی در هفته گذشته در ورزش افتاد، من هرگاه تلویزیون را روشن کردم، درهر برنامه این اتفاق غیر اخلاقی تحلیل شد که این امر خیلی هم قابل انتظار نبوده است.

اتفاقی در دو هفته گذشته در عرصه هنر افتاد که ما سعی کردیم نشنویم و مثل همیشه نجیبانه از آن بگذریم اما نگذاشتند البته در برنامه «هفت» سینمایی اتفاق خوبی افتاد و در مورد آن صحبت نشد، البته گاهی این عدم شفافیت ما را آزار می دهد و ما را مظلوم می کند.

اگر تصور کنیم عرصه هنر ما مثل یک زمین فوتبال می ماند انسانی که نام او را نمی آورم و اجازه دهید به عنوان یک کارگردان او را صدا کنم در این زمین نه به یک نفر و دو نفر بلکه به صدها و هزاران نفر به طور اخص به زنان ما ، مادران، خواهران ما و اصل و بنیان خانواده حمله کردند و دشنامی را به زنان سینما گر منتسب کردند که فکر می کنم در هیچ دین و آیینی این حرکت پسندیده نیست .

من ناراحتی ام این است که چرا دوستان و کارشناسان و روانشناسان و ... هیچ کس آسیب شناسی نمی کند. من هنرمند چرا باید این همه هجمه ناسزا را بشنوم البته گاهی اوقات احساس می کنم به دلیل نجابت باید سکوت کنم و گاهی نیز احساس می کنم این سکوت باعث می شود انسان پایش را درازتر از حد خود کند و نمی دانم چرا هیچ بزرگواری نیامد و درباره سخنانی که این کارگردان که اعتبارش را از آیات قرآن و کمک بازیگران بدست آورده، انتقاد کند.

حتی آقای رسایی که نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس هستند و فکر می کنم خدا آقای جیرانی شما را دوست داشت سرما خورده بودید و نتوانستید زیاد با ایشان وارد گفتگو شوید انتقادی به این سخنان نکردند ، ایشان فیلم های برجسته که در سینما داریم و گاهی اوقات باعث جریان سازی فرهنگی و دگرگونی در جامعه شده است را نمی بینند و یکی از این فیلم ها که مورد اقبال رسایی بوده است را این آقا ساخته است.

 من به عنوان یک هنرمند از این برادر مسلمان می خواهم بپرسم، آیا ما این قدر ارزش نداریم که یک بزرگتر بیاید و در رسانه ملی درباره هنرمندانش که هیچ چیز جز خوراک روحی به مردم ارائه نکردند و در آینده نیز هیچ تضمینی و پشتوانه ای برای ادامه فعالیت اقتصادی ندارند ،چون بیشتر به هنر تکیه می کنند تا امرار و معاش، حمایت کند .

ما از اعضای انجمن بازیگران خواستیم که سکوت کنند و هیچ کس درباره اهانتی که به آنها شده پاسخ ندهند البته بعضی از دوستان بر نتابیدند. ایشان خواهران و مادران ما را مورد اهانت قرار دادند و ما به عنوان نماینده صنف بازیگران این قضیه را پیگیری می کنیم ،چون درچند سایت مطرح شده است و مقاله هایی را نیز درباره آن نوشتند.

 

فریدون جیرانیفریدون جیرانی که به عنوان یک چهره محافظه کار در میان اهالی سینما شناخته شده است با قطع کردن حرف های مریلا زارعی در پاسخ به وی گفت:

خیلی خوب شد که شما میان برنامه ما و برنامه ورزشی «نود» این مقایسه را انجام دادید چرا که تا امروز خیلی ها این مقایسه را بین ما انجام می دادند اما خوب است که همه بدانندخط قرمزهای ما با برنامه نود کاملا متفاوت است.

این اظهارات زارعی و جیرانی باعث شد تا حجت الاسلام رسایی نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روی خط تلفنی برنامه «هفت» بیاید و واکنش تندی را نسبت به اظهارات مریلا زارعی و فریدون جیرانی نشان دهد، رسایی با لحن گلایه آمیز و نسبتاٌ تندی خطاب به جیرانی گفت:

خانم زارعی آمدند و به من گفتند که چرا من از فیلم یوسف (ع) خوشم آمده؟ شما می خواهید من از فیلمی که محتوایش از قرآن است خوشم نیاید و بروم دنبال فیلم هایی که تخیلی است؟

رسایی ادامه داد: آقای جیرانی چرا نباید برنامه «هفت» شفاف باشد؟ شما چرا محدودیت دارید؟ ما به شما کمک می کنیم تا محدودیت هایتان برطرف شود ما کمک می کنیم تا آقای سلحشور بیاید و از خودش دفاع کند برنامه «هفت» باید شفاف باشد تا بتواند به سالم سازی سینمای ایران کمک کند. من در ابتدا فکر کردم این خانم که این مقایه را میان برنامه شما و برنامه «نود» انجام داده اند می خواهند در مورد خودکشی دختر جوان بیست ساله ای که به خاطر رفتار ناشایست یک هنرپیشه مرد انجام داده بود و هفته اخیر به بحث داغ رسانه ای در سینمای ایران بدل شد بپردازد نه در مورد این قضیه!

رسایی ادامه داد: ما اصلاً در مورد اصل «خانه سینما» مشکل داریم و من آمادگی دارم که در یک برنامه زنده از اصل و بنیان و اساس خانه سینما از آقای عسگرپور سوال کنم.

فریدون جیرانی ضمن استقبال از سخنان حجت الاسلام رسایی پرسید:

آیا شما حاضر به مناظره با آقای عسگر پور در برنامه «هفت» هستید؟

رسایی در پاسخ گفت: البته ما آمادگی داریم تا اصل بنیادی نهادی مثل «خانه سینما» را مورد بحث قرار دهیم و ببینیم اصلاً این ها بر اساس چه مجوزی دارند فعالیت می کنند!

مهناز افشاربعد از اتمام سخنان حجت الاسلام رسایی مهناز افشار که به عنوان میهمان در برنامه «هفت» حضور داشت با جملات کنایه آمیزی نسبت به سلحشور در جمله کوتاهی گفت:

اگر روزی مهناز افشار به کسی بی‌احترامی کرد، مطمئن باشید این بی‌احترامی به خود او برمی‌گردد.

سپس میهمانان بعدی برنامه «هفت» آقایان همایون اسعدیان و مازیار میری نیز از مریلا زارعی برای ادای سخنان اش تشکر و قدردانی کردند.

حال معلوم نیست با شرایط به وجود آمده و کشیده شدن این مسئله به رسانه ملی و برنامه سینمایی «هفت» باید منتظر کدامین اتفاقات، واکنش ها و اظهار نظرها از جانب دست اندرکاران و مسئولین سینمای ایران باشیم؟

از خود سوال می کنیم که با توجه به اختلافات عمیق وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با «خانه سینمای ایران» آیا تمامی این وقایع از پیش تعیین شده بودند یا خیر؟

آیا اظهارات فرج الله سلحشور باعث می شود تا دوباره آتش اختلافات در میان وزارت ارشاد و «خانه سینما» بالا گیرد؟

آیا محمد مهدی عسگرپور حاضر به مناظره با حجت الاسلام رسایی خواهد شد؟

این ها به اضافه ده ها سوال دیگر مسلماً در این ساعات در ذهن بسیاری از هنرمندان و دست اندرکاران سینمای ایران می گذرد و هر کدام آرزو دارند که در این مناظره و یا منازعه! برنده میدان شوند...

اما ما تنها آرزویمان این است که با کمی تفکر، تعمق، بینش و آگاهی بیشتر تمامی مسئولین و دست اندرکاران سینمای ایران دست در دست هم نهاده و در مسیر رشد و اعتلای سینما، فرهنگ و هنر ایران زمین گام بردارند و از این گونه اظهار نظرها، حاشیه پردازی ها و جو سازی ها که منجر به پوچی درونی برای کلیت سینمای ایران می شود دست بردارند.

 

 

در همین رابطه بخوانید

آنجلینا جولی: من عاشق سفر کردن به ایران هستم

تمایل آنجلینا جولی برای بازی در فیلمی ایرانی

علیرضا رئیسیان: آمدن آنجلینا جولی به ایران قطعی است

لیلا حاتمی جایگزین آنجلینا جولی شد!

 واکنش های شدید به اظهارات سلحشور

سلحشور: ما برای همه بازیگران در ایران احترام قائلیم

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/8/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ساناز:

اسم این بازیگر معروف که موجب شد این دختر دانشجو خودکشی کنه چیه ؟

0+0-

يكشنبه 15 آبان 1390



>>>پونه:

مرسی عالی بود همه اخبار این جریان رو یک جا جمع کرده بودید دستتون درد نکنه

0+0-

شنبه 14 آبان 1390



>>>محمد:

ای کاش هی نمینوشتین اینجا را کلیک کنید صد جا رو کلیک کردم آخر سر هم گیج شدم! اما در کل مطلب خوبی بود من مطمئن هستم آخر سر خانه سینما بسته میشه میگین نه نگاه کنین

0+0-

شنبه 14 آبان 1390



>>>سید امیر:

فریدون جیرانی یک فرد به شدت محافظه کار و ترسو است.خطوط قرمز نود و 7 به دلیل سیاست های برنامه ها نیست و فقط و فقط به خاطر مجری های انها است

0+0-

شنبه 14 آبان 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.