پرده سینما

جایزه‌ بهترین فیلم‌ خارجی انجمن منتقدان سان فرانسیسكو برای کپی برابر اصل

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کپی برابر اصلفیلم كپی برابر اصل عباس كیارستمی، جایزه‌ی بهترین فیلم‌ خارجی انجمن منتقدان سان فرانسیسكو را از آن خود كرد.

اسامی برندگان جوایز انجمن منتقدان سان فرانسیسكو در حالی روز گذشته اعلام شد كه فیلم‌های درخت زندگی، كپی برابر اصل، باید درباره‌ی كوین صحبت كنیم و تعمیرکار، خیاط، سرباز و جاسوس جزو برگزیدگان این انجمن بودند.

كپی برابر اصل ساخته‌ی عباس كیارستمی در بخش فیلم‌های خارجی برگزیده‌ شد. این فیلم كه در جشنواره‌ی كن سال گذشته جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را برای ژولیت بینوش به‌همراه آورد، تاكنون در جشنواره‌های متعددی چون ریودوژانیرو، ملبورن، نیویورك، ابوظبی و شیكاگو نمایش یافته است.

این فیلم اولین اثر كیارستمی بود كه در خارج از ایران و در توسكانی ایتالیا فیلمبرداری شد و كمپانی ام.کا.2 فرانسه به‌همراه آنجلو بارباگالو از ایتالیا تهیه‌كنندگی آن را برعهده داشتند.

داستان كپی برابر اصل درباره‌ی نویسنده‌ای است كه كتابش برنده‌ی جایزه‌ی بهترین ترجمه سال شده است.او برای انجام مصاحبه‌ی مطبوعاتی به فلورانس آمده و عنوان می‌كند ایده‌ی كتابش را در فلورانس به دست آورده است. در این سفر او با زنی كه صاحب یك گالری عتیقه است، آشنا می‌شود و بحث‌های متعددی درباره‌ی اصل‌بودن و كپی‌بودن اشیای عتیقه‌ میان آن‌ها انجام می‌شود و ...

این فیلم سال گذشته جایزه‌ی خوشه‌ی طلایی جشنواره‌ی فیلم والادولید اسپانیا را برای بهترین فیلم كسب كرد،‌ برای نمایش در كشورهای استرالیا، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، شیلی، هنگ‌كنگ، هلند و سوئیس به كمپانی‌های توزیع و پخش فروخته شده است.

همچنین فیلم درخت زندگی ساخته‌ی ترنس مالیک، كارگردان سرشناس سینما نیز جوایز سه بخش‌ بهترین فیلم سال، بهترین فیلمبرداری و بهترین كارگردانی جایزه‌ی نخست را از آن خود كرد. جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری به امانوئل لوبزكی فیلمبردار این اثر سینمایی رسید.

در درخت زندگی كه توسط شرکت ایكون فیلمز تهیه شده است، بازیگرانی چون برد پیت، شون پن، کری متچت، جسیکا جاستین و بیل پوهلد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از دیگر آثار مالیک می‌توان به لانتون میلز (کوتاه)، روزهای بهشت، خط باریک سرخ و دنیای جدید اشاره كرد.

گری اولدمن جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در تعمیرکار، خیاط، سرباز و جاسوس به خانه برد و تیلدا سوینتون به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم باید درباره‌ی كوین صحبت كنیم شناخته شد. سوینتون در این فیلم در نقش مادر یک پسر جوان دبیرستانی ظاهر می‌شود که تفریحات کشنده و سرخوشی‌های خطرناکی را تجربه می‌کند، او سعی می‌کند تا با نوشتن نامه به همسر سابقش با غم خود و احساسات و مسوولیتش در برابر کارهای فرزندش کنار بیاید. فیلم باید در مورد کوین صحبت کنیم یک اقتباس واقعی و دقیق از پرفروش‌ترین رمان لیونل شریور است. در این فیلم چنان ماهرانه و دقیق تیلدا سوینتون به عنوان یک زن با خسارات ناگواری که پسر روانی‌اش به‌ بار می‌آورد سر و کار دارد و به این فیلم کم دیالوگ با قدرت بیان بالای خود چنان استحکامی می‌بخشد که با اجرای درخشانش در من عشق هستم برابری می کند.

جوایز بهترین بازیگران نقش‌های مكمل مرد و زن به آلبرت بروكس بازیگر بران و وانسا ردگریو هنرپیشه‌ی كوریولانوس رسید. بریجت اوكانر و پیتر استراگان  برای نگارش فیلمنامه‌ی تعمیرکار، خیاط، سرباز و جاسوس جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس انجمن منتقدان سان فرانسیسكو را به خود اختصاص دادند.

جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اصیل نیز نصیب جی. سی. شاندور نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی مارجین كال شد. انیمیشن رنگو بهترین اثر انیمیشنی شناخته شد.

جایزه‌ی بخش مستند نیز به فیلم تبلوید رسید.

 

 

منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر‌


 تاريخ ارسال: 1390/9/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.