پرده سینما

سجادپور: هیچ كس قصد انحلال و فروپاشی صنوف را ندارد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

توضیح سجادپور درباره‌ی شكایت از خانه‌ی سینما

 

سیدعلیرضا سجادپورسیدعلیرضا سجادپور در واكنش به موارد مطرح‌شده در خصوص شكایت از خانه سینما گفت:‌ باید ببینیم چه كسانی از حل مشكل صنوف سینمایی و قانونی شدن آن‌ها متضرر می‌شوند كه نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.

مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخبار و گفته‌های منتشرشده درباره شكایت معاونت سینمایی از خانه سینما، گفت:‌ باید از این نوع ادبیات و رفتاری كه توسط بعضی افراد به اصطلاح صنفی در دو روز گذشته در برخی سایت‌ها و مطبوعات منتشر شده، اظهار تاسف كنم.

او افزود:‌ برخی افراد به شدت تلاش می‌كنند تا طرح یك مشكل قانونی و كاملاً منطقی را تا حد یك برخورد شخصی تقلیل دهند و اصرار زیادی دارند برای فرار از اصل موضوع و منحرف كردن ذهن مخاطبان و سینماگران، موضوع را یك اختلاف شخصی جلوه دهند.

سجادپور با بیان این‌كه این اشتباه را بعضی افراد عامدانه انجام می‌دهند، خاطرنشان كرد:‌ این كار را برای پنهان كردن مشكل و نشانی غلط دادن انجام می‌دهند و متاسفانه برخی از رسانه‌ها هم آن را باور می‌كنند و به آن دامن می‌زنند. اما قاطعانه عرض می‌كنم این اختلاف اصلا شخصی نیست و برای حل مشكل غیر قانونی بودن صنوف است.

وی ادامه داد: این مشكل سال‌ها مطرح بوده و به دولت دهم مربوط نمی‌شود و زمان مشاورت هنری آقای شمقدری در دولت نهم این موضوع در دستور كار قرار داشته و به عنوان یكی از آسیب‌ها و كاستی‌های جدی سینما ایران مطرح شده است. سیاست فعلی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر این است با حل این مشكل، ارتباط كاملا جدی و منسجم با صنوف برقرار كند.

سجادپور با تأكید بر این‌كه صنوف باید بازوهای حاكمیت باشند، گفت:‌ صنوف باید تمام موارد تصدی‌گری را برعهده بگیرند و همپای مدیریت دولتی، سینمای ایران را به اهداف عالیه‌ی خود برسانند؛ چیزی كه مورد نظر جامعه انقلابی و رهبر فرزانه ماست كه برای رسیدن به آن در ابتدا باید پایه‌ی قانونی صنوف استوار شود.

وی ادامه داد:‌ شورای عالی سینمایی مصوبه روشن و محكمی در باب تشكیل سازمان نظام صنفی و لایحه نظام صنفی براساس آن‌چه مصوبه معاونت سینمایی است، آماده و تنظیم كرده كه به‌زودی برای تصویب نهایی از طرف دولت تحویل مجلس خواهد شد.

سجادپور توضیح داد: در سازمان سینمایی جدیدالتاسیس، دفتری برای حمایت از صنوف سینمایی دیده شده كه تكیه‌گاه قانونی برای طرح مطالبات از دولت و حاكمیت است و این چارت در جلسه‌ای كه بین سینماگران و آقای شمقدری بود، مطرح شد.

مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ توصیه می‌كنم كلیه صنوف سینمایی كه بیش‌ترشان در خانه سینما فعال هستند، انسجام خود را حفظ كنند و توجه چندانی به مطالبی كه گفته می‌شود، نداشته باشند و بدانند این اشكالات قانونی مربوط به سیستم مدیریت خانه سینماست و اساسنامه خانه سینما، كه باید اشكالاتش رفع شود.

سجادپور با تأكید بر این‌كه صنوف باید با همین انسجام به سازمان نظام صنفی كه لایحه‌اش در دست تصویب است، منتقل شوند، خاطرنشان كرد:‌ هیچ كس قصد انحلال و فروپاشی صنوف را ندارد. رفتار و اعمال ما هم تاكنون این را نشان داده و همیشه ارتباط ما با صنوف برقرار بوده است.

مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار كرد:‌ در یكی از كارگروه‌های نظام صنفی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم كه آقای شمقدری به عنوان عضو ثابت در آن حضور دارد، قانون سینما در دست تدوین نهایی است و بحث صنوف هم به شكل مستقل و كامل در آن دیده شده است و قانونی كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت و تدوین شود، كاملا شكل اجرایی به خود می‌گیرد و قابل اجرا خواهد بود.

او با اشاره به شكایت از خانه سینما گفت: این شكایت حقوقی از طرف معاونت حقوقی وزارتخانه است و در زیرمجموعه وزارت ارشاد هرجا رفتار غیرقانونی دیده شود، این كار به صورت طبیعی انجام خواهد شد و مرجع اعلام نظر نهایی هم سیستم قضایی كشور است و آن‌ها هم اگر سند و مدركی دارند، می‌توانند به جای بیانیه و فحاشی و بی‌احترامی، آن را در محكمه عرضه كنند.

سجادپور افزود:‌ خودشان اعتقاد دارند باید از طریق قانونی اقدام كرد؛ ولی وقتی از یك مرجع رسمی درخواست می‌شود اسنادشان را بدهند، كار را به جار و جنجال و موضوع شخصی می‌كشند.

او ادامه داد: اساسنامه و مبنای قانونی صنوف مشكل دارد و این مشكل مانع از همكاری جدی مدیریت دولتی با صنوف شده است و با حل آن به راحتی می‌توانیم با صنوف همكاری كنیم؛ همكاری‌ای كه الآن توافقی است و بهتر است مبنای قانونی و ماندگار پیدا كند.

مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی به جشنواره فیلم فجر اشاره كرد و گفت: تاكنون رفتارهای ما مشكلی را با صنوف نشان نداده است. حتی برای جشنواره فجر كه مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری است، باز هم به وضوح دیده شد دبیر جشنواره با هماهنگی آقای شمقدری از صنوف دعوت كرد.

سجادپور ادامه داد: كسانی كه جوسازی می‌كنند و می‌گویند این شكایت می‌خواهد صنوف را از هم بپاشاند، اصلا درست نیست و مطمئن هستم در میان سینماگران هم افراد بسیار زیادی هستند كه متوجه شده‌اند بخشی از این جاروجنجال‌ها برای پنهان كردن مشكلات و احساسی كردن افرادی برای فراموشی اصل مشكل است؛ كاری كه گویا در دوران مدیریت‌های قبلی در ادوار گذشته هم به همین شكل و شیوه كار خود را پیش برده و حرف خود را به كرسی می‌نشاندند؛ اما در این دوران این شیوه دیگر جواب نخواهد داد .

وی در پایان سخنانش خاطرنشان كرد: معاونت سینمایی از هر كاری كه به قانونی شدن صنوف منجر شود، حمایت می‌كند و باور جدی ما این است. رسیدن به این اهداف هم بدون همراهی صنوف محقق نخواهد شد.

 

در همین رابطه بخوانید

شکایت از خانه سینما

 


 تاريخ ارسال: 1390/10/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.