پرده سینما

نگاهی به هفده فیلم بخش خارج از مسابقه جشنواره‌ی فجر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

با اعلام اسامی 17 فیلم بخش آیینه سینمای ایران (خارج از مسابقه) جشنواره‌ی فیلم فجر مروری بر داستان این فیلم‌ها داریم.

«خود زنی» از جمله فیلم‌های تولید شده در گونه آثار اجتماعی امسال است، این فیلم به کارگردانی احمد کاوری و به تهیه‌کنندگی اردشیر ایران‌نژاد تولید شده است.

احمد کاوری در نخستین فیلم سینمایی مستقل خود، قصه مردی به نام کیانوش را روایت می‌کند که پس از آزادی از زندان به دنبال یافتن همسر سابق و فرزندش می‌رود. او در این مسیر با مشکلات و خطرهایی مواجه می‌شود.

كارگردان «خودزنی» ضمن به تصویر کشیدن تلاش کیانوش برای اعاده حیثیت و باز پس‌گیری خانواده از دست رفته‌اش در این فیلم، تلاش کرده تا به شیوه‌ای دراماتیک سعی در نقد کمرنگ شدن مرام و منش انسانی در جامعه امروزی را به نقد بکشد و به موضوع هایی همچون:« به زندان افتادن مردان»،«طلاق غیابی زنان» و«کسب حضانت فرزند از سوی مادر» در قالب فیلم نامه توجهی جدی کند.

بازیگرانی چون: محمد رضا شریفی‌نیا، امین حیایی، لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، نیما شاهرخ شاهی، سینا رازانی، امیر غفارمنش، تینا آخوند تبار، امیر یل ارجمند، حسام حمیدی و امیر دلاوری در «خودزنی» ایفای نقش می‌کنند.

فیلم « آقای مدیر» به كارگردانی «حسن آقاکریمی» داستان آموزگار یک مدرسه را روایت می‌كند که در راه سفر به مشهد مقدس از دانش‌آموزانش می‌خواهد هر کسی نامه‌ای برای امام رضا (ع) بنویسد تا او این نامه‌ها را به مشهد ببرد اما در نهایت به دلیل ایجاد مشکلی نمی‌تواند به مشهد برود و تمامی نامه‌ها را به بچه‌ها بازمی‌گرداند به جز نامه‌ای که بر روی آن نام کسی نوشته نشده است...

فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» (نام قبلی مهر و آینه‌ها) به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی با موضوع صدر اسلام و ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) است.

فیلمنامه «اینجا شهر دیگری است» را حمید امجد نوشته شده و داستان زمان پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع) را روایت می‌كند و ظلم‌هایی كه به ایشان از سوی افراد مختلف روا شده در فیلم دیده می‌شود. فیلم یك شب پس از ضربت خوردن حضرت‌ علی(ع) تا زمان شهادت را به تصویر خواهد كشید و قصه در مدت زمان 24 ساعت می‌گذرد. داستان حول چهار شخصیت اصلی می‌گذرد كه یك زن و سه مرد آن را ایفا خواهند كرد.

« آزاد راه» جدیدترین ساخته سینمایی عباس رافعی با حضور مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی و هومن سیدی رواست می‌شود.

«آزاد راه» رافعی نگاهی به دینداری در ایران دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:در جامعه‌ای كه ارزش‌ها مدام در حال تغییر و دگرگونی هستند، آدم‌هایی هستندكه در تقابل بین عشق و عقل مجبور به انتخاب نمی شوند. در حقیقت «آزاد راه» تلاشی است برای حفظ اخلاق و ایمان در جامعه پر تلاطم امروز.

 

مهدی پاکدل، بهنوش طباطبائی، تینا آخوندتبار، حبیب اسماعیلی، هومن سیدی، رامین راستاد، شهین تسلیمی، جمال خلیلی، سیاوش قاسمی، دانیال نوروش و محمدرضا رحمانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«آزاد راه» داستان طلبه‌ای جوان به نام سلمان بروجردی را روایت می‌کند که با جوانان هم سن و سال خود ارتباطی دوستانه دارد و می‌کوشد با زبان خودشان به آنها نزدیک شود و باری از مشکلاتشان بردارد.

فیلم سینمایی «بچگیتو فراموش نکن» به کارگردانی جلال فاطمی و تهیه‌کنندگی محمد حسن نجم ساخته شده است.

در خلاصه داستان «بچگیتو فراموش نکن» آمده است: کودک دلشان می‌خواهد بزرگ شوند، بزرگتر‌ها دلشان می‌خواهد کودک باشند. اما….

در این فیلم که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید می‌شود، اکبر عبدی، فرهاد آئیش، بهاره رهنما، بهنام تشکر، مجید شهریاری، مهران رنجبر، مهران رجبی، مریم سلطانی، مائده طهماسبی و … نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم «بیتابی بیتا» به کارگردانی مهرداد فرید ساخته شده است.

در خلاصه داستان فیلم «بیتابی بیتا» چنین آمده است: «بیتا دختری است جوان که به تازگی در یک مطب دندانپزشکی به عنوان منشی، مشغول به کار شده است. همه چیز وفق مراد اوست تا این که برخی از بیماران به او تهمتهای ناروایی می زنند. امیر که به عنوان دستیار دندانپزشک دل به بیتا بسته نمی‌تواند این تهمت‌ها را تحمل کند تا این که…»

در این فیلم بازیگرانی همچون: حامد بهداد، الهه حصاری، مجید مشیری، فریبا کوثری، نگار حسن‌زاده و…به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم «پنهان» به كارگردانی مهدی رحمانی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری ساخته شده است.‌«پنهان» با برشی چند روزه از زندگی سه نسل به مناسبات امروز طبقه شهرنشین می‌پرد.

در فیلم سینمایی «پنهان» دومین ساخته بلند مهدی رحمانی؛ فریبرز عرب‌نیا، آنا نعمتی، فتانه ملک محمدی، بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، آزاده شمس، آناهیتا افشار و رویا جاویدنیا بازی می‌کنند.

«دوازده صندلی» ساخته اسماعیل براری، فیلم سینمایی «دوازده صندلی» نیز بازیگرانی مانند احمد نجفی، داریوش اسدزاده، افسر اسدی، ارژنگ امیر فضلی، رامتین خداپناهی، علیرضا اوسیوند، رضا توكلی و مهران رجبی نقش‌آفرینی می‌کنند.

این فیلم دارای مضمون طنز كلاسیك بوده و اقتباسی كاملا ایرانی از رمانی به همین نام است.

در خلاصه داستان «دوازده صندلی» آمده است: «هیچ انسان عاقلی ارزشمندترین دارایی خود را در صندلی عقب اتوموبیلش مخفی نمی‌كند پس هویدا نخست وزیر رژیم پهلوی هیچگاه عاقل نبوده است! مسابقه‌ای تند و نفس گیر برای یافتن پیكان هویدا آغاز می‌شود و ....»

«سه ‌و ‌نیم» دومین فیلم بلند سینمایی نقی‌ نعمتی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است:در تعطیلات آخر هفته، سه دختر جوان به شمال می‌روند و این سفر پیشامدهای مختلفی برای آنها رقم می‌زند.

بازیگران این فیلم، هانیه وفایی‌زاده، نگار حسن‌زاده، شوکا کریمی، مهدی پورموسی و جمعی از بازیگران محلی اردبیل و آستارا هستند.

فیلم «شیر تو شیر» تازه‌ترین ساخته ابراهیم فروزش است.

«شیر تو شیر» داستان فضل الله است که هنگام زایمان همسرش را از دست می‌دهد. بچه او تنها شیر آدمیزاد می‌خورد و همین اتفاق سرآغاز ماجراهای این فیلم در یک روستا است!

هدایت هاشمی، لیلا اوتادی، ستاره اسکندری، مائده طهماسبی، کتانه افشاری‌نژاد، سینا رازانی، هوشنگ بهادری، جواد زیتونی، آذر فرامرزی، لیلا خلیلی‌خو، فاطمه ابرار پایدار و ... در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

«شیرین قناری بود» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داود توحیدپرست ساخته شده است.

داستان «شیرین قناری بود» درباره دختر آرمان‌گرایی است که قصد دارد مشکلات جامعه و مردم را به تنهایی از میان بردارد، به دلیل علاقه به ورزش فوتبال از مدرسه اخراج می‌شود ...

در این فیلم بازیگرانی چون سعیده رودبارکی، نگین معتضدی، شهراد وثوقی، پردیس افکاری، مجید حاجی‌زاده، فریبا شاهسون، حمید شریف‌زاده، نازنین پیرکاری، سحر افتاده، هلیا امامی، الهه فشاری، پریسا محبی، نوشین غریبی، مریم مرزبان، علی حمودی، جاسم کرار و امید علومی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

«کلاه قرمزی و بچه‌ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب و تهیه‌کنندگی حمید مدرسی ساخته شده است.

سومین قسمت از فیلم کلاه‌قرمزی داستان شیطنت‌های پسرعمه‌زاست که کلاه‌قرمزی و آقای مجری را به دردسر می‌اندازد و ماجرای جدیدی پیش می‌آید که منجر به ورود مهمان ناخوانده‌ای می‌شود.

در این فیلم حمید جبلی، ایرج طهماسب، خسرو احمدی، مهدی باطبی، عیسی یوسفی‌پور، بهادر مالکی، بنفشه صمدی، پوپک مظفری، داود دلقندی، سورن مناچکیان، پویان طباطبایی، محمد بهرانی، قاسم قباخلو، بهرام بهنوید و … به ایفای نقش می پردازند.

«مادر پائیزی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیروس رنجبر ساخته شده است.

در این فیلم هانیه توسلی، علیرضا جلالی‌تبار، ارشیا طالبی، کتایون کارایی، وحید رهبانی، بهناز جعفری، رویا ثمودی، آرش تاج، مختار سائقی و فرهاد بشارتی نقش آفرینی می‌کنند.

 

داستان «مادر پائیزی» درباره نوجوانی مبتلا به بیماری اوتیسم است که پس از اطلاع یافتن از زنده بودن مادرش از شمال عازم تهران می‌شود و ....

«شانه دوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن محسنی‌نسب ساخته شده است.

در «شانه دوست» رز رضوی، رومینا رئیسی، جهانبخش سلطانی، شهراد وثوقی، رضا آشتیانی، محمدرضا رهبری، مهدی تهرانی، علی اصغر محمد علی، آزاده خورشید دوست، بهارک یوسفی و فائقه عسگری بازی می‌کنند.

داستان فیلم درباره دو زن زندانی است که یکی به دلیل سرقت و دیگری به خاطر مواد مخدر در بند هستند. آنها با هم از زندان آزاد می‌شوند و شرایطی خاص برای آنها به وجود می‌آید.

فیلم «اکباتان» به کارگردانی مهرشاد کارخانی ساخته شده است.

در این فیلم شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، سروش صحت، مانی حیدری، پوراندخت مهیمن به ایفای نقش می‌پردازند و داوود رشیدی حضور افتخاری دارد.

«اکباتان» اقتباسی آزاد از فیلم «فرار از تله» زنده‌یاد جلال مقدم است.

شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، سروش صحت، مانی حیدری، پوراندخت مهیمن در «اکباتان» بازی می‌کنند و رشیدی در فیلم حضور افتخاری دارد.

فیلم «رویای سینما» به کارگردانی حمید شاه حاتمی است.

«رویای سینما» که پیش از این رویای کاظم نام داشت به نوعی تصویرگر رویای بیشتر بچه‌ها و شاید بزرگترهای این مرز و بوم است یعنی رویای بازیگری.

در خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است:« یک گروه فیلم‌سازی جهت انتخاب نقش اصلی یک فیلم سینمایی مشترک بین ایران و کانادا به دنبال بازیگری نوجوان می‌گردد. نوجوانان مشتاق جهت تست بازیگری به محل برگزاری تست می روند و در نهایت کارگردان از میان آنها ،کاظم و فرهاد را انتخاب می‌کند. اما تنها یکی از آنها می تواند به عنوان بازیگر اصلی انتخاب شود. تسلط بر زبان انگلیسی شرط اصلی به دست آوردن نقش اصلی فیلم است. رقابت کاظم و فرهاد برای به دست آوردن نقش منجر می‌شود به .....»

در فیلم سینمایی «رویای سینما» علی شادمان، کاظم بلوچی، نیلوفر محمودی، محمد جواد جعفرپور، سهند جاهد ، شهزاد صفوی ، فریبا طالبی، پریا مردانیان ، پروشا قومی و یوسف مرادیان به عنوان بازیگر به ایفا نقش پرداخته‌اند.

«قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی ساخته شده است.

این فیلم که بخشی از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 را روایت می‌کند از حضور بازیگرانی چون امین حیایی، حمیدرضا پگاه، نیلوفر خوش‌خلق، داریوش اسدزاده، محمدرضا شریفی‌نیا و محمود عزیزی بهره ‌برده است

 منبع: ایسنا



 تاريخ ارسال: 1390/10/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.