پرده سینما

آیا اسپیلبرگ و پیترجکسون باز هم پرده سینماها را تسخیر خواهند کرد؟

مجید رحیمی جعفری

 

 

 

استخوان های دوست داشتنی عنوان فیلم جدید پیتر جکسون کارگردان سه گانه ارباب حلقه ها است. جکسون 48 ساله پس از 4 سال با یک تریلر فانتزی و جنایی در اوایل سال بعد به پرده نقره ای باز می گردد. او پس از استراحتی کوتاه بعد از فیلم کینگ کنگ به تولید و پیش تولید چند پروژه سنگین دعوت شد. فیلم تحسین شده منطقه 9 (2009) ساخته نیل بلامکمپ را که از شاگردان خودش محسوب می شد را تهیه و در همان حال پیش تولید پروژه سنگین هابیت به کارگردانی گیرمو دل تورو را جلو می برد. در کنار این دو کار جکسون فیلم استخوان های دوست داشتنی به تهیه استیون اسپیلبرگ را برای سال آینده آماده کرد. این فیلم نسبت به فیلم هایی مانند بدن جنیفر ، گرگ و میش و ... از سر و صدای بسیار کمی برخوردار بود و حتی تا 40 روز پیش هیچ تریلر کاملی از آن پخش نشده بود که برنامه تلویزیونی Entertainment Tonight یک تریلر کامل به همراه معرفی عواملی از آن را ارائه داد. شاید امضای پیتر جکسون به پای هر اثری خود مخاطبین سینما را جذب کند و نیاز به هزینه های گزاف و تبلیغ های سرسام آور سالانه نباشد.

تیم جکسون که علاقه خاصی به ساختن رمان های تأثیربرانگیز دارند این بار هم به سمت ساختن یک فیلم اقتباسی رفته است.  شاید گروه جکسون برای همه آشنا باشند که اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای ارباب حلقه ها دریافت کردند و از هم جدایی ناپذیرند. فران والش ، پیتر جکسون و فیلیپا باینز تیم فیلمنامه نویسی کارهای پیتر جکسون هستند که این بار به سراغ  رمان پرفروش و دوست داشتنی آلیس سیبالد رفته اند و اقتباسی وفادارانه را ارائه کرده اند . درام شیرین سیبالد بسیار همه گیر و باورپذیر است و جکسون و همراهانش تنها رنگ و بوی خیال و نوع روایت را که به هنر فیلمنامه نویسان و کارگردان بازمی گردد اضافه کرده اند.

استخوان های دوست داشتنی داستان سوزی سالمون (سائوریس رونان) دختر نوجوانی را روایت می کند که توسط همسایه ی قاتلش اغوا، مورد تعدی و سپس به طرز وحشتناکی به قتل رسیده است. حال سوزی در عالم برزخ جایی بین دو دنیا قرار گرفته و در آستانه ورود به بهشت است و شاهد زندگی سخت خانواده و نزدیکانش پس از مرگ خود است. روایت از جانب سوزی به عنوان دانای کل قرائت می شود. ما سختی های یک خانواده را که در غم از دست دادن فرزندشان به دنبال قاتل او هستند از جانب سوزی می بینیم. سوزی از ناراحتی آنها رنج می برد و پلیس هم در حالی که به دنبال قاتل است ولی فرد متجاوز به دنبال تعدی و قتل دختری دیگر است. سوزی از اینکه نمی تواند برای جلوگیری از واقعه بعدی کاری انجام دهد همچنان در رنج است. در کنار این سختی ها بهشتی در انتظار سوزی است، بهشت او با تصاویر زیبایی بدون جلوه های ویژه اغراق برانگیز و انبوهی از تصاویر دیجیتالی پر زرق و برق به تصویر کشیده شده است و همه چیز را جکسون پذیرفتنی به تصویر کشیده است. در کمک های سوزی به خانواده اش هم اصلا تملق و قهرمان پروری نشده است و بیشتر زمان فیلم سوزی در بهشت خود است، اما چون خود خواستار نزدیکی به خانواده اش است، اثرات دنیای آنها را در اطراف خود می بیند .

استخوانهای دوست داشتنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این فیلم با اعتقادات مخاطب سر و کار دارد و به بهترین نحو آنها را همراه خود می کند. استخوان های دوست داشتنی داستانی همه گیر است و هر مخاطبی به گونه ای با وضعیت از دست دادن عزیزی روبرو بوده و خانواده سوزی از جنس خانواده های فرهنگ غالب (وابسته به عرف جامعه) است. پدرش یک پدر معمولی است که طاقتش در از دست دادن دخترش کم شده، مادرش هم به شوهرش تکیه دارد تا این غم را پشت سر گذارند، خواهر و مادربزگی که قصد کمک دارند و در کل جکسون با احساسات تماشاگرانش سر و کار دارد. این فیلم هیچ نکته منفی ندارد و برای تمامی مخاطبان (البته زیر 13 سال همراهی خانواده الزامی است) قابل نمایش است.

تصاویری که پیتر جکسون از این فیلم ارائه داده است وام دار فیلمبرداری همراه همیشگی او، اندرو لسنی است که به زیبایی هر چه تمام تر بهشت، برزخ و دنیای فعلی را به تصویر کشیده است. مارک والبرگ، سائوریس رونان، ریچل وایز، استنلی تاچی روزه مک کلور و سوزان ساراندون در آن ایفای نقش کرده اند. شرکت «وینگنات فیلمز» زیر مجموعه کمپانی «دریم ورکز» تولید این کار را بر عهده داشته است و به نقل از«دریم ورکز» این فیلم در 29 ژانویه 2010 اکران خواهد شد و قطعا لیست اسکار پیش رو از عوامل این فیلم خالی نخواهد بود. 

استخوانهای دوست داشتنی       

 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/9/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.