پرده سینما

اصغر فرهادی پس از بازگشت به ایران: به فرانسه مهاجرت نمی کنم تا آخر عمر در ایران هستم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرهادی: قرار نیست جدایی نادر از سیمین عید نوروز از تلویزیون پخش شود، چون فیلم خریداری نشده و ما فیلم را نفروختیم. این هم که خبر اسکار از تلویزیون پخش نشده، مطبوعات خیلی راجع به آن صحبت کردند. نه من به تلویزیون نیاز دارم، نه تلویزیون به من نیاز دارد. کاری به کار همدیگر نداریم و این بهترین تفاهم است.

 

 

 

بازگشت اصغر فرهادی به ایراناصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین که تمام جوایزش را به‌زودی به موزه سینما اهدا می‌کند، گفت: به فرانسه مهاجرت نمی کنم من تا آخر عمرم ایران هستم و بعضی مواقع به خارج از کشور سفر می‌کنم.

 به گزارش فارس، اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین که چندی پیش موفق به دریافت جایزه اسکار شد، بامداد امروز با ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) پس از استقبال سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (نماینده سازمان سینمایی و وزارت ارشاد) و مردم در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

 

 

* رفتن به فرانسه اسم اش سفر است نه ایران

 

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور در فرانسه پس از دریافت جایزه اسکار و ساخت فیلم جدید و سفر دوباره به ایران، گفت: این کاری که من کردم، اسم اش سفر نیست. جایی که من رفته بودم، اسم اش سفر است. در واقع من سفر کرده بودم به پاریس و الان برگشتم به ایران.

من برای انتخاب بازیگر نیامدم، یک مدتی هستم و احتمالاً یک زمان دیگری انتخاب بازیگرهایم انجام می‌شود.

 

 

* به‌زودی به پیام‌های پرمهر مردم پاسخ می‌گویم

 

 

اصغر فرهادی پس از بازگشت به ایران در فرودگاهوی در خصوص پیام‌های تبریک هنرمندان و مردم نیز بیان داشت: احتمالاً به‌زودی مطلبی می‌نویسم که پاسخی است به تمام پیام‌‌های پرمهر که نسبت به من داشتند. به همین دلیل در این مدت سعی کردم خبر دیگری نداشته باشم.

من تازه به ایران آمدم و هنوز خبری از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست با خبرنگاران ندارم ولی احتمالا مراسم‌هایی خواهیم داشت.

 

 

* هنوز بازیگری برای فیلم جدیدم انتخاب نکردم

 

 

 

کارگردان جدایی نادر از سیمین درباره ساخت فیلم جدیدش، بیان داشت: کار فیلم جدید من شروع شده است. قبل از پیش‌تولید و در مرحله نوشتن هستیم. در این یک سال برنامه‌ام بین تهران و پاریس خواهد بود. همچنین هنوز بازیگر خاصی برای بازی در فیلم مشخص نشده است.

 

 

* ظاهر صحبت‌هایم بازتاب خوبی داشته است

 

 

وی در ادامه در‌خصوص بازتاب صحبت‌هایش پس از دریافت جایزه اسکار، گفت: فکر می‌کنم شما بیشتر در جریان باشید. من آنقدر مشغول کار جدیدم بودم که خیلی پیگیر نبودم ولی از حرف‌های شما و چیزهایی که شنیدم، ظاهرا بازتاب خوبی داشته است.

فرهادی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا شما فکر می‌کردید با ساخت جدایی نادر از سیمین به یک اتحاد ملی برسید، گفت: خیر، باعث خوشحالی است که هر اتفاقی نه فقط این یک فیلم، باعث شود فاصله‌های کاذبی که افتاده برداشته شود و یک بار، مردم فارغ از اختلافاتی که در مسائل سیاسی بین‌شان وجود دارد، بتوانند به عنوان ایرانی دور هم جمع شوند، این با ارزش است.

 

 

* سعی کردم اعتقاد و باورم را بسازم

 

 

اصغر فرهادی پس از بازگشت به ایرانوی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل اصلی موفقیت‌های جدایی نادر از سیمین را چه می‌دانید، ‌بیان داشت: من سعی کردم چیزی که اعتقاد و باورم است را بسازم، بقیه اثر را نمی‌توانم تحلیل کنم.

این کارگردان درباره پخش جدایی نادر از سیمین گفت: قرار نیست این فیلم عید نوروز از تلویزیون پخش شود، چون فیلم خریداری نشده و ما فیلم را نفروختیم. این هم که خبر اسکار از تلویزیون پخش نشده، مطبوعات خیلی راجع به آن صحبت کردند. نه من به تلویزیون نیاز دارم، نه تلویزیون به من نیاز دارد. کاری به کار همدیگر نداریم و این بهترین تفاهم است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخورد مسئولین را چطور دیدید، بیان داشت: امشب شب خوبی است، ‌بگذارید حرف‌های خوب بزنیم.

 

 

* تا آخر عمر ایران هستم

 

 

فرهادی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر مهاجرت وی به فرانسه اضافه کرد: من مهاجرت نمی‌کنم. فیلم بعدی‌ام هم قبل از اینکه «جدایی نادر از سیمین» ساخته شود، قرار آن گذاشته شده بود. مهاجرت هم قرار نیست بکنم، به همین دلیل اینجا هستم. من تا آخر عمرم ایران هستم، بعضی موقع‌ها سفر می‌کنم به خارج از کشور.

 

 

* به‌زودی تمام جوایزم را به موزه سینما اهدا می‌کنم

 

 

 

اصغر فرهادی درباره اهدای جوایزش به موزه سینما، گفت: به زودی تمام جوایزم را به موزه سینما می‌دهم.

 

 

* اسکار محل منازعات سیاسی نیست

 

 وی در خصوص حاشیه‌سازی‌ها پس از دریافت جایزه اسکار گفت: طبیعی است که اتفاقی این چنین حاشیه هم داشته باشد و نمی‌توان انتظار نداشت که حاشیه‌ای نداشته باشیم. یک  عده‌ای اعتقاد داشتند من می‌توانستم سخنرانی تند و تیزی داشته باشم، بله می‌توانستم ولی باید بدانید که آنجا محل منازعات سیاسی نیست، یک اتفاق فرهنگی می‌افتد. من آنجا چیزی که فکر می‌کردم برای همه مردم مهم است را گفتم و هر کس دیگری جای من بود، چیز دیگری می‌گفت. این به استقلال من برمی‌گردد و باید این اندازه از استقلال را برای من قائل باشند که چیزی که دلم می‌خواهد و به آن باور دارم را بگویم. به زعم خودم صحبتی که کردم، در شرایط امروز خوب بود.

 

 

* باز هم سینمای ایران به این موفقیت‌ها دست پیدا می‌کند

 

 

اصغر فرهادی در بازگشت بخ ایرانفرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید چقدر گرفتن این جوایز ادامه‌دار باشد، گفت: من فکر می‌کنم ادامه پیدا می‌کند. معتقدم که کمترین تاثیر آن خودباوری است و مسیری که فکر می‌کردیم رسیدن به آن سخت است، قابل دسترس شد و مطمئنم باز هم سینمای ایران به آن دست پیدا می‌کند. این را از سر تعارف یا اغراق نمی‌گویم،‌ چون با فیلم‌های دنیا در این یک سال بیشتر نزدیک بودم و در مقایسه با سینمای خودمان، باید بگویم که غیرقابل دسترس نیست.

 

 

* همه رقبا پس از دریافت جایزه به من تبریک گفتند

 

 

کارگردان درباره الی در خصوص برخورد رقبا در اسکار گفت: همه آن‌ها پس از دریافت جایزه به من تبریک گفتند.

 

 

* سعی کردیم تصویر زیبایی از مردم ایران ترسیم شود

 

 

این کارگردان اضافه کرد: حضور در اسکار توصیفی نیست، آنقدر پیچیده است که نمی‌توان حس را بیان کرد. در واقع مجموعه‌ای از حس‌های پیچیده و مختلف و غیرقابل توضیح است. احساس می‌کردم که مردم آن لحظه را به خوبی رصد می‌کنند و برای‌شان این لحظه مهم است. بنابراین نه برای من و برای همه اعضای گروه اهمیت پیدا می‌کرد. هر رفتاری که هر یک از ما از خود بروز می‌داد به پای فرهنگ یک ملتی نوشته می‌شد و مراقب بودیم تصویری که قرار است از آن طریق از مردم ایران ببینند، تصویر زیبا و شکیلی باشد و تصویری باشد که بتوان به آن افتخار کرد و غرور‌آمیز باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنرمندان کشور را به دنیا معرفی می‌کنید، بیان داشت: شما یک مقدار اغراق می‌کنید. خیلی از تهیه‌‌کنندگان دنیا دنبال من نیستند. من فیلمم را می‌سازم، ممکن است با فیلم من - اگر فیلم خوبی شود - یک عده‌ای دیده شوند، ‌کاری که از دست من بر‌ می‌آید این است که معرفی کنم.

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عضو آکادمی اسکار شدید، گفت: بله، ظاهرا عضو آکادمی اسکار شدیم و می‌توانم رای دهم.

وی در خصوص حضور بی سرو صدای خود در ایران افزود: راست اش من قرار بود سه‌شنبه به ایران‌ بیایم. چون به من خبر دادند عده‌ای خبردار شدند، بلیت را کنسل کردم و پرواز را به روز جمعه موکول کردم. در هواپیما هم فکر می‌کردم سه نفر از نزدیکان من به اینجا می‌آیند ولی در کابین خلبان از برج مراقبت خبر دادند تعداد زیادی برای استقبال آمدند. من یک مقدار احساس خوبی ندارم از اینکه می‌بینم به خاطر من مردم در فرودگاه معطل و اذیت می‌شوند. الان کسی اینجاست که از ساعت ۷ شب اینجا آمده و تا به خانه برسد ساعت ۴ صبح است.

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری از بازگشت اصغر فرهادی به ایران-1

گزارش تصویری از بازگشت اصغر فرهادی به ایران-2

گزارش تصویری از بازگشت اصغر فرهادی به ایران-3


 تاريخ ارسال: 1390/12/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهمن:

درود برتو.تاقیام قیامت .ان شاالله جشن بزرگداشت وتقدیری ازاستاددرزادگاهش خمینی شهرروز شنبه 5 فروردین ساعت19 سینمافرهنگ برگزارخواهدشد.

0+0-

شنبه 20 اسفند 1390



>>>ایران:

سلام اصغرآقا خیلی مخلصیم.اگه مسئولین ازت حمایت نکردند مطمئن باش بچه های شهرشیران (خمینی شهر)همشهریات مانندتمام ایرانیان واقعی حامی ودوستدارتواندوبه داشتنت افتخارمیکنیم.

0+0-

شنبه 20 اسفند 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.