پرده سینما

نگرانی سینماداران از وضعیت پیش‌ رو

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

در حال حاضر سینما «آزادی» به عنوان بهترین سینمای كشور، سال گذشته تنها حدود چهار و نیم میلیارد تومان فروش داشته كه اگر هزینه‌های آن را حساب كنیم، می‌بینید كه فروشش از یك مغازه 12 متری در تهران كمتر است.

 

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران معتقد است: اكنون به دلیل عدم امنیتی كه بر سینما حاكم شده است مردم از آمدن به سینما دلزده شده‌اند.

محمدقاصد اشرفی در گفت‌و‌گویی با ایسنا، درباره وضعیت این روزهای گیشه‌ی سینماها گفت: فروش فیلم‌ها بسیار بسیار پایین است، از زمانی كه حواشی برای سینما ایجاد شد، ناگهان حضور مخاطبان در سینما بسیار افت كرد، شاید بتوان گفت كه سینماها پس از برداشته شدن آن دو فیلم و به دلیل عدم امنیتی كه در ذهن مخاطبان تداعی شد با 70 درصد افت استقبال مخاطبان روبرو شدند.

وی یادآور شد: در ابتدای سال، شور و هیجان بسیاری در سینما ایجاد شده بود و با آن وضع امید داشتیم كه بتوانیم با ژانرهای متنوعی كه امسال با آن روبرو هستیم، فروش مناسبی داشته باشیم اما متأسفانه حواشی ایجاد شده مشكلات بسیاری را هم برای مخاطبان و هم برای سرمایه‌گذاران و تهیه‌كنندگان ایجاد كرد. در حال حاضر كسی حاضر نیست فیلمش را اكران كند و مخاطب هم در سینما احساس امنیت نمی‌كند.

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران در پاسخ به پرسشی درباره اینكه آیا نارنجی‌پوش هم فروش خوبی ندارد؟، بیان كرد: بله، اگر در حالت عادی بودیم این فیلم بسیار بیشتر از شرایط فعلی می‌فروخت. در حال حاضر نارنجی‌پوش بیشتر در سینماهای شهرداری فروش خوبی دارد، چرا كه شهرداری پشت این فیلم ایستاده است.

وی در عین حال گفت: البته این مشكلی در سینمای ایران است كه هر كس در هر قسمتی كه سرمایه‌گذاری می‌كند، می‌خواهد تنها آن بخش را نجات دهد در حالی كه هر فیلمی كه ساخته می‌شود برای كل سینمای ایران است.

اشرفی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینكه «افت استقبال مخاطبان از سینماها به دلیل پرفروش بودن دو فیلم برداشته شده بود یا دلزده شدن مخاطب؟»؛ گفت: با قاطعیت‌ می‌گویم افت فروش و استقبال به دلیل دلزده شدن و به نوعی ترسیدن مردم از فضای سینماست. اكنون اگر تصمیم‌گیران این عرصه در سالن‌های سینما حاضر شده و وضعیت را از مردم بپرسند، مشاهده می‌كنند كه مردم برای سینما آمدن دلزده شده‌اند. آن‌ها اكنون به نوعی با آن جریان پرالتهابی كه ایجاد شد، در سینما احساس خطر می‌كنند.

وی توضیح داد: وقتی ما با مخاطب صحبت می‌كنیم می‌بینیم كه او احساس می‌كند كه ممكن است در سینما امنیت خانوادگی او به خطر بیافتد و از این موضوع وحشت دارند كه این ترس ناشی از همان حواشی است. آن حواشی موجب شد كه خانواده‌ها با سینماها تماس بگیرند و بپرسند كه اگر این فیلم مشكل خانوادگی ندارد به سینما بیایند!، در حالی كه آن دو فیلم برداشته شده، مشكلات حادی نداشتند اما اتفاقات به نوعی رقم خورد كه چنین تصوری را در ذهن خانواده‌ها القا كرده است.

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران در ادامه سخنانش به وضعیت نابسامان سینماهای شهرستان در شرایط فعلی اشاره و عنوان كرد: سینماهای شهرستان‌ها عملا از قبل از جشنواره فجر فیلمی نداشتند كه فروش مناسبی داشته باشد. امید آن‌ها به اكران نوروزی بود كه آن هم دیدیم با چه شرایطی روبرو شد. در این شرایط سینماهای شهرستان‌ها پس از عید هم 25 روز فیلم نداشتند اما كسی به كمك آن‌ها نیامد. آنها به این امید بودند كه با فروش نوروزی برخی از هزینه های‌شان را جبران كنند اما با شرایط ایجاد شده، سینماهای شهرستان اكنون با مشكلات بسیاری روبرو هستند.

اشرفی در ادامه سخنانش، به دریافت عوارض و مالیات از سینماها آن هم در این شرایط اعتراض كرد و گفت: در حال حاضر سینماها مجبورند 11 درصد از فروش خود را به مالیات و عوارض شهرداری اختصاص دهند، در حالی كه در سایر كشورها به سینما كمك می‌شود اما اینجا شهرداری آستین بالا زده تا به سینما فشار بیاورد.

این سینمادار در این بخش از سخنان اش با تاكید بر اینكه همه سینماداران نگران وضعیت آینده كاریشان هستند، اظهار كرد: متاسفانه كسی نیست كه به این نگرانی‌ها توجه كند. تنها اگر فیلمی یكی دو میلیارد فروش كند آن را در بوق و كرنا می‌كنند اما از بقیه فیلم‌ها چیزی نمی‌گویند!

وی ادامه داد: در حال حاضر سینما «آزادی» به عنوان بهترین سینمای كشور، سال گذشته تنها حدود چهار و نیم میلیارد تومان فروش داشته كه اگر هزینه‌های آن را حساب كنیم، می‌بینید كه فروشش از یك مغازه 12 متری در تهران كمتر است!

محمدقاصد اشرفی در پایان این گفت‌و‌گو با تاكید بر اینكه برای خروج از این وضعیت نابسامان، دولت باید با كارشناسی درست، اكران را مدیریت و برای تهیه‌كنندگان امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد كند، بیان كرد: اكنون سینما در وضعیت بسیار بدی است و امیدواریم همه مسئولین فراجناحی عمل كرده و برای نجات آن از چنین شرایطی تفاهم داشته باشند.

وی تأكید كرد: اگر برخی از مسئوولان با یكدیگر اختلاف سلیقه دارند، نباید آن را به دامنه سینما بكشند و ما از آن‌ها می‌خواهیم این اختلافات را خارج از فضای سینما حل و فصل كنند.


 تاريخ ارسال: 1391/2/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>امیر:

ببخشید در کجای تهران یک مغازۀ دوازده متری سالانه 4/5 میلیارد فروش دارد؟!!

0+0-

يكشنبه 10 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.