پرده سینما

شكایت از شبكه تلویزیونی ماهواره‌یی برای پخش غیرقانونی «سعادت‌آباد»

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

حامد بهداد در سعادت آبادوکلای دفتر حقوقی مربوط به ثبت کپی‌رایت فیلم‌های آینه های روبرو، سعادت آباد، بوسیدن روی ماه و روز رستاخیز در واشنگتن دی‌سی، از یك شبکه تلویزیونی ماهواره‌یی به خاطر پخش غیرقانونی فیلم سینمایی سعادت‌آباد شکایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، فرشته طائرپور با اعلام این خبر بیان كرد: متأسفانه بیشتر اینگونه سرقت‌های فرهنگی از سوی تلویزیون‌های فارسی زبان و یا سایت‌های عرضه کننده فیلم‌های ایرانی در امریکا و کانادا صورت می گیرد و هموطنان علاقمندی که درغربت تمایل دارند فیلم‌ها و سریال های ایرانی را ببینند و همچنین ایرانیانی که در داخل کشور مشتری این شبکه‌ها هستند ، از عمق آسیبی که از این طریق به اقتصاد سینمای ایران وارد می‌شود و مشارکت ناخواسته خود در این ماجرا آگاه نیستند.

وی تصریح كرد: این شبکه‌ها که از محل پخش آگهی محصولات خود و دیگران و یا پخش برنامه‌هایی در راستای اهداف اقتصادی و سیاسی‌شان ارتزاق و کسب درآمد می‌کنند، بی‌اعتنا به مشکلات و هزینه‌هایی که یک تهیه کننده برای تولید یک فیلم در ایران متقبل می‌شود و شرایط نابسامانی که در مرحله اکران باید تحمل کند، به محض توزیع اولین سری از نسخ نمایش خانگی یک فیلم، یک دی وی دی دو-سه هزار تومانی فیلم را از طریق رابط‌هایی که در ایران دارند، تهیه کرده و ظرف یکی دوهفته چنان به کرات آنرا به نمایش می گذارد که هر بازار احتمالی را برای آن فیلم در داخل و خارج از کشور سوزانده و منتفی می‌سازند.

تهیه‌كننده آیینه های روبرو ابراز عقیده كرد: سینمای ایران دارد روزهای سختی را می گذراند و از هر سو با مشکلاتی جدی روبروست؛ اما این بلایی که از طریق بااصطلاح هم وطن اش در خارج از کشوردارد بر سرش می آید یکی از بدترین آنهاست.

طائرپور خاطرنشان كرد: سینمای ایران اجازه نمایش تیزرهای تبلیغی فیلم‌هایش را در شبکه های ماهوارهای ندارد... اجازه گفتگو با شبکه های خارجی را در مورد فیلم هایش ندارد... اجازه فروش فیلمهایش را به بیشتر این شبکه‌ها ندارد... اکران داخل کشورش که به مویی برای مجوز و باریکه جویی برای درآمد آویزان است... شبکه‌های نمایش خانگی هم که دیگر رایت ویدیویی نمی‌خرند و به نسبت تیراژ فروش قرارداد می بندند، مشتریان بالقوه هم که می‌دانند بجای خریدن بلیط سینما یا دی.وی.دی مجاز فیلم، آنرا می توانند رایگان از اینگونه شبکه های خلاف تماشا کنند... تلویزیون هم که تکلیف خرید فیلمهای سینمای ایران را سال به سال روشن تر! کرده است... بازار قاچاق فیلم هم که درشهرستانها هنوز دایر است... حالا مجسم کنید حال تهیه کننده را وقتی می‌بیند فیلم تازه به فروشگاه رسیده‌اش، توسط یک تلویزیون بهداشتی یا سیاسی یا تفریحی مصادره شده و دارد با انواع زیرنویس های تبلیغی به نفع صاحب آن تلویزیون، پخش می‌شود.

وی گفت: تعداد فیلم‌هایی که تا کنون همین شبکه دیدار، همه امیدشان را به بازگشت سرمایه سوزانده است، خارج از حد باور هستند. فیلم‌هایی که مدام زیر آنهانوشته می شود کرم‌های دکتر ... را فقط از نمایندگی های معتبر در سراسر ایران (با ذکر تلفن تماس) و یا در کشورهای دیگر (باز هم با تلفن تماس) تهیه کنید و هرگونه فروش غیر قانونی این کرم‌ها قابل پیگرد قانونی است!!!! طی سال های اخیر این بدترین نوع سودجویی است که از عدم عضویت کشور ایران در نظام جهانی کپی رایت، به ضرر سینمای ایران و موسیقی ایران شده است. طائرپور تاكید كرد: وقت آن رسیده است از هر راه ممکن اقدامی در تقابل با این بی‌اخلاقی صورت گیرد. یکی از این راه ها متأسفانه مواجه ساختن اینگونه افراد با برخوردهای قضایی همان کشوری است که تابع قوانین‌اش هستند ، شاید کمی به خود بیایند و با اموال دیگران تجارت نکنند. یقینا این اقدام، عکس العمل‌های منفی، تبلیغی و تخریبی این شبکه و مشابهات آن را به دنبال خواهد داشت، اما یقین دارم که وجدان هر ایرانی درهر جای جهان که باشد، در کنار فیلمسازان مستقل سینمای ایرانی می‌ایستد وسینمای ایران را در سامان بخشی به این معضل مخرب، یاری می‌رساند.

این تهیه‌كننده همچنین گفت: در غیبت «خانه سینما» دفاتر سینمایی و تهیه کنندگان فیلمها در ایران این آمادگی دارند تا هر فیلمی را که هموطنانشان در هر نقطه‌ای از جهان بخواهند، برایشان با کمترین هزینه ارسال کنند.

طائرپور خاطرنشان كرد: وکلای شرکتی که برای کپی رایت چهار فیلم آینه های روبرو ، سعادت آباد، بوسیدن روی ماه و روز رستاخیز اقدام کرده اند، به زودی شکایت رسمی خود را از سوی تهیه کننده برای شبکه مذکور ارسال داشته و همزمان طی نامه‌ای رسمی به اجاره دهندگان فضای ماهواره به این شبکه، تخلف قانونی آنرا در استفاده از امکانات دریافت شده برای پرتاب امواج، مورد اطلاع و پیگیری قرار خواهند داد.

این تهیه‌كننده در پایان گفت: یک دفتر حقوقی ایرانی نیز با داشتن وکالت از سوی بیش از پنجاه تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران، شرایط پیگرد قانونی مسئول این شبکه و چند شبکه و سایت مشابه را در دادسرای تهران در دست پیگیری دارد.

سال گذشته توسط یک دفتر حقوقی معتبر در واشنگتن دی سی، حقوق مربوط به کپی رایت جهانی فیلم‌های آینه های روبرو ،  سعادت آباد ، بوسیدن روی ماه و روز رستاخیز به نام تهیه کنندگان این فیلمها به ثبت رسیده است و با توجه به درج اطلاعات مربوط به ثبت این حقوق در تیتراژ نهایی فیلم‌ها، هرگونه نمایش غیر قانونی آنها توسط شبکه‌های تلویزیونی یا سایت‌ها، قابل پیگرد قانونی خواهد بود .


 تاريخ ارسال: 1391/2/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.