پرده سینما

استقبال از «یک خانواده محترم» در جشنواره فیلم کن

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنها نماینده سینمای ایران در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

نمایی از فیلم یک خانواده محترمبه گزارش خبرآنلاین، یک خانواده محترم اولین فیلم بلند داستانی مسعود بخشی مستندساز 39 ساله تهرانی، از تجربیات او به عنوان نوجوانی که در دوران جنگ ایران و عراق در فاصله سال‌های 1980 تا 1988 بزرگ شد، ریشه گرفته است.

یک خانواده محترم داستان مردی دانشگاهی است که پس از دو دهه زندگی در غرب به خانه خود بازمی‌گردد.

 بخشی که فیلم او روز یکشنبه در بخش جنبی دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این فیلم، زندگی‌نامه‌ شخصی نیست، اما با الهام از اتفاقات واقعی زندگی آدم‌های اطراف من ساخته شده است.»

 بخشی در ادامه گفت: «من از نسلی حرف می‌زنم که در جنگ ایران و عراق بزرگ شدند، جنگی که سرنوشت نسل من را عوض کرد.»

یک خانواده محترم داستان آرش را به تصویر می‌کشد که خانواده‌ او وقتی برادر نوجوان اش در این تقابل کشته می‌شود، از هم می‌پاشد. پدر خانواده مادر غصه‌دار او را به یک آسایشگاه می‌سپارد و زن دوم خود و پسر او را به خانه می‌آورد.

 اتفاقات فیلم از زمان حال آغاز می‌شود. آرش که اکنون استاد دانشگاه است، پس از 22 سال از پاریس به ایران باز می‌گردد تا در دانشگاه شیراز مشغول تدریس شود، جایی که مادر سالخورده‌اش اکنون در آنجا زندگی می‌کند.

 برادر ناتنی آرش تماس می‌گیرد و او را قانع می‌کند رابطه‌ خود را با پدرش که در حال مرگ است، از سر بگیرد، اما وقتی پدر می‌میرد و صحبت تقسیم ارث و میراث می‌شود، اوضاع حالتی تهدیدآمیز پیدا می‌کند.

 داستان که با فلاش‌بک‌ها و تصاویر مستند تلفیق شده، تماشاگر را در زمان جابجا می‌کند و به مرکز رازهای خانوادگی تلخ می‌برد.

یک خانواده محترم از همان نماهای آغازین یک تاکسی که در شب از شهر می‌گذرد تا صحنه‌هایی از زندگی خانوادگی یا مذاکرات با برادر ناتنی، پرتره‌ای جذاب از جامعه معاصر ایران ارائه می‌دهد.

بخشی در عین حال شور و شوق جوانان ایرانی (از طریق دانشجویان سرزنده آرش) همین طور نقش ضروری زنان در جامعه ایرانی را (از طریق مجموعه‌ای از شخصیت‌های زن که به خوبی طراحی شده‌اند) مورد تجلیل قرار می‌دهد.

مسعود بخشی در فستیوال کنیک خانواده محترم در کن به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. اسکرین دیلی فیلم را به عنوان «یک درام نیروبخش و قابل فهم» تحسین کرد و هالیوود ریپورتر آن را «یک کیفرخواست سیاسی که هنرمندانه ساخته شده» دانست.

 بخشی گفت هدف اصلی او این بود که ساختار ایران معاصر را از طریق روابط آدم‌ها در یک خانواده، در مرکز توجه قرار دهد.

 او با اشاره به اینکه اولویت او اکران یک خانواده محترم در ایران است، گفت: «می‌خواستم چیزهایی را کندوکاو کنم که لزوماً در رسانه‌ها دیده نمی‌شود.»

 بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، آهو خردمند، مهران احمدی، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهرداد ضیایی، داود فتحعلی‌بیگی و... در «یک خانواده محترم» بازی می‌کنند. این فیلم در کنار جوایز بخش دو هفته کارگردانان بخت دریافت جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را هم دارد.

 شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن 16 تا 27 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود.

 

خبرگزاری فرانسه / 21 مه / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1391/3/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.