پرده سینما

شش شرط وزارت ارشاد برای نمایش مسابقات فوتبال در سینما‌ها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اداره كل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نامه‌ای به انجمن سینماداران، شش شرط خود را برای نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 در سینماها اعلام كرده است؛ شروطی كه حداقل اجرای بند اول آن با اما و اگر‌های بسیاری روبه‌روست.

 

به گزارش یسنا، در نامه مدیركل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به انجمن سینماداران ایران كه در اختیار ایسنا گذاشته شده، آمده است:

 

«انجمن سینماداران ایران

 

با سلام،

 

بازگشت به نامه شماره 8024 مورخ 91.2.23 مبنی بر درخواست پخش مسابقات المپیك 2012 لندن و مسابقات یورو 2012 از سیمای جمهوری اسلامی به‌طور همزمان در سینماهای كشور بدین‌وسیله اعلام می‌دارد با درخواست فوق مشروط بر رعایت دقیق موارد ذیل موافقت به عمل آید:

 

1ـ هماهنگی و اخذ مجوز از اداره اماكن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

 

2ـ حضور مدیر سینما تا پایان پخش مسابقات در محل سینما

 

3ـ عدم تداخل با فیلم‌های سینمایی در حال نمایش

 

4ـ رعایت كامل شئونات اسلامی

 

5ـ سینماهای متقاضی می‌بایستی شرایط لازم جهت پخش همزمان را دارا باشند.

 

6ـ اعلام لیست سینماهای متقاضی 48 ساعت قبل از شروع مسابقات به این اداره كل

 

ضمناً متذكر می‌‌شود اجرای دقیق موارد فوق و رعایت ضوابط و مقررات مربوطه بر عهده مدیریت سینماست.

 

سیدعلیرضا سجادپور

 

مدیركل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای»

 

در نامه اداره‌ كل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در حالی به اخذ مجوز اداره اماكن اشاره شده است كه سه سال قبل و در جریان مسابقات جام ملت‌های آسیا، پس از چند روز پخش مسابقات در سینماها متوقف شد. در همان مقطع، احمدی مقدم ـ فرمانده نیروی انتظامی ـ در پی توقف پخش فوتبال در سینماها گفته بود: «مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلاً‌ خوشایند نبود، بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد».

وی همچنین عنوان كرده بود: «سینماداران باید خود تمهیداتی را برای پخش فوتبال از سینماها اتخاذ می‌کردند تا شاهد بروز این مشکلات نباشیم که از آن جمله تقسیم‌بندی سینماها و اختصاص آن به زنان و مردان بود».

 

احمدی‌مقدم افزوده بود: «در کشورهای اروپایی مسابقات فوتبال از تلویزیون پخش نمی‌شود و مردم مجبورند برای مشاهده مسابقات فوتبال به سینماها رفته و با پرداخت پول مسابقه را تماشا کنند؛ اما حال که در ایران تمامی مسابقات از تلویزیون پخش می‌شود، نیازی به پخش آن از سینماها نیست».

در همین زمینه، روز گذشته ـ پنج‌شنبه 18 خردادماه ـ غلامرضا فرجی ـ نایب‌رییس انجمن سینماداران ـ درباره نمایش بازی‌های فوتبال یورو 2012 در سینما گفت: «در پی درخواست انجمن سینماداران از اداره‌ی نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مبنی بر پخش بازی‌های جام ملت‌های اروپا در سینماها، این اداره پاسخ مثبت داد... با توجه به اینكه اسامی یكسری از سینماهای متقاضی را می‌دانیم، تاكنون هیچ سینمایی درخواست مجوز از اداره اماكن را نداشته است و در ضمن سینماداران علاقه‌مند هستند، شنبه با اداره كل نظارت و ارزشیابی رایزنی كنند تا خود اداره كل از اماكن مجوز بگیرد».

نكته دیگر در نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 در سینماها، خرید حق پخش مسابقات از سوی صدا و سیماست؛ چرا كه شبكه سوم سیما برای خرید حق پخش این مسابقات هزینه زیادی را پرداخت می‌كند و می‌تواند برای پخش مسابقات در سینماها ملاحظات خود را داشته باشد و به عبارت دیگر ذی‌نفع باشد.

حال باید دید كه آیا اداره اماكن مجوز نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 و سپس المپیك لندن را در سینماها خواهد داد یا خیر؟ البته پس از اخذ مجوز اداره اماكن، باید دید كه صدا و سیما حاضر خواهد بود حق پخش مسابقاتی را كه خریداری كرده است، در اختیار سینماداران هم بگذارد؟


 تاريخ ارسال: 1391/3/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.