پرده سینما

بلاتکلیفی اجرای یک طرح سینمایی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

آیا طرح «مخاطب خاص» به سرنوشت «آسمان باز» دچار می‌شود؟

 

 

با سپری شدن حدود یک چهارم از سال جدید، فاز دوم اکران فیلم‌های سینمایی طرح مخاطب خاص، هنوز آغاز به کار نکرده است و البته محمد درمنش مسئول طرح هم می‌گوید:‌ «هیچ خبر جدیدی ندارم.»

به گزارش ایسنا، اکران فیلم‌ها در طرح «مخاطب خاص» آذرماه سال قبل و پس از گذشت چند ماه از معرفی محمد درمنش به عنوان مسئول آن، با نمایش دو فیلم گلوگاه شیطان و بدرود بغداد آغاز به کار کرد.

محمد درمنش، همان زمان اعلام کرد که تا پایان سال (یعنی سال 90) 12 فیلم در قالب این طرح روی پرده سینماها خواهند رفت و هر فیلم به صورت اکران طولی و حداقل 4 هفته در چرخه اکران باقی خواهد ماند.

در طول چهارماه اکران مخاطب خاص در سینماهای تهرانی، هشت فیلم بدرود بغداد، گلوگاه شیطان، ارتباط خانوادگی، چشم، گلچهره، معبد جان، جعبه موسیقی و شیرین اکران شدند که همگی فروش‌ معمولی داشتند. در واقع طبق آمار‌های فروش رسمی هیچکدام نتوانستند حتی فروش 100 میلیون تومان را هم تجربه کنند؛ البته برخی از این فیلم‌ها حتی نتوانستند فروشی بیشتر از 20 میلیون تومان داشته باشند!

در هر صورت علی‌رغم تمام مسائل مختلف پیرامون اکران فیلم‌های سینمایی در این طرح، محمد درمنش اواخر سال قبل اعلام کرد که طبق نظر جواد شمقدری ـ رییس سازمان سینمایی کشور ـ نمایش فیلم‌ها در طرح مخاطب خاص به شکل گسترده‌تر و بهتر ادامه پیدا خواهد کرد؛ اتفاقی که با گذشت سه ماه از سال جدید به نظر می‌رسد هنوز حتی برنامه‌ریزی هم نشده است.

مسئول طرح اکران مخاطب خاص اعلام کرده بود که در جلسه کمیته حمایت از اکران با حضور جواد شمقدری، سید علیرضا سجادپور، سید احمد میرعلایی، مجید مسچی با اکران بیست اثر سینمایی در گروه مخاطب خاص در فاز دوم موافقت و مقرر شد، مراحل اجرایی طرح از هم اکنون آغاز گردد. (خبر فوق روی سایت طرح اکران مخاطب خاص دیده می‌شود اما تاریخ انتشار خبر مشخص نیست.)

بر این اساس قرار بود «در فاز دوم اکران آثار فرهنگی هنری که در سال 91 به اجرا در خواهد آمد، 10 سینمای مطلوب در تهران و پنج سینما در مراکز استانها با امکانات بیشتر، تبلیغات وسیع‌تر و گستره فراگیر، اکران بیست اثر سینمایی را عهده دار داشته باشند». به همین دلیل هم درمنش در همین خبر از فیلم‌سازان خواسته بود که اگر مایلند آثارشان را به این طرح ارائه دهند تا برای اکران آن برنامه‌ریزی شود.

همه این سخنان در حالی است که درمنش در گفت‌وگویی با ایسنا، اجرای این طرح را منوط به «هماهنگی‌های اداری و تحقق بودجه» دانسته بود و البته در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت بودجه، آیا آغاز فاز دوم این طرح در نیمه دوم سال امکان‌پذیر می‌شود؟، تصریح کرده بود: «خیر. بودجه فاز دوم طرح مخاطب خاص سال گذشته پیش‌بینی و تامین شده است، به همین دلیل اختصاص بودجه هرچه سریع‌تر انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.»

اکنون از آغاز سال 91 سه ماه می‌گذرد و اکران فیلم‌ها در این طرح هنوز آغاز نشده است.

خبرنگار ایسنا برای پیگیری این موضوع با محمد درمنش ـ مسئول اکران فیلم‌ها در طرح مخاطب خاص ـ تماس گرفت و تاریخ اجرای فاز دوم این طرح را جویا شد اما درمنش تنها به این جمله بسنده کرد که «خبر جدیدی نیست. از آقای سجادپور می‌توانید پیگیری کنید»!؛ البته اصرار برای ارائه دلیل مناسب برای تأخیر در اجرای این طرح مانند ارائه نشدن بودجه، نبودن فیلم، نبودن سالن و ... هم نتیجه‌ای نداد و درمنش تاکید داشت که خبر جدیدی ندارد!

بر همین اساس، خبرنگار ایسنا در ادامه پیگیری‌اش، با سید علیرضا سجادپور ـ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ـ تماس گرفت و این موضوع را با او در میان گذاشت و علت را جویا شد.

سجادپور هم با بیان اینکه «خبر خاصی ندارم»، پاسخ داد: «احتمالاً تأخیر، به دلیل مشکل در برخی مسائل اجرایی است. مشکل کلیدی وجود ندارد و اجرای طرح مخاطب خاص در برنامه کاری امسال ما است».

البته سجادپور در پایان سخنان اش تاکید کرد که «آقای درمنش از نظر اجرایی و کاری درگیر هستند و من تنها به عنوان یک مطلع هستم».

با توجه به مسائل مطرح، به نظر می‌رسد برنامه جدی‌ برای اجرای فاز دوم اکران فیلم‌های سینمایی در طرح مخاطب خاص حداقل در یکی دو ماه آینده وجود ندارد. باید دید آیا این طرح هم به سرنوشتی مشابه طرح «آسمان باز» که سال‌های قبل ناکام ماند، دچار خواهد شد؟!


 تاريخ ارسال: 1391/3/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.