پرده سینما

نسخه بازسازی‌شده «روزی روزگاری در آمریكا» اجازه نمایش نیافت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توزیع نسخه بازسازی شده از فیلم «روزی روزگاری در آمریكا»، ساخته‌ی معروف سرجیو لئونه متوقف شد.

روزی روزگاری در آمریکابه گزارش ایسنا، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی فیلم روزی روزگاری در آمریكا ساخته‌ی سرجیو لئونه محصول 1984 كه در جشنواره‌ی امسال كن به نمایش درآمد، به دلیل بازسازی چند صحنه امكان نمایش نیافته است.

نسخه‌ی جدید فیلم افسانه‌ای كارگردانی ایتالیایی هفته‌ی گذشته در جشنواره‌ی فیلم ملبورن از برنامه نمایش خارج شد و حداقل تا سال آینده در انگلیس اكران نخواهد شد.

پس از لغو اكران این فیلم در جشنواره‌ی فیلم ملبورن و عدم اعلام رسمی عوامل این فیلم، حدس و گمان‌های فراوانی درباره سرنوشت این فیلم شكل گرفت و در نهایت مشخص شد كه بنیاد فیلم «گوچی و مارتین اسكورسیزی» كه بازسازی آن را برعهده داشته‌ است تصمیم گرفته‌اند تا كار بیشتری را روی صدای این فیلم را انجام دهند.

بازسازی فیلم روزی روزگاری در آمریكا حداقل تا پاییز امسال به طول خواهد انجامید و این فیلم تا زمستان و بهار سال 2013 به چرخه جشنواره‌ها بازنمی‌گردد.

مدت زمان نسخه اصلی فیلم روزی روزگاری در آمریكا حدود چهار ساعت و نیم (269 دقیقه) است كه برای مخاطبان اروپایی به 229 دقیقه كاهش یافت. اما پس از نمایش آزمایشی بسیار بد در آمریكا مدت زمان این فیلم دوباره به 139 دقیقه كاهش یافت و حضور بسیار ناموفقی در گیشه سینماهای آمریكا داشت. سرانجام این فیلم در قالب دی وی دی در اواخر دهه 90 میلادی در آمریكا عرضه شد.

در این فیلم رابرت دنیرو، جیمز وود، جنیفر كانلی و الیزابت مک گاورن نقش‌آفرینی می‌كند. در نسخه بازسازی شده این فیلم ایفای نقش حذف شده‌ی لوئیس فلچر ـ بازیگر اسكاری ـ به طور كامل بازسازی شده است و صحنه‌های جدیدی از بازی دنیرو، وود و مک گارون به این اثر كلاسیك سینمای مدرن اضافه شده است.

این فیلم طبق نظر مجله «سایت اند ساوند» در سال 2002 در مكان دهم برترین فیلم‌های اكران شده جهان از سال 1978 قرار گرفت.


 تاريخ ارسال: 1391/5/16
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پژمان. ع:

داستان ابتدا در سال 1968 شروع می‌شود و بعد به زمان حال می‌آید سپس همراه با خاطرات دیوید به دوران کودکی و از آنجا به دوران جوانی آنها باز می‌گردد تا به زمان حال برسد. این فیلم در بخش غیرمسابقه‌ای جشنواره کن در سال 1984 رتبه نخست را به خود اختصاص داد. زمان این نسخه 25 دقیقه بیشتر از نسخه‌هایی است که تا به حال از این فیلم در دسترس سینما دوستان قرار داشت و با زمان 4 ساعت و 15 دقیقه نزدیک‌ترین نسخه به تدوین اولیه این فیلم است. بازیابی و ترمیم این نسخه توسط موسسه فیلم «مارتین اسکورسیزی» انجام شده است و اسکورسیزی یادداشتی در مورد فیلم روزی روزگاری آمریکا و ترمیم آن در بورشور اختصاصی این فیلم نوشته است. نوشتن فیلم‌نامه آخرین فیلم استاد کم کار سینما سال‌ها به طول انجامید و حدود 20 فیلمنامه‌نویس درگیر نوشتن آن بودند. فیلمبرداری 45 هفته به طول انجامید و فیلم با بودجه 51 میلیون دلاری ساخته شد در حالی که بودجه 30 میلیون دلار برایش تعیین شده بود. اما غم‎انگیز‌ترین نکته در مورد این فیلم تدوین‌های پیاپی آن بود. طبق قرارداد با کمپانی برادران وارنر زمان فیلم نباید بیشتر از 2 ساعت و 45 دقیقه می‌بود و به همین خاطر لئونه مجبور شد صحنه‌های زیادی را حذف کند، در حالی که نسخه مطلوب لئونه 4 ساعت و 45 دقیقه بود. در ‌نهایت نسخه‌ای که در آمریکا اکران می‌شود 2 ساعت و 19 دقیقه بود و نسخه 3 ساعت و 49 دقیقه‌ای از فیلم در کن نمایش داده شد. اما هم اکنون با تلاش‌های مارتین اسکورسیزی، علاقه‎مندان به سینما می‌توانند از نسخه کامل‌تر این فیلم لذت بیشتری ببرند. مارتین اسکورسیزی کارگردان فیلم راننده تاکسی در یادداشتی در ستایش این فیلم نوشته است: «سرجیو لئونه بسیار زود در سال 1989 در سن 60 سالگی از دنیا رفت. اما هفت فیلمی که از او به یادگار مانده است وسعت و گستردگی زمان طولانی فیلمسازی را داراست. لئونه کسی بود که با فیلم‌های روزی روزگاری در غرب و سه گانه مرد بدون نام و فیلمی هنوز قدر ندیده‌اش یک مشت دینامیت ژانر وسترن را از نو تعریف و بازسازی کرد. اما سپس در دهه 80 تصمیم گرفت با اقتباس از رمان «آدمکش‌ها» اثر «هری‌ گری» که داستان گنگسترهایی یهودی است، پای در مسیر دیگری بگذارد. وقتی لئونه تصمیم گرفت فیلمش را در نیویورک فیلمبرداری کند اتفاق بزرگی بود (او همچنین در شهرهای مونترال و ونیز نیز فیلمبرداری کرد) و ساخت یک اثر حماسی ناب را شروع کرد، تلاشی برای بیان داستان 20 قرن آمریکا و در هم پیچیدن داستان جنایت‌های سازمان یافته شده، تجارت و سیاست. همه ما مشتاقانه منتظر این فیلم تمام ستاره بودیم، فیلمی که می‌دانستیم به زیبایی ساخته شده است و شبیه دیگر فیلم‌های گنسگتری نیست. لئونه نسخه طولانی فیلم را ترجیح می‌داد، بیش از 4 ساعت، اما شخصا چندین صحنه را حذف کرد تا زمان فیلم 3 ساعت 49 دقیقه برسد. وقتی روزی روزگاری در آمریکا تابستان 1984 در آمریکا اکران شد، نسخه‌ای از فیلم بود که به لئونه تعلق نداشت. ساختار پیچیده فیلم که در زمان جو و عقب می‌رفت و بسیاری بخش‌های شاعرانه فیلم حذف شده بود. یک سال بعد ما توانستیم نسخه کامل‌تر فیلم را ببینیم، اما همچنان شایعاتی در مورد صحنه‌هایی حذف شده وجود داشت و همه امیدوار بودیم روزی بتوانیم آن‌ها را پیدا کرده و به فیلم اضافه کنیم. نهایتاً در سال‌های قبل مواد صحنه‌های حذف شده پیدا شد و تحت نظارت خانواده لئونه و همکاران در قید حیاتش به فیلم اضافه شد.»

0+0-

پنجشنبه 19 مرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.