پرده سینما

نشست خبری نخستین جشنواره فیلم شهدای جهاد علمی برگزار شد

پرده سینما







 

 

 

نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی فیلم، عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین عباس نصیری فرد دبیر کنگره ملی شهدای جهاد علمی و یزدان عشیری دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم، عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی و اصحاب رسانه صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی کشور واقع در خیابان انقلاب تهران برگزار شد.

دبیر نخستین جشنواره شهدای جهاد علمیدر ابتدای این نشست خبری یزدان عشیری دبیر جشنواره شهدای جهاد علمی ضمن عرض ادب به اصحاب رسانه گفت:

نخستین جشنواره بین المللی فیلم عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی به همت سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با همکاری مراکز و سازمان های مختلف در کشور هفته اول اسفند برگزار می شود.

یزدان عشیری در جمع نمایندگان رسانه های گروهی با اعلام این مطلب افزود: در این راستا، طی روزهای 14 و 15 آذر هم نشست های تخصصی این رویداد سینمایی در یکی از دانشگاه های تهران با حضور کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی و سینمایی برپا خواهد شد.

عشیری در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ارج نهادن به نقش و جایگاه ممتاز شهدای جهاد علمی و بسترسازی برای شناخت ابعاد شخصیتی و تفکرات ارزشمند این عزیزان و نخبگان به نسل های جوان و نوجوان،  پاسداشت مجاهدت های شهدای شاخص جهاد علمی، در راه پیشرفت  و استقلال کشور و تبیین مقام علمی و معنوی شهدای جهاد علمی، گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری مرتبط با شهدای جهاد علمی و انسجام بخشی به آثارهنری و فرهنگی در راستای مقام و منزلت علم جهادی از جمله اهداف این رویداد سینمایی است و این جشنواره در بخش های فیلم کوتاه شامل: فیلم های کوتاه داستانی، آثار مستند، نماهنگ، فیلمنامه شامل: خلاصه فیلمنامه سینمایی، کوتاه و طرح های مستند و نماهنگ و عکس شامل: تک عکس یا مجموعه عکس هایی که با موضوع مرتبط  باشد به اجرا در می آید. همچنین بخش بین الملل در ساختارجشنواره به عنوان بخش جنبی و غیررقابتی تعریف شده و کلیه فیلم هایی را در بر می گیرد که به نوعی با جریان جنگ خاموش غربی ها و استکبار جهانی در راستای نخبه کشی و تخریب و تضعیف دانش هسته ای ایران، جهان اسلام و ملل مستقل مربوط می شود.

عشیری با بیان این که محورهای موضوعی این جشنواره شهدای جهاد علمی هستند یادآور شد:

توجه به ابعاد مختلف شخصیتی شهدای شاخص جهاد علمی از جمله: مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، حسن تهرانی مقدم، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی نژاد رویکرهای ویژه این جشنواره را تشکیل می دهد وجوایز جشنواره در بخش های فیلم، فیلمنامه و عکس به هشت مقام برتربه شرح ذیل اهدا می شود: نفر اول: لوح سپاس، تندیس جشنواره و هزینه سفر عمره به اتفاق همسر نفر دوم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و هزینه سفرعمره  نفر سوم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و هزینه سفر عتبات عالیات به اتفاق همسر نفر چهارم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و هزینه سفر به مشهد مقدس به همراه خانواده  نفر پنجم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و هزینه سفر به مشهد مقدس به اتفاق همسر نفر ششم، هفتم و هشتم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و هزینه سفر به مشهد مقدس، همچنین از سوی سازمان بسیج اساتید از فیلمنامه های برتر سینمایی، کوتاه و مستند برای ساخت حمایت می شود. همچنین از 5 رسانه برتری که بیشترین همکاری و پوشش خبری این جشنواره را به خود اختصاص دهند در مراسم اختتامیه و در کنار سایر برترین ها تقدیر می شود.

دبیر و مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره شهدای جهاد علمیدبیر جشنواره بین المللی فیلم، فیلمنامه و عکس شهدای جهاد علمی با بیان این که دبیرخانه جشنواره از کلیه عکس های مرتبط با شهدای جهاد علمی و شهیدان هسته ای استقبال می کند خبر داد: در این بخش علاوه بر عکاسان که به صورت شخصی و فردی می توانند آثارشان را ارائه دهند کلیه رسانه ها اعم از شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری ها و جراید در قالب رسانه می توانند شرکت کنند و در بخش عکس های خبری رسانه ها به صورت مجزا مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند و رسانه هایی برتری که بیشترین و بهترین عکس ها را در زمینه شهدای هسته ای ارائه دهند قدردانی می شوند.

وی از برپایی جشنواره فیلمنامه نویسی دانش آموزی شهدای جهاد علمی خبر داد و افزود: جشنواره فیلمنامه نویسی دانش آموزی شهدای جهاد علمی از دیگر برنامه‌های جشنواره است که با همکاری خبرگزاری پانا و به منظور ارتباط تنگاتنگ با جامعه دانش آموزی کشور و معرفی اسطوره های علمی و فرصت سازی برای شناخت بیشتر نخبگان علمی و شناسایی استعدادهای جوان نویسنده در این زمینه طراحی شده است.

وی ادامه داد: این بخش به کمک خبرگزاری پانا و وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

عشیری با بیان این که ترور دانشمندان و چهره‌های علمی و هسته ای متأسفانه در مقیاس وسیعی در جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه در حال وقوع است اظهار داشت: به نظر می‌رسد شبکه های جاسوسی و امنیتی با هدایت غربی‌ها و صهیونیست ها سناریویی را در این راستا در دستور کار دارندکه و این فقط در ایران هم نیست اگرچه تمرکز بیشتر و سرمایه‌گذاری گسترده‌تر و آشکارتری علیه کشور ما دارند.

وی در ادامه به ترور دانشمندان بسیاری در کشورهای جهان اسلام اشاره کرد و یادآور شد: برای روشن‌تر شدن اذهان شما به چند موردقربانیان ترورهای خاموش اشاره می کنیم شهید دکتر مجید شهریاری، استاد مسعود علیمحمدی، دکتر مصطفی احمدی روشن و دکتر داریوش رضایی نژاد از ایران شهید دکتر رمال حسن رمال از دانشمندان هسته ای و از خانواده شیعی در جنوب لبنان  شهیید دکتر ودیع جرجیس دانشمند هسته ای و مسلمان از مصر پروفسور سمیر نجیب از دانشمندان برجسته علوم هسته ای مصر شهید علی مصطفی مشرفه از مصر شهید یحیی المشد اتم شناس و دانشمند هسته ای مصر شهید سعید بدیر و دکتر سمیره موسی از مصر شهید احمد فلیفل دانشمند جوان هسته ای فلسطینی تبار شهید عادل الشویخ از دانشمندان هسته ای عراقی مجید حسین علی دانشمند هسته ای و موشکی عراقی دکتر علی حسین کامل از استادان دانشگاه در رشته فیزیک از عراق دکتر طالب ابراهیم الظاهر فیزیکدان از عراق دکتر ماجدالجنابی دانشمند هسته ای عراق اوس عبدالکریم خلیل مهندس شیمی از سوریه نایل الدخیل مهندس علوم هسته ای از سوریه مهندس نبیل ابراهیم زغیب مغز متفکر برنامه موشکی سوریه و ده ها دانشمند و اندیشمند و فیزیک‌دان و مهندس شیمی در کشورهای مختلف در حال توسعه که همگی در چند ساله اخیر ترور شده اند.

نشست خبری نخستین جشنواره شهدای جهاد علمیدبیر جشنواره بین المللی فیلم، فیلمنامه و عکس شهدای جهاد علمی با بیان این که جای خالی جریان سینمایی با این موضوع در کشور وجود داشت خبر داد: خوشبختانه، در سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور این عزم وجود دارد که با تاسیس دبیرخانه ای این جشنواره به صورت سالانه یا دوسالانه در تقویم جشنواره های سینمایی کشور گنجانده شود.

وی اضافه کرد: در آن صورت می توان بخشی را به همه دانشمندان هسته ای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اختصاص داد و به تحلیل فراگیر و کلان این موضوع در مقیاس بین المللی پرداخت.

عشیری غفلت سینِما و تلویزیون از حوزه شهدای ترور و به صورت امروزی تر از شهدای جهاد علمی و ترور دانشمندان هسته ای و توجه و تمرکز افراطی به بسیاری از موضوعات و مضامین پیش پا افتاده اجتماعی و نادیده گرفتن مهم‌ترین رویدادها و اتفاقات تاریخی و اجتماعی از جمله: شهدای ترور و شهدای علمی و هسته ای را یکی از آسیب های جدی خواند و عنوان کرد: این سؤال قابل طرح است که چرا وقتی از آثار فاخر حرف می‌زنیم صرفاً شخصیت‌های تاریخی دور و مقاطع خاصی از تاریخ در اولویت قرار می گیرند؟ آیا ترور انمدیشمندان و دانشمندان علمی و چهرهای تاثیرگذار تاریخ معاصر در شمار آثار فاخر تعریف نمی شوند؟ آیا روایت زندگی دانشمندان جوان هسته ای کشور و تصویر فراز و فرودهای فرایند پویایی توسعه در ایران بعد از انقلاب اسلامی در این گستره نمی گنجد؟ این در حالی است که متأسفانه این نوع نگاه حتی در مجموعه تولیدات غیرفاخر سینِما و تلویزیون کشور نیز نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: درحالی که بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری ها و برنامه‌ریزی تولیدات سینمایی و تصویری در غرب  آمریکا و اروپا  در زمینه تروریسم است و اغلب هم می کوشند مسلمانان را تروریست بخوانند هنرمندان ما از این موضوع و موضع غافل بودند و بیشتر از آن ها- مدیران فرهنگی و سینمایی ما در این زمینه غفلت داشته اند و حتی مجلس شورای اسلامی در تخصیص اعتبارات واقعی و مشخص برای این حوزه ها و غیره البته جای تشکر از عزیزانی چون جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی که با وسعت نظر و نگاه دلسوزانه ای به این حوزه نگاه می کند و نیز، محمد خزاعی و پژمان لشگری پور دارد که در جشنواره دفاع مقدس بخشی را به نام شهدای ترور طراحی کردند و تا حدودی افکار عمومی را به این موضوع حساس کرده‌اند ولی همچنان احساس می‌شود که به توجه جدی تری در این زمینه نیاز است.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم،عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی با این پرسش که چرا نباید ساخت آثاری تاریخی و سیاسی و اجتماعی در باره شهدای هسته ای در ردیف آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی تعریف نشود و توسط گروهی از پژوهشگران و نویسندگان به صورت هدفمند و عمیق به این موضوع نگاه نشود تصریح کرد: اساساً سینمای سیاسی ایران با این موضوع می‌تواند رونق پیدا کند و رسالتش را در ثبت و روایت گوشه هایی از تاریخ معاصر و تاریخ پرتلاطم و پر فراز و نشیب معاصر محقق نماید.

نشست خبری نخستین جشنواره شهدای جهاد علمیوی اظهار امیدواری کرد: ثبت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم شهدای جهاد علمی در کشور که جزو برنامه‌های سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور هم هست فضای پررونقی در این زمینه شکل گیرد.

دبیرجشنواره فیلم شهدای جهاد علمی از برپایی نشست های تخصصی با حضور صاحب نظران و کارشناسان و هنرمندان سینمایی در آستانه و همزمان با برگزاری جشنواره خبر داد و خاطر نشان ساخت: این نشست های تخصصی و بسترسازی برای فضاهای پژوهشی و مطالعاتی و تجزیه و تحلیل چالش ها و ضرورت‌های این عرصه با اهدافی چون: ایجاد نوعی نگاه تازه در سینمای ایران، آسیب شناسی ریشه های غفلت های سینما از حوزه شهدای جهاد علمی در طول سه دهه و امکان توجه و اهتمام رسانه های تصویری بویژه سینما و تلویزیون در خصوص پرداختن و روایت و شناسایی اسطوره های علم جهادی و بهره گیری از ظرفیت سینما و تلویزیون برای شناخت عمیق تر و گسترده تر این چراغ های نورانی و شهیدان عرصه های علمی طراحی شده است.

وی ادامه داد: در این بخش آقای عباس کریمی دبیر گروه فرهنگی و هنری خبرگزاری مهر و از نویسندگان خوب سینمایی به عنوان مسئول نشست های تخصصی پیگیر امور هستند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین نصیری فرد نیز در بخشی از این نشست گفت:

ما توقع داریم هنرمندان و کسانی که ید طولایی در بحث هنر دارند وارد این عرصه شوند و جامعه هنری دین خود را به شهدا ادا کند. ما 5 کتاب را در کنگره رونمایی خواهیم کرد که گروهی از نویسندگان قوی آن را تدوین کرده اند. مسئولیت هرکسی مشخص است و اصحاب رسانه هم باید با پوشش خبری خوب این جشنواره را پوشش بدهند. همچنین جشنواره شعر شهدای جهاد علمی 14 و 15 آذرماه برگزار می شود که شعرای داخلی می توانند تا 30 آبان ماه آثار خود را ارسال کنند و تا کنون نیز بالغ بر 350 اثر به دبیرخانه فرستاده شده است. علی معلم، استاد میرشکاک، استاد رحمان دوست و علیرضا غزوه از جمله داوران این بخش از جشنواره هستند.

سپس عشیری با بیان اینکه جشنواره شهدای جهاد علمی همزمان در دانشگاه‌های کشور برگزار می شود اضافه کرد: به دلیل اهمیت موضوع و تازگی آن و لزوم آگاهی بخشی و شناسایی ارزش‌های این شهیدان و گسترش پیام این جشنواره در نظر داریم با همکاری بسیج دانشگاه‌های کشور این جشنواره را به صورت همزمان یا توالی زمانی در استان های مختلف برگزار کنیم.

وی گفت: بخش بین الملل اگر چه در قالب جنبی و غیرمسابقه ای طراحی و تعریف شده ولی بنا داریم با توجه به موضوع گسترده و مفهوم وسیع مقاومت و بیداری اسلامی که برای بخش بین الملل طراحی شده آثار شاخص این عرصه را همزمان با جشنواره در دانشگاهها اکران کنیم.

دبیر جشنواره فیلم شهدای جهاد علمی افزود: در این راستا، مذاکرات خوبی با اداره کل آفریقا وعربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته همچنین- رایزنی های پراکنده با شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشورهای منطقه و اتحادیه رادیو تلویزیونی های کشورهای اسلامی انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود مجموعه های ارزشمندی گردآوری شود. همچنین، با همکاری بنیاد فرهنگی روایت و دبیرخانه دایمی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس قرار است برترین آثارجشنواره با موضوعات ذیربط را در قالب پکیجی مناسب در دانشگاه‌های کشور نمایش دهیم.

عشیری با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس خبرداد: مجموعه عکس‌های منتخب جشنواره در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین- می کوشیم در صورتی که به مجموعه‌ای خوب و تاثیرگذار برسیم نمایشگاه را در دانشگاه‌های مختلف به صورت گردشی برپا کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: در راستای این رویداد سینمایی با هماهنگی و مساعدت مهندس ضرغامی و معاونت ها و مدیران شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در خصوص ابعاد اجرایی جشنواره  موضوع و اهداف و اولویت های آن برنامه سازی صورت می‌گیرد و به صورت مشخص سلسه برنامه‌ای در این زمینه توسط علی مهام تهیه می شود.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم، عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی با اشاره به تجربه نخست این جشنواره گفت: تردید ندارم بدون مشارکت عزیزان رسانه و همراهی و همفکری آن ها این جشنواره و این گونه اتفاقات و جریانات فرهنگی و سینمایی به اهداف و دستاوردهای مطلوب نمی رسند.

در همین رابطه ببینید:

گزارش تصویری از نشست خبری نخستین جشنواره فیلم شهدای جهاد علمی


 تاريخ ارسال: 1391/8/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.