پرده سینما

بلاتکلیفی فیلم اولی ها همچنان ادامه دارد

پرده سینما







 

 

 

فیلمسازان‌‌ تهرانی که با دریافت پروانه ساخت از وزارت ارشاد می‌خواهند اولین فیلم سینمایی‌شان را بسازند، وضعیت مشخصی ندارند.

به گزارش فارس، فیلمسازان اول در سال‌های گذشته مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده و در این مرکز مورد حمایت و هدایت قرار می‌گرفتند. این مرکز از این جهت برای تولید فیلم‌های اول در نظر گرفته شده بود که اکثر کارهای کوتاه و بلند مستند در این مجموعه مورد حمایت قرار می‌گرفت و کارشناسان در این مرکز با دیدن فیلم‌های کوتاهی که از سوی فیلمسازان ارائه می‌شد، توانایی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت با توجه به فیلمنامه ارائه شده از کارها حمایت کرده و فیلم ساخته می‌شد. اکثر فیلمسازانی که امروز در فیلم‌های بلند موفق عمل کرده و توانسته‌اند آثار در خور توجهی را در عرصه فیلمسازی تولید کنند، اولین فیلم‌شان در این مرکز حمایت شده است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حمایت درست از آثار می‌توانست استعدادها را کشف و در جهت پرورش آن‌ها فعالیت کند.

با تاسیس سازمان سینمایی و تشکیل معاونت‌های مختلف این سازمان، از ابتدا قرار بود تولید فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شود. سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌و‌گو با فارس به این مطلب اشاره داشت و گفت: صحبت‌هایی صورت گرفته تا تولید فیلم‌های اول با دستور آقای شمقدری به عهده فارابی باشد و ما کارگروهی طراحی کردیم، با این انگیزه‌ که چند نیروی مستعد و جوان را به سینمای کشور معرفی کنیم. کار‌گروهی تشکیل دادیم که وقتی فیلم‌های اول به ما سپرده شد، آماده انجام کار باشیم. در فارابی ما فقط فیلم سینمایی می‌سازیم و تله‌فیلم نخواهیم ساخت. شاید دیجیتال هم کار کنیم اما با پروانه ساخت سینمایی و تفکر و مدیوم سینما. در این کارگروه تصمیم گرفته می‌شود به هر فیلم تا چه اندازه بودجه اختصاص یابد.

با صحبت‌های مدیرعامل فارابی احساس می‌شد با تشکیل کارگروه می‌توان در این حوزه موفق‌تر از پیش عمل کرد و فیلم‌هایی در این حوزه تولید می‌شود که می‌تواند هم نظر صاحب‌نظران و کارشناسان را جلب کند و هم بتواند مورد توجه مخاطبین قرار گیرد اما این کار در حد حرف باقی ماند و قرار شد تولید فیلم‌ اولی‌ها در شهرستان‌ها توسط انجمن سینمای جوان صورت پذیرد.

‌جواد شمقدری‌ رئیس سازمان سینمایی در مراسم کلنگ‌‌زنی ساختمان جدید انجمن سینمای جوان اعلام کرد: در شهرستان‌ها تولید فیلم‌های اول دیجیتال فیلمسازان، توسط دفا‌تر انجمن به سازمان سینمایی وصول می‌شود و با اختصاص بودجه جداگانه به این بخش، حمایت از فیلمسازان فیلم اولی شهرستان‌ها در انجمن سینمای جوانان ایران پیگیری خواهد شد.

در همین راستا هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این فعالیت را انجام دهد اما با توجه به تقسیم‌بندی جدیدی که انجام شده است، قرار بر این شد تا مرکز گسترش در حوزه مستندات و با توجه به مخاطبینی که دارد، سرمایه‌گذاری کند.

میرزاخانی در ادامه بیان داشت: ‌بحثی بود که بنیاد سینمایی فارابی باید فیلم اول بسازد یا جای دیگری؟ با توجه به این موضوع بحث‌های زیادی در این زمینه شد و در نهایت قرار شد انجمن آثار دیجیتال فیلم اولی را با حمایت از آثار استانی دیجیتالی شروع کند.

هشتمین ماه سال را سپری می‌کنیم و آرام آرام به نهمین ماه سال نزدیک می‌شویم؛ این درحالی است که تا دوم آذرماه مهلت پر کردن فرم تقاضای فیلم برای حضور در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود اما هنوز بسیاری از فیلمسازان‌‌ اولی که در تهران به سر می‌برند و پروانه ساخت از وزارت ارشاد دریافت کردند و تنها با حمایت دولت فیلم‌هایشان به ثمر می‌نشیند، تکلیف‌شان مشخص نیست ‌و نمی‌دانند بالاخره در میان این ارگان‌ها و نهادها چه نهادی قرار است ‌این فیلم‌ها را حمایت کند. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گویا قرار است تنها تولید فیلم لاله را به عنوان یک کار تجربی (!) در برنامه امسال خود داشته باشد، حال چه زمانی فیلم به سرانجام می‌رسد و چگونه تولید می‌شود، هنوز هم در ابهام است.

اما در این میان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بدون اینکه موظف به حمایت از فیلم‌های اول ‌باشد، هم‌اینک تولید دو پروژه تاج محل به کارگردانی دانش اقباشاوی و خسته نباشید به کارگردانی محسن قرائی را تولید می‌کند. گویا امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد تولیدات گسترده در حوزه فیلم‌های اول نباشیم و تنها به چند فیلم باید بسنده کرد؛ این در حالی است که سال گذشته حضور پرتعدادی از فیلم‌های در گونه‌های مختلف از جمله اجتماعی، انیمیشن، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و کمدی داشتیم.


 تاريخ ارسال: 1391/8/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.