پرده سینما

اسپایک لی: «جانگو آزاد شده» توهین‌آمیز است

پرده سینما









اسپایک لی فیلمساز پرکار سیاه‌پوست می‌گوید تازه‌ترین ساخته کوئنتین تارانتینو را نه روز کریسمس و نه هیچ روز دیگر نخواهد دید.

نمایی از فیلم جانگو آزاد شدهبه گزارش خبرآنلاین، اسپایک لی سازنده فیلم مالکوم ایکس که فیلم تابستان رد هوک را آماده نمایش دارد، اغلب در فیلم‌های خود به مسئله نژادپرستی در آمریکا اشاره می‌کند.

او هفته پیش در یک مصاحبه گفت وسترن جانگو آزاد شده با بازی جیمی فاکس به نقش یک برده انتقامجو را نخواهد دید.

لی درباره فیلم جدید کوئنتین تارانتینو به مجله وایب گفت: «نمی‌توانم درباره این فیلم صحبت کنم، چون آن را نمی‌بینم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که جانگو آزاد شده به اجداد من توهین می‌کند. این نظر من است. من از طرف خودم صحبت می‌کنم، نه هیچ‌کس دیگر.»

کارگردان فیلم‌های تب جنگل و خودی در ادامه جانگو آزاد شده را به خاطر نوع پرداختن به سوژه خود که چیزی بین خشونت - شامل نوع تصویری که از شکنجه و تازیانه زدن ارائه می‌شود - و کمدی است مورد انتقاد قرار داد.

او گفت: «برده‌داری از نوع آمریکایی چیزی مانند یکی از وسترن‌های اسپاگتی سرجو لئونه نبود، بلکه یک هولوکاست بود. اجداد من برده بودند و از آفریقا دزدیده شدند. من به آن‌ها احترام می‌گذارم.»

لی در پاسخ به یکی از خوانندگان که گفته بود جانگو آزاد شده فقط یک فیلم است و نباید آن را جدی گرفت، گفت: «این حرف اشتباه است. تاثیر فیلم تولد یک ملت را فراموش نکنید. رسانه قدرتمند است. نخوابید. بیدار شوید.»

لی از مدت‌ها قبل از منتقدان تارانتینو بوده که اغلب در فیلم‌هایش به شکلی بحث‌انگیز به مسائل نژادی می‌پردازد.

لی سال 1997 نیز پس از اکران فیلم جکی براون ساخته تارانتینو که نوعی ادای احترام به سینمای blacksploitatio بود، گفت: «با استفاده بیش از حد تارانتینو از واژه توهین‌آمیز کاکاسیاه مشکل اساسی دارم. منظورم این نیست که او اصلاً نباید این واژه را به کار ببرد. خودم در خیلی از فیلم‌هایم از آن استفاده کرده‌ام، اما فکر می‌کنم او کلاً مشکل دارد.»

در جانگو آزاده شده بیش از 100 بار از واژه کاکاسیاه استفاده و تصاویر خشنی از برده‌داری ارائه شده است.

جیمی فاکس در این فیلم نقش برده‌ای به نام جانگو را بازی می‌کند که کینگ شولتس، جایزه‌بگیر آلمانی (کریستوف والتس) او را به کار می‌گیرد تا در قبال آزادی‌اش برادران شرور بریتل را پیدا کند.  جانگو هم از شولتس می‌خواهد به او کمک کند تا همسرش برومهیلدا (کری واشنگتن) را از دست کالوین کندی، برده‌دار سادیستی و دیوانه (لئوناردو دی کاپریو) آزاد کند. به این ترتیب دو مرد راهی سفری خشن برای رسیدن به عدالت و عقوبت می‌شوند.

جانگو آزاد شده از سه‌شنبه 25 دسامبر روی پرده سینماها رفته است.

اسپایک لی که متولد 1957 در آتلانتا در ایالت جرجیا است، در 1990 برای فیلم کار درست را انجام بده نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و سال 1998 برای 4 دختر کوچک در بخش بهترین مستند بلند نامزد بود.

سپتامبر پیش مستند بد 25 به کارگردانی او در بخش خارج مسابقه شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد. این فیلم نوعی ادای احترام به مایکل جکسون خواننده آمریکایی است.

تارانتینو سال 1994 با فیلم داستان عامه‌پسند جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد و برای این فیلم برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی نیز شد.


 تاريخ ارسال: 1391/10/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.