پرده سینما

مراسم گشایش جشنواره فیلم های کره ای برگزار شد

پرده سینما









آیین گشایش نخستین جشنواره فیلم‌های کره جنوبی در ایران، عصر امروز در محل خانه هنرمندان برگزار شد.

سفیر کره جنوبی در حال سخنرانی در آیین گشایش جشنواره فیلم های کرهبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ابتدای این مراسم که تقریباً با استقبال خوبی از سوی حضار مواجه گشته بود مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران طی سخنانی در مراسم افتتاحیه جشنواره اظهار داشت: هنر سینما یا به گفته برخی صنعت سینما یا هنر صنعت سینما، در حالی که نسبت به هنرهای دیگر چندان از عمرش نمی‌گذرد، بنا به ویژگی‌های خاص آن یکی از پرقدرت‌ترین و موثرترین هنرهای سطح جوامع بشری است. در واقع امروزه سینما به شاخصه مهم فرهنگی هر کشوری تبدیل شده است. اگر به کشورهای دارای سینما نگاه کنیم، می‌بینیم جریان فیلمسازی کشورها نوعی تشخص فرهنگی برای آنها به وجود آورده است. جشنواره فیلم کره در حالی در ایران برگزار می شود که کشور ما جزو کشورهایی است که به تازگی به جرگه سینما پیوسته است و دارای سینمای حرفه ای نیست البته کشور ما به ویژه در پند دهه اخیر توانسته است جایگاه مناسبی را در جریان بین‌المللی سینما به دست آورد. چنانچه در چند سال اخیر کمتر جشنواره‌ای در دنیا می‌بینیم که اثری را از هنرمندان ایران چه در حد ارائه و چه در حد احراز جوایز نداشته باشد. نمونه آن نیز کسب اسکار در سال گذشته توسط فیلمساز کشورمان بود. شاید عمر سینما در کشور ما کم باشد اما از نظر کیفیت خوب پیش رفته‌ایم.در یک دهه گذشته در شهر تهران تلاش شد که سینما از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسعه پیدا کند، همانطور که می‌دانید، شهرداری در چند سال اخیر چندین پردیس سینمایی در تهران ایجاد کرده است که توانسته خون تازه‌ای را در رگ سینمایی کشور جاری کند. خوشخالیم امروز در این مکان و در کشوری که هنر سینما مهم است و هنرمندان سینماگر آن محترم هستند فیلم هایی از کره را به نمایش در می آوریم. فکر می‌کنم سینمای کره‌جنوبی نجیب و با تشخص است و گرچه در پی یافتن مشتری جدیدی است ولی شاخص‌های فرهنگی خود را حفظ کرده است و به نظر من سینمای کره هویتی است که می‌تواند همانند الگویی عمل کند که مورد استفاده کشورهای خواهان گسترش صنعت سینما قرار گیرد.

سرسنگی در پایان سخنانش افزود: من امروز خیلی خوشحالم که خانه هنرمندان ایران میزبان چنین مراسمی است و آروز می کنم نمایش این فیلم ها موجب آشنایی فرهنگ دو کشور با  یکدیگر و روابط این دو کشور شود و همه مخاطبان ایرانی از دیدن این فیلم ها لذت ببرند.

در ادامه این مراسم، وونگ یوب سونگ، سفیر کره‌جنوبی در تهران با زبان دست و پا شکسته فارسی گفت: من از دیدن شما خوشحالم. من از شهریور امسال به ایران آمدم و سخت مشغول یادگیری زبان فارسی هستم اما هنوز خیلی مانده به بزرگی خوتان ببخشید!

وی در ادامه اظهار داشت: کره و ایران دو دوست هستند که از 1200 سال پیش از راه جاده ابریشم با هم داد و ستد می‌کردند و امسال پنجاهمین سالگرد دوستی این دو کشور با یکدیگر است. به همین مناسبت کره‌جنوبی جشنواره فیلم کره را در ایران برگزار می‌کند. کشور ایران مهد فرهنگ و هنر است، فرهنگ پررونق ایران در طول تاریخ تأثیر زیادی بر بشریت گذاشته است و مهمترین مطلب این است که ایرانیان همه اهل فیلم هستند و فیلم ایران همه جا شناخته شده است و کره‌ای‌ها به فیلم ایران علاق‌مند هستند. من نیز از میان کارگردانان ایرانی به عباس کیارستمی احترام ویژه‌ای قائلم چنانچه دو فیلم زیر درختان زیتون و خانه دوست کجاست را بسیار دوست داشته و با دیدن احساساتی می شوم. همانطور که کره ای ها به فیلم های ایران علاقه دارند ایرانی ها هم به سریال های کره ای علاقه نشان داده اند همانطور که مردم این دو کشور با فرهنگ و تاریخ یکدیگر آشنا شده‌اند، امیدوارم این دو کشور بتوانند با همکاری یکدیگر آینده جدیدی را رقم بزنند.

وی افزود: فیلمی که امروز می بینید این فیلم در مورد هنر سنتی کره است و من امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید

پونه ندایی در حال سخنرانی در آیین گشایش نخستین جشنواره فیلم کرهاو در پایان از پونه ندایی، سفیر دوستی کره در ایران و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در زمینه‌ی برگزاری این جشنواره تشکر کرد و گفت: تمام جزئیات این جشنواره به عهده خانم ندایی می باشد همچنین از آقای مجید سرسنگی که به طور رایگان سالن سینما را در اختیار ما قرار دادند تشکر می کنم.

در ادامه این مراسم پونه ندایی دبیر این همایش و سفیر حسن‌نیت کره در ایران، با خیر مقدم به سفیر کره‌جنوبی و میهمانان کره‌ای و ایرانی اظهار کرد: نخستین جشنواره کره جنوبی در ایران در حالی آغاز می‌شود که ذهن مخاطبان ایرانی با سریال‌های کره‌ای آشنایی دارد. سال‌هاست که سریال‌های این کشور در ایران تماشا می‌شودو یکی از دلایل آن مشترکات فرهنگی دو کشور با وجود فاصله جغرافیایی زیاد بین آنهاست.

او ادامه داد: از طرفی سینمای ایران نیز در میان کره‌ای‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که آنها از دیدن زیبایی‌های فرهنگ ایرانی به وجد می‌آیند و در این جشنواره نیز چهار اثر مختلف در ژانر و مضامین متفاوت برای مخاطبان ایرانی به نمایش در می‌آید و در آن نمایی نسبتا دقیق از پیشرفت کره‌ای‌ها در اختیار مردم ما قرار می‌گیرد.

ندایی با بیان اینکه سینمای کره در سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی چشمگیری بوده است، اظهار کرد: دلیل آن نیز سیاستگذاری‌های این کشور در سطح کلان است. چنانچه آنها با همان سرعتی که به رشد و توسعه تکنولوژی می‌پردازند به توسعه فرهنگی در تمامی زمینه‌ها توجه دارند. در کره‌جنوبی توجه به فرهنگ و تمدن را از خیابان‌ها و اماکن عمومی تا راس قدرت می‌توان دید.

دبیر جشنواره فیلم کره جنوبی با بیان اینکه سینمای کره پس از توسعه اقتصادی توانسته است سفیر تمام عیاری برای ارتقای فرهنگ خود باشد، گفت: همگان کم و بیش با موج کره‌ای آشنا هستند. موج کره‌ای عبارتی است که به رواج فیلم و سریال‌های کره‌ای در کشورهای اروپایی و آسیایی اطلاق می‌شود.

او با اشاره به اینکه آنچه درباره کره حائز اهمیت است، پیوند فرهنگ و صنعت در این کشور است، اظهار کرد: آنان تولیدکننده صنعت و هنر هستند و هر روز نیز در نزدیک کردن این دو به یکدیگر تلاش می‌کنند.

ندایی با بیان اینکه در زمانه‌ای که نظام استبدادی مناسبات خود را بر مبنای قدرت بنا کرده است، جا دارد که کشورهای آزاده مناسبات خود را بر سایه مناسبات فرهنگی‌شان بنا کنند، گفت: البته تمدن هفت هزار ساله ایران شگفتی‌های بسیار زیادی برای مردم دنیا دارد و مردم ایران، تمدن کهن ، منابع غنی طبیعی و طبیعت چهار فصل آن و تمام آنچه ایران را به عنوان کشوری تعیین کننده در معادلات سیاسی منطقه می‌شناساند برای کره‌ای‌ها نیز می‌تواند الهام بخش باشد.

سپس در پایان این مراسم از حاضران با آبمیوه و شیرینی های کشور کره پذیرایی شد.

یکی از جالبترین نکات در مورد این مراسم کوتاهی زمان آن بود به نحوی که این آیین افتتاحیه را می شد کوتاه ترین و بی حاشیه ترین آیین گشایش فیلم در ایران برشمرد


 تاريخ ارسال: 1391/10/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.