پرده سینما

طوسی: انجمن منتقدان و نویسندگان سینما باید مستقل عمل كند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

دفاع رئیس سابق از شورای مركزی فعلی انجمن منتقدان

 

جواد طوسی. عکس از الهام عبدلیجواد طوسی منتقد سینما و رئیس سابق انجمن منتقدان با بیان این كه انجمن منتقدان و نویسندگان سینما باید مستقل عمل كند،‌ گفت: شورای مركزی فعلی انجمن منتقدان سعی كرده است كه در چهارچوب صنفی و در جهت اعتلای نقدنویسی كارهایی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، جواد طوسی منتقد و رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: شورای مركزی فعلی انجمن منتقدان سعی كرده است كه در چهارچوب صنفی و در جهت اعتلای نقدنویسی كارهایی انجام دهد و در زمینه فرهنگی نیز مدتی برگزاری جلسات نمایش فیلم از سوی این انجمن بسیار موثر بود.

وی افزود: در كنار این كارها باید دید امكانات این انجمن چیست؟ آیا به غیر از مبلغی كه به عنوان حق عضویت سالیانه از اعضای این انجمن دریافت می‌شود جوابگوی مسائل مالی انجمن هست و به غیر از آن كمك‌های مالی دیگری به این انجمن از سوی خانه سینما می‌شود؟

طوسی در ادامه بیان داشت: خانه سینما بیشتر به صنوفی كمك مالی می‌كند كه از نظر این مركز انجمن‌های مهم خانه سینما هستند و اولویت در بودجه با صنوفی نظیر انجمن بازیگران و انجمن كارگردانان است.

وی ضمن اشاره به این كه مدتی ریاست انجمن منتقدان را بر عهده داشته است، گفت: كسانی كه در این زمینه مسئولیتی را قبول می‌كنند در ابتدا با توجه به مشكلات و شرایط و ذهنیتی كه از قبل دارند وارد می‌شوند اما با مواجهه با امكانات، اجرای بسیاری از این برنامه‌ها به مشكل برمی‌خورد.

طوسی ضمن اشاره به دیدگاه‌های نه چندان مثبتی كه نسبت به منتقدان در خانه سینما وجود دارد،‌ اظهار داشت: اعضای این انجمن باید سعی كنند به مانند اعضای یك خانواده به دفاع از انجمن خود بپردازند و با مخدوش كردن چهره همدیگر به افت این انجمن كمك نكنند، هر چند كه در كنار آن نظرهای سازنده برای بهبود عملكرد شورای مركزی نیز لازم است.

این منتقد افزود: با توجه شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه ما باید واقع بین بود و از داشتن انتظارات غیر معقول از این انجمن پرهیز كرد. به هر حال با این شرایط هیچ كس در زمان كوتاه نمی‌تواند شق‌القمر كند و دست به كارهای غیر ممكن بزند. در ابتدا باید كمی رفتار شناسی صنفی را تجربه كنیم و پس از فهم درست از روحیه اعضاء انجمن و رسیدن به یك تعامل به انتظارات اعضا در زمینه مسائل صنفی توجه شود.

جواد طوسی اهداف فعلی انجمن منتقدان را رسیدن به انجمن‌های مقتدر خانه سینما دانست و گفت: با توجه به اینكه عده‌ای در خانه سینما انجمن منتقدان را انجمنی می‌دانند كه به شكلی غیرمستقیم با فیلم مرتبط است بنابراین نگاه‌های منفی نسبت به حضور این انجمن متأسفانه زیاد است و یكی دیگر از اهداف مهم این انجمن شناساندن جایگاه نقد به سایر صنوف سینمایی است.

وی ضمن اشاره به انتخاب انجمن منتقدان به عنوان انجمن برتر خانه سینما در سال گذشته تصریح كرد: همین نشان می‌دهد كه شورای مركزی فعلی انجمن تلاش‌هایی انجام داده است كه توانسته در دیدگاه هیئت رئیسه خانه سینما تغییراتی ایجاد كند و این را باید به فال نیك گرفت كه یك انجمن منزوی در خانه سینما در حال حاضر تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است.

این منتقد در خصوص دیدگاه خود نسبت به آینده انجمن منتقدان گفت: به اعضای شورای مركزی نه تنها این دوره بلكه دوره‌های بعد توصیه می‌كنم كه استقلال خود را از دستگاه‌های دولتی حفظ كنند و بیشتر در بحث مسائل پژوهشی كه برای آن گردهمایی برگزار می‌كنند به سراغ مسائلی بروند كه نیاز جامعه و سینمای امروز ایران است نه اینكه تبلیغی برای ارگان دولتی خاص باشد و یا تامین‌كننده سیاست‌های دولتی سینما باشد.

وی افزود: شاید در ابتدا برگزاری برنامه‌هایی با رویكرد به سیاست‌های دولتی برای شناسانده شدن این انجمن كارساز باشد اما در بلند مدت این موضوع استقلال انجمن منتقدان را به مخاطره می‌اندازد.

طوسی در پایان گفت: برگزاری چنین گردهمایی‌ها و همایش‌ها حتی اگر بسیار مختصر و محدود اما به شكلی مستقل باشد بیشتر می‌تواند به اعتبار و شأن انجمن منتقدان در جامعه ما كمك كند.

گردهمایی سالانه منتقدان و نویسندگان سینمای ایران دوشنبه 28 دی‌ماه ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود. این مراسم با عنوان «شب منتقدان» به همت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و با همكاری انجمن سینمای جوانان ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما به اجرا درمی‌آید


 تاريخ ارسال: 1388/10/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>Amin:

هیچ فیلمسازی از منتقد خوشش نمی آد. برای اینکه آیینه جلوش می زاره. اما وقتی منتقد ازش تعریف کنه می شه آدم خوب و محبوب ولو اینکه فیلم بدی ساخته باشه

0+0-

شنبه 26 دي 138




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.