پرده سینما

چالش های دشوار پیش روی جشنواره فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعتراض دست اندرکاران سینما به انتخاب های هیئت انتخاب

 

در پی اعلام اسامی فیلمهای برگزیده شده در بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر تا کنون چند تن از تهیه کنندگان و کارگردانان نسبت به انتخاب نشدن فیلمهایشان در بخشهای مسابقه اعتراض کرده اند و خواستار خروج فیلمشان به صورت تمام و کمال از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شده اند. جشنواره فیلم فجر امسال که از ابتدا به شکلی ناگفته از سوی تعدادی از کارگردانان و تهیه کنندگان تحریم شده بود از همان ابتدای ثبت نام فیلمها تا کنون دچار چالش های زیادی شده است که از جمله آنها انتخاب نشدن هیئت داوران و نپذیرفتن تعدادی از هنرمندان شاخص و سرشناس سینمای ایران برای داوری این دوره از جشنواره بوده است. همچنین اعلام اسامی فیلمهای برگزیده با تاخیر نسبتا طولانی همراه بود و پیش فروش بلیطهای بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر نزدیک به 1 هفته به تاخیر افتاد.

مهتاب کرامتی در فیلم آدمکش. فیلمی که پذیرفته نشدنش در بخش مسابقه جشنواره فجر موجب اعتراض تهیه کننده اش گردیدمحمد پوستی تهیه کننده فیلم سینمایی آدمکش به کارگردانی رضا کریمی طی نامه‌ای درخواست کرد فیلمش از جشنواره فجر خارج شود. در این نامه که خطاب به دبیر جشنواره فجر نوشته شده، آمده است: «با توجه به اینکه فیلم سینمایی آدمکش ساخته رضا کریمی از سوی هیئت انتخاب جشنواره فجر در بخش خارج از مسابقه قرار گرفته، که انشاالله این اتفاق به دلیل مطلوب نبودن حاصل زحمات حرفه ای ترین و با تجربه ترین هنرمندان سینمای ایران رخ داده باشد و نه براساس مسایل خارج از خود فیلم... خواهشمند است بنا به درخواست اینجانب، آدمکش از برنامه های جشنواره خارج شود؛ چرا که مراحل آماده سازی نهایی این فیلم در مدت زمان کوتاه باقیمانده تا برگزاری جشنواره، نیازمند طی فرآیندی غیرمتعارف و تلاشی شبانه روزی است.» این تهیه کننده سینما با اشاره به حضور آدمکش در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم فجر، یادآور می شود: «با توجه به قرارگرفتن این فیلم در بخش غیررقابتی و باالطبع ارزیابی نشدن زحمات عوامل سازنده، انگیزه ای برای کار فشرده که یقینا نتیجه اش صدمات کیفی جبران ناپذیر و صرف هزینه های مضاعف بی حاصل است، وجود ندارد.»

وی در پایان خاطرنشان می کند: «امید است که فیلم سینمایی آدمکش پس از آماده سازی در شرایطی آرام، در زمانی نه چندان دور به نمایش درآمده و مورد قضاوت عادلانه منتقدان و عموم مردم قرار گیرد. انشاالله در آن زمان و پس از دیده شدن سایر فیلمهای حاضر در جشنواره، مشخص خواهد شد که آیا این فیلم شایستگی حضور در بخش مسابقه را داشته است یا خیر.»

همچنین یکی دیگر از تهیه کنندگان سرشناس سینمای ایران آقای سید ضیاء هاشمی تهیه کننده فیلم زم هریر که فیلمش در هیچیک از بخشها انتخاب نشده طی نامه ای اعتراض شدید خود را به این روند و به هیئت انتخاب بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام داشته است. در بخشی از یادداشت سیدضیا هاشمی آمده است: «من سیدضیا هاشمی بانگ برمی‌آورم که اشتباه کرده‌ام، گفتم بعد از این همه فیلمسازی و فیلم بازی و رئیس و مرئوس بودن بیام برای وصیت‌ هم که شده یک فیلم بسازم که خستگی و درد کوفتگی بچه‌های جنگ و هم مسجدی‌هام توش باشه یه فیلم از جنگ و دفاع مقدس برای امسال برای سال 1388 که باهاش بشه بالید و نسل تازه را هوشیار کرد.» در بخش دیگری از این یادداشت آمده: «آهای دوستان تصمیم گیرنده این اشتباه نامه سید ضیا هاشمی است.» و در ادامه این نامه آمده: «نیک می‌دانم که هیچ پدیده هنری در هیچ محاقی قرار نخواهد گرفت و هیچ توقیف و توقفی پایدار نمی‌ماند. همان طور که امروز شما آمدید محاق پیشینیان را شکستید. فردائیان هم محاق امروز شما را می‌شکنند و زم‌هریر نشان داده خواهد شد و خواهندش دید تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.» هاشمی در پایان این نامه نوشته: «این نامه نه از سر نپذیرفتن‌مان است که این نپذیرفتن و این عدم صحه برایمان افتخاری خواهد شد که بعدها به آن خواهیم بالید. این محک تجربه است. خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.این اظهار اشتباه یکی از بهترین‌های عمرم است زین پس به جای جواب زم‌هریر صرف خواهم کرد فعلی را که ینتخب، منتخب، انتخاب.»

لطفاً مزاحم نشوید. به کارگردانی محسن عبدالوهاب. تهیه کننده فیلم اعلام کرده به دلیل قرار گرفتن فیلم در بخش فیلم های اول و دوم فیلم را از جشنواره فجر خارج می کندهمچنین تهیه کننده فیلم لطفا مزاحم نشوید به کارگردانی محسن عبدالوهاب هم طی نامه ای اعتراض شدید خود را نسبت به انتخاب نشدن فیلمش در بخش مسابقه سینمای ایران اظهار داشته است. محمد احمدی از اقدام برای خروج این فیلم با نظر کارگردان از بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره فجر خبر داد. وی  گفت: امروز در نامه‌ای از مسعودشاهی دبیر جشنواره فجر درخواست می‌کنیم که فیلم لطفا مزاحم نشوید را از بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم خارج کنند. عبدالوهاب کارگردان این فیلم معتقد است دلیلی وجود ندارد که وقتی در دوره‌های قبلی با دو فیلم خون بازی و گیلانه در جشنواره فجر با خانم بنی اعتماد حضور داشته، در این بخش حضور داشته باشد. وی افزود: «روزی که نسخه‌ای از فیلم را برای بازبینی به دفتر جشنواره ارائه کردیم، این موضوع را تاکید داشتیم که با نظر کارگردان این فیلم در هر بخش به غیر مسابقه فیلم‌های اول و دوم باشد. البته من می‌خواهم فیلم دیده شود و حضور آن در بخش مسابقه و گرفتن جایزه برایم اهمیتی ندارداحمدی ادامه داد: «عبدالوهاب معتقد است با تجربه کاری که در حوزه سینما داشته است قضاوت فیلم وی در کنار آثار جوانان باعث می‌شود در حق انها کوتاهی شود. البته انتخاب نکردن فیلم برای بخش مسابقه سینمای ایران به سلیقه هیئت انتخاب برمی‌گردد. در صورتی که من معتقدم لطفا مزاحم نشوید فیلمی خوش ساخت است که حتی از فیلمنامه بهتر شده و از حضور بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر بهره برده است. وی تاکید کرد: من شخصا به عنوان تهیه‌کننده کار، از نتیجه فیلم راضی هستم و حضور آن در جشنواره برای ما ملاک نیست. بلکه بیشتر به اکران عمومی فکر می‌کنیم و بیشتر علاقمندم این فیلم توسط مردم و منتقدان دیده شود. عبدالوهاب در لطفا مزاحم نشوید در قالب چهار قصه تو در تو با نگاهی طنزآلود، روایت‌هایی از وقایع مختلف مرتبط با زندگی جوانان امروز ارائه می‌کند. طنز در فیلم ساختگی نیست بلکه طنزی است که در خلال مشکلات زندگی روزانه در کلانشهر تهران به طور واقعی در جریان است. باران کوثری، افشین هاشمی، حامد بهداد، هدایت هاشمی، سیامک صفری، خسرو احمدی، مجید بهرامی، مزدک میرعابدینی، هادی عامل هاشمی، علی هاشمی، شیرین یزدانبخش، محسن کاظمی، لیلی فرهادپور، حمید جوکار، مجید فروغی، شمسی صادقی، مرتضی اکبری، میترا حکیم‌هاشمی، ارغوان آقایی و فوژان قبادیان بازیگران این فیلم هستند.

 باران کوثری در فیلم «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی. فیلمی که عدم حضورش در بخش مسابقه جشنواره فجر مسأله پرسش برانگیز شده استاین شکوه ها و گلایه ها در حالی صورت میگیرد که چند فیلم مهم که انتظار می رفت در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند به کلی حذف شده اند و در عوض تعدادی فیلم از جمله فیلم تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی که اصلا در لیست 81 فیلم متقاضی دیده نمیشد به بخش مسابقه راه یافته اند. تعدادی از فیلمها که از ندیدن نامشان شوکه شدیم عبارتند از : آسمان محبوب من، سن پترزبورگ، هیچ، آتشکار، پاداش و...

رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی دلایل عدم حصور فیلم​های هیچ، سن پترزبورگ و آتشکار را در جشنواره و «دیگری» را در بخش مسابقه تشریح کرد. سجادپور در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره علت پذیرفته نشدن فیلم سینمایی هیچ به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در جشنواره فیلم فجر گفت: «مشکل این فیلم به لحاظ نظارتی در جشنواره فیلم فجر مورد بررسی قرار نگرفته است و مسائل مربوط به این دست در شورای صنفی نمایش بررسی خواهد شد اما واقعیت در مورد این فیلم آن است که هیئت انتخاب هیچ را برای حضور در جشنواره فیلم فجر مورد پذیرش قرار نداده است. وی همچنین در مورد فیلم سینمایی بهروز افخمی،​ گفت: سن پترزبورگ هنوز به لحاظ فنی و تکنیکی آماده نمایش نشده است و به همین دلیل است که امکان نمایش آن در جشنواره فجر وجود ندارد.

رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره فیلم سینمایی دیگری که نخستین اثر سینمایی مهدی رحمانی محسوب می​شود، گفت: «در مورد انتخاب فیلم​ها فقط هیئت انتخاب است که می​تواند تصمیم بگیرد و در جلسه عصر روز دوشنبه که منجر به اعلام نهایی اسامی فیلم​ها شد، تصمیم​گیری​های نهایی در مورد فیلم​ها صورت گرفت و هرآنچه پیش از این در مورد وضعیت آثار در جشنواره اعلام شده بود همگی گمانه​زنی بود. دیگری هم براساس تصمیم گیری هیئت انتخاب در بخش مسابقه سینمای ایران راه نیافته است.

سجادپور همچنین در مورد آتشکار به کارگردانی محسن امیریوسفی تنها به بیان این جمله اکتفا کرد: آتشکار هنوز رفع مشکل نشده است. او در مورد احتمال آماده نشدن برخی فیلم​ها تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: «جدول نمایش فیلم​ها را به گونه​ای چیده​ایم که مشکلی در جریان جشنواره به وجود نیاید و به احتمال فراوان تمامی فیلم​هایی که در جدول نامی از آن​ها آمده در جشنواره حضور خواهند داشت.»

جشنواره فیلم فجر امسال از همان ابتدا با حرف و حدیثهای زیادی همراه بود من جمله اینکه رخشان بنی اعتماد اساساً نخواست که فیلمش در جشنواره نمایش داده شود. و منیژه حکمت هم از همان ابتدا اعلام کرده بود که فیلمش را به جشنواره نخواهد فرستاد.

تعدادی از فیلمهای توقیفی که از توقیف آزاد شده بودند هم فرصت حضور در این دوره از جشنواره را پیدا نکردند مثل فیلم آتشکار که بسیاری انتظار دیدنش را می کشیدند.

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.