پرده سینما

عظیمی میرآبادی: جشنواره فیلم فجر با سیاستگذاری منسجم تاثیرگذارتر خواهد بود

پرده سینما









سرپرست اداره کل نظارت وارزشیابی سازمان سینمایی کشور گفت: جشنواره فیلم فجر با سیاستگذاری منسجم تاثیرگذارتر خواهد بود و با تغییر سیاستها و برگزارکنندگان جشنواره نمی‌توان جریان‌سازی کرد.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجربه گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مهدی عظیمی میرآبادی سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور در گفتگو با روابط عمومي جشنواره بين المللي فیلم فجر در مورد برگزاری این جشنواره، گفت: اگر این جشنواره از یک سیاست گذاری درست و مداومی برخوردار باشد، بی شک می تواند تاثیرات زیادی بر روی فیلمسازان داشته باشد، به گونه ای که آنها را به سمت و سویی که خواسته دست اندرکاران جشنواره ومدیران سینمایی است، سوق دهد.

وی افزود: اما اگر هر جشنواره، اهداف و سیاست هایش نسبت به دوره های قبل و حتی ماقبل متفاوت باشد، مسلما از این جشنواره نمی توان جهت گیری و هدف دهی خاصی را انتظار داشت تا بتواند سیاستگذاری قدرتمندی در تولیدات سال آینده کشور داشته باشد.

عظیمی میرآبادی اضافه کرد: به اعتقاد من اگر سیاست گذاری ها درجشنواره فیلم فجر به درستی انجام بگیرد، هیات انتخاب به صورت کارشناسی انتخاب شود وهیات داوری جشنواره نیز بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده انتخاب شوند، حتما چنین روشی می تواند در سینمای کشور مفید واقع شود.

سرپرست اداره کل نظارت وارزشیابی سازمان سینمایی کشور در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فیلم فجر توانسته در ترسیم افق های نو در سینمای ایران موثر باشد، با رد این موضوع تصریح کرد: متاسفانه اینگونه نبوده است، چرا که هر سال ما شاهد یک دبیر جشنواره جدید، هر سال شاهد یک شورای سیاستگذاری جدید و هر سال شاهد یک هدف گذاری متفاوتی بودیم که بعضا هر کدام شان با دوره های قبل نه تنها متفاوت بلکه مغایر بوده است.

وی با بیان اینکه در برخی از دوره ها ما شاهد سیاست های ضد ارزشی در جشنواره فیلم فجر بودیم، اظهار داشت: ما دراین سی سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر نتوانستیم در سیاستگذاریهای سینمای کشور و درجهت دهی سینماگران موثر باشیم. دلیلش هم این بوده که همواره سیاستگذاریهای جشنواره متغیر بوده است و تا زمانی که این تغییرات و مغایرت ها وجود داشته باشد، این جشنواره نمی تواند تاثیرآنچنانی در سینمای ایران داشته باشد، به عبارت دیگر جشنواره فیلم فجر فقط در حد یک جشن برای آثاری که در طول سال ساخته شده، عمل کرده است.

این مسئول سینمایی یادآور شد: متاسفانه برخی دوره ها جشنواره فیلم فجر فقط معرف بهترین فیلم های سال از نظر هیات داوران بوده و به نوعی جشن برگزیده ها بوده نه یک جشنواره سیاستمند و سیاستگذار که بتواند جریان سینمای ایران را تغییر دهد، بنابراین به نظر من با تغییر سیاستها و با تغییر برگزارکنندگان جشنواره نمی توان جریان سازی کرد.

سرپرست اداره کل نظارت وارزشیابی سازمان سینمایی کشور در مورد همزمانی جشنواره فیلم فجر با برخی از استانهای کشور گفت: طبیعی است که گستره برگزاری جشنواره فیلم فجر در معرفی هر چه بیشتر محصولات موثر خواهد بود. اگرجشنواره فیلم فجر صرفا در تهران برگزار شود، معلوم است فقط کسانی که در تهران حضور دارند می توانند از این جشنواره استفاده کنند اما هنگامی که در استانها هم برگزارشود، به صورت منطقی افراد بیشتری از مردم می توانند از آثار این جشنواره بهره مند شوند، اما اگراین مورد را وارد حوزه داوری کنیم به نظر من منطق جدی نخواهد داشت.

عظیمی میرآبادی در مورد اکران برخی از فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر به صورت دیجیتالی، گفت: قضیه اکران دیجیتالی در دو ساحت قابل طرح است، اول در ساحت محتوا و کیفیت فنی و هنری و دیگری در شیوه عرضه؛ در مورد محتوا به نظر من تفاوتی بین فیلم 35 میلیمتری با دیجیتال در خود فیلم وجود ندارد وهیچ نقشی در کیفیت اثر نخواهد داشت، بلکه ممکن است هزینه هایی را کم یا زیاد کند. آنچه که در فیلم اهمیت دارد قصه، پرداخت و ساخت هنرمندانه است که باید با مخاطب ارتباط پیدا کند. اگراین موارد را هر فیلمی دارا باشد، هیچ تفاوتی نمی کند که 35 میلیمتری ساخته شود یا دیجیتال اما در مورد عرضه من فعلا بحثی را مطرح نمی کنم؛ چرا که ضرورتی در این زمینه نمی بینم.

 


 تاريخ ارسال: 1391/10/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.