پرده سینما

گزارش پرده سینما از نشست پرسش و پاسخ فیلم خواب های دنباله دار

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز گذشته جلسه نشست پرسش و پاسخ فیلم خوابهای دنباله دار به کارگردانی پوران درخشنده  برگزار شد .

 

علیرضا خمسه  ( بازیگر )، زیبا هاشمی ( بازیگر )، مهران احمدی ( بازیگر و بازنویس فیلمنامه )، نوید فرح مرزی ( طراح صحنه و گریم و لباس )، آرش قاسمی ( صداگذار )، مسعود سلامی ( مدیر فیلمبرداری ) و پوران درخشنده ( کارگردان ) از جمله عوامل فیلم سینمایی خوابهای دنباله دار بودند که در این جلسه حضور داشتند .

جلسه پرسش و پاسخ فیلم خواب های دنباله دا. عکس از الهام عبدلیمدیریت نشست را طهماسب صلح جو بر عهده داشت و او اولین سوال را از مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری پرسید . صلح جو با اشاره  به اینکه دو عنصر مهم در فیلم خوابهای  دنباله دار وجود داشت که یکی از آنها فیلمبرداری و دیگری تدوین فیلم بود و از این نظر این اثر  با ساخته های قبلی درخشنده منافات دارد از سلامی خواست تا در مورد فیلمبرداری این فیلم توضیح دهد .

سلامی  در پاسخ به صلح جو گفت :

ما قبل  از آغاز فیلمبرداری جلسات متعددی را با پوران درخشنده و نوید فرح  مرزی داشتیم و چون فیلم خواب داشت ما میخواستیم فیلم را جوری نشان دهیم که گل درشت نشود و من به همین دلیل اکثرا  خوابها را روی دست فیلمبرداری کردم و با طراحی صحنه و دکوپاژ صحنه را اصطلاحا گرم نشان دادیم تا بین  خواب و بیداری تفاوت داشته باشد .

وی در ادامه  اینگونه ادامه داد که : از قدیم به ما گفته بودند که خوابهای بچه  ها رنگی است اما خوابهای این  بچه رنگی نبود و متفاوت بودن این  اثر با باقی آثار خانم درخشنده به خاطر بودن دوربین روی دست و تفاوت  در خواب و بیداری بود .

صلح جو در ادامه  جلسه از درخشنده سوالی کرد مبنی بر اینکه بازی گرفتن از بازیگران کودک در این فیلم چه سختی داشت و آیا  فیلم شما شعارزدگی داشت یا نه ؟

درخشنده در پاسخ به صلح جو گفت : من کلا برای بازی ارزش بسیاری قائلم و معتقدم که تجلی اندیشه کار با بازیگر است و من چه قبل  از فیلمبرداری و چه در هنگام فیلمبرداری لحظه به لحظه روی بازیگرم کار میکنم  خصوصا در مورد نابازیگران بیشتر تلاش میکنم و همیشه تلاشم بر این  بوده است که از چهره های شناخته شده  که از بین علاقمندان بازیگری که مستعد هم هستند دست به انتخاب بزنم و زیبا هاشمی هم که در این فیلم نقش الناز را ایفا کرده است یکی  از شاگردان خودم است البته کار  کردن با بازیگران بسیار راحت تر است  اما کار با نابازیگران برای من باعث افتخار است .

صلح جو در ادامه  نشست از علیرضا خمسه در مورد حضورش در نقشهای جدی سوال کرد و گفت که آیا شما بعد از بازی در فیلم بیست به کارگردانی کاهانی میخواهید تنها همین رویه را ادامه دهید ؟

پوران درخشنده- عکس از الهام عبدلیخمسه در پاسخ اینگونه اظهار داشت که : هر بازیگری  علاقمند است که در نقشهای متفاوت حضور پیدا کند و من خوشبختانه سال  گذشته با همین گروه در فیلم بیست کار  کردم . در فیلم بیست خانم درخشنده تهیه کننده بودند و آقای سلامی هم مدیریت فیلمبرداری را بر عهده داشتند همچنین خانم صدرعرفایی هم در بیست بازی کرده بودند . آن فیلم را تماشاگران دوست داشتند و خوشبختانه این همکاری برای بار  دوم با خانم درخشنده صورت گرفت البته  این اولین باری بود که من جلوی دوربین ایشان میرفتم و در کار قبلی ایشان تهیه کننده بودند در هر حال  امیدوارم که نقشهای بعدی من هم مورد علاقه  و پسند تماشاگران باشد .

صلح جو در ادامه  از خمسه سوالی مبنی بر شخصیتش در خوابهای  دنباله دار پرسید و گفت شما  در این فیلم قرار نیست که نقشی کمدی داشته  باشید اما شخصیت شیرینی را نشان میدهید دلیل چیست ؟

خمسه در پاسخ به این سوال صلح جو اینگونه اظهار  داشت :

معمولا در سینمای کلیشه ای یا سینمای بدنه همه  چیز از قبل مشخص شده است مثلا در اکثر اینگونه فیلمها نیروی انتظامی  باید دارای شخصیتی خشک و جدی  و تا حدودی خشن باشد اما من به عنوان بازیگر کاری به واقعیت ندارم  چون اگر بخواهم به واقعیت تاسی کنم  از کار دور میشوم . سینما هنر  است و هنر هم زیبایی است من هیچوقت کاری به کلیشه ها ندارم همانگونه که در زندگی حتی جدی ترین آدمها  باز هم انسان هستند و همه  آدمها کمالات انسانی دارند . ما در این  فیلم بداهه پردازی کردیم البته  از قبل از خانم درخشنده اجازه گرفتیم و چند جلسه با دیگر بازیگران فیلم فکرهایمان را به ایشان پیشنهاد  دادیم و به همین خاطر فیلم یکبار  دیگر هم توسط آقای مهران احمدی بازنویسی شد .

صلح جو در ادامه  از درخشنده در مورد صحنه سقوط فرشته  صدرعرفایی سوال کرد و پرسید  که آیا خانمی که به عنوان معلم اشتباه گرفته شده بود همان بازیگر کودک فیلم پرنده کوچک خوشبختی بوده یا خیر ؟

درخشنده در پاسخ به این سوال اینگونه اظهار داشت :

باید اول  بگویم که خیر آن خانم بازیگر پرنده  کوچک خوشبختی نبود و اصلا کر و  لال هم نبود و صحنه سقوط هم واقعی  بود و ما اصلا از هیچ حقه ای استفاده نکردیم . خانم صدرعرفایی  بسیار علاقمند بودند که خودشان نقش خودشان را بازی کنند و تمامی  لحظات را خودشان بازی کردند البته  از گروه آقای قره خانی به ما کمک کردند  و ما سعی کردیم تا جای ممکن به این لحظه نزدیک شویم البته باید بگویم که ما صحنه سقوط را با 3 دوربین کار کردیم .

در ادامه  صلح جو از میلاد موحدی سازنده موسیقی فیلم خواست تا در مورد همکاری اش توضیحاتی را ارئه دهد .

موحدی گفت : این  اولین تجربه سینمایی من بود  و بیش از این من به عنوان آهنگساز  با چند تله فیلم همکاری داشتم و  از اعتماد خانم درخشنده سپاسگذارم .

صلح جو از مهران  احمدی هم خواست تا در مورد نحوه همکاری اش با درخشنده توضیح بدهد .

احمدی : همکاری من با خانم درخشنده از فیلم بیست شروع شد من در آنجا بازیگر بودم و ایشان  تهیه کننده . درخشنده یکی از شریف ترین ها در این سینماست و تمامی  فیلمهایش مضامین انسانی دارند و انسان  در فیلمهای او به معنای اخص هستند  و مایه افتخار من بود که در این  فیلم هم دستیار ایشان باشم و هم بازیگر .

صلح جو در ادامه  از زیبا هاشمی خواست تا توضیحی در مورد ایفای تقشش بدهد .

هاشمی جملات  خود را اینگونه آغاز کرد :

من اصلا هنگام  کار استرس نداشتم وقتی فرشته ای به نام پوران درخشنده وجود دارد استرس معنایی ندارد من 25درصد استعداد  داشتم از درخشنده از من یک هنرمند واقعی ساخت .

( هاشمی در  اینجا با هو کردن تعدادی  از حضار روبرو گشت اما با  این حال باز هم جملاتش را  تکرار کرد ).

در ادامه  مراسم هم صل جو از فرح مرزی خواست  که توضیحاتی در مورد نحوه کارش ارائه  دهد که فرح مرزی با جملاتی کوتاه  تنها به تشکر از درخشنده پرداخت و  گفت من بار اول در شمعی در باد  با درخشنده همکاری داشتم و از ایشان  بسیار آموخته ام .

او در مورد نحوه اجرای گریم کمی غلو شده  زیبا هاشمی اینگونه اظهار داشت :

نظر من با توافق  خانم درخشنده بود و ما با کدهایی که داشتیم و از شاخصه های ظاهری  اینگونه افراد به این نتیجه  رسیدم و صرفا گریم در این فیلم یک سلیقه صرف نبود .

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/6
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.