پرده سینما

حاشیه و اصل اختتامیه بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

چهار فیلم ایرانی عصر روز دهم ساخته مجتبی راعی، به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی کیا، طلا و مس ساخته همایون اسعدیان و ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی توانستند جوایزی را در این دوره از اختتامیه کسب نمایند.

مراسم اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلیاین مراسم با حدود یک ساعت تاخیر راس ساعت 19:30 روز دوشنبه 12 بهمن با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و همانند مراسم افتتاحیه آنونس قطار جشنواره پخش گردید و مسافران قطار بیست و هشتم از آن پیاده شدند.

سودابه آقاجانیان مجری با سابقه تلویزیون اجرای مراسم اختتامیه بخش بین الملل را بر عهده داشت و در ابتدای مراسم از مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر دعوت کرد تا روی صحنه بیاید.

مسعود شاهی با تشویق حاضرین روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به تمامی حاضران در مراسم اختتامیه بخش بین الملل گفت: «من دست تمام کسانی را که مرا یاری دادند می فشارم و امیدوارم که به میهمانان خارجی که گرمابخش جشن خانواده سینمای ایران بودند در ایران خوش بگذرد.» مسعود شاهی بعد از سخنان کوتاهش از روی صحنه پایین رفت و بعد از پخش آنونس جشنواره مجری مراسم اعلام کرد: «ما ایرانی ها یک نوع نوستالوژی به جای جای خاک میهنمان داریم و اکنون فیلمی با مدت سه دقیقه و نیم آماده شده با عنوان جام جهان نما که آن را می بینیم.» سپس فیلم مزبور که تصاویری از تخت جمشید و کوه البرز و سی و سه پل و مساجد و مناره های ایران را به نمایش میگذاشت و گفتار متنی با زبان انگلیسی در مورد ایران پخش میشد به نمایش گذاشته شد که با تشویق حاضرا روبرو گشت. سپس اجرای موسیقی زنده با حضور دو تن از اعضای گروه موسیقی اجرا شد.

پس از آن اعضای هیئت انتخاب بخش بین الملل معرفی شدند . آقایان امیر اسفندیاری، حسن عباسی، مجید شاه حسینی، جهانگیر الماسی و محمدرضا اسلام لو از اعضای این هیئت انتخاب بودند.

سپس مجری نماینده سازمان اکو را دعوت کرد تا برای اهدای جوایز بخش راه فیروزه روی صحنه بیاید.

مراسم اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلینماینده اکو بعد از آمدن روی صحنه در جملات کوتاهی عنوان کرد: «جای بسی افتخار است که از کشورهای عضو اکو 18 فیلم در این بخش از جشنواره شرکت کردند و ما امیدواریم با همراهی مسئولین سال آینده بتوانیم جشنواره مستقلی برگزار کنیم.»

سپس اهدای جوایز بخش راه فیروزه آغاز شد در این بخش 3 فیلم جایزه گرفتند و از یک فیلم تقدیر به عمل آمد.

فیلم اول تسبیح اشتباهی از کشور ترکیه بود که جایزه نقدی 3000 یورویی به همراه تندیس جشنواره را برای سازندگان آن به ارمغان آورد. فیلن دوم نیمروز روشن بود که جایزه ای 2000 یورویی داشت. فیلم سوم بدرود گل ساری بود از کشور قزاقستان و همچنین در آخر هیئت داوران از فیلم ژنرال های کوچک محصول کشور افغانستان تقدیر به عمل آوردند.

سپس اهدای جوایز بخش «بیرق طلایی، جایزه ویژه مصطفی عقاد» آغاز شد. در این بخش فیلم ملک سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده توانست جایزه را به دست آورد.

بحرانی در جملات کوتاهی گفت: چقدر خوشحالم که نشان ویژه مصطفی عقاد را دریافت کردم و این جایزه متعلق به هر 1200 عوامل فیلم ملک سلیمان است.

سپس جوایز بخش «ققنوس همگرایی آسیا» اهدا شد در این بخش جوایز فیلم سوپراستار به کارگردانی تهمینه میلانی که چندی پیش در یک جشنواره معتبر آسیایی برنده دو جایزه شده بود با حضور میلانی به علیرضا زرین دست ( فیلمبردار ) و فتانه ملک محمدی ( بازیگر ) آن اهدا شد.

سپس در بخش «بین الادیان» جایزه ویژه به فیلم طلا و مس ساخته همایون اسعدیان اهدا شد و جواد عزتی بازیگر این فیلم به دلیل عدم حضور تهیه کننده و کارگردان جایزه را دریافت کرد.

علی معلم. عکس از الهام عبدلیمجددا گروه موسیقی سنتی ایل به سرپرستی آقای چراغی متشکل از 12 نفر دقایقی به اجرای موسیقی پرداختند. و بعد نوبت به برگزیدگان بخش «جلوه گاه شرق در سینمای آسیا» رسید.

جایزه بهترین فیلمنامه این بخش به فیلم معادله عشق و مرگ از چین تعلق گرفت. همچنین جایزه بهترین کارگردانی به فیلم نیمروز راستین از کشور تاجیکستان تعلق گرفت و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم بدرود گل ساری از کشور قزاقستان اهداء شد و از فیلم جرمان تقدیر به عمل آمد که به دلیل حضور نداشتن تهیه کننده و کارگردان این فیلم فیلمنامه نویس آن جایزه را دریافت کرد. بهترین فیلم این بخش نیز نیمروز راستین شناخته شد و در آخر تنها داور ایرانی این بخش علی معلم از حضور تمامی شرکت کنندگان تشکر نمود.

پس از آن نوبت به اهدای جوایز بخش «سینمای معناگرا» رسید و بعد از پخش ووله این بخش ضمن تقدیر از فرج الله سلحشور جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم توماس از کشور فنلاند تعلق گرفت. همچنین جایزه بهترین کارگردانی به فیلم ویژن از کشور آلمان تعلق گرفت و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم تعبیدی در ماه از کشور کره جنوبی رسید. بهترین فیلم این بخش هم نامه هایی به پدر یعقوب از کشور فنلاند شناخته شد.

و اما در نهایت در بخش اصلی مسابقه بین الملل ( جام جهان نما ) هیئت داوران که نماینده ایران در این هیئت خانم تهمینه میلانی بود فیلمهای زیر را بهترین شناختند.

بهترین انیمیشن کوتاه به دو انیمیشن مرد جوان و خیاط حیله گر و گرگ و میش تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلمی از کشور استرالیا تعلق گرفت. جایزه بهترین نقش آفرینی نیز به بازیگر مرد فیلم اتاق شماره 6 از روسیه تعلق گرفت و اما در نهایت بهترین فیلمنامه در این بخش به ابراهیم حاتمی کیا. عکس از الهام عبدلیابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به رنگ ارغوان رسید.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان برجسته ایران بعد از دریافت جایزه پشت تریبون رفت و در سخنان کوتاهی چنین گفت:

من تشکر می کنم از تمامی هیئت داوران عزیز و این سیمرغ که الآن در دست من است الآن وزنش سنگین است و من 5 سال صبر کردم و 5 سال طول کشید تا این سیمرغ را دریافت کردم و در اینجا لازم می دانم از آقای شمقدری که این فرصت را برای به رنگ ارغوان ایجاد کردند تشکر و قدردانی بنمایم.

سپس نوبت به اهدای جایزه بهترین کارگردانی این بخش رسید و فیلم غول محصول مشترک 4 کشور ( اروگوئه، آلمان، آرژانتین و اسپانیا ) توانست این جایزه را کسب نماید.

جایزه ویژه هیئت داوران هم به فیلم اتاق شماره 6 از روسیه اهدا شد.

در نهایت با حضور مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و بعد از پخش وله «جایزه ویژه تماشاگران» بخش بین الملل به فیلم عصر روز دهم ساخته مجتبی راعی تعلق گرفت. 

 

حاشیه هایی از اختتامیه بین الملل:

اختتامیه بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر با تاخیر 1 ساعته آغاز شد. 

مسئولین کارتهای ورود به این دوره از اختتامیه را به سختی و با خست به خبرنگاران و منتقدین داده بودند و در هنگام مراسم اختتامیه تعداد کثیری از صندلیهای سالن خالی بود .

در قسمت «وی آی پی» کمتر چهره آشنایی از بین هنرمندان ایران و جهان به چشم می خورد و تنها علی معلم، تهمینه میلانی، اسماعیل سلطانیان، شهریار بحرانی، ابراهیم حاتمی کیا، جواد عزتی و چند تن دیگر از هنرمندان ایرانی حضور داشتند. 

-فیلمنامه نویس فیلم جرمان که خانمی جوان بود، هنگام دریافت جایزه اش با تمامی هیئت داوران دست داد و هنگامی که دستش را برای دست دادن به علی معلم دراز کرد معلم دستش را مثل برق گرفته ها به عقب کشید!

-تعداد کثیری از مهمانان از نبود امکانات پذیرایی شام گله مند و معترض بودند و بن شام فقط به کسانی که کارت خبرنگاری داشتند داده میشد و به همین دلیل اکثریت مدعوین گرسنه محل اختتامیه را ترک کردند.

 

عکس ها از: الهام عبدلی


 تاريخ ارسال: 1388/11/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.