پرده سینما

جعفری جوزانی: باز هم تاکید می کنم خانه سینما را باز كنید

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مسعود جعفری جوزانی: بازگشایی خانه سینما احتیاج به این همه تأخیر و تفسیر نداشت و پیش از نوروز 92 هم می توانست انجام شود ولی متاسفانه عده‌ای آب را گل كردند.

 

مسعود جعفری جوزانیسال گذشته به دستور رئیس‌جمهوری کمیته‌ای هفت نفره با حضور نمایندگانی از خانه سینما، وزارت ارشاد و مسعود جعفری جوزانی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور، اصلاح اساسنامه خانه سینما را آغاز کردند. پس از برگزاری جلسات متعدد، اساسنامه جدید نوشته و به تایید کمیته رسید و سپس در اختیار دفتر ریاست جمهوری قرار گرفت و پس از آن برای بررسی نهایی به وزارت ارشاد ارائه شد تا خانه سینما دوباره بازگشایی شود اما پس از پایان جلسات کمیته 7 نفره، صحبت‌ها و حاشیه‌های متعددی به وجود آمد.

از میان این حاشیه‌ها و اظهارنظرهای مختلف می‌توان به بحث عنوان خانه سینما اشاره کرد. چنین نظراتی و حتی برخی دخالت‌ها باعث شد که خانه سینما که شنیده می‌شد قرارست قبل از نوروز 92 باز شود، همچنان بسته بماند. از طرف دیگر صحبت‌های برخی از نمایندگان ارشاد در روزهای اخیر و بحث ارائه اساسنامه به شورای عالی سینما از یک طرف و مشخص نبودن موضع و نظر وزیر و رئیس سازمان سینمایی در این ارتباط باعث شد که همچنان جامعه صنوف سینمای ایران در بلاتکلیفی قرار بگیرند.

البته سال گذشته در زمانی که افراد مختلفی پس از بازنویسی اساسنامه اظهارنظرهای مختلفی داشتند، رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد که فقط مسعود جعفری جوزانی می‌تواند به عنوان سخنگو و حَکم این کمیته درباره مراحل قانونی روند باز شدن خانه سینما صحبت کند. اما همچنان ما شاهد شنیدن صحبت‌های افراد مختلف در این زمینه هستیم.

از این رو خبرگزاری مهر با جعفری جوزانی (سخنگوی کمیته هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما) درباره حاشیه‌های اخیر، بحث بازگشایی خانه سینما و وضعیت سینمای ایران گفتگویی داشته‌است.

 

* مدتی است شما اساسنامه اصلاح شده خانه سینما را در اختیار دفتر نهاد ریاست جمهوری قرار دادید و طبق صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی این اساسنامه هم اکنون در ارشاد در حال بررسی است. اما طی چند روز گذشته افراد متعددی حتی کسانی که در کمیته 7 نفره اصلاح اساسنامه حضور داشتند، اظهار نظرهای مختلفی کردند.

 

-وقتی شهر شلوغ می شود بالاخره یك عده هم فرصت عرض اندام  پیدا می‌كنند، سر و صدا راه می‌اندازند تا دیده شوند.

من معتقدم بازگشایی خانه سینما احتیاج به این همه تاخیر و تفسیر نداشت و پیش از نوروز 92 هم می توانست انجام شود. متاسفانه آب را گل كردند، برخی صادقانه اما با كج فهمی، گروهی عوام‌فریبانه و عده‌ای سودجویانه مطالب ریز و درشتی بیان كردند. در فرصت به دست آمده عده‌ای هم با ماسك دلسوزان سینما به میدان آمدند و در این گیر و دار ركود كاری تا می توانستند،  مشقت و مصایب اهالی خانواده محترم سینما را اضافه كردند.

خلاصه آنكه  همه همت و قدرت خود را صرف پیشگیری از بازگشایی خانه  سینما كردند. طبیعی است كسانی هم از وضعیت موجود بهره لازم را بردند و بودجه سینما را صرف ساخت فیلم‌های بی‌خاصیتی كردند كه مردم را به زور شلاق هم نمی‌شود به دیدنشان واداشت.

 

* به نظر شما چرا با اینكه وضعیت گیشه سینمای ایران مناسب نیست، اما مدتی است بحث سینما انقدر داغ شده و افراد متعددی درباره اینكه سینمای ایران چگونه باید باشد اظهار نظر  می‌كنند؟

 

- بله متاسفانه من هم چون شما شاهد این تهاجم ناجوانمردانه علیه سینمای نجیب ایران بوده و هستم. دیده ام كه چگونه افرادی كه در تخصص و كار خود هم دستاورد قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند، بیل و كلنگ دست گرفته و به جان این دستاورد  سی ساله انقلاب اسلامی افتاده‌اند. تحقیر و تهدید می‌كنند، خط و نشان می كشند، گروهی از همفكران خود را دور میز می نشانند و ناپسندترین واژه ها را حواله سر و كله اهالی سینما می كنند. حاصل 30 سال زحمت و مشقت فیلمسازان مملكت را نادیده می گیرند، با این هدف كه كل سینمای ایران را در سطح سلیقه نازل خود پایین بكشند. جالب است اگر به فیلم هایی كه این افراد به عنوان شاخصه های برتر و الگو، از بین فیلم‌های ایرانی انتخاب می كنند توجه كنیم، به مقصد و هدفشان بیشتر پی خواهیم برد.

البته من تردید دارم كه این افراد حتی در انتخاب فیلم مورد علاقه‌شان هم صداقت لازم را داشته باشند و مبنای این انتخاب حسابگری های جناحی نباشد و الا با همه كم‌دانشی اكثر این افراد می‌دانند سینمایی كه با ملت هم‌نفس نباشد و روح ملی آنها را فریاد نزند، سینمای بی هویت و بی ارزشی است.

این افراد وقت خود و دیگران را تلف می كنند، چرا كه وجدان ملی بیدار است و سینماگران سال‌هاست پی برده‌اند كه در بلای سخت، فضل و بزرگواری و سالاری به دست می آید. به هر حال امیدوارم این افراد وقت خود را صرف یادگرفتن و انجام كار خود بكنند. از خود بپرسند آیا در شغلی كه اشغال كرده اند شناخت و مهارت لازم را دارند كه حالا به سینما رو آورده اند؟ آیا به اندازه ده درصد واژه های تنفرآمیزی كه حواله سینماگران می كنند، آگاهی سینمایی دارند؟ از خود بپرسند طی این سال‌ها كه سرمایه كشور را در دست دوستان و همفكران نزدیكشان قرار دادند به جز فیلم‌های فرمایشی، تحقیرآمیز و ورشكسته حاصلی برای وطنشان داشته است؟ شاید اگر در خلوت خویش صادقانه به این پرسش ها پاسخ بدهند، مجاب شوند كه دست از این همه عناد بردارند و سینمای نجیب ایران را به حال خود رها كنند.

 

*نگران نیستید كه با بیان این مطالب خصوصا با تاكید بر بازگشایی خانه سینما در ارشاد مورد غضب قرار بگیرید و این موضوع به آینده كاری شما لطمه بزند؟

 

- من برای کسی کار نمی کنم که دچار تنزل درجه شوم یا از مقامی عزل ام کنند. به همین دلیل از همه کسانی که دغدغه خاطری برای سینما و عظمت کشورمان دارند خواهش می کنم اجازه ندهند خانواده نجیب سینمای ایران بیش از این مورد بی مهری واقع شود. به نااهلان هم پیشنهاد می کنم هر چه سریعتر به وجدان جمعی و روح ملی خودشان رجوع كنند و سد راه بازگشایی خانه سینما نشوند. باز هم تاکید می کنم خانه سینما را باز كنید.


 تاريخ ارسال: 1392/2/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.