پرده سینما

مراسم اختتامیه جشنواره روحانی در قاب سینما برگزار شد

پرده سینما









آیین اختتامیه نخستین جشنواره همایش روحانی در قاب سینما دقایقی قبل در با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان سینمایی کشور و روحانیون برگزار شد.

 

آیین اختتامیه جشنواره روحانی در قاب سینمابه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در این آیین هنرمندان و مسئولینی همچون سید احمد میرعلایی، هاشم میرزاخانی، حسن نجاریان، محسن علی اکبری، جمال شورجه، احمد نجفی، علیرضا زرین دست، حسین فرحبخش و غیره حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام سرلک دبیر نخستین جشنواره روحانی در قاب سینما در جملاتی اظهار داشت:

این جشنواره تداعی کننده رسالت بزرگی است که روحانیت شیعه با انقلاب اسلامی و امام عظیم الشان آن به جامعه بشری اهدا کرده است و از همه انتظار می رود از این حوزه حمایت کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: من از حضور آیت الله مقتدایی که مقتدای نگاه نو به سینمای ایران هستند تشکر می کنم و امیدوارم نتایج این جشنواره فرهنگ ایران اسلامی را ارتقا بخشد. ما در سینمای غرب مشاهده می کنیم که دین به سینمای آن ها نزدیک است و از این جهت باید از آن ها بیاموزیم و به هر حال باید بدانیم که آن ها در سینمایشان از دین بهره برده اند و ازطریق آن فرهنگ سازی می کنند و فرهنگشان را با ابزاری مثل هالیوود غالب می کنند.

حجت الاسلام سرلک در ادامه گفت: ما قرار است از این پس برای این جشنواره دبیرخانه دائمی داشته باشیم و فیلم های بلند تولید کنیم و به بین المللی شدن جشنواره بریم.

حضرت آیت الله مقتدایی در مراسم اختتامیه جشنواره همایش روحانی در قاب سینماسپس در ادامه این مراسم مدرس در خصوص این دوره از جشنواره گفت: بیش از 130 اثر در قالب مستند، کوتاه و بلند به دبیرخانه واصل شد که از این تعداد به رسم همیشگی تعداد کمتری برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شدند و طبیعتاً هیئت انتخاب با کار دشواری روبرو بود تا چه تعداد آثاری را برگزیند.

در ادامه این مراسم آیت الله مقتدایی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: در رژیم قبل بین سینما و حوزه تضاد وجود داشت به طوری که وقتی انقلاب پیروز شد برخی مومنین فکر می کردند امام دستور می دهد سینماها تعطیل شوند اما امام با آن بینش الهی فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالفیم امروز نیز مقام معظم رهبری از این سینما حمایت می کنند.

وی ادامه داد: امروز مقام معظم رهبری نیز از سینما حمایت کرده و بر تاثیر سینما در تبلیغ دین و ساختن دین تاکید بسیار دارند، چنین تعبیری از سوی مقام معظم رهبری، تعبیری بسیار بلند است. قبل از اینکه امروز در این جلسه حضور داشته باشم باور نمی کردم که چنین جوی در سینما حاکم باشد، اما با ملاحظه خود دیدم که برادران و خواهران متدینی در این جشنواره حضور دارند، خواهرانی که با همین حجاب به مساجد می روند. این مسئله نشان می دهد که در سینما افرادی متدین و معتقد به نظام و روحانیون وجود دارد.

حضرت آیت الله مقتدایی توضیح داد: این جشنواره یک قدم مبارکی است که می تواند یک همفکری و تعامل را بین حوزه و سینما ایجاد کند، مگر حوزویان چه می خواهند؟آنها تنها می خواهند که سینمای ما دینی و اسلامی باشد و از هنر اسلامی نشات بگیرد. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند سینما می تواند یک مبلغ دینی باشد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید قدم را فراتر گذاشته و در کنار حضور در سینما، این بار به حوزه های علمیه آمده و چنین جلساتی را برگزار کنیم. در چنین شرایطی می توان در ابتدا با بزرگان حوزه به گفت و گو نشست و در قدم های بعدی با مراجع تقلید در رابطه با سینما به گفتگو نشست. زمانی که مراجع تقلید بفهمند که سینماگران برای دین کار کرده و به فرمایشات مقام معظم رهبری جامع عمل می پوشانند، بسیار خوشحال خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد: من گزارش این نشست را حتما به حوزه علمیه قم منتقل خواهم کرد تا هر چه سریعتر تعامل بین سینما و حوزه ایجاد شود تا سینمایی مطابق با شان نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

حضرت آیت الله مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود از محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری تبلیغات اسلامی برای ساخت فیلم تیرباران که زندگی شهید اندرزگو بود، تقدیر کرد.

سپس دکتر سیدمحمد حسینی به دعوت مجری مراسم وی روی سن آمد و با تشکر از دست اندرکاران این همایش، اظهار داشت: با صحبتهای آقای مقتدایی دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند اما خوشحالم که این جشنواره گام بلندی برداشت تا وحدت بین حوزه و سینما بیشتر شود حرفی که سالها ما روی آن تاکید داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال سخنرانی در آیین پایانی نخستین جشنواره همایش روحانی در قاب سینماحسینی ادامه داد: ما به جای تقابل با هم باید همدلی داشته بتشیم تا به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.هنرمندان ما با خلاقیتشان و روحانیون با پیامهایشان می توانند به محتوای آثار کمک شایانی بدهند تا شاهد آثار فاخری در آینده نزدیم باشیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: امیدوارم این همایش و این حرکت خوب تداوم داشته باشد و همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره به نوبه تقدیر و قدردانی را دارم. امیدوارم این پیوند باعث اعتلای سینمای ایران شود و ما در بخش محتوای آثار ارتقاء پیدا کنیم و بتوانیم آثار زیادی در مورد ابعاد مختلف روحانیت بسازیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: شخصیت های زیادی داریم که میتوانیم زندگی آنها را روی پرده ببینیم. اما با وجود آن همه انرژی ما یک فیلم یا یک سریال خوب در مورد امام راحل نداریم.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما سپس جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان این دوره از جشنواره اهدا شد:

 

بخش فیلم کوتاه

 

 

1.    آن دورها  (رضا جمالی)

 

 

 

 

2.    چرا باران نمی بارد (روح انگیز شمس)

 

 

3جشنواره روحانی در قاب سینما.    نزدیکتر (مجتبی اسپینایی)

 

بخش مستند

 

1.    پا برای پرواز (وحید کاظمی)

2.    امام جمعه (علیرضا شرانجانی)

3.    شیخ شوخ کاشی (صادق داوری فر)

 

جوایز ویژه

 

1.    جایزه ویژه تحقیق و پژوهش برای فیلم پوستین وارونه (محمد مهدی خالقی)

2.    جایزه ویژه دانشجویی برای فیلم آیین بوعلی (سید محمدحسین هاشمی)

3جشنواره روحانی در قاب سینما.    جایزه ویژه دبیر به تهیه کننده فیلم تیرباران (حوزه هنری)

 

دیپلم افتخار

 

 

1.    دیپلم افتخار به فیلم دردی کشان (احمدرضا داوری فر)

 

 

 

 

2.    دیپلم افتخار به فیلم سینمایی زیر نور ماه (سیدرضا میرکریمی)

 

 

 

 

در همین رابطه ببینید:

 

 

عکس های الهام عبدلی از آیین پایانی نخستین جشنواره همایش روحانی در قاب سینما


 تاريخ ارسال: 1392/2/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.