پرده سینما

گراميداشت سينمای هند در جشنواره كن برگزار می شود

پرده سینما









صد ساله شدن صنعت سینمای هند، مراسم ویژه‌ای را در فستیوال امسال کن و 13 جشنواره کوچک‌تر دیگر در سطح فرانسه موجب شده است.

 

جشنواره فیلم کندر جشنواره امسال فیلم کن فرانسه که از چهارشنبه 25 اردیبهشت در این شهر شروع و یکشنبه 5 خرداد تمام می‌شود یکی از برنامه‌های جنبی اما مهم و مورد توجه تجلیل از سینمای هند و نگاهی به 100 سال حیات این صنعت و هنر بسیار پرطرفدار در این کشور مرکز آسیایی است. به همین مناسبت و با همین هدف تعداد زیادی از هنرمندان و اعضای جامعه سینمای هند در حال ورود تدریجی به شهر کن در جنوب فرانسه هستند تا در این جشن‌ها و گرامیداشت‌ها حاضر و شریک و راهنما و توضیح دهنده امور برای کسانی باشند که اطلاعات کافی را پیرامون سینمای هند ندارند.

به گزارش بانی فیلم جشن اصلی برای بزرگداشت سینمای هند در دل جشنواره کن روز 29 اردیبهشت برپا می‌شود و تعدادی از تالارهای فستیوال در این روز در چند سانس فقط فیلم‌های برگزیده هندی را پخش خواهند کرد. این تنها گرامیداشت سینمای هند در فرانسه در سال جاری نیست و هندی‌ها همیشه جایگاه قابل توجهی در صحنه هنر فرانسه داشته‌اند و امسال که سینمای هند صدمین سال پیدایش و حیات و فعالیت خود را تجربه می‌کند، به خاطر گستردگی کار بالیوود و تولیدات غیرقابل شمارش آن حدود 13 فستیوال کوچک هم که نشانگر محصولات هندی هستند در قسمت‌های مختلف فرانسه در ادامه سال 2013 برپا خواهند شد تا کن تنها محل گرامیداشت هنر هندی‌ها در این خصوص نباشد.

اولین جشنواره از این سری فستیوال‌ها، جشنواره موسوم به فستیوال جنوب آسیا بود که در پاریس برگزار شد و ژان فرانسوا ترموز که مدیر این جشنواره است می‌گوید: «از سینمای هند تصور و برداشت ناقصی در اذهان عمومی وجود دارد و مراسم امسال در کن و جشنواره‌های کوچک‌تر و جمع و جورتری که در ادامه سال 2013 در چند استان فرانسه خواهیم داشت. فرصت و میدان مناسبی برای تغییر این باورها و ایجاد یک نگاه تازه و بهتر و جامع‌تر به محصولات هندی است. یک راه مؤثر برای ما انتخاب و پخش فیلم‌هایی از سینمای هند است که فقط حاوی همان صحنه‌های سنتی و قصه‌های همیشگی نباشند و از تم‌های مدرن‌تری بهره گیرند. درست است که هنوز منظر جهانیان از بالیوود و محصولات آن همانی است که همیشه بوده و نوعی سطحی نگری در آن هست ولی حسن سری جشنواره‌های امسال سینمای هند در سطح کشور فرانسه افزودن چیزی بر این روند است. اگر به فیلم‌هایی که در کن و جشنواره‌های بسیار کوچک‌تر بعدی پخش خواهند شد توجه کنید متوجه خواهید شد که با انواع موضوعات جدی و غیرسطحی همراهند و از آن جمله‌اند مسایل اقتصاد جهانی، بحران‌های سیاسی، معضل ایدز و شرایط اکولوژیک.»

از فیلم‌هایی که در فستیوال اخیر جنوب آسیا پخش شدند می‌توان به Delhi Belly ، B.A.Pass، برادرم میخیل، Ezham Arivu ، یال‌های اسب کور، پیتزا و Vazhakku Enn اشاره کرد. منتقدان سینمای هند معتقدند وسعت طیف موضوعات این فیلم‌ها و تفاوت آشکار مضامین آنها نشانه روشن تغییرات محسوس در سینمای هند و ایجاد جوهره‌ای تازه در آن است و فیلم‌های هندی دیگر همان داستان‌های قدیمی و تکراری مثل دل بستن یک پسر از طبقه فقیر به دختری از طبقه مرفه و تبعات آن را در بر ندارند و با چاشنی آواز و پایکوبی همراه نیستند و به همین موارد ختم نمی‌شوند و به واقع سال‌هاست که دیگر چنین نیستند.


 تاريخ ارسال: 1392/2/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.