پرده سینما

جزئیات برگزاری صدسالگی سینمای هند در جشنواره کن اعلام شد

پرده سینما









صدمین سال تاسیس سینمای هند امسال در شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن برگزار می شود.

 

فیلم بمبئی تاکیزامسال صدمین سال ظهور سینمای هند (بالیوود) است که برگزارکنندگان جشنواره کن به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای را در این ارتباط ترتیب داده‌اند.

به گزارش فارس در این دوره از رقابت‌های کن که از فردا (25 اردیبهشت) برگزار می‌شود، فیلم بمبئی تاکیز برای اولین بار 19 می (29 اردیبهشت) به نمایش درخواهد آمد.

این فیلم در خیابان کروآزت اکران ویژه خواهد شد، جایی که در خطوط ساحلی شهر کن قرار دارد و محل برگزاری مارشه دو فیلم (بازار فیلم کن) نیز است.

فیلم بمبئی تاکیز شامل چهار داستان کوتاه درباره تاثیر سینمای هند بر زندگی روزمره شهروندان است.

آنوراگ کاشیاپ، دیباکار بنرجی، کاران جوهر و زویا اختر، چهار کارگردان مطرح سینمای هند، هر یک از این بخش‌ها را کارگردانی کرده‌اند.

همچنین ستاره‌های سینمای هند از جمله آمیتاب باچان و سری دیوی در این فیلم به صورت افتخاری ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم هفته گذشته در هند به نمایش درآمده و با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است.

در کنار نمایش فیلم بمبئی تاکیز، یک ضیافت ناهار نیز با حضور وزرای فرهنگ هند و فرانسه برگزار خواهد شد تا درباره مسائل فرهنگی کشورهایشان به بحث و گفتگو بپردازند.

آمیتاب باچان در این دوره از رقابت‌ها به همراه عروسش(آشیواریا رای)، پسرش (آبیشک باچان) و نوه یک ساله و نیمه‌اش به عنوان میهمانان ویژه جشنواره علاوه بر حضور در مراسم فرش قرمز جشنواره در مراسم افتتاحیه نمایش فیلم هالیوودی گتسبی بزرگ ساخته باز لوهرمن و همچنین افتتاحیه فیلم هندی بمبئی تاکیز حضور خواهد یافت.

در مراسم افتتاحیه فیلم گفتگوهای بمبئی، بازیگران مطرح دیگری چون امیر خان، شاهرخ خان، آنیل کاپور و دخترش نیز حضور خواهند داشت.

باچان  در فیلم گتسبی بزرگ که قرار است فردا در مراسم افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآید، در کنار لئونادرو دی کاپریو ایفای نقش کرده است.

البته یکی دیگر از چهره‌های شاخص سینمای هند که رسانه‌ها از او پادشاه واقعی رقابت‌های کن امسال یاد کرده‌اند، آنوراگ کاشیاپ، تهیه‌کننده و کارگردان 40 ساله سینمای هند است، که علاوه بر کارگردانی یکی از اپیزودهای فیلم بمبئی تاکیز، برخی از آثارش را در دیگر بخش‌های جشنواره امسال به نمایش درخواهد آورد.

خانواده آمیتاب باچانفیلم سینمایی زشت ساخته آنوراگ کاشیاپ محصول 2013 یکی از فیلم‌هایی است که در این دوره از رقابت‌های کن در بخش دو هفته با کارگردانان به نمایش درخواهد آمد.

این فیلم داستان زوج جوانی است که به خاطر دائم الخمر بودن مرد از یکدیگر جدا شده‌اند ولی در پی ربوده شدن فرزندنشان مجبور می‌شوند بار دیگر در کنار هم قرار گیرند.

همچنین دو فیلم هندی دیگر به نام‌های دبا (جعبه نهار) و ضربات موسمی به تهیه‌کنندگی کاشیاپ اکران ویژه خواهد شد. 

جعبه نهار داستان یک جعبه غذاست که اشتباها به جای دیگری فرستاده می‌شود و در این میان باعث آشنایی زن و مردی تنها با یکدیگر می‌شود.

همچنین ضربات موسمی که اولین تجربه کارگردانی آمیت کومار است داستان پلیسی را روایت می‌کند که در رابطه با شلیک به یک متهم دچار تردید می‌شود.

در حاشیه جشنواره امسال همچنین مستندی از یک گروه از مستند سازان فرانسوی درباره یک روز از زندگی سونام کاپور، بازیگر جوان بالیوود و دختر آنیل کاپور به نمایش درخواهد آمد.

امسال ویدیا بالان، بازیگر 35 ساله بالیوود که سال 2011 در فیلم هالیوودی هیچ کس جسیکا را نکشته است بازی کرد، امسال یکی از اعضاء هیات داوران کن به ریاست استیون اسپیلبرگ است.

ویدیا بالان بازیگر معروف سینمای بالیوودتیری فرمو، دبیر هنری جشنواره کن درباره جشن صدمین سال ظهور سینمای هند گفت: هند میهمان ویژه این دوره از رقابت‌های کن است و ما در این دوره نسل جدیدی از فیلمسازان هندی را خواهیم داشت. کن برای این جشن سه سال وقت گذاشته است تا بتواند حق کلام را درباره پرتولیدترین صنعت سینمایی جهان ادا کند.

وی افزود: همانطور که سال گذشته در بخش دو هفته با کارگردانان شاهد بودیم، امسال نیز در این بخش فیلم‌هایی از کارگردانان نسل نوی سینمای هند به نمایش درخواهد آمد که بیشتر اجتماعی، سیاسی و شهری هستند.

فرمو همچنین هدف از دعوت از شکار کاپور به عنوان یکی از اعضاء هیأت داوران کن 2010 را آشنایی و برخورد بیشتر با سینمای هند عنوان کرد ولی متذکر شد که در دیداری که با کاپور داشته به وی تاکید کرده که اگر چه سینمای هند از شهرت خاصی برخوردار است ولی متاسفانه طی سال‌های اخیر فیلمی در خور جشنواره کن از این سینما تماشا نکرده است.

فرمو در ادامه افزود: در واقع آخرین باری که سینمای هند  برای ربودن نخل طلا وارد رقابت‌های کن شد، سال 1994 برای فیلم سواهام ساخته شاجی کارون بود. سال بعد نیز فیلم بالیوود: بزرگترین داستان عاشقانه‌ای که تاکنون گفته شده است در ساحل کن به نمایش درآمد.

بنابر این گزارش، سواهام، یکی از فیلم‌های موفق تاریخ سینمای هند است.ساجی کارون، کارگردان آن نیز یکی از فیلمسازان موج نوی سینمای هند در دهه 80 میلادی است که سینمای غیرمتعارف هند را در سطح بین‌المللی معرفی کرده است.


 تاريخ ارسال: 1392/2/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.