پرده سینما

گاردین: «گذشته» فیلمی ابتکاری با مضمونی جذاب است

پرده سینما









روزنامه گاردین در نقد جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، گذشته را یک فیلم ابتکاری با مضمونی جذاب دانسته است.

 

نمایی از فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادیبه گزارش ایسنا، اکران فیلم گذشته، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی جشنواره کن با تمجید اکثر نمایندگان رسانه‌ای حاضر در این فستیوال معتبر همراه بود.

گاردین در نقد خود از گذشته‌ آورده است: دنباله‌ فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین یک درام قوی و کاملا هنرمندانه است که یک رابطه پیچیده را به تصویر کشیده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اصغر فرهادی با یک فیلم جذاب که در عین حال یک اثر ابتکاری محسوب می‌شود، یک رابطه عاشقانه میان برنیس بژو، بازیگر فرانسوی در نقش ماری، علی مصفا، بازیگر ایرانی در نقش احمد و طاها رحیم»در نقش سمیر را نشانه گرفته است.

این فیلم تا حدودی از مضمون فیلم قبلی فرهادی جدایی نادر از سیمین الهام گرفته که بر پایه مرگ عشق و همچنین ایده‌هایی درباره‌ زندگی خانوادگی و صمیمیت در جهان است که داشتن خانواده بحران‌زده در آن به یک امر عادی تبدیل شده است. در این فیلم فرهادی سعی کرده نشان دهد که انسان چگونه سعی می‌کند ناامیدی و خشم نشات گرفته از زندگی گذشته‌اش را از طریق انتخاب‌های غلط در زندگی جدید توجیه کند.

گاردین می‌نویسد: گذشته یک درام درخشان و پیچیده است که نقش‌آفرینی بازیگران آن بسیار قابل توجه است. این فیلم همچنین مجموعه‌ای به هم پیوسته از جزئیات دارد، با داستانی غیرقابل پیش‌بینی. البته ساختار روایی این فیلم از پیش تعیین نشده و دارای تعلیق زیاد است و در آن عناصر ملودرام و تراژیک به خوبی نشان داده شده‌اند.

در این فیلم ماری از احمد می‌خواهد از تهران به پاریس بازگردد تا از هم طلاق بگیرند، البته قانوناً نیازی به حضور احمد در پاریس برای طلاق نیست، ولی ماری اصرار دارد تا با حضور در پاریس با او خداحافظی تلخی داشته باشند. ماری که فرانسوی است برای ملاقات او به فرودگاه می‌آید، البته او اتاقی در هتل برای احمد رزرو نکرده و او مجبور می‌شود در خانه ماری اقامت کند. احمد و ماری چند سالی است که از یکدیگر جدا شده‌اند و سمیر اکنون همسر ماری است. در این شرایط حضور احمد در خانه و اصرار ماری به ماندن وی سمیر را در شرایط سختی قرار می‌دهد‌...»

فرهادی در این فیلم می‌خواهد ما را به تحمل یک رابطه ناکام عاشقانه برده و دردها و عواملی را که آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند به ما نشان دهد. آنچه در مورد این فیلم درام بسیار قابل توجه است، اهمیت ویژه‌ای است که فرهادی به پدیده عذرخواهی داده است.

در نهایت تحلیگر گاردین بر این باور است که اگر فرهادی در فیلمش به جزئیات فراوان نپرداخته بود، نمی‌توانست فیلمی چنین باورپذیر بسازد. با تمام آنچه در فیلم روی می‌دهد، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که عنوان گذشته برای فیلم بدین معناست که بازگشت به زمان سپری شده بسیار خطرناک است.


 تاريخ ارسال: 1392/2/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.