پرده سینما

احمد جورقانیان درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

احمد جورقانیان. عکس از غلامعباس فاضلیاحمد جورقانیان یکی از پیشگامان حوزه آرشیو فیلم در ایران درگذشت. به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما، جورقانیان که چندی پیش در سانحه ای آسیب جدی دیده بود، شامگاه 30 اردیبهشت ماه درگذشت. خاکسپاری وی فردا اول خرداد ماه در بهشت زهرا انجام خواهد شد.

احمد جورقانیان اولین فعال خصوصی مجموعه دار فیلم 16 و 35 میلی متری در ایران، از پیشگامان مؤسس سینماتک خصوصی در ایران بود که فعالیت در این حوزه را از بهمن ماه 1348 آغاز کرد و در برنامه های نمایش فیلم متنوع و گسترده ای که استودیوی شخصی اش  "تلاش فیلم" دائر می نمود، بسیاری از آثار شاخص و مهم تاریخ سینما را نمایش داد. او بسیاری برنامه های نمایش «کانون فیلم» اش را را در سینما بولوار، سینما ماژستیک، و سینما پلازا دائر نمود. جورقانیان همچنین یکی از تامین کننده های اصلی فیلم در جشنواره جهانی فیلم تهران، جشن هنر شیراز، جشنواره فیلم فجر، خانه فرهنگ، فیلمخانه ملی ایران، سینماتک سپیده، و... بود. او متولد بهشهر در استان مازندران، و فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1351 بود.

در همین رابطه بخوانید

نام ات تا ابد بر تارک سینمای ایران خواهد درخشید! برای احمد جورقانیان (رضا منتظری)

یادداشت های ماه شب چهارده؛ در رثای احمد جورقانیان (غلامعباس فاضلی)


 تاريخ ارسال: 1392/2/31
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمود جیحونیان:

با سلام با شناختی که از ایشان داشتم حیفم امدکه یادی نکنم زیرا مرحوم احمد جورقانیان یکی از عاشقان سینما و فیلم بود زمانیکه ویدیو وسی دی در کار نبود ارزش فیلم های ایشان بیشتر نمود و جلوه داشت او براستی بزرگترین ارشیو فیلم و پوستر سینمای ایران بود که برایش بسیار حایز اهمیت بود و تمام زندگی اش عشق به نگهداری از فیلمهایش بود و با انها زندگی میکرد روحش شاد و یادش گرامی باد.

2+1-

يكشنبه 18 خرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.