پرده سینما

علیرضا سجادپور: ایران اولین اسکارش را در دولت احمدی‌نژاد گرفت، انحلال سازمان سینمایی وجاهت قانونی ندارد

پرده سینما



 

 

 




معاون سابق سازمان سینمایی معتقد است درخشش بین‌المللی سینمای ایران در دولت احمدی‌نژاد بارز بوده و در دوران مدیریت جواد شمقدری نخستین اسکار سینمایی خود را دریافت کرده‌ایم.

 

سید علیرضا سجادپوربه گزارش مهر علیرضا سجادپور معاون سابق سازمان سینمایی درباره سرنوشت سازمان سینمایی در دولت یازدهم و این امکان که ساختار جدید تشکیلات دولتی سینما به حالت قبلی آن در دولت نهم به قبل برگردد و وزارت ارشاد بار دیگر معاونت سینمایی به جای سازمان سینمایی داشته باشد گفت: تغییر دولت‌ها به مثابه رخ دادن انقلاب نیست که همه فعالیت‌ها دستخوش تغییر و دگرگونی شود و سازمان سینمایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: تا کنون درباره امکان انحلال سازمان سینمایی در دولت جدید هیچ حرفی نشنیده‌ام اما آنچه مسلم است تاسیس سازمان سینمایی یک مصوبه دولتی است و به سلایق شخصی ارتباط ندارد. از همین‌رو انحلال سازمان سینمایی در دولت یازدهم وجاهت قانونی ندارد.

سجادپور در ادامه متذکر شد: تشکیلات سازمان سینمایی را همه سلایق و دیدگاه‌ها تایید کرده‌اند و بعید می‌دانم اصل موضوع یعنی سازمان دستخوش تغییر و یا انحلال شود چراکه تشکیل چنین سازمانی از اساس مورد تایید است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی آخرین ملکه زمین درباره فعالیت‌های سازمان سینمایی در دولت دهم گفت: سینمای ایران در بخش بین‌الملل در دولت احمدی نژاد درخشید و در دوران مدیریت جواد شمقدری نخستین اسکار سینمایی را دریافت کرد. همچنین نخستین گام‌های بازاریابی بین المللی نیز در این دوران برداشته شد و در مجموع فعالیت‌های خوبی صورت گرفت و همین روند را باید ادامه داد.

معاون سابق سازمان سینمایی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌هایی که در دولت یازدهم در بخش سینما باید ادامه پیدا کند، گفت: طبیعتاً هر دولتی که سر کار می آید باید کارهای نیمه تمام و قدم های ناتمام دولت قبلی را به سرانجام برساند. در واقع باید فعالیت های مفید و موثری را که با منافع ملی سازگار است، پیگیری کند.

به گفته وی، دولت دهم در بخش سینمایی در حوزه بازاریابی جهانی، ارتقای سخت‌افزاری و نرم افزاری سینما در داخل فعالیت‌های خوبی را به انجام رساند و حال انتظار می‌رود فضای تولید و ورود نیروهای جوان و با انگیزه همچنان ادامه یابد.

سجادپور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گسترده بخش خصوصی در عرصه سینما گفت: مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور ناشی از سیاست های خصمانه جهانی و تحریم‌های آنهاست و همین امر در یک سال و نیم اخیر همه بخش‌های تولیدی در کشور را دچار معضل کرد و سینما هم از این قاعده مستثنی نبود. از همین رو امیدواریم همانگونه که تیم مدیریتی سازمان سینمایی در دولت دهم روند واگذاری مسئولیت ها به بخش خصوصی و صنوف را قاطعانه پیگیری کرد دولت یازدهم نیز این سیاست را ادامه داده و به تولید در بخش خصوصی رونق دهد.

این مدیر سابق سینمایی در ادامه با اشاره به روند فعالیت‌های خود در آینده گفت: بیشتر عمر فعالیت من در عرصه تولید گذشته است و بیش از اینکه مدیر باشم یک تهیه‌کننده بوده‌ و کمتر مسئولیت های اجرایی داشته‌ام. اما در سه سال و نیم گذشته بیشترین فشار کاری اجرایی در سازمان بر دوش اینجانب بود که منجر به فاصله گرفتن کامل از دنیای تولید که علاقه اصلی من است، شده بود. به همین دلیل در برنامه کاری آینده من، بازگشت به دنیای تهیه و تولید فیلم اولویت دارد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی شکلات داغ افزود: پس از اینکه استعفا دادم به حرفه اصلی خود یعنی عرصه تولید بازگشتم. بعد از قبول استعفا در دی ماه، به فوریت تعدادی از پروژه ها را پیگیری کردم که در میان آنها هم سریال و هم فیلم سینمایی وجود دارد.

سجادپور با اشاره به موضوع فیلمنامه هایی که در دست ساخت دارد متذکر شد: مجموع فیلمنامه هایی که برای ساخت در دست دارم از جهت موضوعی متنوع است و موضوعاتی چون بیداری اسلامی، اجتماعی و اخلاقی - خانوادگی در آن وجود دارد. اما در این میان به ساخت فیلم هایی با موضوعات اخلاقی و خانوادگی بیشتر علاقه دارم و ترجیح می دهم به این موضوع بپردازم اما از جهت نگاه حرفه ای روال تصویب و بودجه هرکدام زودتر آماده شد قطعاً سراغ ساخت پروژه زودتر تصویب‌شده، می‌روم.

وی در ادامه افزود: بخشی از این پروژه ها با بودجه های دولتی مثل تلویزیون و بخش دیگر هم در بخش خصوصی ساخته خواهد شد. در این مدت مشغول تکمیل متون فیلمنامه ها و در عین حال پیگیری امور اداری بوده‌ام. البته در این میان فضای انتخابات روند فعالیت ها را به طور طبیعی کند کرد.

سجادپور با اشاره به اولویت های ساخت فیلمنامه‌ها گفت: موضوع بیداری اسلامی در شرایط فعلی مبحث حساسی است و ساخت آن ضرورت دارد. گرچه این موضوع در اولویت من نبود و ساخت سوژه های دیگر را مدنظر داشتم اما ساخت موضوعاتی از این دست در شرایطی که خاورمیانه درگیر بحث بیداری اسلامی است، ضرورت دارد.

این تهیه کننده در پاسخ به این که آیا به عوامل ساخت پروژه هایی که در دست دارد فکر کرده است، گفت: قطعاً گزینه های تیم تولید را در نظر گرفته ام اما هنوز قطعی نشده است. اول باید برای تولید به نتیجه برسم و بعد عوامل را قطعی کنم. اما صحبت های اولیه انجام شده و پس از تصویب بودجه وارد مذاکره جدی با عواملی که در نظر دارم می شوم و اگر افرادی که از پیش مد نظر داشتم موقعیت کار داشتند قرارداد می بندم.

مدیر سابق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که اگر در دولت یازدهم به او مسئولیت اجرایی سپرده شود آیا می‌پذیرد؟ گفت: اگر قرار بود کارهای اجرایی انجام دهم قطعاً از سمت خود در سازمان سینمایی استعفا نمی‌دادم. من تولید در سینما را ترجیح می دهم و فکر نمی کنم نیاز باشد که روی گزینه کار در سیستم دولتی تمرکز کنم. در واقع علاقه اصلی و همیشگی من تهیه و تولید در سینما بوده است و فکر می کنم از جهت انگیزه های شخصی در این بخش بیشتر راضی می‌شوم.


 تاريخ ارسال: 1392/4/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.