پرده سینما

مسعود فراستی: فیلم جدید اصغر فرهادی طولانی، وراج و ملال آور است

پرده سینما









مسعود فراستی با انتشار یادداشتی در سایت خود درباره جدیدترین فیلم اصغر فرهادی نوشت: فیلم، عقب‌مانده است و اگزوتیک؛ بی‌ساختار، طولانی و ملال‌آور و وراج. گذشته، نه در گذشته اتفاق می‌افتد نه در پاریس؛ نه بحرانی دارد و مساله‌ای و نه هویتی. فیلمساز اسکار گرفته ما امر برش مشتبه شده و توهم جهانی شدن زده.

 

مسعود فراستیوی در بخش دیگری از این نقد به گزارش خبرآن لاین آورده است: فیلمساز ما ادامه جدایی نادر از سیمین را در پاریس ساخته و بدون آنکه متوجه باشد حرف جدایی نادر از سیمین را هم پس گرفته، بی‌آنکه جدایی فرانسوی را بشناسد و بسازد. در واقع فیلمساز فقط دغدغه نوستالژی جوایز جدایی نادر از سیمین را دارد نه حتی تم راست و دروغ آن را. جالب اینجاست که تماشاگر از پاریس که باید مکان و محیط گذشته باشد، چیزی نمی‌بیند. نه معماری آن و نه کوچه‌ها و خیابان‌ها و نه مردمش. پس از پاریس چه می‌ماند، جز تصویری اگزوتیک؟ و از فرانسوی؟ جز یک خانم بازیگر تازه اسم در کرده نیمه عصبی اوراکت و یک ایرانی ریشوی منفعل و سرگردان که فرانسه را هم بسیار بد حرف می‌زند و یک عرب منگ و دو بچه که یکی اکسسوار است و دیگری وسیله جلب ترحم و یک دختر شبه عاصی و یک خشکشویی و یک داروخانه و یک خانه شلوغ نیمه‌عربی نیمه فرانسوی.

فراستی در بخش دیگری از یادداشت خود درباره فیلم اخیر فرهادی نوشته: گذشته، تمرین فیلمنامه‌نویسی یا دقیق‌تر تمرین ابتدایی دیالوگ‌نویسی است نه برای درام که صرفاً برای رودست زدن به تماشاگر، با یک پی‌رنگ و چند خرده پی‌رنگ سست و فاقد موقعیت‌های دراماتیک که بیشتر به طراحی جدول کلمات متقاطع شبیه است تا فیلمسازی.


 تاريخ ارسال: 1392/4/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رها:

حیف شد فراستی از هفت رفت بیرون واقعا این گبرلو خیلی خیلی کج سلیقه است کلی حال میکردیم باهاش خداییش باحاله از رک بودنشم خوشم میاد

0+0-

شنبه 15 تير 1392



>>>حسین مهکام:

جناب سید محسن باقری عرض بسیار است برای پاسخ به یادداشت حضرتعالی. اما بماند برای بعد بهتر است . چون عجالتاً شما هنوز شغل بنده را نمی دانید. بنده فیلمنامه نویسم قربان. تهیه کننده نیستم. وقتی همین حد اقل ها را نمی دانید ضرورتی هم ندارد خودتان برای پاسخ به مقوله ای که در سطحی دیگر برگزار می شود خسته کنید. با احترام

1+0-

شنبه 15 تير 1392



>>>درود به شرفت:

درود به شرفت

0+0-

جمعه 14 تير 1392



>>>سیدمحسن باقری:

حسین مهکام در واکنش نسبت به نقد اخیر استاد در مورد فیلم "گذشته" متنی را در روزنامه اعتماد منتشر کردند که در ادامه میخوانیم . جواب کوتاه من به حسین مهکام را هم اگر دوست داشتید بخوانید . ------------------------------------------------------------------------------- نامه‌يي كوتاه به مسعود فراستي حرمت ساحت هنر را نشكنيد |حسين مهكام| آقاي مسعود فراستي، از آنجايي كه توان پاسخ سلام بنده را نداريد نامه را بدون سلام آغاز مي‌كنم. اولا باز هم دست به قلم شده‌ايد و هتاكي كرده‌ايد به اصغر فرهادي بزرگ و فيلم گذشته. البته كه ما عادت داريم به هتاكي‌هاي بدون استدلال شما يا بهتر است بگويم هتاكي كه استدلال نمي‌خواهد؛ عادت كرده‌ايم به نقدهاي غيرمستدل و غيرآكادميك شما. راستش شما با همه داعيه فرم‌شناسي تان ابدا چيزي از فرم نقد لا اقل نمي‌دانيد. ورنه اينگونه از بررسي ساختار يك فيلم با محورهاي خودش فرار نمي‌كرديد و مشتي جمله بي‌پايه و از سر حرص و عصبيت نمي‌نگاشتيد. آقاي فراستي؛ واقعا معتقديد فيلم گذشته فيلم مشتي آدم بي‌مساله است؟ يعني اين حجم لايه‌هاي درام به چشم شما نمي‌آيد؟ يا مثلا فرموده‌ايد فيلم ربطي به در فرانسه ساخته شدنش ندارد. يعني اگر اين درام به فرض در ايران قابل تحقق بود آدم‌هاي داستان فيلم همين‌قدر و به همين شكل عكس‌العمل به موقعيت دراماتيك نشان مي‌دادند؟ يعني واقعا متوجه نمي‌شويد كه شخصيت‌ها به دليل جغرافيايشان تمپوي دروني‌تر و آرام‌تر و روانكاوانه‌تر و در عين حال ويرانگر‌تري به موقعيت داده‌اند و اين تمييزي و انطباق كار فرهادي با جغرافياست؟ بعد هم اجازه دهيد درباره فرانسوي بودن يا نبودن، منتقد فرانسوي نظر بدهد كه بومي منطقه است؛ شما مجبور نيستيد در هر زمينه‌يي حرف داشته باشيد. باور كنيد چنين توقعي هيچ‌كس از شما ندارد. ثانيا به تجربه دريافته‌ام وقتي كسي در برابرتان تواضع مي‌كند منهدمش مي‌كنيد و وقتي رو‌به‌رويتان مي‌ايستد توقف مي‌كنيد. بار آخر در مناظره‌يي كه در فروردين ماه سال 88 در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران با هم داشتيم فهميدم كه مشتاقيد به مجادله. ولي آقاي فراستي امروزه ديگر براي نسل مهمي از سينماگران گفتماني قابل تامل حتي نداريد؛ چه رسد به اينكه كسي بخواهد با شما مجادله كند. البته اين پر بيراه هم نيست. شمايي كه اخراجي‌هاي ده‌نمكي فيلم مورد علاقه‌تان است قطعا نبايد از سينماي فرهادي حظي ببريد. به هر حال هر مظروف فرهيخته‌يي ظرفي شايسته ميزان فرهيختگي‌اش مي‌خواهد. بدجور دلم به حال‌تان سوخت كه نفهميديد فرهادي دست به تجربه‌يي بسيار سخت و جديد در استراتژي درامش‌زده و آن هم اينكه برخلاف فيلم‌هاي پيشينش اتفاق در گذشته داستان رخ داده و حالا دملش تركيده مي‌شود و زهرش مي‌پاشد. در حالي كه در فيلم‌هاي قبلي او اتفاق مقابل چشم تماشاگر رخ مي‌داد و پيامدهايش دامن آدم‌ها را مي‌گرفت و اين شيوه جديد خيلي كار فيلمنامه‌نويس را سخت‌ترمي كند كه البته فرهادي با صلابت از پسش برآمده. ديگر اينكه شما واقعا فكر مي‌كنيد اگر زن در پلان آخر دستش حركت كند يا نكند فرقي ندارد؟ يعني بازگشت زن به حيات خودش فاجعه جديدي در راه ندارد؟ آن هم با بچه‌يي از آن شوهرش در شكم ماري؟... چرا آنقدر فراموش مي‌كنم كه اگر روزگاري قرار باشد شما از فيلم سينماگر بزرگي مثل فرهادي خوش‌تان بيايد بايد به درستي به كار اين فيلمساز عزيز شك كنيم نه بر عكس. آقاي فراستي شما جدا متوجه بازي ظريف و زيباي علي مصفا نشديد؟ بگذريم؛ شما واقعا مجبوريد فيلم ببينيد؟ نمي‌شود به نوستالژي جان فورد بسنده كنيد و از سينماي معاصر و مدرن دست‌برداريد؟ نمي‌شود با اين بي‌حرمتي‌هاي كلامي حرمت ساحت هنر نشكنيد و عرض خود نبريد ؟... نامه بدون سلام پايان هم ندارد. منتظرش نباشيد. اعتماد، دوشنبه، 10 تير 1392 - شماره 2715 ------------------------------------------------------------------------------- محسن باقری : آقای مهکام تهیه کننده فیلمهای بی مسئله ای که هر از چند گاهی انتقاد از مسعود فراستی را مانند فیلمهای بی مسئله شان یاد می آورند اینبار هم انتقادی داشتند . و اما بعد آقای حسین مهکام اگر فیلمسازی از دید شما بزرگ است نبابد انتقاد از او شما را ناراحت و عصبی کند . اگر اصغر فرهادی بزرگ است برای مسعود فراستی اینچنین نیست (این حق را که دارند ؟) . شما که نقد فراستی را حرفهایی از روی عصبیت میدانید حال چگونه در نقدتان به نقاد عصبی شدید ؟! . از لایه های درام فیلم سخن میگویید و حاضر نیستید یک نمونه از آن را به عنوان مصداق برای ما روشن کنید . منتقدان فرانسوی هم که فیلم را داستانی ایرانی میدانند و جغرافیای فیلم را از روی ناچاری فیلمساز خوانده اند . همان منتقدان فرانسوی که شما دم از آنان میزنید اعلام میکنند که فیلمساز به علت شرایط بد فیلمسازی در ایران این فیلم را در فرانسه ساخته است . عجیب است که شما حتی نقدهای دوستان فرانسوی را هم نخوانده اید . سال 88 و مناظره شما با مسعود فراستی را به خوبی در ذهن مرور میکنم . آن روز شما چه عصبی و پرخاشگر بودید ! هیچ%:/..:/.(:.77!:/.':.8':.7-:/. :/..:.B4 نمیکنم که چطور مسعود فراستی در مقابل لحن عصبی شما در مورد فیلم اخراجیها و صحبت کردن از آوینی جواب های حکیمانه ای نثارتان کردند . آن روز که خود در پایان جلسه از نوع برخورد فراستی متعجب بودید چگونه حالا در این نوشتن ها هم که مانند لحن تان عصبیت در آن موج میزند آن روز را پیش میکشید . در آن روز که شما قصد مجادله داشتید و مسعود فراستی کوتاه می آمد و شما را به هدفتان نمی رساند ... عجیب است در همان روز یاد دارم که شما با آوردن نام فیلم اخراجیها به عنوان فیلم مورد علاقه فراستی جوابتان را به شکلی ویرانگر دادند ؛ یادتان نمی آید ؟ فراموشی بد دردی ست من یادتان می آورم . فراستی در آن روز به شما جواب دادند که اخراجیها فیلم مورد علاقه اش نیست بلکه در میان این همه هجمه فیلم بدی نیست . از فرم اخراجیها صحبت کردند و آن سکانس بشین و پاشو رو توضیح دادند . یادتان آمد . حال چه شده است که شما دوباره با لحنی مجادله گرا صحبت از اخراجیها را پیش میکشید . شما آثار فرهادی را با فیلمهای قبلی اش مقایسه میکنید و این اشتباهی ست شما مرتکب شدید . برای مخاطب چه اهمیتی دارد که فیلمساز روایت فیلمش را بر خلاف فیلمهای قبلی اش به گذشته سپرده است ؟ چگونه این چنین مینگیرد . چه اهمیتی دارد که فیلمساز تغییر رویه در نوع روایتش داده است ؟ مگر غیر از این است که باید منطقی برای روایت گذشته - حال - آین%:.7<:/.-!:.8':.7-!:.7<:.8'!:/.':8.9:9�مها بررسی کرد ؟ . کدام منطق در فیلم "گذشته" به جز نام اثر وجود دارد که در گذشته به سر میبریم . آقای مهکام شما چگونه فیلمها را هلاجی میکنید . با این روحیه پرخاش گر و مجادله گرا با جایی نمیرسید . حرفهای من بدون سلام آغاز شد و بدون خداحافظی پایان میگیرد . شما را به خیر و ما را به سلامت

0+0-

سه‌شنبه 11 تير 1392



>>>سعید مهرپور:

مسعود خان مزاح کردند، لطف کنند بگویند از چه فیلمی خوششان میاید ما همان را برایشان اکران کنیم. مسعود خان عزیز شما فیلم قبلی فرهادی را متهم به ضد ایرانی بودند کردید در صورتی که گذشته اثری جهانشمول است. یکبار دیگر ببینید فیلم رو مسعود خان نظرت عوض میشه

0+0-

دوشنبه 10 تير 1392



>>>masrori:

من اگر اقای فراستی بگوید ماست سفید است را قبول ندارم چون نامبرده با دید منفی سینما را میخواهد از ان خودش ودوستانش نماید چند سال برنامه هفت کم بود که حالا باز هم نقد فیلم میکنند ؟

0+0-

يكشنبه 9 تير 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.