پرده سینما

کانون کارگردانان درباره تلاش برای تشکیل خانه سینمای جدید بیانیه صادر کرد

پرده سینما









کانون کارگردانان سینمای ایران پنج توضیح درباره آنچه فراخوان غیرقانونی 13 صنف جدید التاسیس برای تشکیل مجمع عمومی خانه سینمای جدید می‌داند، ارائه کرد.

 

خانه سینمادر پی انتشار فراخوان 13 صنف قانونی‌شده توسط وزارت ارشاد برای تشکیل مجمع عمومی، کانون کارگردانان سینمای ایران بیانیه‌ای را صادر کرد و نسخه‌ای از آن را در ایسنا گذاشت.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه‌ی پنج بندی آمده است:

«پیرو فراخوان غیر قانونی‌، در رابطه با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما متشکل از صنوف به اصلاح قانونی!!! در محل اتحادیه 2؟!!! کانون کارگردانان سینمای ایران،‌ ذکر توضیحاتی در این رابطه را برای آگاهی اهالی سینمای ایران ضروری می‌داند:

1 - خانه سینما به شماره ثبت 7674 در تاریخ 1372/7/13 یک‌بار تاسیس گردیده و تشکیل هر تشکلی تحت این عنوان‌، عملی است غیرقانونی و قابل پیگیری قضایی‌؛ قطعاً هیات مدیره خانه سینما در این رابطه اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

2 - علی‌رغم تبلیغات و ادعاهای مکرر مسئولین دولتی سینما در رابطه با ثبت و قانونی کردن صنوف سینما،‌ بعد از گذشت دو سال از این نمایش‌، در برگه‌ای که به عنوان سند قانونی شدن در اختیار این صنوف قرار گرفته‌، نام «انجمن فرهنگی» جایگزین «صنف» گشته و عملا دیگر تشکلی به نام صنف باقی نمانده‌؛ بدیهی است تجمع این انجمن‌های فرهنگی در بهترین حالت می‌تواند تبدیل به یک باشگاه سینمایی شود نه جامعه اصناف سینمای ایران.

3 - اگر در هر زمینه فعالیت در سینمای ایران،‌ تنها یک صنف قانونی می‌تواند موجودیت داشته باشد‌، در رابطه با انجمن‌های فرهنگی قضیه شکل دیگری است. برای مثال علاقه‌مندان به رشته فیلمنامه‌نویسی‌، از هر شغل و حرفه‌ای می‌توانند با سلایق مختلف ده‌ها انجمن فرهنگی در این رابطه تاسیس نمایند؛ اما این انجمن‌ها ربطی به صنفی متشکل از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران ندارد.

4 - شتابزدگی کسانی که از بانیان اصلی تخریب خانه سینما در چند سال گذشته بوده‌اند برای برگزاری این مجمع عمومی و بازگشایی خانه‌، برای اهالی سینما سوال برانگیز است. به باور ما،‌ اینان نه دلسوز سینما که تنها و تنها نگران آینده و منافع شخصی خود هستند. کسانی که نقشه‌های خود را برای نابودی خانه‌ی سینما فنا شده می‌یابند و امروز دیگر هیچ جایگاهی در میان اهالی سینما ندارند، می‌کوشند تا با راه‌اندازی تشکلی موازی‌، جای پایی برای خود فراهم سازند تا شاید بتوانند از طریق این اهرم فشار در دولت بعدی، امتیازاتی برای خود و دوستانشان به دست آورند.

5 - کانون کارگردانان سینمای ایران همچون گذشته برای این باور است که خانه سینما،‌ تنها تشکل واقعی و قانونی جامعه اصناف سینمای ایران است. ما مصرانه خواهان بازگشایی خانه سینما براساس اساسنامه‌ی مصوب و طی مراحل قانونی پیش‌بینی شده در این اساسنامه هستیم.

صمیمانه از همه دوستانی که به دلایل متعدد طی چند سال گذشته از خانه‌ی خود فاصله گرفته‌اند می‌خواهیم که با درک شرایط و خطراتی که همه‌ی ما را به یکسان تهدید می‌کند‌، اجازه ندهند که مورد سوء‌استفاده معدود کسانی قرار گیرند که با ظاهری خیرخواهانه سعی در ایجاد تنشی دیگر بین اهالی سینمای ایران را دارند.

کانون کارگردانان سینمای ایران»

چهارم تیرماه خبرگزاری ایسنا پاراف نامه‌ای را از رییس‌جمهور منتشر کرد که در آن محمود احمدی‌نژاد دستور مجددی را درباره‌ی بازگشایی خانه سینما به جواد شمقدری – رئیس سازمان سینمایی - داده بود. در پی این نامه، شمقدری تاکید کرد که پاراف نامه مشمول تداخل زمانی شده و جزئیات فعالیت‌های مربوط به خانه سینما و هیات بازگشایی را با رئیس‌جمهور مطرح کرده‌ است.

این سخنان شمقدری با واکنش معاون اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور روبه‌رو شد و وی تاکید کرد که پاراف نامه‌ی منتشر شده توسط ایسنا پس از دیدار شمقدری با رئیس‌جمهور و ارائه توضیحات به وی انجام شده است. محمد شیخان هم‌چنین با بیان این‌که رئیس‌جمهور هم‌چنان تاکید دارد که نباید با تنگ‌نظری مانع فعالیت یک نهاد صنفی شد، گفته بود که «نظر رییس‌جمهور همچنان بر این است که خانه سینما باید بازگشایی شود».


 تاريخ ارسال: 1392/4/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.