پرده سینما

اعضای خانه سینما با حضور در جلوی ساختمان خانه سینما به رفتارهای سازمان سینمایی اعتراض کردند

پرده سینما









با پلمپ شبانگاهی خانه سینما واقع در خیابان بهار، چالش‌های بازگشایی خانه‌ سینما وارد مرحله‌ جدی‌تر و جدیدتری شد تا جایی که سه‌شنبه سینمایی‌ها از 8 صبح با برگزاری یک تجمع مقابل ساختمان خانه‌ سینما آغاز شد و سپس با برگزاری جلسه‌ اصناف سینمایی در خیابان وصال و انتشار بیانیه و برگزاری نشست رسانه‌ای فرهاد توحیدی ، جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی (در وزارت ارشاد واقع در میدان بهارستان) تا بعدازظهر پی گرفته شد.

 

به گزارش ایسنا ،جمعی از اهالی سینما در پی پلمپ خانه‌ سینما در خیابان بهار صبح 25 تیر ماه مقابل این خانه جمع شده‌اند.

هنرمندانی چون رضا کیانیان، کمال تبریزی، محمد علی سجادی، رخشان بنی‌اعتماد، محمد علی طالبی، عبدالحسن برزیده، سیامک شایقی، محمدرضا هنرمند، پیروز کلانتری،جعفر صانعی‌مقدم، بیژن میرباقری،عزیزالله حمیدنژاد،مازیار میری، محسن امیر یوسفی، امیرشهاب رضویان، آناهید آباد، زینت‌رضا،امیر اثباتی، حسین معززی‌نیا، جواد نوروزبیگی،سیروس الوند، محسن خان‌جهانی، محمدرضا موینی، کامران ملکی، بهمن اردلان، حبیب رضائی، همایون اسعدیان، رویا تیموریان، غلامرضا موسوی، مسعود رایگان، محمد سریر، کیوان کثیریان، منوچهر محمدی و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما .... در مقابل ساختمان پلمپ شده‌ی خانه‌ی سینما جمع شدند.

در این تجمع که از ساعت 8 تا 11 صبح ادامه داشت، فرهاد توحیدی در پی پلمپ خانه سینما توسط وزارت ارشاد در همان دقایق ابتدایی گفت: آقای دکتر احمدی‌نژاد از شامگاه گذشته در جریان موضوع قرار گرفته و قول دخالت در این امر را داده‌اند و ما منتظر دخالت ایشان هستیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما توضیح داد: شب گذشته پس از اتفاقات به وجود آمده و تشکیل غیرقانونی خانه سینما 2، آقای وزیر ارشاد دستور دادند اموال و ساختمان خانه سینما به هیات مدیره‌ای که از مجمع عمومی 19 تیرماه برآمده بود، تحویل شود. بر همین اساس شب گذشته خانه سینما پلمپ شد.اما نکته جالب این است که در همان لحظه بعضی از ناظران وزارت ارشاد حضور داشتند، ما نیز موضوع را به پلیس 110 اطلاع داده و به دلیل تصرف عدوانی شکایت کردیم.

وی ادامه داد: تصور می‌کنیم دکتر احمدی‌نژاد به درستی در جریان کامل اتفاقات پیش‌آمده قرار نگرفتند به همین دلیل ما شب گذشته از طریق یک واسطه موضوع را به اطلاع رییس جمهور رساندیم و ایشان نیز قول مساعد دادند که در این زمینه دخالت کنند و ما منتظر دخالت ایشان هستیم.

توحیدی درباره وضعیت فعلی خانه سینما خاطرنشان کرد: گویا قرار است هیات مدیره خانه سینما2، از طریق ارشاد امروز ساختمان خانه را تحویل بگیرد، در هر صورت ما تاکید داریم که دوستان از هرگونه تشنج و درگیری خودداری کنند و امیدواریم با توسل به قانون این موضوع حل شود.

در اواسط این تجمع جمال شورجه در مقابل ساختمان پلمپ شده‌ی خانه سینما از سینماگران درخواست کرد که تجمع را متوقف کنند که سینماگران این درخواست و پیشنهاد را رد کردند.

جمال شورجه یکی از اعضای هیات هفت نفره تنظیم اصلاح اساسنامه خانه سینما پس از گفت وگو با فرهاد توحیدی پیشنهادی را مطرح کرد.

وی که از همان ابتدا با مخالفت و اعتراض اعضای خانه سینما مبنی بر اینکه هیچ تضمینی به پیشنهاد و تفاهم جمال شورجه نیست روبرو شده بود، گفت: من از صمیم قلب متاسفم بابت شرایطی که پیش آمده و رضایتی از این وضعیت ندارم.

او با اشاره به اینکه این فضا، فضای خوبی نیست که دوستان کف خیابان آمده‌اند،اعلام کرد: قرار شد فعلا قضیه باز شدن خانه سینما را منتفی کنیم تا دوستان، آقای شمقدری و مسئولان بالاتر جلسه‌ای را بگذارند و ببینیم چه کار می‌توان کرد.

شورجه در مقابل خواسته حاضران مبنی بر اینکه تضمینی به صحبت‌های شما نیست و باید در خانه سینما را باز کنید، گفت: قانونا در را نمی‌توان باز کرد چون در اختیار من نیست.

توحیدی هم پیش از صحبت‌های شورجه به حاضران گفت: ما به آقای شورجه اعتماد می‌کنیم و تضمین این جماعت، جمال شورجه است.

رییس هیات مدیره‌ی خانه سینما همچنین گفت: آقای عظیمی که مسئولیت دارد اعلام کرده که مجمع عمومی 6 مرداد غیرقانونی است او باید حرفش را پس بگیرد.

در نهایت هنرمندان حاضر در مقابل خانه‌ی سینما تاکید کردند که چه تضمینی پشت این قضیه است و ما اعتماد نداریم که اینجا را ترک کنیم بنابراین هرگونه مذاکره باید با حضور این اعضاء در حیاط خانه سینما انجام باشد که این گفته با تشویق حاضران روبرو شد.

دقایقی بعد فرهاد توحیدی در پی پیشنهاد جمال شورجه برای حل مشکل خانه سینما گفت: به نظر من این پیشنهادی روبه جلو است اما به شرطی که ایشان آن را مکتوب کرده و افراد ذینفع مانند آقای کاسه‌ساز، پای آن را امضاء کنند.

پس از سخنان جمال شورجه مبنی بر پیشنهادش برای حل مشکل پلمپ خانه سینما و تشکیل جلسه‌ای مشترک میان نمایندگان دو طرف برخی از حاضران با صدای بلند اعلام کردند که امضای اعضای هیات نظارت و همچنین اعضای هیات هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما تاکنون اعتبار نداشته است و به همین دلیل علیرغم تلاش جمال شورجه ممکن است توافقات بعد از جلسه به شکل دیگری اتفاق بیفتد.

عبدالحسن برزیده کارگردان سینما روبروی جمعیت قرار گرفت و تاکید کرد: من تنها عضوی از خانه سینما هستم و اینجا اساسنامه، هیات مدیره و ... دارد، ملاک باید قانون باشد نه حرف آقای شورجه، شمقدری یا من.

وی ادامه داد: متاسفانه یکسری توافقات که تصویب شده وجود داشت که دوستان زیر آن زدند و ما به شخصه به این دوستان اعتماد چندانی نداریم.

برزیده تاکید کرد: قسم خورده‌ام که حتی جانم را وسط بگذارم که خانه سینما به شکل دولتی بازگشایی نشود، این اوج بی‌غیرتی ما است که اجازه دهیم آقای کاسه‌ساز با روندی غیرقانونی حق بسیاری را مصادره کند.

پس از این سخنان، جمال شورجه و عزیزالله حمیدنژاد در گوشه‌ای مشغول به صحبت شدند.

حمیدنژاد روبه شورجه گفت: شما که از افراد درون و دلسوز نظام هستید آیا این اتفاق به نفع نظام است که امشب تمام آنتن شبکه‌های ماهواره‌ای و ضد‌نظام به این موضوع بپردازد؟

شورجه در پاسخ تاکید کرد: به نظر من این اتفاق بر خلاف مصالح نظام ما است و به همین دلیل من در اینجا حاضر شدم تا مشکل را به نحوی حل کنم.

پس از این سخنان، توحیدی گفت: پیشنهاد آقای شورجه پیشنهادی در جهت رفع تشنج است و فکر می‌کنم اگر ایشان کوشش کرده و توافقات انجام شده را به متنی مکتوب تبدیل کنند و آقایان کاسه ساز و دیگران آن را امضاء کننده که برای تحویل خانه سینما در اینجا حضور پیدا نمی‌کنند، می‌توان کار را با تفاهم جلو برد.

علیرضا داوودنژاد دیگر کارگردان سینما هم در جلوی جمعیت قرار گرفت و از وضعیت بوجود آمده ابراز تاسف شدید کرد.

علیرضا داودنژاد با اعتراض شدید به پلمپ خانه سینما گفت: نمی‌خواهم بدبینانه حرف بزنم ولی باید فرض کنیم یک جریان نفوذی جاسوس وطن‌فروش و خائن در ایران است که قصد دارد ملت ایران از تولید کالاهای فرهنگی عاجز شود.

وی که به‌شدت عصبانی بود، ادامه داد: اربابان این جماعت جاسوس وطن‌فروش چاره‌ای جز این ندارند که خودشان را در ظواهر شرعی نشان دهند و بار دیگر این مملکت را به سمت منافع استکبار برگردانند.

او گفت: این جریان کاری می‌کند که بازار کالاهای فرهنگی در کشور منهدم شود. ما می‌بینیم که این همه پول در این مملکت ریخته ولی چرا کسی در امور موسیقی یا سینما پول خرج نمی‌کند، چون شرایط را ناامن کرده‌اند و نظام تولید را از هم پاشیده‌اند.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه امروز چیزی به اسم نظام کالاهای فرهنگی وجود ندارد‌، گفت: نظام تولید منهدم شده و در سینما نظام توزیع هم منهدم شده است. به جای اینها می‌بینیم بازار سیاه قاچاق‌، سرقت و نمایش‌های غیرقانونی همه مملکت را گرفته است و می‌بینم حاصل کارم را در پیاده‌رو می‌فروشند، آن هم در شرایطی که پلیس هم هست ولی چرا جلو آن را نمی‌گیرند؟ چرا دیگر در شهرستان سی دی و دی وی دی نمی‌توانیم بفروشیم؟

داودنژاد ادامه داد: از سوی دیگر می‌بینیم مردم شب‌ها چهار ساعت پای جم تی وی می‌نشیند و در همین کانال‌های ماهواره‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های دوبله شده پخش می‌شود. کالاهایی که این قاچاق‌چی‌ها پخش می‌کنند، شماره تهران را دارد به همین دلیل می‌گویم که درب اینجا (خانه سینما) را کسی بسته که در جم تی وی، آگهی فلزیاب می‌دهد.

او در پایان گفت: نکته این است که یک عده می‌خواهند ما را خفه کنند و این کار را می‌خواهند، اینگونه انجام دهند که اصناف سینمایی وجود نداشته باشد چون بر امور نظارت می‌کنند.

سرانجام فرهاد توحیدی در این تجمع درباره‌ی آخرین روند مذاکرات در پی پلمپ خانه‌ی سینما گفت: نیروی انتظامی تضمین داده است که تا 48 ساعت آینده حتی کارکنان وزارت ارشاد به ساختمان خانه سینما ورود پیدا نخواهند کرد و در این مدت ما با سازمان سینمایی وارد مذاکره می‌شویم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در سخنانی درباره آخرین وضعیت به وجود آمده تاکید کرد: من با دکتر منتظرالمهدی معاونت اجتماعی ناجا تلفنی صحبت کردم و ایشان نیز با آقای وزیر ارشاد و آقای شمقدری صحبت کردند و در نتیجه فعلا اقدامات آنها متوقف شده است.

وی درباره این توافق توضیح داد: خانه سینما تا 48 ساعت آینده در تحویل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و آنها تضمین کردند که حتی کارکنان وزارت ارشاد نیز به این ساختمان وارد نشوند.

توحیدی با بیان اینکه در این ضرب‌الاجل 48ساعته در مورد خانه سینما مذاکره خواهند کرد، اظهار کرد: این ضرب‌الاجل 48 ساعته به این منظور است که با مذاکره همه مشکلات حل شود.

او خطاب به سینماگران حاضر در مقابل درب پلمپ شده‌ی خانه سینما گفت: البته ما این بی‌اعتمادی شما را درک می‌کنیم اما تاکیدمان بر این است که اگر کاری بر خلاف توافقات با نیروی انتظامی انجام شود دوستان باید توقع دیگری داشته باشند.

در ادامه توحیدی در پاسخ به اعتراض علیرضا داودنژاد، گفت: این 48 ساعت آخرین ذخیره اعتماد شما آقایان است. این ساختمان مال ما و خانه ما است و به کس دیگری تعلق ندارد و به همین دلیل اگر احیانا تا 48 ساعت قضیه حل نشود، پنج‌شنبه اینجا خواهیم بود.

وی همچنین اعلام کرد: قرار بود امروز ساعت 7و30 بعدازظهر جلسه پیش‌ مجمع عمومی در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود که همین‌جا اعلام می‌کنم این جلسه ملغی خواهد بود تا قرار ما در این 48 ساعت برپا باشد.

به این ترتیب پس از سخنان توحیدی حضار کم و بیش متفرق شدند تا در ساختمان خیابان وصال جلسه‌ای را با حضور خبرنگاران برگزار کنند.

فرهاد توحیدی گفت: ما به هیچ وجه چیزی به نام هیات مدیره جدید خانه سینما نمی‌شناسیم و در ضرب الاجل 48 ساعته تمام تلاشمان این خواهد بود که امکان برگزاری مجمع عمومی 6 مرداد ماه را فراهم کنیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما ظهر 25 تیر ماه در ساختمان خیایان وصال پس از جلسه اعضای شورای مرکزی صنوف سینمایی درباره‌ی جزییات این جلسه توضیح داد: روسای صنوف معتقدند که دستور مقام ارشاد مبنی بر پلمپ خانه سینما در خیابان بهار، متاسفانه دستور قانونی نیست چرا که به موجب اساسنامه این تشکل صنفی،‌ آقای وزیر زمانی می‌توانند چنین دستوری صادر کنند که خانه سینما منحل شده باشد و در آن صورت است که تمام اموال و اماکن خانه در اختیار وزیر ارشاد قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما قطعا از این دستور شکایت خواهیم کرد و کوشش می‌کنیم ارسال آن را از طریق مراجع قضایی ممکن کنیم. در حال حاضر مشاور حقوقی خانه سینما کار خود را برای به ثمر رسیدن این موضوع آغاز کرده است.

توحیدی سپس درباره سخنان مطرح شده در جلسه شورای مرکزی اصناف خاطر نشان کرد: روسای صنوف سینمایی خواهان این هستند که اموال و ساختمان‌های خانه سینما به جمعی که از نظر اکثریت، نه مشروعیت و نه قانونی هستند تحویل داده نشود. البته این نکته را باید تاکید کنم که اگر این تشکل نخواهد نام خانه سینما و ساختمان آن را مصادره کند از نظر ما هیچ منعی ندارد و به عنوان جمعی که در جهت تحقق اهداف صنفی تلاش می‌کنند،‌ با آنها نه تنها مشکلی نخواهیم داشت بکله از نظرمان این نوع فعالیت‌ خیلی هم محترم است.

وی در عین حال تاکید کرد: مشکل ما با این جمع از جایی آغاز می شود که آنها بخواهند نام و ساختمان خانه سینما را مصادره کنند. در هر صورت روسای اصناف قرار است بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کنند . همچنین خانه سینما نیز در بیانیه‌ای وضعیت به وجود آمده را برای همگان شرح خواهد داد و تاکید خواهد کرد که پلمپ خانه سینما را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اینکه آقای شمقدری می‌گوید در ضرب الاجل 48 ساعته هیات مدیره قبلی با هیات مدیره جدید باید به نتیجه قطعی برسند گفت: ما هیات مدیره جدیدی را به رسمیت نمی‌شناسیم و این موضوع را هم پیگیری کرده‌ایم. چرا که معتقدیم تمام اسنادی که بر مبنای آن مجمع عمومی 19 تیر تشکیل شده و طبق آن اقدام به انتخاب هیات مدیره شده ، مخدوش بوده است.

وی تاکید کرد: در این فرصت 48 ساعته ما امکان برگزاری مجمع عمومی ششم خرداد را پیگیری خواهیم کرد که در آن اعضای عضو خانه سینما شرکت خواهند کرد.

توحیدی درباره اینکه گفته می‌شود انتشار فراخوان مجمع عمومی 6 مرداد با عنوان حضور اعضای عضو در آن موجب بروز اختلافات جدید شده است تصریح کرد: در جلسه‌ای که روز قبل از انتشار فراخوان در دفتر آقای شمقدری انجام شد‌، اعلام کردیم اصناف قانونی شده‌ای که پیش از این در خانه سینما عضو بوده‌اند از نظرما همچنان عضو خانه هستند و تنها مجوز فعالیت ارشاد را گرفته‌اند و به این دلیل بدون مشکل می‌توانند در مجمع عمومی 6 مرداد شرکت کنند.

وی ادامه داد: در آن جلسه بحث ما روی دو صنف کانون فیلمنامه نویسان و دستیاران فیلمبردار بود که جمع قلیلی از اعضایشان صنف را در وزارت ارشاد به ثبت رسانده‌ بودند. در نهایت توافق شد که این دو صنف قبل از برگزاری مجمع عمومی شورای مرکزی خود را تشکیل داده و سپس در مجمع شرکت کند.

سخنگوی خانه سینما همچنین به اصنافی که در زمان تعطیلی این تشکل صنفی تشکیل شده‌اند اظهار کرد: بسیار غیر منطقی است که بگوییم اصنافی که هنوز عضو خانه سینما نشده‌اند باید در مجمع عمومی آن شرکت کنند. قرار بود پیشنهاد عضویت این اصناف در مجمع عمومی 6 مرداد تشکیل شود و سپس آنها در خانه سینما فعالیتشان را ادامه دهند.

فرهاد توحیدی در ادامه این نشست با اشاره به بخشی از گفت‌وگوی جواد شمقدری و تاکید بر اینکه خانه سینما از 9 ماه قبل پلمپ شده بود،‌ گفت: خانه سینما تا کنون پلمپ نبوده و تنها هیات مدیره برای احترام به نظر وزیر ارشاد توقف فعالیت آن را اعلام کرده بود. اما متاسفانه شب گذشته ساختمان خانه سینما به شکل غیر قانونی پلمپ شد. در حالی که انجام پلمپ تنها با دستور قضایی امکان پذیر است و ما آن را غیرقانونی می‌دانیم به همین دلیل هم وضعیت پیش آمده را از طریق قضایی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره علت به وجود آمدن اختلافات جدید بعد از توافقات انجام شده و ابراز امیدواری از بازگشایی خانه سینما توسط جواد شمقدری اظهار کرد: فکر می‌کنم آقای شمقدری گروگان یک عده تندرو شده است که مقصودی جز به هم ریختن فضای امن و آرام سینمای ایران ندارند. معتقدیم این عده تندرو با اصل سینمای ایران مخالف هستند و گویا آقای شمقدری نمی‌تواند خودش را از زیر نظر آنها بیرون بیاورد.

وی ادامه داد: ایشان هر زمانی که با خانه سینما توافق می‌کنند آن جمع تندرو احاطه‌اش کرده و پس از چند روز می‌بینیم کاری برخلاف توافق صورت گرفته انجام می‌دهند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در پایان این نشست با اشاره به مصاحبه جمال شورجه با یکی از خبرگزاری‌ها که محتوای آن کاملا مخالف با آن چه وی در جمع سینماگران تجمع کرده روبروی خانه سینما بیان کرده بود‌، گفت: اقای شورجه به عنوان عضوی از هیات نظارت روبروی خانه سینما حضور پیدا کرده و در حالی که ما تلاش می‌کردیم تجمع به خیر و خوشی تمام شود‌، عنوان کردند که ما می‌خواهیم مشکل را حل کنیم‌، خانه سینما را باز کنیم و در اختیار شما (هیات مدیره) قرار بدهیم وقتی ما درباره مجمع شش مرداد از ایشان پرسیدیم، گفتند که آن مجمع هم برگزار می‌شود و مشکلی نیست.

توحیدی در عین حال گفت: متاسفانه پس از سی دقیقه ایشان سخنانی کاملا خلاف مطالب اولیه‌شان مطرح کردند، ما از این موضوع متاسفیم. ایشان عضو هیات نظارت در مجمع ششم مرداد از سوی وزارت ارشاد هستند،در هر صورت خدا رو شکر می‌کنیم که فیلم سخنان ایشان موجود است.

جواد شمقدری با بیان اینکه طبق ضوابط و مقررات قانونی، خانه‌ی سینما تعطیل دائم شد،‌ادامه داد: این تعطیلی تا این لحظه به قوت خودش باقی است و به معنای این است که تشکیلاتی به نام خانه‌ی سینما نداریم.

رییس سازمان سینمایی در ابتدای نشست رسانه‌ای که 25 تیر ماه در محل وزارت ارشاد برگزار شد،گفت: علاقه‌مند بودم، آخرین نشست‌ام به عنوان رئیس سازمان سینمایی درباره سینمای ایران و نیازهای آن باشد اما به اجبار این نشست گذاشته شد تا درباره‌ی خانه‌ی‌ سینما صحبت کنیم و به دیگر حوزه‌ها ورود نخواهیم کرد.

 

وی مباحثش را در چهار مرحله برشمرد و افزود: 1. مسائلی که منجر به انحلال شد 2.بحث تدوین اساسنامه توسط هیأت هفت نفره تا پایان کار هیأت 3. جلسه‌ی روز 13تیرماه در حضور رئیس جمهور و ادامه‌ی آن تا 17 تیرماه و 4. 17تیرماه که منجر به انتخابات گروه جدید شد.

شمقدری با تاکید دوباره بر تعطیلی دائم خانه سینما تا این لحظه،یادآور شد: هیأت هفت نفره‌ای برای اصلاح اساسنامه شکل گرفت و بعد هم جلسه‌ای با رئیس جمهور داشتیم و قرار شد هیأتی برای پیگیری تشکیل شود که هیأت بازگشایی خانه سینما کارش را آغاز کرد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اما دوستان (خانه سینمایی‌ها) این هیات را زیر سوال بردند و همکاری نکردند، در حالی که به تفاهم‌نامه هشت بندی منجر شد که از یک طرف باید محسن علی‌اکبری و از طرف دیگر باید فرهاد توحیدی آن را امضا می‌کردند که انجام نشد.

شمقدری مرحله‌ی بعدی را جلسه با رئیس جمهور برشمرد و گفت: در این جلسه شرط و شروط‌هایی مطرح شد و همه را پذیرفتیم بنابراین قرار شد، متعاقب آن توافقات طی متنی به نظر و تأیید آقای احمدی‌نژار برسد و در ادامه به خانه‌ی سینما ابلاغ شود که آن نامه‌ی هشت بندی ابلاغ شد و زمان دو هفته‌ای تعریف شد که منجر به بازگشایی می‌شد اما در همان 48 ساعت اول مشخص شد که برخلاف آن عمل می‌کند.

وی افزود: در 17 تیرماه نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد فرستادم، مبنی بر اینکه این‌ها تفاهمات را زیر پا گذاشتند و به آن پایبند نیستند خصوصا بند هشت آن مبنی بر برپایی مجمع عمومی زیر نظر نماینده ارشاد بنابراین 19 تیر صنوف قانونی مجمع عمومی تشکیل داد و هیأت مدیره جدید انتخاب شدند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه انتخاب 19 تیر ماه مورد تأیید قرار گرفت، اظهار کرد: دوستان مجمع عمومی 19 تیر ماه از ما خواستند خانه‌ی سینما باز شود که این را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم و قرار شد این حق که در اختیار وزارت ارشاد است به هیأت مدیره‌ی جدید واگذار شود و روز گذشته طی صورت جلسه‌ای خانه‌ی سینما باز شد و اموال آن به هیأت سه نفره‌ی نظارت واگذار شد تا در اولین فرصت به هیأت مدیره‌ی جدید و قانونی تحویل داده شود.

شمقدری ادامه داد: برای اینکه طرفین سرخود وارد ساختمان خانه‌ی سینما نشوند، وزارت ارشاد آنجا را پلمپ کرد. قرار بود صبح امروز آنجا تحویل هیأت مدیره‌ی جدید شود که در نهایت منجر به تجمع سینماگران شد بنابراین خواستیم این تحویل لغو شود.

رییس سازمان سینمایی به صحبت‌هایی با معاون اجتماعی ناجا اشاره کرد و گفت: با آقای منتظرالمهدی به نمایندگی از نیروی انتظامی گفتگو کردیم و قرار شد، دوستانی که امروز تجمع کرده بودند، متفرق شوند و استقرار به 48 ساعت بعد موکول شود و در این 48 ساعت دوستان نظراتشان را ارائه کنند و با هیأت مدیره‌ی جدید به گفتگو بنشینند که هیأت نظارت ما هم حضور خواهد داشت و اگر لازم هم شد نماینده‌ی ناجا باشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در نهایت طبق قراری که گذاشته شده جریان به سمتی می‌رود تا پنج‌شنبه اعضای جدید مستقر شوند.

شمقدری با اشاره به تجمع امروز سینماگران در مقابل خانه‌ی سینما با بیان اینکه این شرایط ضرورتی نداشت ادامه داد: همه به رعایت قانون الزام داریم و تعجب کردم به جای پیگیری روند قانونی چنین اتفاقاتی افتاد و حتی شنیدیم کارگردانی برگه‌ی پلمپ را پاره کرده و پرخاشگری‌هایی داشته است که این زیبنده‌ی سینمای ایران نیست.

در ادامه این نشست سوالات خبرنگاران طرح شد، شمقدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به حکم انحلال خانه‌ی سینما درباره‌ی استفاده از عنوان خانه‌ی سینما در نامه‌نگاری‌ها توسط او اظهار کرد: نمی‌خواستیم کسی آزرده شود، بگوییم خانه‌ی سینما منحل است و نخواستم از همه حقوق قانونی‌مان استفاده کنیم و در واقع با یک نوع تسامح برخورد کنیم.

وی یادآور شد: در نامه‌ی هشت بندی که هم که خطاب به هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما آمده می‌خواستیم از مسائلی عبورکنیم و گام بلندی برداریم. صحبت‌هایی زیادی هم مبنی بر عنوان نامه شد و در نهایت آن را خطاب به هیأت مدیره‌ی خانه‌ سینما دادیم. البته دوستان صنف قانونی به این موضوع اعتراض داشتند اما آقای احمدی نژاد خواست تفاهمات انجام شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مجمع عمومی 6 مرداد ماه که در نامه مشخص شده بود، گفت: آن چیزی که در خدمت آقای احمدی‌نژاد قطعی شد برپایی مجمع عمومی با حضور دو گروه بود که باید با گذشت دو هفته در اوایل مرداد بر مبنای اساسنامه‌ی اصلاحی برگزار شود و هر صنف پنج نفر را برای حضور در مجمع عمومی معرفی کنند اما با عدم رعایت آن نامه عملا مجمع عمومی 6 مرداد هم منتفی شد و صنوف قانونی در 19تیرماه مجمع خود را برگزار کردند و در حال حاضر هم مجمع 6 مرداد کاملا غیرقانونی است و دوستان نمی‌توانند آن را برگزار کنند.

شمقدری درباره‌ی پلمپ خانه‌ی سینما اظهار کرد: وزارت ارشاد طبق قانون موظف است به اداره‌ی اماکن نامه بزند و درخواست پلمپ کند. شب گذشته هم اتفاق متفاوتی افتاد و حراست طبق دستور مقام عالی وزارت وارد خانه‌ی سینما شد و از اموال صورت برداری انجام شد و خانه تحویل هیأت سه نفره شد تا تحویل هیأت مدیره‌ی جدید شود. در حال حاضر هم آنجا پلمپ است اما شنیدم در تجمع امروز پاره شده که باید طبق قانون برخورد شود.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه از شرایط موجود رضایت ندارد بر لزوم ایجاد همگرایی تأکید کرد و گفت: در این موضوع ممکن است هر فردی خود را ذی‌نفع بداند اما تأکیدمان این است که وارد فرایند قانونی شوید. من به طور طبیعی در یک ماه آینده، در این مسوولیت حضور ندارم اما تمام تلاشم این است به جایی برسیم تا در یک فرایند قانونی کارمان را انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه خانه‌ی سینما و 29 صنف هیچ‌کدام جایگاه قانونی ندارند، اظهار کرد: این موضوع در مناظره‌ی دو وکیل هم مطرح شد.

شمقدری با بیان اینکه در حال حاضر 14 صنف قانونی شده‌اند، گفت: در حالی که تقاضای مختلفی برای تشکیل دیگر صنوف بود، اما گفتیم فعلا صنوف دیگری تشکیل نشود تا همان دوستان بیایند و ثبت کنند مگر آنکه ناچار شویم این فرایند را برای صنوفی که تقاضا دادند مانند بازیگران طی کنیم و آن‌ها را ثبت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی سرنوشت هیأت مدیره‌ی جدید و اعتراض جمع گسترده‌ای از سینماگران به روند موجود، خاطر نشان کرد: من اظهار آمادگی می‌کنم تا در هر شرایط به وضعیت ایده‌آلی برسیم و تلاش می‌کنم تا نظر وزیر و همچنین با نظر ریاست جمهوری این اتفاق بیفتد اما مهم آن است وقتی تفاهم می‌شود خودشان را ملزم به رعایت آن بکنند.

شمقدری فرصت 48 ساعته را برای رسیدن به تفاهم بسیار مناسب خواند و گفت: باید تفاهم و همدلی پیش بیاید و همه زیر یک چتر قرار بگیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعلام نظر شیخان از دفتر ریاست جمهوری مبنی بر تأکید احمدی‌نژاد بر اجرای نظرش اظهار کرد: من مدام با دفتر رئیس جمهور در تماس هستم و همین دو ساعت پیش گزارش شفاهی کاملی را دادم و همه‌ی کارهایی هم که کردیم در چارچوب تفاهمات بوده است.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگاری که از او خواست برای اولین بار پرده از ریشه‌ی این اختلافات بردارد، گفت: مشکل ما نیستیم،‌مشکل دو گروه بچه‌های سینما هستند که با هم اختلاف نظرهایی دارند که این روند به سال‌های قبل هم برمی‌گردد و حتی در زمانی در همین اتاق به سمت هم قندان پرت کردند.

وی افزود: ما مجری قانون هستیم و هر که از قانون خارج شود، مقابل آن می‌ایستیم، من یک ماه دیگر اینجا نیستم. شما ببینید مشکلات سینما حل می‌شود یا نه؟!

شمقدری به جلسه‌ی روز پنج‌شنبه با احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند مسئله‌ای برای من روشن شد در حالی که هنرمندان همیشه می‌خواهند بردبار باشیم اما چطور است سینماگران نمی‌توانند کنار هم جمع شوند؟

وی تأکید کرد: به سهم خودم می‌خواهم از خیلی از مسائل بگذرم و تا جایی که قانون اجازه می‌دهند با دوستان معترض تفاهم کنیم اما به شرطی که دوستان بتوانند گروهی دیگر از سینماگران را در کنارشان ببینند و دنبال این نباشند تا افرادی که همیشه بودند، بمانند. باید هیأت مدیره ترکیبی از همه باشد و ما سعی کردیم شانس لابی‌گری را کم کنیم.

پس از جلسه‌ی توحیدی، هیات مدیره‌ی خانه سینما و مدیرعامل خانه‌ی سینما نامه‌ای را خطاب به مسوولان درباره‌ی شرح اتفاقات اخیر خانه‌ی سینما نوشتند.

در متن این نامه آمده است:« شب گذشته مورخ 24 تیر ماه سال 92 حوالی نیمه شب،‌ هیات مدیره خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) مطلع شد افراد ناشناسی با شکستن قفل در خانه سینما، در کوچه سمنان وارد خانه سینما شده‌اند.

بلافاصله اعضای هیات‌مدیره و وکیل خانه سینما در محل حاضر شدند و مشاهده کردند افرادی در حال خارج کردن اجناس، اموال و مدارکی از خانه سینما هستند. نگرانی هیات مدیره نسبت به این ورود شبانه از این لحاظ بیشتر گردید که بیم آن می‌رفت اسناد و مدارکی که هیچ ارتباطی به خانه سینما ندارد جهت پرونده سازی در این خانه تعبیه شده باشد، چون علیرغم توضیحات وکیل و هیئت مدیره افراد فوق کماکان از ورود هیئت مدیره قانونی به خانه سینما جلوگیری کردند و ما تا این لحظه نمی‌دانیم و مطلع نیستیم در آن چند ساعت در خانه سینما چه گذشته است.

هیات مدیره و آحاد سینمای ایران، از مسئولین دلسوز جمهوری اسلامی و مقامات ذیربط قضائی امنیتی و انتظامی می‌خواهد شهادت دهند، در کشوری که از صدر تا ذیل آن سخن از رعایت قانون می‌گویند چه ضرورت و یا چه توجیهی وجود داشته که در نیمه شب و خارج از وقت اداری، عده‌ای به نام حراست ارشاد به درون خانه سینما بریزند و در اقدامی غیر معقول و غیر قانونی و حتی خلاف عرف رویه‌های انتظامی و قضائی به چنین عملی مبادرت کنند.

اهالی سینمای ایران بیم آن دارند در شرایط شاداب کنونی و در آستانه تغییر دولت، کسانی با به تشنج کشیدن فضای اجتماعی ، موجب گل آلود کردن آب شده و برای اتاق‌های فکر در داخل و یا خارج از کشور خوراک فراهم کنند.

لذا هشدار می‌دهیم تا دیر نشده و این بحران چند ساله، به وضعیت بدتری نرسیده، حل مشکل را عاقلانه تدبیر کنند و با تمسک به قانون از این همه اجحافی که به اهالی سینما می‌شود جلوگیری فرمایند.»

رونوشت این نامه برای دفتر مقام معظم رهبری، - ریاست جمهوری اسلامی ایران، ریاست قوه قضائیه،ریاست قوه مقننه، وزیر اطلاعات، فرماندهی نیروی انتظامی ارسال شده است.

همچنین شورای مرکزی اصناف خانه‌ی سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «کماکان همه اصناف خانه سینما از اقدامات هیات مدیره حمایت همه جانبه خود را اعلام می‌کند و آمادگی خود را برای احقاق حقوق حقه قانونی برای حفظ و صیانت از خانه سینما اعلام می‌دارد.»

« علی رغم همه توافقات انجام گرفته پیشین‌، در پی اتفاقات ناگوار ورود غیر قانونی و غیر اخلاقی در نیمه شب گذشته به خانه سینما توسط ماموران حراست ارشاد صبح امروز عده‌ی قابل توجهی از اصناف سینمایی به دلیل نگرانی از شرایط و جلوگیری از استمرار اینگونه تحرکات‌، در مقابل خانه سینما گردهم آمدند.

با توجه به پیشنهاد نیروی محترم انتظامی برای اخذ یک مهلت 48 ساعته‌، بدین وسیله لازم است به اطلاع کلیه دلسوزان فرهنگی و مدیران فهیم و آگاه کشور در عرصه‌های مختلف برسانیم از این لحظه کلیه گزینه‌ها به تشخیص عموم اهالی سینما روی میز قرار دارد،‌ تشخیص اینکه کدام مسیر برای خروج از وضعیت حاضر به شکل عاقلانه و مدبرانه انتخاب گردد که بستگی تام و تمام به کسانی دارد که خیر و صلاح فرهنگ و سینمای کشور را می‌خواهند.

این فرصت علی رغم همه صداقت‌ها از سوی اهالی سینما و سوء استفاده‌ها از سوی مدیران سینمایی کشور که به وضوح و حسب سوابق و اسناد موجود تا کنون بر ما اثبات گردیده است‌، قطعا آخرین فرصت برای حل مشکل خواهد بود.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: « بدیهی است کماکان همه اصناف خانه سینما از اقدامات هیات مدیره حمایت همه جانبه خود را اعلام می‌کند و آمادگی خود را برای احقاق حقوق حقه قانونی برای حفظ و صیانت از خانه سینما اعلام می‌دارد.»

انجمن بازیگران،‌ انجمن جلوه‌های ویژه‌، انجمن سینمایی فیلم انیمیشن‌، انجمن صدای سینمای ایران‌، انجمن طراحان فیلم‌، انجمن طراحان فنی‌، انجمن عکاسان‌، انجمن فیلمبرداران‌، انجمن گویندگان‌، انجمن مدیران سالن‌های سینما‌، انجمن مستندسازان‌، انجمن منشیان صحنه‌، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی‌، شورای عالی تهیه کنندگان‌، کانون تدوین‌گران‌، کانون دستیاران فیلمبردار‌، کانون دستیار کارگردان و برنامه‌ریزان‌، کانون فیلمنامه‌نویسان‌، کانون کارگردانان‌، کانون مدرسان ایرانی سینما‌، کانون آهنگسازان‌، انجمن تهیه کنندگان مستند،‌ انجمن فیلم کوتاه‌، انجمن چهره‌پردازان.

جامعه اصناف سینمای ایران که 19 تیر ماه به نام خانه سینما در محل اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان مجمع عمومی برگزار کردند و هیات‌مدیره‌شان را به ریاست حبیب‌الله کاسه ساز تشکیل دادند،قصد داشتند صبح امروز 25 تیر ماه همان‌طور که از پیش وعده داده بودند،ساختمان خانه‌ی سینما را واقع در خیابان بهار تصرف کنند.

براساس همین گزارش،اصناف مختلف خانه‌ی سینما از اعضایشان دعوت کرده‌اند امروز ساعت 8 صبح جهت حفظ خانه‌ی سینما در این محل تجمع کنند.

همچنین طبق دعوت هیات مدیره خانه سینما از روسای 29 صنف سینمایی قرار بود،امروز بعداز ظهر 25 تیر ماه روسای صنوف به خانه سینما در خیابان بهار بروند و درهای آن را باز کنند و در این مکان افطار کنند که این موضوع در پی پلمپ خانه‌ی سینما لغو شد.

خانه سینما بیش از یک سال و نیم قبل منحل اعلام شد که پس از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر نقض انحلال، دوباره از سوی وزارت ارشاد تعطیل اعلام شد اما طی چند ماه گذشته رییس‌جمهور دستور بر بازگشایی این نهاد صنفی داده است.


 تاريخ ارسال: 1392/4/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.