پرده سینما

شمقدری: ما تنها دوازده صنف سینمایی را قانونی می دانیم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

جواد شمقدری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: صنوف دیگری برای تشکیل یک نهاد مشخص اعلام آمادگی کردند اما در نهایت ما تاکید داشتیم که اصناف ذیل عنوان خانه سینما تشکیل شوند و همه اصناف قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

 

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه قطعاً قانونی شدن صنوف سینمایی زمان بر خواهد بود و در این راه باید تمرین بیشتری به خرج داد یادآورشد: در اساسنامه مشروح خانه سینما اعلام شده که مجمع عمومی می تواند انحلال خانه سینما را اعلام کرده و اموال مربوط به این نهاد از آن طریق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.

به گزارش ایرنا وی افزود: وزارت ارشاد پیشتر بر انحلال خانه سینما و تعطیلی دائم این نهاد سینمایی رای داده بود از این رو در اختیار گرفتن اموال این نهاد براساس صورت گرفته است. وزیر می تواند درباره اموال خانه سینما مستقیم تصمیم بگیرد و نیازی به تصمیم این مجمع سینمایی مبنی بر انحلال آن نیست.

شمقدری به برگزاری نشست مشترک با اعضای هیات مدیره خانه سینما اشاره کرد و گفت: پس از این جلسه اعضای هیات مدیره اعلام کردند که مجمع را بر اساس اساسنامه سال ۱۳۸۷ برگزار خواهند کرد که این امر برخلاف تفاهمنامه ما بود.

وی ادامه داد: پس از آن جلسه هیات نظارت و بازگشایی خانه سینما به ما اعلام کرد هیات مدیره خانه سینما در فرآیند گشایش این نهاد صنفی به درستی عمل نمی کند از این رو نامه ای را ۱۷ تیر ماه به رییس جمهوری تقدیم و در آن اعلام کردم که با این شریط خانه سینما تا دو ماه دیگر هم باز نخواهد شد.

رییس سازمان امور سینمایی تاکید کرد که رییس جمهوری به ما تاکید داشت که خانه سینما در کوتاهترین زمان ممکن بازگشایی شود و من نامه هشت بندی را به رویت رییس جمهوری رساندم و در نهایت این نامه به هیات مدیره خانه سینما ابلاغ شد.

وی گفت: هیات مدیره موظف بود در چارچوب نامه هشت بندی اقدام کند اما درنهایت در جهت این بندها فعالیت نکرده و در مدت زمان ۷۲ ساعت اسناد مربوط به صنوف را برای قانونی شدن به سازمان سینمایی ارایه نکردند.

شمقدری تاکید کرد: ما پذیرفتیم که مجوز حضور در مجمع عمومی خانه سینما برای اصناف، ارایه مدارک به سازمان سینمایی باشد اما این کار انجام نشد و به دلیل دستور رییس جمهوری برای تسهیل بازگشایی خانه سینما زمان ۷۲ ساعت را برای ارایه مدارک تصویب کردیم اما متاسفانه از این فرصت طلایی استفاده نشد.

رییس سازمان سینمایی درباره اصلاح اساسنامه خانه سینما توضیح داد: وکلای دو طرف مقرر بود اشکالات اساسنامه را در سه روز برطرف کنند و مفاد اساسنامه در نهایت به جز دو مورد اصلاح شد.

شمقدری گفت: در این اساسنامه درباره دو بند اختلاف نظرهایی وجود داشت که ما تشخیص دادیم رای سازمان سینمایی درباره این دو بند الویت دارد. البته در مجمع عمومی ۱۹ تیر ماه بندهایی از اساسنامه اصلی تغییر کرد.

به گفته وی، اکنون آمادگی داریم به یک جمع واحد در خانه سینما برسیم و به رغم محدودیت های قانونی و با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط آنرا فراهم کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر لازم باشد این موضوع نیز با دفتر ریاست جمهوری هماهنگ می شود تا طرفین به توافق نهایی برسند. ما فکر می کنیم در ۴۸ ساعت پیش رو فرصت خوبی برای ایجاد تفاهم وجود دارد.شمقدری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تاکید دفتر رییس جمهوری بر پاسخگویی وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی درباره موضوع خانه سینما، گفت: آنچه اتفاق افتاد باب میل ما نیز نبود، دوست داشتیم نامه هشت بندی عینا به سرانجام برسد اما خیلی مسایل پیش آمد که شاید هر مسوولی علاقه مند به پذیرفتن این شرایط نباشد.

وی ادامه داد: وظیفه ماست که بهترین تدبیر را داشته باشیم و اینکه معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری در این باره چه نظری دارند به خودشان بر می گردد، من با دکتر احمدی نژاد ارتباط مستقیم دارم و دو ساعت پیش گزارش شفاهی خود را به رییس دفتر رییس جمهوری ارایه و گزارش مکتوبی را به زودی تقدیم خواهم داد. معتقدم تمام مراحلی را که طی کردم در چارچوب تفاهمات بوده است.

شمقدری در مورد اجرایی نشدن بند هشت نامه ارسالی به هیات مدیره خانه سینما و نقض نگاه رییس جمهوری برای بازگشایی خانه سینما توضیح داد: احمدی نژاد تک تک این بندها را خواند و برخی از بندها را نیز اصلاح کرد و در نهایت بند هشت به دستور ایشان با عنوان (کان لم یکن) شدن مجمع ۱۹ تیر ماه به نامه اضافه شد. اما در نهایت من با توجیه اینکه ممکن است حقوق برخی صنوف ضایع شود عنوان تاخیر در این مجمع را نیز به بند هشت اضافه کردم.

وی ادامه داد: البته نامه هشت بندی عملا از دستور کار ما خارج شد چون هیات مدیره خانه سینما دو بند از این نامه را رعایت نکردند و درنهایت با پیشنهاد سیدضیاء هاشمی به عنوان رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان فیلم مجمع صنوف قانونی ۱۹ تیر ماه برگزار شد.

شمقدری تاکید کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم مشکل اساسی میان دو گروه از سینما است و اختلافات موجود ربطی به سازمان سینمایی ندارد؛ دو گروه در سال ۱۳۶۸، ۱۳۷۲ و اوایل دوره مدیریت جعفری جلوه با یکدیگر مشکل داشته و حتی در جلسه ای به سمت یکدیگر قندان پرت کردند.

وی ادامه داد: اگر بگوییم که سینما و سازمان سینمایی مشکل دارد باید بگوییم این جفا به مدیران سینمایی است. هیات مدیره جدید چنانچه با هیات مدیره سابق توافق کنند ما تابع آنها هستیم و اگر حدود قانون را هر یک رعایت نکنند جلوی آنها می ایستیم، یک ماه دیگر من در سینما نیستم، آیا مشکلات سینما حل می شود؟

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار یکی از روزنامه ها مبنی بر اینکه آیا احمدی نژاد از پلمب خانه سینما خبر دارد؟، گفت: اینکه رییس جمهوری از این موضوع خبر دارد را نمی دانم و معتقدم روزنامه شما به جای تلطیف شرایط به فکر تشدید شرایط است و این کار را خیلی از رسانه های دیگر انجام می دهد.

شمقدری یادآور شد: رییس جمهور در جلسه ای که با ایشان داشتیم گفت هنرمندان از دولت می خواهند که اصل گذشت و بردباری درباره آنها رعایت شود و اولی است که هنرمندان نسبت به یکدیگر هم اینگونه باشند.

وی اظهار آمادگی کرد که از برداشت های خود درباره خانه سینما گذشته و تا جایی که قانون اجازه می دهد با طیف معترض سینما همراهی کند.

تجمع سینماگران در مقابل خانه سینما در واکنش به پلمب ساختمان این نهاد صنفی امروز صورت گرفت.


 تاريخ ارسال: 1392/4/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.