پرده سینما

جدید‌ترین فیلم مسعود کیمیایی کلید خورد

پرده سینما









مسعود کیمیایی جدیدترین فیلمش را که هنوز نام مشخصی ندارد،‌ کلید زد و اعلام کرد: شخصیت اصلی این فیلم یک زن است چرا که دیگر مردهای فیلم‌های من پیر شده‌اند و در همان سینمای تخریب‌شده متروپل مانده‌اند.

 

مسعود کیمیاییبه گزارش ایسنا، این کارگردان که شامگاه 29 تیر ماه فیلمبرداری فیلم جدیدش را آغاز کرد با اشاره به سه‌سال کار نکردنش در سینما، یادآور شد: بعد از فیلم جرم چند سناریو داشتم که مهم‌ترین آنها شریک،‌ دست تنها و تبعید سایه‌ها بود که متاسفانه هیچ کدام از آنها به نتیجه نرسید تا اینکه به این فیلم که هنوز اسمی ندارد، رسیدم.

این کارگردان نام‌هایی چون اسب‌ها می‌میرند، عرق سرد و کلید شکسته را اسامی پیشنهادی برای فیلم جدیدش عنوان کرد و گفت: آخرین اسمی که دادیم متروپل بود که گفتند خارجی است و آن را رد کردند. در صورتی که می‌بینیم فیلم‌هایی با اسم‌های خارجی ساخته شده است و یا در حال ساخت هستند.

کیمایی درباره داستان فیلم جدیدش اظهار کرد: فیلم در بین دو تا سه ساعت می‌گذرد‌، داستانی که از ساعت 12 شب آغاز می‌شود. البته تاکید زیادی بر این دو ساعت نیست و این اتفاق در فیلم‌نوشت افتاده است.

وی چهار نفر در یک ویلا‌، یک بیمارستان‌ و یک دکتر و چهار نفر دیگر را از شخصیت‌ها و لوکیشن‌های اصلی این فیلم دانست و گفت: وقتی سینما متروپل را دیدم در تغییر فیلمنامه این فیلم بسیار موثر بود. ریختگی‌ها، فراموشی‌ها و تغییراتی که با دست نیست بلکه با تغییر عوض شده است. هنوز پلاکارت‌ها به دیوار بود، مثل هواپیمایی که پر از زیبایی بوده و اکنون پرت شده است.

این کارگردان ادامه داد: سینما متروپل تاثیر بسیاری بر روحیه من گذاشت و آرام آرام به سمت سینمای از دست رفته،‌ خیابان از دست رفته و محله از دست رفته، رفتیم و این کمک زیادی به من کرد.

مسعود کیمیایی شخصیت اصلی این فیلم را خاتون با بازی مهناز افشار معرفی کرد و گفت: او در حادثه‌ای، جایی را برای پناه بردن ندارد که 12 شب به باشگاه بیلیاردی می‌آید که قبلا سینما بوده و در آنجا بافت دیگری به قصه اضافه می‌شود‌.

او،محمدرضا فروتن ‌، پولاد کیمیایی‌، ساعد سهیلی‌ و سحر دولت‌شاهی را از دیگر بازیگران اصلی عنوان کرد و ادامه داد: تقریبا 10 نفر از بازیگران هم از مدرسه آزاد بازیگری هستند که بخشی از اینها، افراد پشت‌ دوربین را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به دیگر عوامل پشت دوربین اظهار کرد: با علیرضا زرین‌دست عزیز به عنوان فیلمبردار ششمین فیلمی است که همکاری می‌کنیم و یک فیلم دیگر مانده تا به مرحوم نعمت حقیقی برسیم. برای صدا اسحاق خانزادی عزیز در کنارمان است. برای گریم برای اولین بار با سعید ملکان کار می‌کنیم که فوق‌العاده و بسیار وارسته است.

مسعود کیمیایی ادامه داد: تینا پاکروان مدیر تولید،‌ علیرضا شمس دستیار و برنامه‌ریز‌، کیوان مقدم طراح صحنه و لباس‌، بابک برزویه عکاس‌، مصطفی خرقه‌پوش تدوین‌گر‌ هستند و خودم به همراه شخصی به نام ارباب صادقی که دنبال تهیه کننده شدن در سینما نیست‌، سرمایه کار را تامین کرده‌ایم.

او درباره صحنه‌ای که فیلمبرداری فیلمش در آنجا آغاز می‌شود، توضیح داد: اینجا آپارتمان خاتون قصه ماست و فیلم از این خانه آغاز می‌شود که دو روز فیلمبرداری خواهیم داشت و بعد به لوکیشن اصلی سینما «متروپل» می‌رویم.

علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری این فیلم در سخنانی با بیان اینکه شخصیت خاتون فیلمنامه تاثیر زیادی روی او گذاشته است‌، اظهار کرد: این زن به جایی پناهنده می‌شود که باشگاه بیلیارد است اما در واقع به سینما پناهنده می‌شود، چیز استثنایی و زیبایی که کیمیایی در فیلمنامه گذاشته است.

وی ادامه داد: آدمی که به دنبال معجزه‌ای در زندگی‌اش می‌گردد و با پناهنده شدن به سینما این معجزه رخ می‌دهد. فیلمنامه را که خواندم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و امیدوارم این جذابیت در ساختار هم شکل بگیرد.

این مدیر فیلمبرداری کیمیایی را برای خود مانند تخت جمشید دانست و گفت: از دیدن حکاکی‌ها و سرستون‌ها هیچ وقت سیر نمی‌شوم و از اینکه همیشه در این کاخ زیبا بگردم‌، لذت می‌برم.

مهناز افشار هم به عنوان اولین بازیگری که در این فیلم مقابل دوربین می‌رود در این جلسه حضور داشت، گفت: صحبت کردن درباره بعضی از اسم‌ها برایم سخت است‌. این افتخار همکاری دوم من با مسعود کیمیایی است و بعد از فیلم رئیس همیشه به ایشان سر می‌زدم و هنگامی هم که شنیدم قرار است فیلمی را شروع کنند، مدام منتظر تماس بودم و هنگامی که این ارتباط برقرار شد،‌ بسیار خوشحال شدم.

وی ادامه داد: بودن بعضی از اسامی در کارنامه آدم آنقدر بس است که دیگر به چیز دیگری فکر نکنم. بازی در نقش خاتون شانس بزرگی برای من است و امیدوارم سربلند از آن بیرون بیایم.

این بازیگر به محوریت سینما در قصه این فیلم اشاره کرد و گفت: سینمایی که این روزها نگاه احترام آمیزی نمی‌شود، در پایان این قصه می‌بینیم که به سینما پناه می‌بریم.

اسحاق خانزادی صدابردار، این فیلم را دوازدهمین تجربه‌اش در کنار مسعود کیمیایی عنوان کرد و ادامه داد: کیمیایی برکت سینمای ایران است و امیدوارم تا سینما هست‌، مسعود کیمیایی هم باشد.

تینا پاکروان مدیر تولید این فیلم با اشاره به وضعیت نامناسب سینما گفت: در شرایطی که سینمای خصوصی به زور زنده است‌ و سینمای ما گرفتار بحران اجتماعی شده و بسیاری برای ساخت فیلم به سازمان‌ها و ارگان‌ها چشم دارند‌، شروع به کار در چنین شرایطی جسارت زیادی می‌خواهد که این جسارت تنها از مسعود کیمیایی برمی‌آید. در شرایطی که وضعیت اقتصادی سینمای ایران بسیار غم‌انگیز است.

مسعود کیمیایی هم به شرایط سینما اشاره کرد و گفت: سینما تنها هنری است که در دهه 80 دیگر چیزی از آن باقی نماند. فیلم‌هایی در دهه 40 آغاز شد و تمام اندازه‌گیری‌های خودش را کرد و یک سینمای کامل به تاریخ خودش داد که عمرش تا دهه 80 بود.

وی ادامه داد: سینما متروپل بسیار به من کمک کرد تا بتوانم مفهومی را تعریف کنم به این معنی که سینما در مجموع به دکمه و دیجیتال سپرده شده،‌همانطور که انسان دو دستی به موبایل تقدیم شده است اما در نهایت امیدوارم چون هوش انسان می‌تواند از کنار این معضل رد شود، در این فیلم بتوانم طعمی از این حرفم داشته باشم.

مسعود کیمیایی در پایان نشست فیلمش از مینا اکبری به عنوان مشاور رسانه‌ای کارش نام برد و از اینکه با عجله این نشست برای آغاز فیلمبرداری تشکیل شده است و مانع حضور برخی رسانه‌ها در پشت صحنه‌ی فیلم شد عذرخواهی کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/4/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.