پرده سینما

سید ابراهیم بحرالعلومی درگذشت

پرده سینما









سید ابراهیم بحرالعلومی منتقد و بازیگر سینمای ایران به دلیل ایست قلبی درگذشت.

بحرالعلومی در شب های پیروزی انقلاب در حفظ و نگهداری تلویزیون و آرشیو صدا وسیما نقش کلیدی داشت و مسولیت حفاظت از تلویزیون در آن برهه سخت به وی سپرده شده بود.

 

سید ابراهیم بحرالعلومیبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما این منتقد و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که در مسافرت به سر می برد صبح امروز به دلیل ایست قلبی در بیمارستان نوشهر دار فانی را وداع گفت.

سیدابراهیم بحرالعلومی، روزنامه نگار- بازیگر- نویسنده- منتقد و مدرس سینما در 63 سالگی در روز عید سعید فطر به دیار باقی شتافت.

وی متولد 28 تیرماه 1329 در تبریز ازشانزده سالگی به عنوان خبرنگار اطلاعات هفتگی تبریز وارد عرصه روزنامه نگاری شد و بعد در نشریات سینمایی و هنری نظیر «فردوسی» قلم زنی کرد. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته تاریخ بین الملل بود و از اوایل دهه هفتاد با فیلم ضیافت مسعود کیمیایی بازیگری را نیز تجربه نمود. او در نشریات تخصصی بیشماری هم چون فیلم- دنیای تصویر- هفته نامه سینما- سینما تاتر- سینما ویدیو و ... قلم زد و همزمان در دانشکده هنر و معماری و آموزشگاه های سینمایی به تدریس جوانان و دانشجویان اشتغال داشت.

طنزهای سینمایی اش در دوران اصلاحات در روزنامه های اخبار- صبح- خبر- هدف- آفرینش و... با اسامی مستعاری چون بچه تبریز، نیما تبریزی، امیر ششگلانی- س.ا.پویا و ا.ب.شباهنگ مورد توجه قرار می گرفت و مجموعه کتاب هشتاد پرده طنزهای سینمایی از تالیفات او به شمار می آید.

سید ابراهیم بحرالعلومی در بیش از 40 فیلم سینمایی و 15 سریال تلویزیونی و هم چنین چندین فیلم ویدیویی به نقش آفرینی پرداخت. سریال کلاه پهلوی با بازی او در نقش حاج حسین زرگر هم اینک در حال پخش می باشد.

زبان انتقادی بحرالعلومی در روزنامه های دهه هفتاد و دغدغه های بیشمارش برای تعالی هنرسینما، نام او را به عنوان روزنامه نگاری جسور مطرح نموده بود. او در شب های پیروزی انقلاب در حفظ و نگهداری تلویزیون و آرشیو صدا وسیما نقش کلیدی داشت و مسولیت حفاظت از تلویزیون در آن برهه سخت به وی سپرده شده بود.

فیلم های ضیافت، جان سخت، مرسدس، محاکمه، پارتی، سام و نرگس، مکس، چشمان سیاه، عروس خوش قدم، چهارچنگولی، سن پترزبورگ، چهل سالگی، حرکت اول، یازده دقیقه وسی ثانیه، خواستگار محترم، شیش و بش و... هم چنین سریال های تلویزیونی همراز، کلاه پهلوی، سال های مشروطه و... ازجمله آثار تصویری او می باشد.

بازی درسریال معمای شاه و فیلم سینمایی آتیش بازی آخرین نقش آفرینی های وی، و هم چنین نامه سرگشاده اش به رییس جمهور منتخب ، آخرین قلم زنی سید ابراهیم بحرالعلومی به شمار می آید. روحش شاد . یادش جاویدان.

مراسم تشیع پیکر زنده یاد بحرالعلومی روز سه شنبه 22 مردادماه - ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام خواهد شد.

همچنین مراسم یادبود وی روز پنجشنبه ساعت 16.30الی 18 در مسجدجامع شهرک واقع در خیابان حسن سیف شهرک غرب برگزار خواهد شد.

سایت پرده سینما درگذشت این هنرمند ارزشمند را به جامعه هنری و خاندان زنده یاد بحرالعلومی تسلیت عرض می نماید.


 تاريخ ارسال: 1392/5/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.