پرده سینما

مستغاثی: توهین به خود از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌كنم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

مستغاثی: نقد جریان‌های غیراستاندارد و آثار ضد ارزشی در سینما، وظیفه منتقدان است

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: نقد جریان‌های غیراستاندارد وظیفه منتقدان است و منتقدان در مقابل توهین به ارزش‌ها و مقدسات جامعه دربرخی آثار سینمایی، موضع دارند و كوتاه نمی‌آیند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، سعید مستغاثی  در برنامه تلویزیونی «دوقدم مانده به صبح» ، افزود: توهین به خود در این برنامه را كه از سوی یك تهیه كننده صورت گرفت از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌كنم اما به عنوان مسئول انجمن منتقدان، وظیفه دارم از این صنف دفاع كنم.

تهیه كننده فیلم سینمایی زم‌هریر كه نمایش اثرش در جشنواره بیست و هشتم فجر با واكنش تند منتقدان، نویسندگان و اهالی رسانه و مطبوعات روبه رو شد، پیش‌تر در قالب برنامه «دوقدم مانده به صبح» به منتقدان و نویسندگان سینمایی توهین كرده بود.

مستغاثی با اشاره به انتقادات ارایه شده از سوی تهیه كننده یادشده به منتقدان سینمایی، گفت: این نگاه در میان تهیه‌كنندگان به صورت عام وجود ندارد و محدود و فردی است.

وی با بیان این كه رویكرد انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در دوره اخیر تعامل با اصناف سینمایی و درجهت رشد و اعتلای هنرهفتم است، افزود: این رویكرد را در طول دوسال گذشته و با برگزاری برنامه‌های تخصصی و همایش‌های موضوعی اثبات كردیم و درجهت ارتقای سطح روابط با صنوف سینمایی حركت شد.

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی تصریح كرد: در حالی كه عده‌ای در سینما و جامعه اصناف سینمایی به دنبال حذف این انجمن بودند، فعالیت گسترده صنفی ، هدفمند و تعامل این تشكل با صنوف سینمایی موجب شد كه انجمن به عنوان تشكل برگزیده خانه سینما معرفی شود.

این منتقد سینمایی یادآور شد: بسیاری از تهیه كنندگان سینمایی تمایل دارند كه آثارشان را منتقدان ببینند و بلكه دوست دارند كه جایزه از جشن این صنف بگیرند. نگاه عام تهیه كنندگان تعامل و ارتباط با منتقدان سینمایی است.

مستغاثی در پاسخ به این پرسش فریدون جیرانی مجری برنامه «دوقدم مانده به صبح» كه یك تهیه‌كننده در این برنامه عنوان كرده است كه برخی منتقدان پول می‌گیرند و نقد خوب می‌نویسند! گفت: مدعی نیستم كه جمیع منتقدان معصوم هستند چرا كه همه چیز در سینمای ما به هم می آید! همان طور كه نمی‌توانیم ادعا داشته باشم همه نویسندگان سینمایی فرهیخته و دانشمندند.

وی توضیح داد: اگر كسی به زعم تهیه كننده مدعی، خطایی كرد نباید همه صنف منتقدان سینمایی را خطاكار دانست كما اینكه در صنف تهیه‌كنندگان برخی خلاف كردند و زندان رفتند. آیا این بدان معنا است كه همه تهیه‌كنندگان خطاكارند؟ متأسفانه خیلی از آقایان در دوره‌ای مسوول صنف مادر نیز بودند اما معنی صنف و كار صنفی را نمی‌دانند.

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با بیان این كه منتقدان افرادی بی‌ادعا هستند كه در سخت‌ترین شرایط می نویسند، افزود: این بی‌انصافی است كه جماعت منتقدان ایران كه افرادی سلیم‌النفس هستند و برخی آثار را تحمل می‌كنند، متهم كرد.

مستغاثی در ادامه یادآور شد: نقد كار انجمن منتقدان به عنوان تشكل صنفی نیست اما نقد جریان‌های غیراستاندارد وظیفه منتقدان است.بدیهی است كه منتقدان با دیدن فیلمی ضدارزشی كه اعتقادات و مقدسات آنها را نشانه گرفته است و درمقابل سازندگان آن، به تمسخر نویسندگان می‌پردازند، به جوشش می‌افتند و واكنش نشان می‌دهند.

 

کیوان کثیریان: زمهریر فرصت طلبی آشکار بود. این فیلم یک ویروس مسری است

به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، كیوان كثیریان نایب رییس این انجمن نیز در نشست برنامه «دوقدم مانده به صبح»  گفت: بر خلاف ادعای تهیه كننده فیلم یادشده، تهیه كنندگان و كارگردانان دارای حسن ارتباط با منتقدان هستند به نحوی كه در بسیاری از موارد نظرات اصلاحی نویسندگان سینمایی را اعمال و به آن اعتقاد دارند.

وی با اشاره به برپایی برنامه مرور آثار برگزیده منتقدان جشنواره 28 فجر كه در خانه سینما صورت گرفت، افزود: سه هفته آثار برگزیده منتقدان با اقبال گسترده سینماگران و صنوف مختلف سینمایی برگزار شد و این نشانگر ارتباط نزدیك سینماگران با منتقدان است.

كثیریان در ادامه به موضوع نشست مطبوعاتی فیلم زم‌هریر كه با حواشی بسیاری نیز همراه بود، اشاره كرد و گفت: در آن نشست كارگردان فیلم امر برایش مشتبه شده بود و رو به تمسخر منتقدان آورده بود و قصد داشت با این كار، فیلم ضد ارزشی خود را نجات دهد و در حقیقت فرار به جلو كند. جالب این كه در آن نشست تهیه كننده فیلم به رغم حضور، جرأت بالا رفتن و نشستن بر جایگاه را نداشت ، تهیه كننده این فیلم باید پاسخ دهد كه چرا در آن جلسه حاضر نشد؟!

نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با بیان این كه زم‌هریر  فیلم نیست بلكه ویروس و از نوع بشدت مسری آن است، افزود: این فیلم یك فرصت طلبی آشكار ذیل نام دفاع مقدس بود.

كثیریان با تقبیح اهانت تهیه كننده این فیلم كه پیشتر در برنامه تلویزیونی «دو قدم مانده به صبح» به منتقدان سینمایی صورت گرفت، گفت: اینكه فرد یادشده از صنف منتقدان به عنوان خوراكی و یا پوشیدنی یاد می‌كند، نشانگر بی‌اطلاعی او از صنف و كار صنفی است.

نایب رییس انجمن منتقدان در عین حال یادآور شد كه برخی تهیه كنندگان دوست دارند روی آثارشان كه اتفاقا بی‌ارزش است، مطلب نوشته شود و این در حالی است كه منتقدان همه نوع اثری را نمی‌بینند و اساسا برای دیدن فیلم‌های بی‌ارزش وقت صرف نمی‌كنند. ما در مورد آثار بی‌ارزش در سینما نمی‌نویسیم چرا كه نمی‌توانیم با هدف این قبیل آقایان كه خود را تهیه‌كننده می‌دانند، بنویسیم.

 


 تاريخ ارسال: 1388/12/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.