پرده سینما

منتظمی: بازتاب مناسب بین‌المللی برای سینمای ایران مهمترین دستاورد جشنواره افق نو است

پرده سینما






 

 

 

منتظمی: بازتاب مناسب بین‌المللی برای سینمای ایران  مهمترین دستاورد جشنواره و کنفرانس افق نو است.

 

جشنواره فیلم افق نوبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل (افق نو) غلامرضا منتظمی دبیر کنفرانس جهانی فیلمسازان و پژوهشگران سینمایی مستقل که قرار است شهریور ماه آینده همزمان با جشنواره افق نو در ترهان برپا شود در گفتگویی با بیان این مطلب افزود:  از فیلمسازان و پژوهشگران و اساتید دانشگاه و نخبگان فرهنگی داخلی انتظار داریم تا استقبال بهتری از رویداد بزرگ «افق نو» داشته باشند و  امیدواریم این افراد هم با انگیزه بیشتری در جشنواره و کنفرانس شرکت کنند و فیلم‌هایشان را براساس موضوعات ارائه شده به جشنواره ارسال کنند. در موضوعاتی نظیر مقاومت و جریان حمایت از مقاومت باید بیشترین فیلم از ایران باشد و فیلمسازان ایرانی کار کرده باشند که در سه حوزه فیلم کوتاه،مستند و سینمایی انتظارمان این است که سینماگران ایرانی شرکت فعال‌تری در جشنواره فیلمسازان مستقل داشته باشند.

به گفته وی این جشنواره و کنفرانس بین المللی با موضوعاتی چون: جنبش وال استریت،  بیداری اسلامی، بیداری جهانی، نقش لابی های در بحران کنونی آمریکا و اروپا ، قدرت و نفوذ لابی‌های در غرب ، بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا ، مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی، جنبش های ضد جنگ، اسلام هراسی و ایران هراسی، جهان مدرن و عدالت پایدار،  جهانی به دور از تروریسم و سلاح های هسته ای، جریان های تکفیری و تروریستی، فلسطین- مقاومت و ظلم ستیزی، هالیوود،، به تصویر کشاندن شیطان، خشونت، تروریسم در هالیوود، به دبیری غلامرضا منتظمی از 12 تا 16 شهریور برگزار می شود و نیاز است هنرمندان مستقل با نگاه جدی تر و ویژه تری به این مباحث بنگرند. منتظمی با بیان اینکه کنفرانس هالیوودیسم و جشنواره افق نو تقریبا یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و هرکدام تکمیل کننده دیگری است خاطر نشان ساخت:  بازتابی که کنفرانس هالیوودیسم در جهان داشت نشان داد که کار دقیقی طراحی، هدفگذاری و انجام می‌شود چرا که تمامی رسانه‌های بزرگ دنیا و شبکه‌های مهم تلویزیونی دنیا خبر این کنفرانس را انعکاس  دادند و چون جشنواره افق نو در ادامه هالیوودیسم است انتظار داریم تا همین پوشش رسانه‌ای و بازتاب بین المللی صورت پذیرد.

وی یادآور شد: یکی از دستاوردهای کنفرانس هالیوودیسم و افق نو پرونده شکایتی بود که علیه کمپانی‌های سازنده فیلم علیه ایران به جریان افتاد که ابعاد جهانی زیادی پیدا کرد و بخشی از جشنواره دوم نیز به دیگر فیلم‌های ضد ایرانی ساخته شده اختصاص خواهد یافت.  امروز به وسیله برخی از فیلم‌ها ایران را به عنوان یک تهدید هسته ای برای صلح جهانی معرفی می‌کنند و عنوان می‌کنند که ایران با سلاح هسته‌ای به دنبال نابودی اروپا و آمریکا است. به این ترتیب بخش مهمی از جشنواره امسال به مرور برخی از این فیلم‌های ضد ایرانی اختصاص خواهد یافت تا تصویرسازی های دروغیمن و تحریفات گسترده سینمایی روشن شود.

مشاور امور بین الملل سازمان سینمایی کشور ادامه داد: همان موضعی که ایران در جهان گرفته است و اصالت و جهت‌گیری که انجام داده است. بر این اساس منافع ملی کشورمان نیز مورد توجه قرار گرفت. در این جشنواره تاکید خواهد شد و مقالاتی که بر اساس محور های تعیین شده در این خصوص دریافت می‌شوند در یک فضای رقابتی انتخاب و در کنفرانس ارائه خواهد شد، ضمن اینکه به مقالات برتر جوایز مناسب تعلق خواهد گرفت و کتاب مقالات جشنواره به زبان های انگلیسی و فارسی منتشر خواهد شد.

به گفته وی افرادی  که در جشنواره و کنفرانس افق نوشرکت می کنند لزوما فیلمساز نیستند، اما منتقد و متفکر هستند و کمتر امکان بیان دیدگاه‌های خود را پیدا کرده اند اما به طور کلی فیلم‌های مطرح و قابل دفاعی در جشنواره امسال قرار است به نمایش در بیایند.

منتظمی با تاکید بر اینکه لیست میهمانانی که دعوت را پذیرفته اند، واقعاً برای اهالی رسانه غافلگیرکننده خواهد بود اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود و ظرفیت های میهمانان شرکت کننده، اینگونه خواهد بود اما به شرطی که فیلمسازان داخلی هم حضور فعالی در جشنواره و نشست‌ها داشته باشند. ما نباید توقع داشته باشیم که کسانی که امروز جریان فکری را در کشورهای خود تاثیر تحت تاثیر قرار داده اند،  به تنهایی صحبت کنند و هیچ فیلمساز و منتقد و متفکر ایرانی در این مباحث مشارکت نداشته باشد و واقعا از فیلمسازان داخلی درخواست می‌کنم تا در کنار میهمانان خارجی حضور داشته باشند و در مباحث مختلف با این افراد تبادل نظر و حتی چالش کنند چرا که امروز ایران کشور تاثیرگذاری در دنیا است و با توجه به اینکه بیش از 50 میهمان خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت شایسته است، که فیلمسازان ما حضور فعالی داشته باشند.

 دبیر کنفرانس بین المللی فیلمسازان مستقل بازتاب مناسب بین‌المللی برای سینمای ایران  از جمله دستاوردها و کارکردهای این جریان فرهنگی عنوان کرد و افزود: امروز مردم دنیا و به خصوص در اروپا و آمریکا به دلیل سیطره لابی‌ها‌ به رسانه های رسمی اعتمادشان کم شده است. اکنون سایت‌ها و شبکه‌های مجازی جایگزین آنها شده است. به همین دلیل چون جهان به سمت بیداری در حرکت است،  بیشترین تغذیه مردم از سوی رسانه‌های مجازی است که بخشی از نمایندگان آنها در جشنواره حضور خواهند داشت و قطعا حضور این افراد در جشنواره یک بازتاب مناسب بین‌المللی برای سینمای ایران خواهد داشت.ضمن اینکه کارهای مشترکی تعریف شده است که ساخته خواهند شد و بستگی دارد به اینکه چقدر جریان رسانه‌ای داخلی جشنواره را پوشش دهد. مناسب است، رسانه‌ها کمک ‌کنند تا این موضوع به شکل مناسبی انجام شود


 تاريخ ارسال: 1392/5/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.