پرده سینما

سینماتک خانه هنرمندان ایران افتتاح شد

پرده سینما






 

 

 

مراسم افتتاحیه سینماتک خانه هنرمندان ایران با حضور تعداد کثیری از دست اندر کاران سینمای ایران، هنرمندان، منتقدان، مسئولین و اصحاب رسانه در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

 

مراسم افتتاحیه سینماتکدر این مراسم  هنرمندان و منتقدانی چون  عباس کیارستمی ،خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا درویشی، محمد آلادپوش، نازنین مفخم، فرشته طائرپور، مهدی رحمانی، آنتونیا شرکا، هوشنگ گلمکانی، محسن سیف، کامران ملکی، مجید رضائیان، لوون هفتوان و... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم کیوان کثیریان مدیر سینما تک خانه هنرمندان گفت: قصد داریم در این مکان پاتوق فیلم خوب دیدن و حرف خوب زدن درباره سینما راه اندازی کنیم ضمن اینکه تلاش می‌کنیم فیلم‌های کمتر دیده‌شده را که با جریان معمول سینما همسو نیستند نمایش دهیم تا مخاطبان سینما هر هفته دست پر بیرون بروند. همچنین از منتقدان آن طرف آب‌ها که حرف‌های تازه برای گفتن داشته باشند، بهره می بریم.

وی افزود: هدف اصلی ما این است که هرکسی که با نخ سینما به سینماتک وصل است به خانه هنرمندان بیاید و شاهد بحث های خوبی درباره سینما باشیم.

سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به افتتاحیه این سینماتک اظهار داشت: تلاش شد تا در حوزه سینما کاری انجام شود که برای اهالی سینما مثمر ثمر باشد. ما از همین رو برنامه بسیار خوبی را با مستند سازان انجام دادیم و شب ها در بخش خارجی خانه هنرمندان ایران پخش فیلم های مستند را برای عامه مردم داریم تا آن ها را با اینگونه سینمایی نیز آشنا کنیم. این سینماتک بهتر است بیشتر به این گونه های سینمایی بپردازد که عموم مردم توجه کمتری به آن ها می کنند. گونه هایی مانند مستند، تجربی، انیمیشن، کودک و نوجوان و بسیاری گونه های دیگر که به خاطر اقتصاد ضعیف سینما شاهد بوده ایم که همیشه در مضیقه و شکست مالی بوده اند. من امیدوارم این سینماتک مأمنی باشد برای عرضه آثار هنرمندانی چنین و امیدوارم این سینما در شئن سینمای فرهنگی کشور باشد.

مراسم افتتاحیه سینماتکدر ادامه این مراسم کیوان کثیریان از خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی (کارگردانان سینمای ایران) و همچنین درویشی (آهنگساز) دعوت کرد تا برای سخنرانی روی صحنه بروند.

اصلانی در ابتدای سخنانش با ابراز خوشحالی از اینکه در یک مکان واقعی هنری مجدداً سینماتک راه اندازی شده است اظهار داشت: سینما هنری جوان است، جوان نسبت به موسیقی و یا هنرهای دیگر که چندین هزار سال قدمت دارند. دوران معاصر تاریخ ساز است و یکی از نمودهای انسان معاصر همین سینماتک است. در سال 1938 میلادی فیلمهای مهمی در تاریخ سینمای جهان ساخته شد که جنبشی را تشکیل داد و این جنبش باعث به وجود آمدن سینماتک در جهان شد. اتفاقاً در سال 38 تا 40 شمسی نیز فیلمهای بسیار مهمی از جمله تخت جمشید به کارگردانی رهنما، نوشدارو به کارگردانی منوچهر انور و خانه سیاه است به کارگردانی فروغ فرخزاد در ایران ساخته و جریانات جدیدی را در سینمای ایران شروع کردند. در همان زمان فرخ غفاری با کمک وزارت فرهنگ و هنر سینماتک را طراحی و راه اندازی کردند و فیلم های روز را از فرانسه و کشورهای دیگر که پیشرو سینماتک بودند می گرفتند و نمایش می دادند که این نمایش ها بسیار منظم، سازمان یافته و دقیق بود.

در ادامه این نشست خبری اصلانی با اشاره به اینکه سینماتک تنها برای نمایش یا آرشیو فیلم نیست اظهار داشت: متأسفانه در ایران وضعیت سینماتک بسیار بد تعریف شده است. درست مثل کتابخانه ملی که تنها تبدیل به انبار کتاب شده است و شناسه به کتاب ها تعلق می گیرد و اصلاً معلوم نیست که چه کسی می تواند از آن کتاب ها استفاده کند و حتی دانشجویان نیز برای استفاده از کتاب ها راه به جایی ندارند. سینماتک در ایران دو کار بسیار مهم انجام داد، اول آنکه گروهی از مخاطبان عامه سینما را برای دیدن فیلم های فرهنگی به سینما کشاند و گروهی دیگر را که در میان آن ها منتقدین بنام نیز دیده می شدند را در کنار همان تماشاگران به سینما کشاند. من یادم است امید روحانی در آن زمان یک پسر بچه 10 تا 12 ساله بود که همراه با یکی از اقوامش به دیدن فیلم ها می آمد و الآن همانگونه که می دانید یکی از بزرگترین منتقدان سینمای ایران است. ما در سینماتک خانه سیاه است و کارهای ارزنده ابراهیم گلستان را دیدیم. ما در این سینماتک فیلم های اکپرسیونیست آلمان و مهم تر از همه مطب دکتر کالیگاری را دیدیم. ما در این سینماتک فیلم های سینمای پیشروی فرانسه و ایتالیا را دیدیم و این یک نوع زیبایی شناسی بود که سینماتک می داد. سینماتک به نوعی پدر سینمای موج نوی ایران شد که فیلم های همچون آرامش در حضور دیگران، خشت و آینه، شازده احتجاب، طبیعت بیجان  و غیره در آن ساخته شد که به عقیده من چنین فضایی باید باشد تا چنین فیلم هایی ساخته شود. مخاطب الآن تنها تبدیل به مصرف کننده شده است و کار مهمی که سینماتک انجام می دهد این است که مخاطب را از مصرف کننده بودن صرف نجات می دهد.

مراسم افتتاحیه سینماتکدر ادامه اصلانی با اشاره به اینکه سینما هنری جهانی و پرچم ملت ها است و با سخنان جدید همواره این پرچم افراشته خواهد ماند اشاره کرد: ما پنجمین کشوری بودیم که دوربین داشتیم و با همان دوربین ها فیلم گرفتیم و کشورهای بسیاری بودند که 20 تا 30 سال از ما عقب تر بودند ولی الآن در تاریخ سینمای جهان جایگاه بالاتری نسبت به ما دارند. به عقیده من سینماتک می تواند این ضعف و عقب ماندگی را جبران کند و امیدوارم کسانی که این سینماتک را راه اندازی کرده اند باعث شوند تا در چندین سال آینده سینماگران پیشرفته ای را ما به جهان معرفی کنیم.

در ادامه این مراسم خسرو سینایی نیز ضمن ابراز خوشحالی برای افتتاحیه سینماتک ابراز داشت خانه هنرمندان ایران تنها جایی است که مردم و هنرمندان با عشق در آن جا جمع می شوند و من نیز با اینکه منزلم در شهرک غرب است هر روز با آژانس با عشق به اینجا می آیم زیرا از تماشای هنرمندان جوان که با عشق و علاقه در این مکان فعالیت های فرهنگی و هنری می کنند لذت می برم. من چندی قبل چندین تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر دیدم که باعث شد مبهوت بمانم و بارها به خودم این نکته را گوشزد کرده ام که ما باید خودمان را کشف کنیم چرا که به استعداد جوانان ایمان دارم. چرا ما همیشه فکر می کنیم که هنر جوامع پیشرفته از ما برتر و بالاتر است؟ همیشه هم ان ها خوب نیست گاهی آن ها هم انحطاط دارند و جوانان ما نه فقط در تئاتر بلکه در سینما و هنر های تجسمی آنقدر با استعداد هستند که بتوانند بزرگترین ها در عرصه جهان شوند.

سینایی با اشاره به اینکه سینما فرمول نیست و ابزاری در خدمت ذهن خلاق فیلمساز اشاره داشت: هیچوقت نباید به فیلمساز نسخه دادن که مثل فلانی فیلم بساز، فیلمساز باید خود را بیابد و سینماتک جایی است که ما می توانیم این خودیابی را در آن جستجو کنیم.

سینایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گاهاً در فیلمهای شاخص جهان محتوا فدای تکنولوژی می شود و از آن نمونه می توان به فیلم هوگو آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی اشاره کرد اظهار داشت: این فیلمساز که برای خود برند مطرحی در سطح جهانی است رسماً محتوا را فدای تکنولوژی سه بعدی فیلمش کرده و شخصیت ها به شدت در این فیلم گنگ بودند. ما باید در سینماتک راجع به اینگونه کارها حرف بزنیم و نباید بترسیم از شخصی که معروف است. همانگونه که بنده بسیار متأسف شدم که دیدم فیلم سرگیجه هیچکاک به جای همشهری کین اورسون ولز بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان اعلام کردند.

مراسم افتتاحیه سینماتکسینایی در بخش پایانی سخنانش با مذمت کسانی که فیلم ها را مورد سانسور قرار می دهند از مسئولان سینماتک خواست که بیاموزند آنقدر یک اثر محترم است که هیچگاه به بهانه نمایش و یا نقد و بررسی نباید قیچی قیچی شود.

در ادامه این مراسم درویشی آهنگساز مطرح سینمای ایران با اشاره به اینکه در هشت سال دولت احمدی نژاد فساد فرهنگی باعث اضمحلال سینماتک موزه هنرهای معاصر شد اظهار داشت: وظیفه سینماتک این است که فیلم هایی را خارج از جریان گیشه به نمایش در آورد و الا فیلم هایی که در حال اکران هستند چه نیازی دارند که در سینماتک نمایش داده شوند؟ من از آقای کثیریان به عنوان مدیر این سینماتک تقاضا دارم که به بحث پخش فیلم های فرهنگی در این سینماتک اهتمام ورزند.

درویشی در ادامه با اشاره به این که از من خواسته شده تا در مورد آهنگسازی فیلم حرف بزنم حرفی برای گفتن ندارم اظهار داشت: من تنها از میان بیش از 60 فیلمی که تا کنون برای آن ها آهنگسازی کرده ام دو تجربه داشته ام که آن دو تجربه را برای شما نقل می کنم. یکی از آن تجربه ها فیلم آتش سبز آقای اصلانی بود که من موسیقی را قبل از ساخت فیلم آماده کرده بودم و آقای اصلانی بر اساس موسیقی پلان ها را فیلمبرداری کرده و سر صحنه بر اساس موسیقی دکوپاژ می کردند، این تجربه ای بود که برای اولین بار در سینمای ایران انجام شد و بسیار منحصر به فرد بود. دومین تجربه من فیلم وقتی همه خوابیم به کارگردانی آقای بهرام بیضایی بود که بعد از چندین ماه گفتگوی طولانی بنده با ایشان به ترکیب سازهای فیلم رسیدیم که از ارکستر سمفونیک در آن استفاده شد و نکته جالب این است که آقای بیضایی برای موسیقی فیلمنامه نوشتند و مرتباً به خاطر حساسیت زیادشان با من تماس می گرفتند و می گفتند که مثلاً من ده فریم از فیلمم را در آورده ام و من یک بار به ایشان گفتم که این همه وسواس چه معنایی دارد، و ایشان در پاسخ به من تنها این جمله را گفت:«من کمال طلبم!»

و در اینجا بود که من به ایشان جواب دادم که اگر تو حتی سه فریم از فیلمت را هم در بیاوری من می توانم بفهمم که تو چه می گویی در کار من در آوردن فریم های فیلم تو هیچ تأثیری ندارد اما کمال طلبی تو را من درک می کنم.

در پایان این مراسم کیوان کثیریان با اشاره به اینکه روز جمعه اول شهریور ماه بزرگداشت خسرو سینایی به همراه رونمایی از آثارش در خانه هنرمندان ایران انجام می شود از همان دعوت کرد تا در این مراسم حاضر شوند، وی همچنین تاریخ اولین جلسه رسمی سینماتک را هجدهم شهریور ماه سال جاری اعلام کرد. سپس فیلم جاده ها به کارگردانی عباس کیارستمی با حضور این کارگردان به نمایش در آمد.

 

درهمین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از مراسم افتتاحیه سینماتک خانه هنرمندان ایران


 تاريخ ارسال: 1392/5/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.